vuxenhabiliteringen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kristofer » 2008-07-16 18:16:32

Jag kände mig utvecklingsstörd när jag var på hab.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:46:19, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 18:32:31

Kristofer skrev:Jag kände mig utvecklingsstörd när jag var på hab.


Om det bara handlade om hur du kände dig och inte hur du blev behandlad så är det ju en fråga om inställning. I början när jag blev patient på psyk tyckte jag det kändes väldigt märkligt och obekvämt att gå dit och att sitta där i väntrummet. Sedan vande jag mig och konstaterade att jag nog ändå var ganska frisk jämfört med många andra i väntrummet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:46:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 18:57:22

* Informationsgrupp om Asperger. Delvis sånt jag visste innan, delvis nya saker. Det intressantaste här var diskussionerna mellan oss aspies och mellan aspies och de två NT-psykologerna (varav en med NPF-specialitet) som ledde mötet. Här var ju vi normala och dom konstiga och ologiska! Mycket uppfriskande, hehe. :)

* Sociala gruppen. Ett väldans ambitiöst projekt från början, som med tiden snarare blivit kafferep för aspergare, utan kaffe. Tveklöst konstruktivt även detta, då endel har svårt att tala i grupp av rädsla/blyghet eller som jag blir missförstådda av NT. Lättare tala med andra aspies, som förstår bättre.

* Psykolog. KBT-terapi med mera, eller hur man ska säga. Varit där få gånger ännu, men det känns bra hittills. Än så länge sysslar med automatiska tankar. När jag mår dåligt ska jag fylla i 3-4 punkter på ett papper, sen talar vi om det nästa gång.

* Arbetsterapeut och hjälpmedel. Hade kunnat få hjälp att strukturera hemma och så, men jag har redan boendestöd. Fått hjälp att få prova timstock, bolltäcke och handi, vilka jag tveklöst finner mig ha nytta av (tyvärr, får man väl säga kanske, då jag annars varit "normal" i min koll på almanacka och duscha lagom lång tid samt minnas att äta mat varje dag och sova i tid, minnas mediciner och somna utan att ligga spänd och försöka tänka bort alla elaka monster som inte låter mig slappna av).

* Basal Kroppskännedom. Lär sig "leva i nuet", slappna av, lugna ner typ. Rekommenderas om man är spänd ofta eller om man bara vill lära sig slappna av mera på ett konkret sätt. Är detta mindfullness, tro?

* Forskningsprojekt. Om asperger vs schizofreni. Hade tur som fick plats, jag tycker om att göra tester och sånt. Ska bli intressant att läsa resultaten när det kommer färdiga arbetet om detta såsmåningom. Hoppas jag bidragit med nått nyttigt till forskningen om asperger då... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:46:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2008-07-16 21:33:03

KrigarSjäl skrev:Det gäller att man är tydlig och talar om för dem vad man vill.


Exakt! Det är förutsättningen för de kan inte gissa sig till vad man kan tänka sig behöva. Jag tror man får mer respekt om man är tydlig o. talar om vad man behöver. Sedan har inte alla lika lätt för det men isåf kan man om det är möjligt ta med en anhörig eller ev. annan vårdkontakt man har.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-07-16 21:38:54

Mina erfarenheter av vuxenhab är hittills positiva. Jag har regelbunden psykologkontakt med kognitiv inriktning (önskat det) o. ska få en kurator som vid behov ska hjälpa mig med myndighetskontakter främst AF. oxå ska jag få en arbetsterapeut som vid behov ska besöka mina praktikplatser för att se om eller hur det fungerar.
Jag kom till ganska snabbt o. innan jag började var jag först på studiebesök. Sedan skickade jag in ett brev med mina önskemål, vilket de begärde o. hade överlämningssamtal med Vårdcentralen o. habet för att tillvarata vad vi gjort på VC. o. för att habet skulle få lite mer "kött på benen". Efter c:a 4 v. började jag o. fick det jag önskat!
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in