Yttrandefrihet, var ska ribban ligga på forumet? Omröstning
63 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Yttrandefrihet, var ska ribban ligga på forumet? Omröstning
Dags att reda ut vad majoriteten på forumet tycker.
Detta handlar om när vissa på forumet klagar på att deras åsikter blivit förtryckta, när någon fått en tillsägelse för ett personangrepp.
Vi snackar om händelser när medlemmar kallat varandra för "fitta", "skitkärring", "du borde fan låsas in" o.s.v., och sen protesterat högljutt att yttrandefriheten står på spel.
Denna omröstning är en spin-off på denna diskussion: http://www.aspergerforum.se/vad-ar-ok-har-pa-forum-t12816.html
Så jag vill här och nu undersöka vad alla andra tycker ribban ska ligga på den punkten.
Ska det vara tillåtet att säga precis vad man vill här på forumet, även att kalla varandra för vad som helst?
Gör din röst hörd, yttrandefriheten berör oss alla, oavsett vad vi tycker i frågan.
OBS! Läs noga ALLA svarsalternativen INNAN ni röstar.
PS. Det finns säkert åsikter om denna omröstning, men jag är partisk i frågan.
Har ändå försökt så gott det går att göra den seriös.
Detta handlar om när vissa på forumet klagar på att deras åsikter blivit förtryckta, när någon fått en tillsägelse för ett personangrepp.
Vi snackar om händelser när medlemmar kallat varandra för "fitta", "skitkärring", "du borde fan låsas in" o.s.v., och sen protesterat högljutt att yttrandefriheten står på spel.
Denna omröstning är en spin-off på denna diskussion: http://www.aspergerforum.se/vad-ar-ok-har-pa-forum-t12816.html
Så jag vill här och nu undersöka vad alla andra tycker ribban ska ligga på den punkten.
Ska det vara tillåtet att säga precis vad man vill här på forumet, även att kalla varandra för vad som helst?
Gör din röst hörd, yttrandefriheten berör oss alla, oavsett vad vi tycker i frågan.
OBS! Läs noga ALLA svarsalternativen INNAN ni röstar.
PS. Det finns säkert åsikter om denna omröstning, men jag är partisk i frågan.
Har ändå försökt så gott det går att göra den seriös.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:16:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Perfekta enkätfrågor, tror jag!
Tryckfelsnisse var framme, bara ("Presonangrepp" bl.a.), må hans gärning omintetgöras.
Haha... jo jag såg det. Även "Resepektfullt" fick jag till där.
Så går det när man snabbskriver.
Går inte att ändra heller, lagt kort ligger, så jag får nog försöka leva med den skammen.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:jonsch skrev:Perfekta enkätfrågor, tror jag!
Tryckfelsnisse var framme, bara ("Presonangrepp" bl.a.), må hans gärning omintetgöras.
Haha... jo jag såg det. Även "Resepektfullt" fick jag till där.
Så går det när man snabbskriver.
Går inte att ändra heller, lagt kort ligger, så jag får nog försöka leva med den skammen.
Det gick (jag är moddis!)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Konstigt. 0 -11 - 0 just nu. En del måtte inte ha röstat.
Nåväl, ska jag ta på mig kostymen så får jag väl gissa att medlemmar av tuffingfalangen saknar ett alternativ 1½ och att det då för balansens skull kanske skulle ha klämts in ett 2½ också. Å andra sidan kan ju de som skulle ha röstat så lägga ut texten i tråden.
Nåväl, ska jag ta på mig kostymen så får jag väl gissa att medlemmar av tuffingfalangen saknar ett alternativ 1½ och att det då för balansens skull kanske skulle ha klämts in ett 2½ också. Å andra sidan kan ju de som skulle ha röstat så lägga ut texten i tråden.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
Jag säger två, som alla andra...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Ett argument man brukar höra är annars att det är "självförsvar", för att man blivit provocerad.
Men det tycker inte jag håller för fem öre.
Blir man provocerad så kan man bli arg/upprörd, javisst.
Men det rättfärdigar inte att man begår större fel själv.
Man får t.ex. inte misshandla någon som förolämpat en.
- Men han kallade mig dum, det var ju därför jag spöade honom. Det var ju självförsvar!!
Jo, det lär ju hålla i rätten.
Anser man att man är så provocerad/påhoppad, så är det väl bara att kontakta moderatorerna själv istället.
Att "ta lagen i egna händer" och sen tro att man är ursäktad från sina handlingar är inget hållbart alternativ.
Men det tycker inte jag håller för fem öre.
Blir man provocerad så kan man bli arg/upprörd, javisst.
Man får t.ex. inte misshandla någon som förolämpat en.
- Men han kallade mig dum, det var ju därför jag spöade honom. Det var ju självförsvar!!
Jo, det lär ju hålla i rätten.
Anser man att man är så provocerad/påhoppad, så är det väl bara att kontakta moderatorerna själv istället.
Att "ta lagen i egna händer" och sen tro att man är ursäktad från sina handlingar är inget hållbart alternativ.
Jag vet inte jag, Danne. Du är en lurig typ.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Danne skrev:Blir man provocerad så kan man bli arg/upprörd, javisst.
....
Nope och hm. Egentligen är jag inte nöjd förrän man är omgiven av så många så goda människor att de/vi faktiskt är de som utgör lagens händer.
Desto större skäl för mig att vara fredligt hänsynsfull i det längsta, och kräva detsamma av andra då, förstås.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
*stön* Vad var det där för jävla alternativ?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Vad skulle du ha velat ha för ena, Svante? Jag är visserligen litet rädd att diskussionen återgår till det eviga tennisspelet mellan mjukisar och hårdingar om man försöker bli överens om lämpligast svarsalternativ i frågan men jag kanske oroar mig i onödan? Ska vi pröva i några inlägg? Blir det tennis kan vi ju genast lägga ner; vi torde känna igen tecknen.
Jag tror inte det är NÅGON som tror att man kan tillåtas säga vad som helst.
Jag tror inte heller att nån vill att moddarna ska styra någons ÅSIKTER.
Alltså röstar jag på alternativ 4. *stön* Vad var det där för jävla alternativ?
Jag tror inte heller att nån vill att moddarna ska styra någons ÅSIKTER.
Alltså röstar jag på alternativ 4. *stön* Vad var det där för jävla alternativ?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- earlydayminer
Tycker det bör i alla fall vara tillåtet att i förbifarten uttrycka ogillande för en person även om reglerna begränsar fulare ord på den fronten. Men såklart inte i sån utsträckning att det blir systematiska attacker eller krigsföring, en gång räcker.
Finns ej ett passande svarsalternativ. 1½?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:[img]http://www.aspergerforum.se/images/smiles/PDT_kngt.gif[/img]
Är jag don quijote för att jag tycker att alternativen är orimliga`?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Nej, du är Savanten Svante.
- earlydayminer
Okej. Hästen är bara här för att göra en gästföreläsning om onödiga trådars miljöpåverkan i en postmodern värld?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Alternativen är formulerade på ledande vis vilket egentligen gör det omöjligt att rösta.
Men jag röstar ändå 1 eftersom jag tycker att vi frispråkiga står i kraftig minoritet mot den välkammade falangen.
En efter en har färgstarka profiler bannats eller droppat av. Det är en utveckling jag är emot, fortsätter det på den här bogen slutar det i rena kramkalaset enbart befolkat av duktiga och lydiga forumiter. Lydighet är inte en dygd om ni frågar mig.
Och diskussionerna blir därefter; opersonligt urvattnat tugg helt utan glöd.
Konflikter är en naturlig del av ett nätforum. Utan motsatta ståndpunkter rinner aktiviteten ut i sanden. Jag förstår fortfarande inte varför moddarna är så rädda för konflikter - så länge det inte rör sig om hets mot folkgrupp eller olaga hot borde de sitta på fingrarna.
Men jag röstar ändå 1 eftersom jag tycker att vi frispråkiga står i kraftig minoritet mot den välkammade falangen.
En efter en har färgstarka profiler bannats eller droppat av. Det är en utveckling jag är emot, fortsätter det på den här bogen slutar det i rena kramkalaset enbart befolkat av duktiga och lydiga forumiter. Lydighet är inte en dygd om ni frågar mig.
Och diskussionerna blir därefter; opersonligt urvattnat tugg helt utan glöd.
Konflikter är en naturlig del av ett nätforum. Utan motsatta ståndpunkter rinner aktiviteten ut i sanden. Jag förstår fortfarande inte varför moddarna är så rädda för konflikter - så länge det inte rör sig om hets mot folkgrupp eller olaga hot borde de sitta på fingrarna.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag röstade på 1 men tycker 1½, typ. Jag tar mina konflikter själv men har full förståelse för att andra kan behöva moderatorernas trygga armar. Och så vill jag så klart undvika att forumet stängs ner pga att någon råkar säga sverigedemokrat eller neger i fel sammanhang.Saninaé skrev:
Ärligt talat så tycker jag att folk behöver lära sig ta sina egna konflikter.
Internet är inte ett dagis .
När en konflikt går för långt kommer som regel medlare i form av andra medlemmar och säger, nu får ni tagga ner, eller nu behandlar du Ulla orättvist, C3PO!
Det vill säga, det brukar lösa sig, sade han som sket i vasken.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Som vanligt kul att se alla synpunkter.
Jo, det kan säkert stämma.
På A svarar jag; Det tycker jag nog vissa verkar utrycka, iallafall i resonemanget som förs ibland.
På B svarar jag; Nä, det tror inte jag heller, men ville ha en slags motpol till första alternativet.
Jag tycker det du efterfrågar passar in i alternativ 2, där även åsiktsfrihet ingick.
Så visst är det okej att säga vad man tycker om folk där, men man behöver ju som sagt inte utrycka det på sämsta tänkbara sätt för det.
Jo, så blir det ju nästan alltid med omröstningar.
Det är därför tur att omröstningen alltid följs av en diskussionstråd där man kan utveckla sina tankar om alternativen.
earlydayminer skrev:Jag vet inte jag, Danne. Du är en lurig typ.
Jo, det kan säkert stämma.
Savanten Svante skrev:(A) Jag tror inte det är NÅGON som tror att man kan tillåtas säga vad som helst.
(B) Jag tror inte heller att nån vill att moddarna ska styra någons ÅSIKTER.
På A svarar jag; Det tycker jag nog vissa verkar utrycka, iallafall i resonemanget som förs ibland.
På B svarar jag; Nä, det tror inte jag heller, men ville ha en slags motpol till första alternativet.
Saninaé skrev:Tycker det bör i alla fall vara tillåtet att i förbifarten uttrycka ogillande för en person även om reglerna begränsar fulare ord på den fronten. Men såklart inte i sån utsträckning att det blir systematiska attacker eller krigsföring, en gång räcker.
Jag tycker det du efterfrågar passar in i alternativ 2, där även åsiktsfrihet ingick.
Så visst är det okej att säga vad man tycker om folk där, men man behöver ju som sagt inte utrycka det på sämsta tänkbara sätt för det.
KrigarSjäl skrev:Alternativen är formulerade på ledande vis vilket egentligen gör det omöjligt att rösta.
Jo, så blir det ju nästan alltid med omröstningar.
Det är därför tur att omröstningen alltid följs av en diskussionstråd där man kan utveckla sina tankar om alternativen.
För mig kan en (som sådan menad) förolämpning betyda tre saker:
A) Du gör mig illa. Sluta med det
B) Jag gör dig hur illa jag vill och jag är för stor eller för långt borta eller för skyddad för att du ska kunna hindra mig, haha
C) Hörni, alla som lyssnar, visa ingen respekt för den här filuren jag förolämpar
A:et där är försvarligt men brukar tyvärr inte fungera. Vilket får mig att låta bli att välja svarsalternativ 1.
A) Du gör mig illa. Sluta med det
B) Jag gör dig hur illa jag vill och jag är för stor eller för långt borta eller för skyddad för att du ska kunna hindra mig, haha
C) Hörni, alla som lyssnar, visa ingen respekt för den här filuren jag förolämpar
A:et där är försvarligt men brukar tyvärr inte fungera. Vilket får mig att låta bli att välja svarsalternativ 1.
earlydayminer skrev:[img]http://www.aspergerforum.se/images/smiles/PDT_kngt.gif[/img]
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:16:37, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter