Vinter- & sommartid hos forumklockan och irl
En bra minnesregel är: Till våren/sommaren ställer man fram utemöblerna. Till vintern ställer man tillbaka dem (i garaget. Eller var man nu förvarar dem). Så lärde jag mig efter att varje år bry mitt huvud i frågan.
Min klocka är 22:10 Det ni! Hihi
Min klocka är 22:10 Det ni! Hihi
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 10:53:10, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
lillsanna skrev:På våren ställer man fram trädgårdsmöblerna och på hösten ställer man tillbaks dem
Den ramsan har lärt mig komma ihåg vad som gäller
Aamenn! Det här inlägget missade jag! Möblerna...d e bra grejer det!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 10:53:11, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Sommartid = Ljusare kvällar (dvs solen går ner senare)
Vintertid = Ljusare mornar (dvs solen går upp senare) så om du vaknar samma tid i morgon (enligt klockan) så är det ljusare då än det var idag!
Vintertid = Ljusare mornar (dvs solen går upp senare) så om du vaknar samma tid i morgon (enligt klockan) så är det ljusare då än det var idag!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:53:11, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret skrev:En bra minnesregel är: Till våren/sommaren ställer man fram utemöblerna. Till vintern ställer man tillbaka dem (i garaget. Eller var man nu förvarar dem). Så lärde jag mig efter att varje år bry mitt huvud i frågan. Hihi
Det tipset kan vara användbart. Jag har läst eller hört tipset någonstans för en tid sedan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp! Vintertid?
IckyFlix skrev:Vänta lite nu, är det tidsomställning nu? Inatt?
Åt vilket håll skall man ställa klockan isf? Bakåt eller? Tjäna en timme?
Och, kan någon försöka förklara vad i helvete det här omställandet ska vara bra för?
Jag brukar tänka: på våren förlorar man en timme (tvungen att stiga upp en timme tidigare), på hösten får man tillbaka den (får sova en timme längre).
Det är väl arbetslivet som har glädje av att det blir ljusare på mornarna. Själv ser jag bara nackdelar: Det blir tidigt mörkt, dvs svårare att cykla. Hunden blir räddare på kvällspromenaden, eftersom det hinner bli mörkt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag har hört minnesregeln att på våren ser man fram mot sommaren som ska komma och på hösten tänker man tillbaka på sommaren som varit. (Man måste hålla sej inom samma år!)
Den regeln har hjälpt mej sedan dess.
Den regeln har hjälpt mej sedan dess.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Forumklockan
Forumets klocka går 1 timme för fort; Det är vintertid nu.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Du kan justera detta genom att byta till vintertid på din profil.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
r00t skrev:Det finns en liten ramsa på engelska jag brukar tänka på för att komma ihåg hur man ställer om klockan: Spring forward, fall back.
I know, jag använder den med! Fast det tar som sagt en stund att komma ihåg. Det svåra är dock inte att veta åt vilket håll klockan skall dras, utan att komma ihåg NÄR eländet ska utföras
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Sommartid börjar sista söndagen i mars och vintertid sista söndagen i oktober (tidigare september innan vi blev tvungna att anpassa oss till EU) och själva omställningen sker mellan 2 och 3 på natten (sommartiden börjar klockan 2 då klockan blir 3, vintertid börjar klockan 3 då klockan blir 2) men du kan givetvis göra det en annan tid (så du slipper vara vaken mitt i natten...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Hur vintertid är förenlig med EUs klimatpolicy är bortom min förståelse.
http://geography.about.com/cs/daylightsavings/a/dst.htm
The change to Daylight Saving Time allows us to use less energy in lighting our homes by taking advantage of the longer and later daylight hours.
Det är en lite intressant artikel där det förklaras varför USA införde sommartid.
Daylight Saving Time = sommartid
I södra Sverige är det jobbigt när det är vintertid. Om man är ett stort fan av dagsljus.
Mörkt på morgonen och mörkt när man kommer hem runt 16-17-tiden. Hade det varit sommartid hela tiden så skulle det vara mörkt på morgonen men ljust vid 16-17-tiden.
http://geography.about.com/cs/daylightsavings/a/dst.htm
The change to Daylight Saving Time allows us to use less energy in lighting our homes by taking advantage of the longer and later daylight hours.
Det är en lite intressant artikel där det förklaras varför USA införde sommartid.
Daylight Saving Time = sommartid
I södra Sverige är det jobbigt när det är vintertid. Om man är ett stort fan av dagsljus.
Mörkt på morgonen och mörkt när man kommer hem runt 16-17-tiden. Hade det varit sommartid hela tiden så skulle det vara mörkt på morgonen men ljust vid 16-17-tiden.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Miche: det är en omöjlig sak för min hjärna att memorera! Jag fattar inte riktigt varför, men det handlar kanske om att det inte är ett specifikt datum. Samma sak med mors dag, allhelgona, osv.
imperativ: jag är helt på din linje. Sommartid känns mer logiskt att ha jämt. Men om inte det går, så låt det vara vintertid jämt, så man slipper omaket med att ställa om klockor, ändra dygnsrytmer etc.
imperativ: jag är helt på din linje. Sommartid känns mer logiskt att ha jämt. Men om inte det går, så låt det vara vintertid jämt, så man slipper omaket med att ställa om klockor, ändra dygnsrytmer etc.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Har du gått över till vintertid?
Jag skulle vilja veta om det är fler än jag här som inte har gått över till vintertid utan tänker lever efter sommartid hela vintern. Om man har ett fast jobb eller andra tider att passa varje dag kan jag förstå att det gör livet enklare att rätta sig efter omvärlden, men annars är man ju faktiskt inte tvungen att ställa om rytmen två gånger om året. Mig passar sommartiden mycket bättre, jag blir både trött och deprimerad av de långa mörka vinterkvällarna. Enda nackdelen är när jag ska ut på kvällen, då blir det väldigt sent (men det händer inte särskilt ofta). Så jag har inte ställt om några klockor utan lever fortfarande efter sommartid, men datorns klocka ställde om sig själv så där har jag vintertiden och den går jag efter när jag ska ut och passa tider med andra. Faktiskt ett riktigt bra sätt att hålla hjärnan i trim!
Om ni undrar varför jag inte bara kliver upp resp. går och lägger mig en timme tidigare i stället, så klarar jag inte av det psykiskt. Jag går upp 6 på morgonen och lägger mig 22, och jag skulle inte klara av att kliva upp 5 och gå och sova 21. Särskilt inte kliva upp 5 på vintern!
Nu är jag spänd på att se hur ni andra gör!
Admin
En avslutad omröstning infogad i form av citat i samband med en trådsammanslagning.
Om ni undrar varför jag inte bara kliver upp resp. går och lägger mig en timme tidigare i stället, så klarar jag inte av det psykiskt. Jag går upp 6 på morgonen och lägger mig 22, och jag skulle inte klara av att kliva upp 5 och gå och sova 21. Särskilt inte kliva upp 5 på vintern!
Nu är jag spänd på att se hur ni andra gör!
Omröstningen skrev:Har du gått över till vintertid i år?
Javisst, det är ju det som är det normala. 53% [ 8 ]
Ja - jag ville inte men var tvungen av praktiska skäl. 20% [ 3 ]
Ja, varför skulle jag inte göra det? 26% [ 4 ]
Jag ställde aldrig om till sommartid i år, så jag behövde inte göra någon omställning. 0% [ 0 ]
Nej, varför skulle jag göra det? 0% [ 0 ]
Admin
En avslutad omröstning infogad i form av citat i samband med en trådsammanslagning.
Senast redigerad av Aspasia 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag gör det för att man måste för att hålla sig i sync med de flesta andra.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Javisst, det är ju det som är det normala.
Av samma skäl som Liljencroowna, jag skulle komma i fel till allting om jag inte flyttade klockan.
Av samma skäl som Liljencroowna, jag skulle komma i fel till allting om jag inte flyttade klockan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker om att gå upp runt 5-tiden på morgonen. Om jag sover en timme mindre eller mer, om jag alltså går och lägger mig senare eller tidigare, spelar ingen större roll. Jag måste inte sova exakt lika många timmar varje natt.
Egentligen så finns det inget beroende av tid, men jag mår ganska dåligt om jag vaknar under förmiddagen eller eftermiddagen. Det är inte mitt sätt att leva livet.
Egentligen så finns det inget beroende av tid, men jag mår ganska dåligt om jag vaknar under förmiddagen eller eftermiddagen. Det är inte mitt sätt att leva livet.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Forumets klocka
Jag noterade med en viss förskräckelse att den lilla klockan som finns på forumet går cirka 23 sekunder för fort. Ska det verkligen behöva vara så?
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 10:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter