Virus på Facebook
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Virus på Facebook
Jag laddade nyss ner den senaste versionen av FF. Antivirusprogrammet sökte automatiskt igenom den, innan det kom upp ett meddelande att filhämtningen var avslutad, och inga virus funna. Så jag uppdaterade FF, och startade webbläsaren, och då kom det upp ett meddelande från antivirusprogrammet (Norman) att den hade hittat nåt misstänkt, som den trodde kunde vara ett virus, och därför satt det i karantän. Av nån anledning hade det hittat det i mappen med filer för min skrivare...
Det hette: w32/Obfuscated.Z!genr
Hoppas det inte hann ställa till med nån skada... Jag hittade ingen information på nätet om just det viruset, eller trojanen, eller vad det nu var för nåt, men för säkerhets skull är det väl bäst att varna för det.
Kom det verkligen tillsammans med senaste versionen av FF, fast antivirusprogrammet inte hittade några virus när det sökte igenom installationsfilen??? Var kom det annars ifrån???
Moderator: Ändrade rubriken på trådstartarens begäran.
Det hette: w32/Obfuscated.Z!genr
Hoppas det inte hann ställa till med nån skada... Jag hittade ingen information på nätet om just det viruset, eller trojanen, eller vad det nu var för nåt, men för säkerhets skull är det väl bäst att varna för det.
Kom det verkligen tillsammans med senaste versionen av FF, fast antivirusprogrammet inte hittade några virus när det sökte igenom installationsfilen??? Var kom det annars ifrån???
Moderator: Ändrade rubriken på trådstartarens begäran.
Det är 3.6.10. Jag tycker också det verkar konstigt om det skulle komma med FF, jag laddade ju ner det från Mozillas hemsida...
Det var bara så mysko att det dök upp direkt jag installerat uppdateringen, och startat webbläsaren, och då hamnat på Mozillas hemsida...
När jag googlade på namnet på viruset, så dök det upp träffar som var rätt lika, endast Z före ! var andra bokstäver eller siffror. Nåt av dem verkade hänga ihop med Facebook. (Jag var inloggad där en kort stund igår, och hade sen en flik kvar i bakgrunden medan jag gjorde annat, så jag kollade inte in fb innan jag stängde ner webbläsaren igår...)
Nån sa häromdan att man kan få virus av vissa sidor på Facebook, men jag förstod inte hur det skulle gå till... T ex genom att lägga till vissa "personer" som vänner... Jag ignorerade nyligen en vänförfrågan från nån, som inte verkade vara en person, fanns ingen information heller, men 3 av mina vänner var vän med den...
(Kanske borde byta namn på tråden, om det inte kom från FF...)
Det var bara så mysko att det dök upp direkt jag installerat uppdateringen, och startat webbläsaren, och då hamnat på Mozillas hemsida...
När jag googlade på namnet på viruset, så dök det upp träffar som var rätt lika, endast Z före ! var andra bokstäver eller siffror. Nåt av dem verkade hänga ihop med Facebook. (Jag var inloggad där en kort stund igår, och hade sen en flik kvar i bakgrunden medan jag gjorde annat, så jag kollade inte in fb innan jag stängde ner webbläsaren igår...)
Nån sa häromdan att man kan få virus av vissa sidor på Facebook, men jag förstod inte hur det skulle gå till... T ex genom att lägga till vissa "personer" som vänner... Jag ignorerade nyligen en vänförfrågan från nån, som inte verkade vara en person, fanns ingen information heller, men 3 av mina vänner var vän med den...
(Kanske borde byta namn på tråden, om det inte kom från FF...)
Nu vet jag åtminstone hur jag fick det där viruset, jag klickade på gilla knappen under det meddelande som finns i citatrutan nedan, bara för att jag inte ville sluta vara vän med den personen... Men då dök den länken upp på min sida, att jag gillade "Vill du stå kvar...", så då tog jag bort den, för jag hade inga planer på att ta bort några vänner...
Flashback
Det stod ingen mer information i den tråden, bara en massa hånande av alla korkskallar som går på sånt...
Jag hoppas mitt AV-program tog bort allt som tillhörde det här viruset från min dator, så det inte blir en massa problem med den...
Men jag läste att man själv får virus på sina länkar på Facebook om man klickar på nån annans viruslänk. Nån som vet nåt om det, och vad man bör göra? Jag stängde f.ö. av alla plattformsapplikationer på fb för ett par månader sen, så vet inte om det är nån risk att min fb-sida innehåller virus? (Vet knappt om jag vågar logga in där mer...)
Nån som vet mer om hur virus på Facebook sprids?
FB virus!: Klicka INTE på "Vill du stå kvar på min vänlista, tryck på gilla knappen annars raderas du."
Flashback
Fått varning ifrån en kompis ikväll om ett nytt virus på facebook, som jag har för mig att jag gick på igår kväll.
"Vill du stå kvar på min vänlista, tryck på gilla knappen annars raderas du" trycker man på "gilla" så åkar man tydligen på ett virus ? är det någon som vet mer om detta nya virus och vad det gör med datorn ?
Det stod ingen mer information i den tråden, bara en massa hånande av alla korkskallar som går på sånt...
Jag hoppas mitt AV-program tog bort allt som tillhörde det här viruset från min dator, så det inte blir en massa problem med den...
Men jag läste att man själv får virus på sina länkar på Facebook om man klickar på nån annans viruslänk. Nån som vet nåt om det, och vad man bör göra? Jag stängde f.ö. av alla plattformsapplikationer på fb för ett par månader sen, så vet inte om det är nån risk att min fb-sida innehåller virus? (Vet knappt om jag vågar logga in där mer...)
Nån som vet mer om hur virus på Facebook sprids?