VLC skillnad på OpenGL och directx
11 inlägg
• Sida 1 av 1
VLC skillnad på OpenGL och directx
vad är skillnaden mellan direct x vs OpenGL mode på VLC.??
ps kan bara förnärvarande använda direct x på VLC och inget anat alternativ.
Är det så att OpenGL kör via grafikkortet och bättre bild och grafik på filmen.?
det kommer också upp ofta en länk där det står att jag saknar service pack mm och så länkar de till codecs.?
Total Codec Pack
http://totalcodec.com/
Är det inte så också att DivX media formatet är väl bättre än dirext x bara på vlc.?
För när jag kör med direct X på VLC och inte OpenGL så kan jag väl inte använda följande format Xvid DivX (all versions):?
ps kan bara förnärvarande använda direct x på VLC och inget anat alternativ.
Är det så att OpenGL kör via grafikkortet och bättre bild och grafik på filmen.?
det kommer också upp ofta en länk där det står att jag saknar service pack mm och så länkar de till codecs.?
Total Codec Pack
Är det inte så också att DivX media formatet är väl bättre än dirext x bara på vlc.?
För när jag kör med direct X på VLC och inte OpenGL så kan jag väl inte använda följande format Xvid DivX (all versions):?
carl skrev:du kan nog inte vad jag vet köra opengl på windows.. directx är microsofts system
eller jag kan ha fel.. kanske bara hänger på drivrutinerna..
hursomhelst spelar det inte nån större roll om du får bild..
tack för infon du så behöver jag inte ladda ner Total Codec Pack för att kunna använda open GL då på vlc.??
manne skrev:carl skrev:du kan nog inte vad jag vet köra opengl på windows.. directx är microsofts system
tack för infon du så behöver jag inte ladda ner Total Codec Pack för att kunna använda open GL då på vlc.??
Det kan hända att du behöver ladda ner den om det är vissa codecs som inte fungerar.. För trots allt är ju filmerna codade efter ett visst format som inte windows eller grafikkortet vet om. Det formatet kan antingen vara kodat i opengl (?) eller i direct x.
carl skrev:manne skrev:carl skrev:du kan nog inte vad jag vet köra opengl på windows.. directx är microsofts system
Det kan hända att du behöver ladda ner den om det är vissa codecs som inte fungerar.. För trots allt är ju filmerna codade efter ett visst format som inte windows eller grafikkortet vet om. Det formatet kan antingen vara kodat i opengl (?) eller i direct x.
Jo för den länkar ditt windows länkar ditt så man undrar ju lite
Men kan direct x spela upp Xvid DivX för direct x är väl inte i sig stjälv ett eget spel format.?
Nej VLC kan spela upp alla filmer men det står högst upp på VLC player direct x mode alltid.
carl skrev:manne skrev:carl skrev:du kan nog inte vad jag vet köra opengl på windows.. directx är microsofts system
Got it now tack nhä VLC hämtade nu uppdaterade codecs så att det gick att spela dvdrip i stället.var nog bara lite firewall problem ..
Windows stöder både DirectX och OpenGL. Förr försökte MS göra det svårt att köra OpenGL och man var tvungen att ladda ner en del filer, men numera har jag för mig att de följer med Windows från början.
Däremot vet jag inte om OpenGL är relevant i detta fall. VLC är vad jag förstår en mediaspelare, och där vet jag inte riktigt vad man skulle ha OpenGL till. OpenGL är ett rent grafikspråk och har inte mycket annan funktionalitet. DirectX var från början också ett rent grafikspråk, men har även annan funktionalitet och har nog utvecklats mera till ett språk för diverse multimedia.
OpenGL är en öppen industristandard som har utvecklats från SGIs tidigare egna grafikspråk. Det är alltså inte bundet till något speciellt operativsystem eller några speciella datorer, även om det förstås måste finnas stöd för det i operativsystemet för att kunna användas.
DirectX är Microsofts egna variant och fungerar bara under Windows.
Däremot vet jag inte om OpenGL är relevant i detta fall. VLC är vad jag förstår en mediaspelare, och där vet jag inte riktigt vad man skulle ha OpenGL till. OpenGL är ett rent grafikspråk och har inte mycket annan funktionalitet. DirectX var från början också ett rent grafikspråk, men har även annan funktionalitet och har nog utvecklats mera till ett språk för diverse multimedia.
OpenGL är en öppen industristandard som har utvecklats från SGIs tidigare egna grafikspråk. Det är alltså inte bundet till något speciellt operativsystem eller några speciella datorer, även om det förstås måste finnas stöd för det i operativsystemet för att kunna användas.
DirectX är Microsofts egna variant och fungerar bara under Windows.
Jag försökte få igång ett bilspel igår men hade tydligen för dåligt bildskärmskort.
I configurationen står:
Renderer: OpenGL
Device: Radeon 9600 *86 /MMX/3DNOW!/SSE
Shader Quality: [ARB2] Enhanced high-end: Additional effects
Resolution: 800*600*32bit 60Hz Refresh-rate -Fullscreen
Detail settings: High
Sound enable: Yes
Sound Rate: 44100
Har visst ett Radeon 9600 kort och detta spel stöder Radeon 9800 eller högre eller 256 MB video card. Geforce 6 eller bättre.
Finns det ingen lösning på att få ner grafiken så det går att spela ändå med lägre upplösning, kanske lite dum fråga men kanske klok ändå, för tidigare år har man kunnat "dumpa lite grafik" så det går att spela ändå.
Spelet heter Euro Truck Simulator
Om jag behöver ett nytt grafikkort, vad kostar ett Radeon 9800, nån som vet.
Nyfiken på svar.
Tack på förhand
Christer
I configurationen står:
Renderer: OpenGL
Device: Radeon 9600 *86 /MMX/3DNOW!/SSE
Shader Quality: [ARB2] Enhanced high-end: Additional effects
Resolution: 800*600*32bit 60Hz Refresh-rate -Fullscreen
Detail settings: High
Sound enable: Yes
Sound Rate: 44100
Har visst ett Radeon 9600 kort och detta spel stöder Radeon 9800 eller högre eller 256 MB video card. Geforce 6 eller bättre.
Finns det ingen lösning på att få ner grafiken så det går att spela ändå med lägre upplösning, kanske lite dum fråga men kanske klok ändå, för tidigare år har man kunnat "dumpa lite grafik" så det går att spela ändå.
Spelet heter Euro Truck Simulator
Om jag behöver ett nytt grafikkort, vad kostar ett Radeon 9800, nån som vet.
Nyfiken på svar.
Tack på förhand
Christer