Wii kan inte komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-04 12:14:06

Hej!

Mitt Wii är inställt på att använda vårt trådlösa nätverk hemma.
Nu funkar plötsligen inte Intetnet på mitt Wii. Den enda förändring som vi har gjort vad gäller elektroniken i vardagsrummet, är att vi har bytt ut en trasig DVD mot en ny.

Jag kan välja att testa anslutningen genom en knapp i inställningarna på mitt Wii. Då står det följande:
Error code: 51030
Unable to find an access point. Please confirm the SSDI and try again.

Jag har glömt vad SSDI är i datorsammanhang, så jag googlade. Men jag fick bara fram länkar till Social Security Death Index och annat konstigt.

Inställningarna för Internet är det vanliga. Namnet på nätverket, inget skyddat nätverk som kan krångla, inget särskilt.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2013-07-04 12:52:52

Det heter SSID och är helt enkelt vad ditt wifi heter. Default är det ett kryptiskt namn och man bör alltid ha ett kryptiskt namn för att inte locka till sig omgivningen om man inte vill det, definitivt inte sitt namn eller gatuadress som en del människor kör med :roll:

Funkar det med dina andra grejer dvs dator, smartphone mm att komma åt ditt wifi?

Har ni bytt namn dvs SSID på ert wifi? Då kan de ibland bli problem för vissa enheter.

Alla wifi kör på en viss kanal. Det finns 13 kanaler totalt att välja emellan. Om flera i grannskapet använder samma kanal kan det bli krockar. Om man har en smartphone och exv appen Wifi Analyzer så ser man vilka kanaler folk i grannskapet använder, och kan välja en kanal som är "mest ledig".

Ibland råkar man ut för att vissa enheter, eller t.o.m. vissa operativsystem, inte kan ansluta till eller ens hitta ett visst wifi, trots att allting annat funkar. Då kan det hjälpa att byta kanal.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-04 17:19:51

Hej!

Av någon anledning, så hade vårt nätverksnamn ändrats till routerns namn (vilket är standsrd). Okej då, nätverket kan ju heta routerns namn, det är ju lite anonymt. Ändrade namnet i mitt Wii, så att det står routerns namn där.

Nu funkar Internet i Wii:et. Passade på att uppdatera mjukvaran. Eftersom några kanaler är borttagna, som Mii Contest Channel, passade jag på att kolla vilka kanaler som finns just nu att ladda ner. Då hittade jag YouTube Channel. Jippie! :-)050

Nu kan vi se avsnitt av serier, filmer m.m. på YouTube bakåtlutade i soffan.

Det var bra att det blev fel på Internet i Wii:et, annars hade jag itne upptäckt detta.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Återgå till IT-forum

Logga in