Virtuellt minne
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Virtuellt minne
Någon här som vet hur jag ändrar minsta tillåtna storlek på det virtuella minnet från 2MB till 3 MB (WinXP)?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:28:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Virtuellt minne
Titti skrev:Någon här som vet hur jag ändrar minsta tillåtna storlek på det virtuella minnet från 2MB till 3 MB (WinXP)?
Nu kör jag engelsk Xp, så om du kör svensk får du försöka gissa vad sakerna heter på svenska.
Kontrollpanelen->System->Advanced->Performance Settings->Advanced->Virtual Memory Change
Välj Custom Size.
Initial size är minvärdet och maximum size är maxvärdet.
Notera att det går att välja partition eller splittra över flera partitioner. Att splittra är nog inte att rekommendera, däremot lär de vara bra eller nödvändigt att ha några MB på C: även om man lägger resten på en annan partition.
Allmänt tips för Windows. Ska ni göra någonting som är normalt att behöva göra, så klicka på Advanced så ofta det går.

Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:48, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:Ehhh, va? Varför?
Ett av barnen vill spela ett spel som kräver minst 3 MB virtuellt minne och jag får ett felmeddelande med den innebörden när vi försöker starta det. Spelet är relativt enkelt och ställer inga höga krav på datorn i övrigt och har säkert några år på nacken, hon har lånat det.
Nu är det ju normalt mycket större än så (enligt mina inställningar normalt omkring 3500MB) men jag tror att orsaken till problemen ligger i att den minsta tillåtna växlingsfilen är förinställd till 2MB och jag hittar inget sätt att ändra det.
Oavsett om jag väljer att låta Windows bestämma eller bestämmer själv så kommer jag inte runt det. Väljer jag Custom size (egen storlek) kan jag ange ursprunglig storlek och maximal storlek men inte ändra minsta tillåtna storlek. Den uppgiften återfinns i rutan under och där finns ingen valmöjlighet.
Jag har tre partitioner på samma disk och minimivärdet är detsamma på alla.
Kvasir skrev:Allmänt tips för Windows. Ska ni göra någonting som är normalt att behöva göra, så klicka på Advanced så ofta det går. Wink
Nu är det naturligtvis inte så att det inte GÅR att ändra - frågan är hur jag skall komma åt att göra det? Det här är ju lite löjligt... men det är ju Windows....

Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
Det MS kallar ursprunlig storlek är så vitt jag förstår just minsta storlek. Det ska innebära att det alltid finns en fil med den storleken reserverad, och så kan den filen växa upp till maximal storlek vid behov. Det kan iofs vara bra att defragmentera när man har ställt om minstastorleken, men det är knappast nödvändigt. Sedan måste man starta om Windows för att ändringen ska gälla. Har du gått in kontrollerat igen att det är inställt de på värden du valde? Det är lätt att dabba sig trycka på fel knapp eller något så inget hände.
Det du säger om att det står minsta storlek i rutan under gäller för alla diskar (eller möjligen alla partitioner), så jag vet inte riktigt hur man ska tolka den egentligen. Det kanske är så att Windows alltid reserverar 2 MB på alla diskar eller något sådant?
Ställer man ursprunglig storlek till ett visst värde och sedan startar om så finns det en växlingsfil med den storleken redan från start, så det fungerar. Jag har har det inställt på 1 GB som urpsrunglig storlek, och då finns det en fil på just 1 GB (utom om det skulle behövas mera, i vilket fall den förstås växer). Poängen med det, förutsatt man defragmenterar också, är att man får en sammanhängande area på disken av hyfsad storlek för växlingsfilen, och det bör rimligen göra sidväxlingarna snabbare.
Det du skriver om att spelet kräver minst 3 MB virtuellt minne låter lite märkligt, minst sagt. Jag har svårt att tänka mig att något spel eller annat normalt program skulle hantera detta självt explicit, och därför ställa några sådana krav. Däremot finns det terminilogiproblem. Virtuellt minne betyder egentligen inte alls växlingsfilen, även om det ofta används så. Fast om de egentligen använder ordet rätt så skulle det vara ett ännu lustigare krav i dagens läge.
Det du säger om att det står minsta storlek i rutan under gäller för alla diskar (eller möjligen alla partitioner), så jag vet inte riktigt hur man ska tolka den egentligen. Det kanske är så att Windows alltid reserverar 2 MB på alla diskar eller något sådant?
Ställer man ursprunglig storlek till ett visst värde och sedan startar om så finns det en växlingsfil med den storleken redan från start, så det fungerar. Jag har har det inställt på 1 GB som urpsrunglig storlek, och då finns det en fil på just 1 GB (utom om det skulle behövas mera, i vilket fall den förstås växer). Poängen med det, förutsatt man defragmenterar också, är att man får en sammanhängande area på disken av hyfsad storlek för växlingsfilen, och det bör rimligen göra sidväxlingarna snabbare.
Det du skriver om att spelet kräver minst 3 MB virtuellt minne låter lite märkligt, minst sagt. Jag har svårt att tänka mig att något spel eller annat normalt program skulle hantera detta självt explicit, och därför ställa några sådana krav. Däremot finns det terminilogiproblem. Virtuellt minne betyder egentligen inte alls växlingsfilen, även om det ofta används så. Fast om de egentligen använder ordet rätt så skulle det vara ett ännu lustigare krav i dagens läge.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag kom just på att man ibland kan klicka på en del texter i Windows och få en förklaring, som ibland faktiskt är begriplig även för en datalog. 
Den uppgift om "Minimum allowed" som står i rutan under är bara en information om att Windows inte tillåter mindre värden än 2MB om man ställer in egna värden. Den säger alltså ingenting om vilka värden som faktiskt gäller.

Den uppgift om "Minimum allowed" som står i rutan under är bara en information om att Windows inte tillåter mindre värden än 2MB om man ställer in egna värden. Den säger alltså ingenting om vilka värden som faktiskt gäller.
Kvasir skrev:Det du skriver om att spelet kräver minst 3 MB virtuellt minne låter lite märkligt, minst sagt. Jag har svårt att tänka mig att något spel eller annat normalt program skulle hantera detta självt explicit, och därför ställa några sådana krav. Däremot finns det terminilogiproblem. Virtuellt minne betyder egentligen inte alls växlingsfilen, även om det ofta används så. Fast om de egentligen använder ordet rätt så skulle det vara ett ännu lustigare krav i dagens läge.
Titti, det enklaste vore att du berättar vad spelet heter och vilken version det är. Det känns som att det är något äldre spel, kanske till och med ett DOS-spel (eller från den tiden) och då är det inte alls självklart att det går att spela rätt upp och ned i XP (som jag misstänker att du har). Det är allmänt känt att senare Windows-versioner (2000, 2003, XP, Vista) inte stödjer spel nödvändigtvis, främst av tekniska skäl, eftersom de inte längre bygger på ett DOS-skal som Win 95/98/ME osv gjorde.
Men misströsta icke! Det finns en hel tips att tillgå för att få äldre spel att fungera. Hur man gör beror på vilket spel det är.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Titti, det enklaste vore att du berättar vad spelet heter och vilken version det är.
Spelet heter "Häst & Ponny - i stallet" utgivet av PAN Vision/Levande Böcker. Visst är det lite äldre, copyright 2002 och det anges att det skall gå att köra under WIN3.1/95/98 och det kräver mycket modesta 486, 33MHz, 8MB RAM, 2xcd-rom, SVGA-skärm med 256 färger och en upplösning på 640*480.
*Någon mer än jag som minns när datorerna hade sådana prestanda?*
De äldre spelen brukar gå att köra i kompabilitetsläge för WIN95/98 men detta skall köras direkt från skivan och då får jag inte upp något alternativ för kompabiliteten. Många BRA barnspel är lite äldre och just byggda på DOS-plattform. Som du misstänkte och jag kanske berättade kör jag WIN XP på min dator och i vanliga fall har jag en äldre dator de kan spela dessa spel på i WIN98 men pga en pågående ombyggnad hemma står den undanställd och de är hänvisade till mina egna datorer och jag kör XP på båda.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
http://www.dosbox.com kanske fungerar (notera kanske, jag har testat med ett femtal spel och bara fått hälften att fungera och 1utav dem krävde en del meck med inställningarna)
Version som går att flytta mellan datorer finns på
http://portableapps.com/
Version som går att flytta mellan datorer finns på
http://portableapps.com/
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
Kompabilitetsläge fungerar tyvärr inte för alla program. Så kan man behöva experimentera lite också. Ett program som är gjort för win98 kan behöva köras i kompabilitetsläge för win95 och tvärtom. Det är märkligt, men så kan det vara.
Det borde fungera även från skiva. Stäng av autostart, eller stäng programmet (ja det gör det väl självt förresten om det inte fungerar). Använd sedan utforskaren för att titta på filerna på skivan. Identifiera (eller gissa) vilken fil som är exe-filen som ska köras. Högerklicka på denna så du får upp en meny. Där väljer du Properties (Egenskaper på svenska, antar jag). Då ska du kunna klicka på en flick för kompabilitetsläge.
Det borde fungera även från skiva. Stäng av autostart, eller stäng programmet (ja det gör det väl självt förresten om det inte fungerar). Använd sedan utforskaren för att titta på filerna på skivan. Identifiera (eller gissa) vilken fil som är exe-filen som ska köras. Högerklicka på denna så du får upp en meny. Där väljer du Properties (Egenskaper på svenska, antar jag). Då ska du kunna klicka på en flick för kompabilitetsläge.
Det stämmer som Kvasir skrev. Om du högerklickar på INSTALL.EXE eller SETUP.EXE, som installfilerna oftast hette på den tiden, och väljer Kompabilitetsfliken så kan du testa att ställa in OS, färgerna, upplösning osv. Om inte den fliken finns är det något helt annat fel.
Jag har spelet SimPark - Skapa din egen nationalpark - Levande Böcker 1996. Ifall det startar när du sätter i CDn eller inte är helt ointressant, gå bara till Utforskaren och välj att Urforska CDn. Så här ser SimPark ut (fattar inte varför det blir så suddigt):
[img]http://www.tant.se/%7Ebarracuber/images/SimParkCD.JPG[/img]
(En kuriosa i mitt fall när jag skulle testa SimPark, behöver inte innebära att det händer dig:
När jag drog igång INSTALL.EXE fick jag upp ett fönster: Cannot find setup.exe, vilket nog berodde på nån skada på skivan så att INSTALL.EXE inte lyckas peka på setup.exe. Istället gick jag till Setup-mappen och startade setup.exe, då startade installationen. Däreter hade jag inga problem att installera och köra spelet.)
Testa detta och posta eventuella felmeddelanden du får.
/Barracuber
Jag har spelet SimPark - Skapa din egen nationalpark - Levande Böcker 1996. Ifall det startar när du sätter i CDn eller inte är helt ointressant, gå bara till Utforskaren och välj att Urforska CDn. Så här ser SimPark ut (fattar inte varför det blir så suddigt):
[img]http://www.tant.se/%7Ebarracuber/images/SimParkCD.JPG[/img]
(En kuriosa i mitt fall när jag skulle testa SimPark, behöver inte innebära att det händer dig:
När jag drog igång INSTALL.EXE fick jag upp ett fönster: Cannot find setup.exe, vilket nog berodde på nån skada på skivan så att INSTALL.EXE inte lyckas peka på setup.exe. Istället gick jag till Setup-mappen och startade setup.exe, då startade installationen. Däreter hade jag inga problem att installera och köra spelet.)
Testa detta och posta eventuella felmeddelanden du får.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:29:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Nu fattade jag Titti som att spelet inte skulle installeras, utan köras direkt från skivan, så aktuell fil heter nog något annat. Spelets namn punkt exe, till exempel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:49, redigerad totalt 1 gång.
Nu fungerar det - delvis. Autostarten av skivan gav samma tokiga felmeddelande som förut. Jag öppnade skivan i utforskaren och hittade en setupfil som jag kunde köra istället och då visade det sig att den visst skulle installeras på datorn (men man måste fortfarande ha skivan i för att kunna köra det). Där kom jag åt kompabilitetsläget också, när jag fick en genväg installerad.
Så långt väl. Nu dök nästa problem upp. Ljudet vill inte fungera som det skall. Den påstår att jag inte har Quick Time installerat och undrar om jag vill fortsätta ändå eller avsluta. Fortsätter jag fungerar bara ljudet i vissa stycken, animeringar verkar inte heller som om de skulle vara fullständiga.
Jag har Quick Time. Senaste versionen. Den var naturligtvis inte ens påtänkt när spelet gjordes. Hur kommer jag runt det?
Och nej - det är inget jag har köpt till dottern. Hon har fått låna det av en kompis för det var tydligen roligt. Köper jag något - det händer - brukar jag rata allt som det inte uttryckligen står XP på. Hur det skall gå med Vista vet jag inte men det blir en senare fråga.
Så långt väl. Nu dök nästa problem upp. Ljudet vill inte fungera som det skall. Den påstår att jag inte har Quick Time installerat och undrar om jag vill fortsätta ändå eller avsluta. Fortsätter jag fungerar bara ljudet i vissa stycken, animeringar verkar inte heller som om de skulle vara fullständiga.
Jag har Quick Time. Senaste versionen. Den var naturligtvis inte ens påtänkt när spelet gjordes. Hur kommer jag runt det?
Och nej - det är inget jag har köpt till dottern. Hon har fått låna det av en kompis för det var tydligen roligt. Köper jag något - det händer - brukar jag rata allt som det inte uttryckligen står XP på. Hur det skall gå med Vista vet jag inte men det blir en senare fråga.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:29:49, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Nu fattade jag Titti som att spelet inte skulle installeras, utan köras direkt från skivan, så aktuell fil heter nog något annat. Spelets namn punkt exe, till exempel.
Nu har visserligen Titti kommit förbi det här problemet, men bara för att "keep things right" - aspigt?

Modernare spel har så klart inte sådana begränsningar.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:29:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Titti skrev:TACK ALLA!
Nu fungerar det
Kul!

På tal om hästspel så rekommenderar min 12-åriga dotter (vet inte om ditt/dina är yngre?):
- Stallets hemlighet (PAN-Vision 2005 http://www.springdale.se)
Vissa (men inte alla) i serien Starshine Legacy (de ingår när man är medlem i Polluxklubben)
Men, med erfarenhet i hand, vet jag att sådana rekommendationer ibland kan vara ganska kortlivade...

/Barracuber
- barracuber