Zyprexa (olanzapin)
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Zyprexa
Även jag har blivit erbjuden Zyprexa men totalvägrade. Skulle aldrig äta sånt rävgift.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Zyprexa
Zyprexa är ett exempel. Nyligen betalade det amerikanska läkemedelsbolaget Eli Lilly förlikningskostnader på hisnande 1,2 miljarder dollar till över 28 000 patienter som fått sina liv ödelagda av den hårt marknadsförda medicinen som används för behandling av schizofreni, bipolär sjukdom, depression och panikångest.
Symtomen av biverkningarna är bland annat håglöshet och apati. De utsatta sover tolv, fjorton timmar varje natt. De drabbas av en skenande övervikt och diabetes. Den biologiska orsaken är att främre delen av offrens hjärnor har krympt och att receptorerna i hjärnbarken är blockerade.
Om det tidigare inte varit något fel i folks hjärnor, så har läkemedelsindustrin nu sett till att det har blivit det. I USA talas om en epidemi av svåra biverkningar i kölvattnet av den massiva utskrivningen av psykoaktiva mediciner. Samhällskostnaderna är astronomiska.
Symtomen av biverkningarna är bland annat håglöshet och apati. De utsatta sover tolv, fjorton timmar varje natt. De drabbas av en skenande övervikt och diabetes. Den biologiska orsaken är att främre delen av offrens hjärnor har krympt och att receptorerna i hjärnbarken är blockerade.
Om det tidigare inte varit något fel i folks hjärnor, så har läkemedelsindustrin nu sett till att det har blivit det. I USA talas om en epidemi av svåra biverkningar i kölvattnet av den massiva utskrivningen av psykoaktiva mediciner. Samhällskostnaderna är astronomiska.
Zyprexa
Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Zyprexa
Ja, då måste man ju äta dem. Har själv ätit dem vid psykos och aggressioner. Men skulle vägra ta dem mot bara sömnproblemen då andra biverkningsmildare tabletter hjälper i mitt fall.Zima33 skrev:sugrövmanövern skrev:Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.
Vad ska man göra om inget annat fungerar..?
Tyvärr så skriver de hellre ut neuroleptika än låter en pröva alla sömnmediciner.
- sugrövmanövern
Zyprexa
Har ätit Zyprexa men gör aldrig om det! Fick det pga att när jag är utsatt för långvarig stress så får jag något som min läkare kallar för pseudopsykoser. Det är lite som att ha två parallella verkligheter att ta hänsyn till samtidigt. Okej, jag slutade att se syner men jag sov eller låg ner så gott som hela dygnet. Vad är det för liv? Mot sömnproblem skulle jag aldrig överväga en sån medicin. Hur jobbigt det än är att inte sova så kan man ju alltid komma ihåg att det inte är farligt att sova dåligt. Har också sömnproblem så jag vet hur det är.
Nästa läkare som jag träffade på hade den åsikten att Zyprexa är inget mindre än kemisk lobotomi.
Nästa läkare som jag träffade på hade den åsikten att Zyprexa är inget mindre än kemisk lobotomi.
Zyprexa
Jag kunde inte sova när jag åt Zyprexa, för jag fick förvärrat restless legs av dem.
- sugrövmanövern
Zyprexa
alixha skrev:Hej.
Jag har precis fått Zyprexa utskrivet av min läkare, jag ska ta detta istället för Zolpidem.
Jag har även Lithionit, Sobril och Sertralin.
Visste ingenting om Zyprexa när hon föreslog men efter övertalning från hennes sida gick jag med på att prova den.
Gick och hämtade ut den, satte mig vid datorn och började läsa Fass och Wikipedia och nu är jag helt förvirrad och rädd för att prova Zyprexa.
1. Min läkare tyckte att jag kunde prova Zyprexa för att IBLAND när jag tar Zolpidem så ser jag saker och blir paranoid (inget jag personligen kommer ihåg dagen efter) men är Zyprexa verkligen bra som sömnmedicin? då jag ska ta den istället för Zolpidem.
2. Jag har också läst att man går upp i vikt av Zyprexa för att ämnesomsättningen påverkas och man blir mer hungrig, några tips om detta? Kan man förhindra att svälla upp som en ballong?
3. Ytterst tveksam till detta, Zolpidem funkar bra för sömnen och i princip allt jag har läst om Zyprexa är negativt, är det någon som har något bra att säga om Zyprexa?
Jag ska ta den första gången ikväll men jag vet inte om jag vågar.
/orolig
Vad som e bra med zyrexa e att den verkligen hjälper mot paranoidatankar o att den e effektiv men om du inte gillar den så finns de nån som heter risperidon o den fungerar ungefär likadant o e också mot paranoida.
- Kathrine87
- Anslöt: 2013-09-05
Zyprexa
sugrövmanövern skrev:Ja, då måste man ju äta dem. Har själv ätit dem vid psykos och aggressioner. Men skulle vägra ta dem mot bara sömnproblemen då andra biverkningsmildare tabletter hjälper i mitt fall.Zima33 skrev:sugrövmanövern skrev:Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.
Vad ska man göra om inget annat fungerar..?
Tyvärr så skriver de hellre ut neuroleptika än låter en pröva alla sömnmediciner.
Vad finns det för sömnmediciner?
Jag har provat:
Atarax
Propavan
Finns det fler?
och så insomningstabletterna:
Stilnoct
Imovane
Neuroleptika har jag haft:
Theralen
Seroquel
Zyprexa
Nozinan
Zyprexa
Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.
- sugrövmanövern
Zyprexa
sugrövmanövern skrev:Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.
Bensodiazepiner är väl ganska beroendeframkallande? Det räcker att jag blivit beroende av zolpidem...
Zyprexa
Zyprexan ligger så fint i förrådet just nu
Jag undviker den medvetet just nu, förklarar mig med att asken har röd färg på sig och rött betyder stopp
Jag kör på som vanligt med mina vanliga mediciner,
Sertralin
Lithionit
Sobril
Zolpidem
Tänker att jag kan ta Zyprexan OM jag blir sämre igen, får hallisar och blir lite nojjig.
Borde väl funka? Det är ju ingen idé att ta den nu när jag är hyfsat stabil tänker jag.
Kom på det innan också, jag har ju haft Seroquel för några år sedan, kunde jag inte ha fått den igen eller fungerar den inte riktigt likadant som Zyprexa?
Jag undviker den medvetet just nu, förklarar mig med att asken har röd färg på sig och rött betyder stopp
Jag kör på som vanligt med mina vanliga mediciner,
Sertralin
Lithionit
Sobril
Zolpidem
Tänker att jag kan ta Zyprexan OM jag blir sämre igen, får hallisar och blir lite nojjig.
Borde väl funka? Det är ju ingen idé att ta den nu när jag är hyfsat stabil tänker jag.
Kom på det innan också, jag har ju haft Seroquel för några år sedan, kunde jag inte ha fått den igen eller fungerar den inte riktigt likadant som Zyprexa?
Zyprexa
Zyprexa var den värsta medicinen jag någonsin prövat. Fick myrkryppningar i benet och vart väldigt rastlös och seg. Var på 20 mg, den tog dock ner mig från manin så den hade väll ett syfte då.
- Stolpskott
- Anslöt: 2013-04-29
Zyprexa
"Framkallande" Ja dom säger det. Jag tycker det är fånerier. Det är väl viktigare att inte sabba hjärnan än att vara rädd för att nåt ska framkallas som inte ens nödvändigtvis framkallas.Zima33 skrev:sugrövmanövern skrev:Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.
Bensodiazepiner är väl ganska beroendeframkallande? Det räcker att jag blivit beroende av zolpidem...
Det finns bra nedtrappningsprogram om man behöver sluta med mediciner.
- sugrövmanövern
Zyprexa
Beroende är ingen bra grej och särskilt vissa har kroppskemin att bli beroende både snabbt och grymt. Men för oss andra kan beroendeframkallande mediciner vara det bästa alternativet. Ett lågdosberoende behöver ju inte göra så mycket eftersom man är beroende av de andra tabletterna oxo. Och även icke beroendeframkallande medicin kan ha väldigt grym utsättning.
Antipsykotisk medicin i all ära. För vissa passar den och dessa ska naturligtvis ha den. Men att säga att för en som egentligen inte behöver antipsykotisk medicin att den är mindre farlig än en beroendeframkallande tablett, då blir jag fundersam.
Vad händer om någon som inte behöver medicin för psykos eller psykosliknande tillstånd tar denna iallafall och får någon av de obotliga biverkningarna? Tycker man fortfarande att det är lika tryggt då? Bara för att man inte kan knarka på t ex seroquel som är en EXTREMT dyr medicin men nu rätt populär att använda som sömnmedicin. Mja, säger jag då.
Det verkar som man ENBART räknar farlighet som att medicinen kan hamna på gatan, inget annat, inget vad den gör med kroppen.
Antipsykotisk medicin i all ära. För vissa passar den och dessa ska naturligtvis ha den. Men att säga att för en som egentligen inte behöver antipsykotisk medicin att den är mindre farlig än en beroendeframkallande tablett, då blir jag fundersam.
Vad händer om någon som inte behöver medicin för psykos eller psykosliknande tillstånd tar denna iallafall och får någon av de obotliga biverkningarna? Tycker man fortfarande att det är lika tryggt då? Bara för att man inte kan knarka på t ex seroquel som är en EXTREMT dyr medicin men nu rätt populär att använda som sömnmedicin. Mja, säger jag då.
Det verkar som man ENBART räknar farlighet som att medicinen kan hamna på gatan, inget annat, inget vad den gör med kroppen.
Zyprexa
Förvisso sant... hoppas jag inte skrev något dumt där uppe . Är så himla trött på beroendeskräcken i samhället, men jag är en av de där som inte blir beroende . Så det är ju lätt för mig att säga...kiddie skrev:Beroende är ingen bra grej och särskilt vissa har kroppskemin att bli beroende både snabbt och grymt. Men för oss andra kan beroendeframkallande mediciner vara det bästa alternativet.
- sugrövmanövern
Zyprexa
Det kan ju hända att du behöver Zyprexa eftersom det verkar som du mår bättre på dagen av dom men enbart för sömnen avråder jag dej. Tyvärr finns de här läkarna som hälldre skriver ut antipsykotiska mediciner med sömneffekt än riktiga sömntabletter, det beror på att dom då får mindre skit än vad dom får om patienten skulle bli beroende eller börja missbruka sömntabletter eftersom de flesta bra är narkotika klassade.
Funkar inte Zolpidem eller Zopiklon anser jag att man bör få prova med mogadon eller flunitrazepam. De två preparaten var standard vid sömnproblem från 50-talet fram till slutet av 90-talet, så livsfarliga är dom knappast (om man inte överdoserar).
Funkar inte Zolpidem eller Zopiklon anser jag att man bör få prova med mogadon eller flunitrazepam. De två preparaten var standard vid sömnproblem från 50-talet fram till slutet av 90-talet, så livsfarliga är dom knappast (om man inte överdoserar).
- VildeVille
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-10-24
Återgå till Aspergare och vården