Vill att utredningen ska börja NU!!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vill att utredningen ska börja NU!!

Inläggav carra » 2009-08-19 21:45:13

jag har en dotter som är nio år.hon fick diagnosen adhd för ett år sen.men som jag tidigare har berättat tror jag att hon fick fel diagnos & känner mig ganska säker på att det är AS hon har.så efter mycket tjat & många tårar ska vi äntligen få en ny utredning på hab till hösten.min dotter har haft en som jag kallar det ganska lugn period nu på sommarlovet men jag märker nu när skolan har börjat igen att hon är mer irriterad & orolig,har mer tvångshandlingar osv. Naiv som man är så tror man under dom lugna perioderna att hon kanske bara har sina speciella ideer & är lite annorlunda.men verkligheten kommer ikapp en när dom "andra" perioderna börjar åter igen & man inser att det måste vara mer än så.

det jobbigaste för min dotter just nu är att hon tror att hon ska få svininfluensan.hon är livrädd för den & även om hon vet att man inte kan lova en del saker kräver hon att jag ska lova att hon aldrig blir sjuk osv för att bli lugn.hon har även "fått nya tics" som hon gör många ggr per dag.finns det någon med erfarenhet av detta som kan ge mig råd om hur man ska hantera allt detta?jag är sååå tacksam för alla svar kram på er alla
Senast redigerad av carra 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
carra

Anslöt: 2009-03-25

Inläggav MsTibbs » 2009-08-19 23:39:27

ADHD kommer i kombo med AS och Tourettes, där tvångshandlingar kan ingå.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Jossan » 2009-08-20 5:20:51

Inget av det du skriver stämmer in på Asperger. Tics, och tvångshandlingar är inte speciellt vanligt bland AS-barn, inte heller att inbilla sig saker som att få en sjukdom. Varför tror du att hon har Asperger?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav serpentin » 2009-08-20 8:44:41

Jossan skrev:Inget av det du skriver stämmer in på Asperger. Tics, och tvångshandlingar är inte speciellt vanligt bland AS-barn, inte heller att inbilla sig saker som att få en sjukdom. Varför tror du att hon har Asperger?

Jag har hört talas om att det tvärtom är väldigt vanligt även om det inte ingår i diagnoskriterierna.

Jag känner igen tvången och den överdrivna rädslan från både mig själv som barn men även från andra föräldrar som berättat om sina aspergerbarn.

Jag blir fortfarande lite halvhysterisk om det kommer en geting eller ett bi (jag ser inte skillnaden). Jag ser framför mig hur jag blir stungen och dör av en allergisk reaktion. Tvång hade jag massor som barn. Jag ville helst styra hela världen pga dessa.

Tilläggsdiagnoser är ju inte helt ovanligt, som t ex Tourettes syndrom och OCD. Jag har i huvudsak Aspergers syndrom men sannolikt finns det även inslag av såväl Tourettes som OCD och ADHD även om jag inte brytt mig om att utreda detta. Jag tror inte jag är unik.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

dte är SÅ mycket mer än bara tvång..

Inläggav carra » 2009-08-20 20:51:56

det handlar absolut inte bara om att min dotter har tvångshandlingar & tics..det är väl så att det är just det som är jobbigast just nu för henne.hon är även extremt rutinbunden & kan bli helt knäckt bara om jag vill gå ut & gå en kväll.då förstör jag alla hennes rutiner & ritualer. har medicin för sömnsvårigheter,har svårt för höga ljud(som tex bio,hög musik,skrikiga barn osv),har alltid haft problem med kläder(tex jeanstyg,åtsittande byxor,trosor mm),hatar att vara"torr om fötterna" & blöter på fötterna med vatten flera ggr per dag.jag har talat om flera ggr att man blir torrare av vatten & att hon ska använda hudcreme ist men hon tycker att hudcreme är för kladdigt..min dotter har många kompisar men hon har lätt för att "fastna" vid samma person & förstår inte när den vill vara med nån annan en dag.känner sig ofta oälskad av alla & känner sig annorlunda mot sina kompisar.min dotter ber verkligen om hjälp för att bli av med alla tankar,oro osv.förhoppningsvis börjar utredningen snart.det kan ju även vara så att hon har både AS & tex tvångssyndrom eller tourettes men jag tycker inte att ADHD stämmer in på min dotter..
carra

Inläggav Sam » 2009-08-20 22:56:02

Vad är det som gör att du inte tycker att ADHD stämmer på din dotter?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Meppe » 2009-08-21 15:52:49

Kan bara hoppas att hon får diagnos. Det är väntetid till utredningar, obreoende om man vill det eller inte.

Förresten, kan du dela in din text i stycken så att det blir lättare att läsa? Många här (ink. jag själv) tycker det är extremt tungt att läsa inlägg som inte är indelade.

btw, jag hoppas slutet inte var för aggressivt. Det leder säkert till att flera hjälper om de orkar läsa texten
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav carra » 2009-08-22 13:45:57

jag ska självklart försöka att komma ihåg att dela upp texten i stycken.bra att du sa till!

någon undrade varför jag inte tror att min dotter har ADHD när hon har fått den diagnosen.

ADHD handlar mycket om uppmärksamhetsnedsättning & impulsivitet.jag tycker inte att min dotter har så stora svårigheter med det att jag tror att hon har ADHD.

jag är ju ingen expert på detta men har läst mycket om det.det är ju inte ovanligt att man får både AS & ADHD diagnoserna så vi får vänta & se vad utredningen kommer att visa...tack för era svar.dom är mycket värda för mig =),
carra

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 20:50:15

Varför utredde de henne inte för AS förra gången? Mig utredde de för både AS och ADHD samtidigt? (Och Tourettes och OCD)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: dte är SÅ mycket mer än bara tvång..

Inläggav Jossan » 2009-08-23 3:35:46

carra skrev:det handlar absolut inte bara om att min dotter har tvångshandlingar & tics..det är väl så att det är just det som är jobbigast just nu för henne.hon är även extremt rutinbunden & kan bli helt knäckt bara om jag vill gå ut & gå en kväll.då förstör jag alla hennes rutiner & ritualer.
.....även vara så att hon har både AS & tex tvångssyndrom eller tourettes men jag tycker inte att ADHD stämmer in på min dotter..

Det stämmer in på AS!

Det ser ut som att hon har dubbeldiagnos ja,
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav carra » 2009-08-23 21:22:47

ja visst är det dåligt att inte utreda allt samtidigt! ADHD utredningen gjordes på bup här i våran kommun & AS utredningar sker på habiliteringen.

det fanns några frågor ang AS i ADHD utredningen men hon som utredde min dotter tyckte inte att något "stämde in" på henne.

men som förälder känner man sina barn bäst & jag gav inte upp mina misstankar om AS. så jag har kämpat som tusan för att få en ny
utredning.

& äntligen blir det en ny utredning till hösten.jag bara väntar...
carra

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in