Yngsta sommarprataren berättar om sin sociala fobi
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Yngsta sommarprataren berättar om sin sociala fobi
I dagens DN berättas om Yrsa som var sjukligt blyg i skolan. Hon vågade inte räcka upp handen och prata med klassen. Hon vågade inte sätta sig i matsalen vid ett bord om hon inte kände de andra mycket väl utan stod och hängde med brickan i händerna mot matsalsväggen. När hon skulle hålla föredrag måste nästan hela klassen gå ut ur rummet först.
Hon vågar inte gå till den lokala mataffären för att hon är rädd för att nån ska hälsa på henne.
Yrsa har inte AS (står iaf inget om det) men hon har samma sociala fobi som många har. Ändå vill hon prata i radio.
Hittar inte DN-artikeln på nätet men här står också litet om henne:
Expressen
Hon vågar inte gå till den lokala mataffären för att hon är rädd för att nån ska hälsa på henne.
Yrsa har inte AS (står iaf inget om det) men hon har samma sociala fobi som många har. Ändå vill hon prata i radio.
Hittar inte DN-artikeln på nätet men här står också litet om henne:
Expressen
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Att prata i radio är något HELT annat än prata inför klassen. Jag klarade att prata relativt obehindrat i radio långt innan jag klarade det inför en klass.
Numera är det en kick att göra det, prata inför folk.
Numera är det en kick att göra det, prata inför folk.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Värre borde vara presskonferensen på Solliden, som direktsändes av TV.
Sommarprogrammet med henne är den 16 juli.
Typiskt när DN frågar hennes far vad han tycker om att hans dotter blir sommarpratare:
Föräldrar ser lätt bara sina barns svårigheter i stället för deras möjligheter.
Sommarprogrammet med henne är den 16 juli.
Typiskt när DN frågar hennes far vad han tycker om att hans dotter blir sommarpratare:
- Jag tycker inte det var någon bra idé.
- Varför inte?
- Nej, hon är ju så blyg.
Föräldrar ser lätt bara sina barns svårigheter i stället för deras möjligheter.
Idag pratar extremt blyga Yrsa i Sommar
I P1 kl 13 - 14.30. Jag tänker lyssna och hoppas inte hunden får ett av sina skällanfall el telefonen ringer.
Kaxig tjej! Hon är värd all respekt för att hon har modet att gå ut med en sån sak.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Kaxig tjej! Hon är värd all respekt för att hon har modet att gå ut med en sån sak.
Ja, det svåraste är att avslöja sin svaghet och sårbarhet. Men det verkar som hon bestämt sig för att inte försöka vara osynlig längre.
Att tala om nåt man behärskar och som inte kräver så mycket interaktion är nåt helt annat än tala inför folk man känner, halvkänner, vill göra ett visst intryck på, ska träffa igen, är rädd för osv.
Alltså kan vissa föreläsa vid universitet eller tala i radio, fast de skulle avsky att berätta mer om sig själva på ett kalas eller ett litet möte. Så känner iaf jag (som inte skulle säga att jag direkt har nån social fobi, men tycker folksamlingar är hyfsat obehagliga och nåt jag hellre slipper).
Alltså kan vissa föreläsa vid universitet eller tala i radio, fast de skulle avsky att berätta mer om sig själva på ett kalas eller ett litet möte. Så känner iaf jag (som inte skulle säga att jag direkt har nån social fobi, men tycker folksamlingar är hyfsat obehagliga och nåt jag hellre slipper).
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03