Vilket programmeringsspråk?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilket programmeringsspråk?

Inläggav Moggy » 2008-04-14 2:20:55

Vilket programmeringsspråk skulle ni rekommendera ifall man vill komma igång med programmering igen?

Är inte nybörjare men var ett tag sen jag programmerade på allvar. Har dock hållt på en hel del med macroprogrammering i Excel.

Några krav/önskemål:
- Windows 2k/XP/Vista. Win9x, Linux och Mac är ointressant.
- Ska ge kompilerade EXE-filer som gör att köra på en ren Win2k/XP/Vista utan några krav på att massa tillägg typ .NET är installerat.
- Ska finns en bra community kring det hela med hjälp, gratisrutiner och kodexempel.
- Programen man gör ska kunna spridas lagligt och kunna köras utan problem av oerfarna datoranvändare.
- Möjlighet att på ett någorlunda smidigt sätt göra grafiska applikationer via DirectX.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Trolsk » 2008-04-14 3:02:48

Inte hemmaplan, men...

C++ i Microsofts Visual C++, eller Object Pascal i Borlands Delphi. Båda implementerar Rapid-Application-Development-metodik för utvecklingen. I övrigt är såväl Java som dotNet inte helt fy skam. C++ är så detaljerat.

DirectX sägs vara omständigt, och gamla versioner täcker inte all funktionalitet (tänker på tillägg). Även OpenGL ligger ju på bordet. Dock finns säkert massor av olika abstraktionslager som underlättar, typ libSDL och annat.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Moggy » 2008-04-14 15:02:33

Pascal vore intressant då jag höll på mycket med Borland Pascal fös DOS för länge sen och har även sysslat en del med äldre versioner av Delphi på Win9x-tiden.

Men hur är Delphi idag? Är inte det på utdöende i konkurrens med alla MS-Visual-prylar som kommer.

Har Delphi nån kundbas och finns det nån levande community kring det hela?

Funderar även på C# men det fallar ju på att det kräver .NET (som iofs verkar riktigt bra och förenklar mycket), blir stora program som är beroende ac x antal DLL-filer och sånt där.
Moggy

Inläggav Trolsk » 2008-04-14 15:53:09

Kan inte kommentera så mycket om Delphi då jag inte rört Pascal på flera år, men jag utgår i att C++ har en mycket större användarbas. Jag nämner det mest för att det är ett direktkompilerat språk. Det finns några populära scriptspråk med hög abstraktion, typ Python och Ruby, som bör (i princip) gå att kompilera till exe men vilket jag förmodar kräver massa pill - dock är språken intressanta och rekommenderbara.

Huruvida Delphi är lämpligt eller inte vet jag inte om det spelar så stor roll. Du vill ju ha bakåtkompatibilitet ändå - plattformen du riktar dig mot bygger på Win32 API som grundläggande API. Jag föreställer mig att Delphi (som verkar ha en 2007-standard) hanterar det väl.

.NET är ändå ett av Microsofts flaggskepp för sin plattform. Enkel installation. Det skulle inte förvåna mig om MS Update hämtar det automatiskt. Men visst finns det en större miljö kring programmets exekvering - .NET har bytekompilering och virtuella maskiner precis som Java.

Det jag har sett av MFC (Microsoft Foundation Classes - API:t) har inte direkt eggat - .NET är mycket enklare - men VisualC++ och Delphi kan lägga fram kodstruktur som arbetar med det. MFC är dialog-, meny- och dittohantering - DirectX täcks inte. För väldigt små program så kan man ju arbeta direkt mot Win32 API.

VisualC++ kostar dock pengar.:roll: Det finns även gratis kompilerare, typ DJGPP; och utvecklingsmiljöer, typ Bloodsheds. VisualC++ har annars en bra debugger.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav nitro2k01 » 2008-04-14 20:47:01

QBasic? :p
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01

Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Moggy » 2008-04-15 1:17:54

Trolsk skrev:
VisualC++ kostar dock pengar.:roll:

Ja, om man ska vara laglig. Fast såg att det fanns en Visual C++ Express som var gratis och verkade rätt kompetent. Borde duga till en början.

Som vanligt så blir det så att man trots att väljer MS produkter...
Moggy

Inläggav Kvasir » 2008-04-15 1:23:22

För C++ finns ju annars Mingw32 som är en windowsversion av GCC eller Devc++ som är en IDE baserad på Mingw32. Då är det inga problem med lagligheten heller eftersom det är freeware, och så brukar GCC följa standarden bättre många kommersiella kompilatorer som MS och Borland. Men det är dom du vill använda C++. När det gäller språk finns många smakriktgningar och så beror det på vilka krav du har.

När det gäller grafik-API vill jag nog pusha för OpenGL. Nu sägs DirectX ha blivit bättre på senare år, men senast jag tittade på det så var det sanslöst rörigt och grisigt och manualen var oläsbar (dvs. svamlig och innehållslös). OpenGL finns klart specificerat i referensmanualen och är industristandard snarare än någon MS kan ändra över en natt när det får för sig det. Jag har dock hört bra argument för att använda senaste versionen av DirectX för kommersiella applikationer för Vista.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav lar66 » 2008-04-17 13:54:47

För de som vill se vad trenden är inom programmering:

http://www.tiobe.com/index.php/content/ ... index.html

Hmm... Delphi (såg det omnämnas) verkar fortfarande leva. Ett lättprogrammerat GUI-Java, t.o.m. .NET stöds nu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Borland_Delphi
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 13:50:36, redigerad totalt 1 gång.
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Inläggav Moggy » 2008-04-18 2:27:43

lar66 skrev:För de som vill se vad trenden är inom programmering:

http://www.tiobe.com/index.php/content/ ... index.html

Hmm... Delphi (såg det omnämnas) verkar fortfarande leva. Ett lättprogrammerat GUI-Java, t.o.m. .NET stöds nu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Borland_Delphi

Tack. Intressant länk.

Delphi verkar ju faktiskt fortfarande vara kompetent. På Win9x-tiden så ansåg det som relativt snabb för att vara ett högnivåspråk och jag är ju torts allt rätt van med Pascal/Delphi så... Kanske blir det som jag tar en titt på.

Har några projekt som jag funderar på som jag skulle vilja realisera.
Moggy

Återgå till IT-forum

Logga in