NPF och TV:n ???

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur många timmar per dygn tittar du på TV/Filmer?

0-5
52
88%
5-10
6
10%
10-15
1
2%
Mer än 15 timmar.
0
Inga röster

Antal röster : 59

Inläggav atoms » 2009-11-05 18:20:30

Mycket tv-tittande blir det även om datorn numera tar en hel del tid i anspråk. I perioder har jag suttit nästan all vaken tid vid tv:n, så uppåt 15 timmar/dygn.

Förr betraktade jag mig som en inbiten text:tv-junkie. Vakna-Knäppa på tv:n-Kolla text:tv.

Ett text:tvminne jag har härrör sig från november 2001 då det fanns en ingress som annonserade - Man gripen misstänkt för 48 mord. Jag bara studsade upp och ner och flämtade; Det måste vara Green River...

Numera håller sig tittandet mellan 5 och 10 timmar.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav geocache » 2009-11-05 18:59:17

:D

MsTibbs skrev:
geocache skrev:0-5 timmar jag med *vinkar till MsTibbs :wink:*

Mest tittar jag på Mythbusters, Gränsvakter Australien (heter det så?), Äntligen hemma, Arga snickaren, SOS Alarm och liknande program, program om Andra världskrigets historia, program om olika sorters teknik.

Vi gillar uppenbarligen samma saker på flera plan! :)
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav FunLight » 2009-11-06 11:30:48

KrigarSjäl skrev:
r00t skrev:Jag har inte ägt en tv på över 10 år. Bara en massa fördummande och passiviserande skräp där ändå.

Precis min uppfattning.

Fördummande, dumburken mfl. är ju vanliga samlingsnamn på tv:n, men den kan ju användas till mer.
Om man är inne på avsnitt 1367 av Glamour, kan jag hålla med om att det måste vara fördummande, men om man mest ser på dokumentärer, vetenskap, historia och faktaprogram, tror jag att man kan lära sig en hel del matnyttigt. Det har jag iaf gjort.. :-)202
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
FunLight

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav r00t » 2009-11-06 18:17:16

FunLight skrev:
KrigarSjäl skrev:
r00t skrev:Jag har inte ägt en tv på över 10 år. Bara en massa fördummande och passiviserande skräp där ändå.

Precis min uppfattning.

Fördummande, dumburken mfl. är ju vanliga samlingsnamn på tv:n, men den kan ju användas till mer.
Om man är inne på avsnitt 1367 av Glamour, kan jag hålla med om att det måste vara fördummande, men om man mest ser på dokumentärer, vetenskap, historia och faktaprogram, tror jag att man kan lära sig en hel del matnyttigt. Det har jag iaf gjort.. :-)202

Problemet är bara att det kommer på tok för lite sånt. Man får göra en avvägning på hur mycket det kostar att ha relevanta kanaler och då tycker jag att det inte blir värt det. Jag får tag i mina vetenskaps-, historie-, och faktaprogram utan att ha tv.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
r00t

Anslöt: 2009-07-15

Inläggav atoms » 2009-11-06 22:55:51

Mitt tv:tittande so far fredagen den 6 november 2009.

Ägget är löst, (missade de första 20 minuterna) på Canal + SF-Kanalen.
Debatt, det handlade om SVT:s terapisåpa, i SVT1.
Kysst av spriten, i SVT1.

Kriminellt, sista kvarten (handlade tydligen om den schizofrene mördaren/ev. seriemördaren Hadden Clark), i TV4 Fakta.
Rapport med A-Ekonomi, i SVT1.
Expedition Guyana, naturserie i SVT2.
Kulturnyheterna, i SVT1.
Östnytt, i SVT1.
Rapport, första 20 minuterna, i SVT1.
K-Special, om Teater Galeasen (var väl inte så jävla kul), i SVT2.
Aktuellt, bara en bit, i SVT2.

Faan, om 5 minuter börjar "Låt den rätte komma in" på Canal + Film.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav rdos » 2009-11-06 22:58:50

Dåliga val. Varför inte ha 0 timmar som ett val? Som det nu blivit så röstar nästan alla på samma sak.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Oskar » 2009-11-06 23:54:00

Jag tittar rätt mycket på TV och film faktiskt. Alltid går det något bra program! Det är i det närmaste omöjligt för mig att sitta framför en dator och titta på film/webb-tv, jag tycker det blir så otroligt tröttsamt.

När jag vill se ett program eller en film, vill jag kunna luta mig tillbaka i en fotölj framför TV:n, och inte sitta på en kontorsstol och sitta febrilt på en datorskräm.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Oskar

Inläggav barracuber » 2009-11-07 0:25:16

<a href="http://www.bodocus.com/">Best Online Documentaries</a>

Tips till r00t bland annat.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alexandra » 2009-11-08 11:33:19

r00t skrev:Jag har inte ägt en tv på över 10 år. Bara en massa fördummande och passiviserande skräp där ändå.[...]

Exakt min åsikt. (Fast jag har "bara" varit utan tv i ca 5 år hittills. Ser dock framemot att tillbringa resten av mitt liv utan dumburk.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav regnif » 2009-11-08 16:04:10

Om det nu finns nån bra program där, så tycker jag att tv:n kan lägga av när man sett det klart så man inte sitter kvar och funderar och börjar bo där. Har också sett bra program, men orkar inte göra det till en vana eller så.
Hamnar man på Glamour och sånt är det livsfarligt där man fastnar för att se hur fortsättningen går som man inte annars bryr sig om heller men om man inte haft nåt bättre att göra..

Tv:n är bäst för dvd, hehe. Man matar in det man själv vill se, om man kan välja vill säga.

Extreme home makeover, är det den de skriker hela programmet igenom? Skulle kunna kollat om det inte var konstant iikande och så hela tiden. ^^
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav geocache » 2009-11-08 18:55:16

Är det inte just så sådana där ("evighetslånga") tv-serier med "ytlig" handling är gjorda, att man ska lockas se program efter program, fastän de enskilda avsnitten är nästintill snarlika... :?

Dallas, Rederiet, Glamour, Extreme home makeover, Gör om mig, Färjan/Färjan2... usch.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Inläggav regnif » 2009-11-08 21:12:52

Skrikiga igenom? Jag tycker såna kan vara hysteriska. Färjan vet jag inte vad det är för nåt. Gör om mig kan jag ana.
Ja, tittar nån i huset på såna program, verkar det verkligen evighetslångt i både avsnittslängd och antal gånger. Fast du kanske menade såna som man fastnar i, trots att det är skit. Jo, jag tror det.
regnif

Inläggav geocache » 2009-11-08 21:35:09

Hej regnif!

Du menar kanske "Arga snickaren"?

"Färjan" handlar om Viking Lines "Cinderella" och är som "Rederiet" fast på riktigt.

regnif skrev:Skrikiga igenom? Jag tycker såna kan vara hysteriska. Färjan vet jag inte vad det är för nåt. Gör om mig kan jag ana.
Ja, tittar nån i huset på såna program, verkar det verkligen evighetslångt i både avsnittslängd och antal gånger. Fast du kanske menade såna som man fastnar i, trots att det är skit. Jo, jag tror det.
geocache

Inläggav regnif » 2009-11-08 22:01:59

geocache skrev:Hej regnif!

"Färjan" handlar om Viking Lines "Cinderella" och är som "Rederiet" fast på riktigt.

regnif skrev:Skrikiga igenom? Jag tycker såna kan vara hysteriska. Färjan vet jag inte vad det är för nåt. Gör om mig kan jag ana.

Hej.
Ok.
Är Arga snickaren svenskt? Det här är nåt utländskt (engelskspråkigt), jag tror det är den jag skrev om. Alltså det låter inte som arg-skrik utan publikskrik, gällt ljud hela tiden liksom. Ungefär var 15:de sekund eller nåt, jag vet inte. Sånt där Iik:ande, ungefär som i konsertvideor ibland. Har iofs aldrig sett programmet, vad jag vet. Nån reklam nån gång kanske. Gormar de i Arga Snickaren? Alltså det är lättare att lyssna på isåf. Fast som sagt så har jag aldrig sett den..
regnif

Inläggav geocache » 2009-11-09 0:29:19

Ja, "Arga snickaren" är svenskt. Det är en snickare som "skäller" på människor som får sina hem "iordninggjorda", och han är arg på de människorna för att de slarvat med sina hem och med att de inte hjälper till att fixa, fast han ställer det som krav för att de ska få hjälp med sina hus.

Men han visar ändå en väldigt stor respekt för de människorna.

Om hans ilska är "spelad" eller äkta vet jag inte.
geocache

Inläggav FunLight » 2009-11-09 12:16:11

regnif skrev:

Hej.
Ok.
Är Arga snickaren svenskt? Det här är nåt utländskt (engelskspråkigt), jag tror det är den jag skrev om. Alltså det låter inte som arg-skrik utan publikskrik, gällt ljud hela tiden liksom. Ungefär var 15:de sekund eller nåt, jag vet inte. Sånt där Iik:ande, ungefär som i konsertvideor ibland. Har iofs aldrig sett programmet, vad jag vet. Nån reklam nån gång kanske. Gormar de i Arga Snickaren? Alltså det är lättare att lyssna på isåf. Fast som sagt så har jag aldrig sett den..

Låter som skitprogrammet Jerry Springer. Maken till regisserat Amerikanskt skräp, får man leta efter..
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
FunLight

Inläggav regnif » 2009-11-09 19:16:33

FunLight skrev:
regnif skrev:

[quote="regnif"]Skrikiga igenom? Jag tycker såna kan vara hysteriska. Färjan vet jag inte vad det är för nåt. Gör om mig kan jag ana.

Hej.
Ok.

Låter som skitprogrammet Jerry Springer. Maken till regisserat Amerikanskt skräp, får man leta efter..[/quote]

Fi farao. Sen hör ju därtill att kasta lite stolar på folk, riva kläder, lite till "action" osv. för en show. Vips så har man spänning i lokalen.

Förresten så kan jag ha sett nån gång Arga snickaren? De har en container utanför de slänger i saker för ett visst värde pengar?

Jag står inte ut med Glamour-tittare som ägnar dagarna åt att kommentera hur det går för de olika personerna i den. Förstår inte sådant intresse för såpor, riktigt.
regnif

Inläggav geocache » 2009-11-09 21:16:46

regnif skrev:Förresten så kan jag ha sett nån gång Arga snickaren? De har en container utanför de slänger i saker för ett visst värde pengar?

Nä det programmet heter "Bygglov". Jag tittade på några avsnitt, sedan tröttnade jag helt enkelt på att se skiten... :evil:
geocache

Inläggav FunLight » 2009-11-09 21:30:15

För att inte prata om DesignAkuten, eller vad det heter. Den där dryga engelska liraren ihop med Martin Timells brorsa, där dom kommer hem till folk och talar om hur fult dom bor, och sen ska frälsa dom med sin klämkäcka 60-tals design.

Hade det varit mitt hem dom snackat ner på det sättet, hade smockan legat i luften bigtime.. :evil:
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
FunLight

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-09 23:53:36

Tänkte på det idag när vi zappade förbi Grannfejden. Svenska folket tycks tydligen vilja ha hjälp med allt från att träffa nån att ligga med, uppfostra knoddarna som blir följden, inreda hemmet, hålla sams med grannarna och vad mer? Ska man lära folk att skita, eller dö, snart? Skrämmande, faktiskt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav regnif » 2009-11-10 0:03:17

Jag hade gärna fått hjälp med mitt adhd-hem/rum för jag hittar inte ens det jag själv vill ha. Men jag vill inte ha nån stil"polis" heller..
Bara lite hjälp att ordna. Vill inte ta i något för då tar jag kanske i damm och det vill jag undvika. Dammsugaren får väl tas fram när man orkar. Gäller att orka dammsuga så att man inte dammsuger upp nåt. Int så trevligt att börja pilla ut det sen...

Ja, det gällde tv, ja. :roll:
Jag vet inte riktigt vad jag är imponerad av vad som kommer på tv. Det finns väl tex. dokumentärer, ifall man orkar se vill säga. Som sagt att glo in i en burk bara för att det kommer nåt just då, jag vet inte.
Man blir bara slö och orkeslös av den där saken man skall sitta och glo på jämt. Speciellt att glo in i den tillsammans med andra kan vara jobbigt. Iaf om det är nån långfilm. Blä. Jag som isåf vill skratta och kommentera tror jag, inte sitta och glo.

Ibland behöver man faktiskt lära andra att skita har jag märkt. Jag har tex. inte vetat förut att fel på dygnsrytmen kan göra att dyngan inte kommer, så så är det. Men jag vet vad du menar. Skrämmande.
Nu behöver vi tv-folk för att hålla sams. Märkligt steg i evolutionen.
Sorry, det kanske inte passar i forumformat..
regnif

Inläggav Noli » 2009-11-10 2:45:43

Hej Geocache m.fl.

Du skrev "Bygglov" men jag tror att du kanske såg "Från koja till slott" som sändes i TV 3 för några år sedan. I det programmet är det mycket slängande i container i början av varje avsnitt dvs både byggskräp och deras saker för att få ihop pengar till renoveringen.

jag såg några avsnitt av det programmet men sen klarade jag inte av att se fler avsnitt av det programmet för jag gillar inte att experter tvingar deltagare att slänga saker mot deras vilja. Exemplen finns även i "Rent hus"-programmet.

Jag gillar inte så kallad uppfostrings gör om-program med stränga experter som säger att deltagarens hem ser fult ut som t.ex. i "Sveriges fulaste hem" Jag såg ett avsnitt av det programmet för några veckor sedan där jag tyckte i mina ögon såg fint ut men experterna tycker att det är fult och hemskt och då reagarede jag över att experter ska tala om och bestämma över deltagarnas hem och liv på det sättet som det oftast gör i så kallad uppfostrings gör om-program i heminredning,renovering, klädstil, utseende ekonomi, barnuppfostran, rensning, städning och hälsa bl.a. bantning t.ex. "Du är vad du äter" m.fl.

Man förstår inte varför folk väljer den stränga hjälpen i stället för den snälla hjälpen.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav regnif » 2009-11-10 3:43:58

Jag förstår inte riktigt varför man skall bli hjälpt av just tv på det där sättet...först det här med talkshows (eller om de hade skådisar till det, sak samma), nu kommer tv-psykologerna hem till en också...hmm.
Hjälp är en grej, men tv?
De kanske tycker det är så tråkigt att se bara andra på tv, jag vet inte vad det kan vara..nån med kamera kommer hem och dokumenterar ens oreda och gör den till nåt som den borde se ut som lite mer? Det är som ett MTV Cribs fast "för vanliga döda" ?! Där tv bestämmer designen istället för boenden självt.

Ja, som en del sagt, vad det blir härnäst vågar man inte ens tänka på.

Edit: Jo, jag såg nog "kojan" iaf.
regnif

Inläggav Inger » 2009-11-10 4:25:43

regnif skrev:Ibland behöver man faktiskt lära andra att skita har jag märkt. Jag har tex. inte vetat förut att fel på dygnsrytmen kan göra att dyngan inte kommer, så så är det. Men jag vet vad du menar. Skrämmande.
Nu behöver vi tv-folk för att hålla sams. Märkligt steg i evolutionen.

:lol: :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in