Vilken netbook?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilken netbook?

Inläggav datajesus » 2011-05-27 18:46:55

KaosPrinsessa, du bör skaffa en dator som har minst 2 gb RAM-minne om du ska ha någon glädje av den. Se till att få Windows 7 med den också, och undvik Windows Vista till varje pris. Windows 7 har speciellt stöd för netbooks (eller mini-PC som de numera kallas), och drar även mindre batterier. Det kanske kostar dig en femhundring eller tusenlapp extra, men jag lovar dig att det är värt det. Datorn kommer att vara seg som sirap annars. Jag och en väninna köpte varsin mini-PC för ungefär ett år sedan. Två stycken Samsung. Min med 2 gb och Windows 7, hennes med 1 gb och Windows Vista. Min dator startar och laddar Windows på 30 sekunder, hennes kan ta upp till 3 minuter. Hennes dator fortsätter sedan att ladda och sega för varje knapptryck och rörelse som man gör, och man drivs mer eller mindre till vansinne efter en stunds användande.
datajesus

Anslöt: 2011-05-16

Inläggav Hundralappen » 2011-05-27 20:22:20

Du ska gärna smaska på lite pengar om du ska köpa bärbar. 2000:- får du ingen bra burk för.

Beror iofs vad du ska göra dock.. Själv avskyr jag när det laggar.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-27 22:52:07

Det finns ingen chans att jag kommer ha råd med en dator på mer än 2000 kr.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Dagobert » 2011-05-27 22:56:30

Om du bara ska använda den hemma så kunde kanske en begagnad laptop vara bättre.
Netbookens lilla format har ju sina nackdelar.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-05-27 23:29:08

Jag köpte en begagnad från ett företag på Dalagatan, duger alldeles utmärkt för hemmabruk, dock var den inte den bästa att köra Win 7 på (jag installerade Ubuntu på den, funderar på att utöka minnet, kanske fixa nytt batteri). Med de åtgärderna har man en ok dator för 2000:-
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-28 0:13:25

Litar inte på att en begagnad dator funkar bra.
Vad har netbooken för nackdelar? Formatet är inte en nackdel för mig iaf.
Jag kan inget om datorer och kommer inte ha råd att köpa nått för att uppgradera eller liknande. Den jag har nu köpte jag för nästan 5 år sedan oh har inte lagt ner några mer pengar än själva köpekostnaden, vilket jag inte kommer kunna göra nu heller.
Ubuntu tål jag inte, mitt ex hade det och jag hatade det fullkomligt. Windows är det jag vill ha.
KaosPrinsessa

Inläggav Miche » 2011-05-28 0:23:11

KaosPrinsessa skrev:Den jag har nu köpte jag för nästan 5 år sedan oh har inte lagt ner några mer pengar än själva köpekostnaden

Kan du hitta ett fullständigt namn på datorn (du kanske har med den på träffen, så kan jag kolla på den där) så kan jag ta reda på hur du kan uppgradera den och vad det kostar. Det kanske räcker bra för dina behov (och blir dessutom billigare än de andra alternativen).
Miche

Inläggav Parvlon » 2011-05-28 0:26:48

för 2000kr och högsta kravet att se på youtube@hi-def hade jag nöjt med med en 1Ghz med 500Mb RAM , windwows XP. Nyare windwws = 1Gb RAM minimum.

Jag hade dock helst köpt en begagnad oavsett om jag var novis eller ej . Att två pajar i rad är inte särskilt sannolikt men att de går ner i det halva priset är desto mer. Sen hellre lagt några hundringar mer på RAM så man kan köra kritiska processer i virtuellt läge, för att miminera infektionsrisken.

Förstår inte folk som betalar för windows-licenser heller, men det är inte mina pengar så jag bryr mig inte.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav datajesus » 2011-05-28 0:34:16

KaosPrinsessa skrev:Vad har netbooken för nackdelar?

Man brukar inte längre säga "netbook", utan man kallar dem mini-PC idag. Netbooks var de första upplagorna av dessa pyttesmå bärbara datorer, som inte dög till mycket annat än att surfa lite grann och kolla sin e-mail. De orkade inte ens med att köra Windows, utan var tvungna att ha specialversioner av Linux för att orka med. Idag är de betydligt kraftfullare, och går att jämställa med vanliga PC-datorer, så nu kallas de istället för mini-PC. Nackdelen med netbooks/mini-PC är såklart att de pga sin storlek inte är lika kraftfulla som stationära datorer eller laptops. De har inte samma expansionsmöjligheter, och de saknar DVD-spelare/brännare (pga platsbrist). Tekniska detaljer som processor, grafikprocessor m.m. är av lägre prestanda för att hålla nere priset. En mini-PC har dock en fördel över vanliga laptops - batteritiden. Pga lägre prestanda så drar datorn mindre ström, vilket såklart är jättebra om man t.ex. är ute och reser!
datajesus

Inläggav Miche » 2011-05-28 1:04:23

datajesus skrev:En mini-PC har dock en fördel över vanliga laptops - batteritiden.

En till fördel, de är väldigt lätta att ta med sig!
Miche

Inläggav datajesus » 2011-05-28 1:18:49

Precis. Tack :)
datajesus

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-28 8:49:52

Miche skrev:Kan du hitta ett fullständigt namn på datorn (du kanske har med den på träffen, så kan jag kolla på den där) så kan jag ta reda på hur du kan uppgradera den och vad det kostar. Det kanske räcker bra för dina behov (och blir dessutom billigare än de andra alternativen).

Näe den kommer inte med. Tar aldrig med den nånstans, tycker den är för tung. Plus att flera tegenter sitter löst och så. Har ingen dataväska heller.

datajesus och parvlon: aha, ok, men jag använder min mest till surfande, musik och ibland nån enstaka film som jag antingen streamar eller laddar ner. Varför jag inte vill köpa begagnat är för att jag inte kan nått om datorer (är inte intresserad heller) och säkert skulle bli lurad. Jag kan inte ha en stationär då jag bor väldigt trångt och måste använda mitt lilla skrivbord till flera saker ocg datorn måste kunna flyttas.
KaosPrinsessa

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-28 8:50:40

Och när det gäller ekonomin så har jag bara aktivitetsersättning, så jag äör inte så rik, De pengar jag ska köpa datorn för är min grejs jag får tillbaka från skatten.
KaosPrinsessa

Inläggav osäker » 2011-05-28 9:14:56

Som sagt är det nästan ingen som helst skillnad på insidan mellan de olika datorer som passar KaosPrinsessas beskrivning om Windows som operativsystem och pris < 2kkr, förutom vad gäller batteritid, så i princip är antingen alla dugliga eller alla odugliga. Ett undantag är Asus Eee PC 1015PEM (som torde vara en aning mindre slö), som normalt kostar 2590 kr, vilken Teknikmagasinet just nu utförsäljer för 1999 kronor.

Datorer som är "refurbished" kan också vara värda att titta på om man vill spara lite pengar utan de risker som att köpa begagnat medför.
Acer Factory Refurbished är datorer som vid leverans visat sig vara felaktiga. Kunden har fått ett nytt objekt och de trasiga har återvänt till Acer för reparation. Datorerna fabrik-repareras och genomgår ett antal krävande tester för att sedan säljas till reducerat pris.Det är enbart datorer som varit felaktiga vid leverans som får säljas som AFR vilket innebär att de inte är använda utan enbart uppackade. Alla datorer som säljs under Acer Factory Refurbished har 1 års garanti

http://www.acershop.se/m4n?seid=etailer ... =0&catgr=0
osäker

Anslöt: 2009-08-24

Inläggav gemini » 2011-05-28 9:15:27

KaosPrinsessa skrev:Ubuntu tål jag inte, mitt ex hade det och jag hatade det fullkomligt. Windows är det jag vill ha.

Det finns ju många andra Linux distributioner än bara Ubuntu.
gemini

Anslöt: 2010-12-11

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-28 9:18:06

gemini skrev:Det finns ju många andra Linux distributioner än bara Ubuntu.

Jag känner till windows och det har alltid funkat bra för mig, inkl Vista, så jag vill fortsätta med Windows.
KaosPrinsessa

Inläggav Miche » 2011-05-28 10:30:43

KaosPrinsessa skrev:
Miche skrev:]Kan du hitta ett fullständigt namn på datorn (du kanske har med den på träffen, så kan jag kolla på den där)

Näe den kommer inte med.

Jag kanske kan dyka upp hos dig någon dag så kan jag kolla upp den!
Miche

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-29 18:47:07

Miche skrev:Jag kanske kan dyka upp hos dig någon dag så kan jag kolla upp den!

Om du vill får du gärna göra det.
KaosPrinsessa

Inläggav bittin » 2011-08-17 19:23:22

Jag gillar Asus eee bäst för det är den enda jag haft dock har jag en gammal Asus eeepc 900HD
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum

Logga in