Webbläsarvirus?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Webbläsarvirus?

Inläggav kullan » 2012-06-20 8:54:44

Jag har strul med att ta mig in på bla. facebook. Jag har rätt lösenord och allt men webbläsaren tar sig inte in. Jag får klicka på inloggningsknappen flera gången och ibland går det bara inte. Jag har firefox osh använder inget annat. Det har funkat klanderfritt åt mig så i grunden ska det inte va det som strular. Så jag undrar vad detta är för nåt. Någon trodde på webbläsarvirus och ett virus som gör webbläsaren trögare. Den får svårt att jobba.

När jag ska logga in här får jag upp små reklamrutor som firefox tar emot. Förstår självfallet att det inte är forumet som skickar ut dessa utan troligen är det ett spamvirus. Jag har microsofts egna antivirusprogram och brandvägg.Någon som vet nåt?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: Webbläsarvirus?

Inläggav Sheyen » 2012-06-20 9:01:39

Du har virus.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Meppe » 2012-06-20 9:18:58

Microsofts egna antivirusprogram och brandvägg säger inte så mycket när du inte säger vilken version av Windows du har.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav kullan » 2012-06-20 9:39:16

Meppe skrev:Microsofts egna antivirusprogram och brandvägg säger inte så mycket när du inte säger vilken version av Windows du har.

Jag har Windows 7. jag har rensat historiken i min webbläsare men det var nog några veckor sedan. Om webbläsaren drabbas av virus måste man avinstallera den och ladda ner en ny? eller kan man komma åt problemet ändå?
kullan

Inläggav Meppe » 2012-06-20 9:45:12

Att rensa historiken hjälper inte mot virus. Inte heller att avinstallera webbläsaren.

Öppna ditt virusskyddsprogram. Till höger borde det finnas olika alternativ för virusscanning. Välj full (eller något i den stilen, min dator är på finska) och klicka på start-knappen under alternativen.
Meppe

Inläggav kullan » 2012-06-20 9:47:32

Ok. Då får jag göra det sen när jag kommer hem efter ett möte jag ska på under dagen. Då har jag tid att kolla det. Jag tänkte nästan man skulle göra nåt sånt.
kullan

Inläggav Meppe » 2012-06-20 9:49:00

Du kan också låta datorn scanna medan du är på mötet.
Meppe

Inläggav Sheyen » 2012-06-20 10:09:15

Meppe skrev:Du kan också låta datorn scanna medan du är på mötet.

Precis. Det tar ju i vissa fall några timmar att scanna datorn. Jag tycker som Meppe, kullan. :-)Happy
Sheyen

Inläggav kullan » 2012-06-20 10:16:24

Ok. Då måste jag ställa in så att standbyfunktionen inte går in efter ett tag utan att det endast är skärmen som slocknar.ska väl kolla hur man gör det.
kullan

Inläggav Sheyen » 2012-06-20 10:18:24

kullan skrev:Ok. Då måste jag ställa in så att standbyfunktionen inte går in efter ett tag utan att det endast är skärmen som slocknar.ska väl kolla hur man gör det.

Jag tror inte att det kommer att bli något standby-läge, eftersom att datorn kommer att jobba.
Sheyen

Sv: Webbläsarvirus?

Inläggav Zirre » 2012-06-20 11:11:25

Program kan vara igång även om skärmen går i standby.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Sv: Webbläsarvirus?

Inläggav Zirre » 2012-06-20 11:21:22

Annats kan du ta hem den här gratis versionen av Avg antivirus http://free.avg.com/ww-en/homepage, den tycker jag är bra.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2012-06-20 11:28:08

Zirre skrev:Annats kan du ta hem den här gratis versionen av Avg antivirus http://free.avg.com/ww-en/homepage, den tycker jag är bra.

Ja fast jag har ju ett virusskydd. dessutom finns Norton i burken fast jag ej aktiverat det. Man ska egentligen bara ha ett antivirusprogram i burken annars blir det strul mellan dessa program.
kullan

Inläggav Miche » 2012-06-20 12:00:33

kullan skrev:dessutom finns Norton i burken fast jag ej aktiverat det

Gör inte det, Norton (eller Symantech som är de som säljer Norton sen många år tillbaka) är inget vidare, inte heller McAffee som är en virusscanner som ställer till med fler problem än det löser.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-06-20 12:06:27

Miche skrev:
kullan skrev:dessutom finns Norton i burken fast jag ej aktiverat det

Gör inte det, Norton (eller Symantech som är de som säljer Norton sen många år tillbaka) är inget vidare, inte heller McAffee som är en virusscanner som ställer till med fler problem än det löser.

Nä norton ska jag försöka få ur burken helt och hållet och -McAffee kom med av bara farten som bonus när jag installerade Adobe flasch program för att kunna se film och sånt. Det tog jag snabbt bort. Det jag aktivt använder nu är Microsofts egna antivirus.
kullan

Inläggav Miche » 2012-06-20 12:13:14

kullan skrev:Det jag aktivt använder nu är Microsofts egna antivirus.

Är du säker på att du använder det och inte bara brandväggen som ger ett extremt dåligt skydd?

Microsofts "antivirus" heter Microsoft Security Essentials!
Miche

Inläggav Miche » 2012-06-20 12:17:12

F.ö. har du automatiska uppdateringar igång för Windows så att även virusskyddet uppdateras?

Utan det så utsätts du rätt snabbt för risker i och med att det hela tiden kommer nya virus som angriper en ny hittad säkerhetslucka i Windows.
Miche

Inläggav Parvlon » 2012-06-20 12:50:35

Byt webbläsare eller åtminstone installera om Firefox. Att rensa cachen/historiken skadar inte. Troligtvis hade jag även resnat kakor och deaktiverat plugins och liknande.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav kullan » 2012-06-20 16:29:11

Miche skrev:
kullan skrev:Det jag aktivt använder nu är Microsofts egna antivirus.

Är du säker på att du använder det och inte bara brandväggen som ger ett extremt dåligt skydd?

Microsofts "antivirus" heter Microsoft Security Essentials!

Jag har exakt detta du nämner.

Parvlon skrev:Byt webbläsare eller åtminstone installera om Firefox. Att rensa cachen/historiken skadar inte. Troligtvis hade jag även resnat kakor och deaktiverat plugins och liknande.

När jag rensade så gjorde jag det soprent på allt.

Dessutom gick det inte4 alls att låta antivirusprogrammet scanna av datorn när jag var borta. när jag kom hem hade standbyfunktion inträtt och den hade inte scannat någonting.
kullan

Inläggav marxisten » 2012-06-20 17:07:46

kullan skrev:
Meppe skrev:Microsofts egna antivirusprogram och brandvägg säger inte så mycket när du inte säger vilken version av Windows du har.

Jag har Windows 7. jag har rensat historiken i min webbläsare men det var nog några veckor sedan. Om webbläsaren drabbas av virus måste man avinstallera den och ladda ner en ny? eller kan man komma åt problemet ändå?

Prova kör med Ccleaner, ett gratisprogram som rensar allt. Kör sedan en virusundersökning. Efter det en diskdefragmentering, antingen med Windows inbyggda eller med defragmenteringsprogram som Defraggler.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-20 20:13:50

Om det nu skulle vara så att du drabbats av ett virus räcker det med all sannolikhet inte att installera om Firefox för att bli av med det. Har det väl kommit in i datorn kommer det att placera sig någon helt annan stans.

Men din beskrivning av problemet tycker jag inte pekar på virus. De flesta malware lägger en hel del energi på att användaren inte ska märka att det finns.

Du kanske har drabbats av ett buggigt tillägg till Firefox?
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav kullan » 2012-06-20 20:20:17

Sammelsurium skrev:Du kanske har drabbats av ett buggigt tillägg till Firefox?

Jaha! Och det får man leva med då eller? Problemet kvarstår , jag kommer inte åt att ens logga in på facebook.
kullan

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-20 20:22:27

kullan skrev:Jaha! Och det får man leva med då eller? Problemet kvarstår , jag kommer inte åt att ens logga in på facebook.

Du kan testa att gå in i Firefox-inställningarna för tillägg (Firefox-menyn->Tillägg i min Firefox 13), avaktivera alla tillägg och sedan starta om Firefox. Fungerar det då vet du iaf var felet ligger.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav soul boy II » 2012-06-20 21:12:04

Sammelsurium skrev:De flesta malware lägger en hel del energi på att användaren inte ska märka att det finns.

Det finns program som installerar sig på datorn genom säkerhetshål bara för att spamma en med annonser i pop-up fönster medan man surfar. En del försöker låtsas vara antivirusprogram, som berättar för en att datorn är infekterad och försöker få en att betala för att bli av med det.

Med tanke på vad kullan skriver nedan tycker jag då att det låter som ett klart fall av sådana program.

kullan skrev:När jag ska logga in här får jag upp små reklamrutor som firefox tar emot. Förstår självfallet att det inte är forumet som skickar ut dessa utan troligen är det ett spamvirus.

Jag försöker minnas hur jag rådde bot på det sist jag drabbades. Förmodligen genom min brandvägg som frågar om lov för varje nytt program som vill komma åt internet. Genom att googla på filnamnet kan man se om det är ett virus/malware/vadskadetkallas, och hur man gör för att få bort det. Windows inbyggda brandvägg kanske är för basal för detta. ZoneLabs gratisversion av sin brandvägg fungerar utmärkt för detta.
soul boy II

Anslöt: 2007-06-24

Återgå till IT-forum

Logga in