vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?
barracuber skrev:barracuber skrev:lar66 skrev:Extra batteri kostar ca 200:- hos Batterikungen, räcker under mycket längre tid än originalet. Men mobilen blir lite tjockare, nytt bakstycke. Plus för att man faktiskt får ett bättre grepp om den (beroende på aktuella användarhänder).
Hur fick du det nya bakstycket?
Nu har jag mitt nya batteri och bakstycke. Den blev för tusan dubbelt så tjock men jag håller med om att man får ett bättre grepp!
Tog det starkaste batteriet, det blev bara några tior extra. Batteriet är klart mycket bättre än det gamla.
Great! Äntligen har jag lyckats leverera ett bra tips.
Har HTC Hero, ÅNGRAR mig nu när jag har testat min sons ZTE Blade. Lite sämre kvalitét på knapparna men dubbelt så mycket minne göra otroligt mycket för prestandan! Plus att jag hade haft råd med en minisemester på 3000:-.
lar66 skrev:Har HTC Hero, ÅNGRAR mig nu när jag har testat min sons ZTE Blade. Lite sämre kvalitét på knapparna men dubbelt så mycket minne göra otroligt mycket för prestandan! Plus att jag hade haft råd med en minisemester på 3000:-.
Jag har också hajat till över Bladen och andra nya modeller i den prisklassen, som Bror Duktig har bra koll på.
Men en Hero är en Hero "Den första riktiga Androiden" kallas den i den här tråden - <a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=35442">Skiljas från sin Hero, svårare än jag trodde... </a> - som faktiskt ger mig en klump i halsen
Att Heron är en klassisk modell ser man på att den fortfarande är värd en del pengar (<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=474853&postcount=4">här</a> och <a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=477312&postcount=12">här</a>).
Du som har en orootad Hero har väl sett detta:
<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/htc-hero-lever-an-far-en-mindre-uppdatering-notis/"> HTC Hero lever än – får en mindre uppdatering [Notis]</a>
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jo, det är den bästa mobil som jag har haft. MEN: Blade:n är ruskigt snabbare att starta fler program, minnet verkar inte "ta slut", som ofta händer på min Hero. Som inte är rotad. Min sons Blade laggar aldrig på samma sätt.barracuber skrev:lar66 skrev:Har HTC Hero, ÅNGRAR mig nu när jag har testat min sons ZTE Blade. Lite sämre kvalitét på knapparna men dubbelt så mycket minne göra otroligt mycket för prestandan! Plus att jag hade haft råd med en minisemester på 3000:-.
Jag har också hajat till över Bladen och andra nya modeller i den prisklassen, som Bror Duktig har bra koll på.
Men en Hero är en Hero "Den första riktiga Androiden" kallas den i den här tråden - <a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=35442">Skiljas från sin Hero, svårare än jag trodde... </a> - som faktiskt ger mig en klump i halsen
Att Heron är en klassisk modell ser man på att den fortfarande är värd en del pengar (<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=474853&postcount=4">här</a> och <a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=477312&postcount=12">här</a>).
Du som har en orootad Hero har väl sett detta:
<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/htc-hero-lever-an-far-en-mindre-uppdatering-notis/"> HTC Hero lever än – får en mindre uppdatering [Notis]</a>
I September har jag haft den 2 år, funderar då på att ta bort allt HTC-tjafs, som förmodligen bromsar ytterligare.
ZTE Blade har enbart en renodlad Androidinstallation. Man lägger ju ändå in bakgrundsbild och appar som man själv gillar efteråt, HTC -specialerna känns inte nödvändiga.
Dotterns Galaxy 5 (orootad) är ganska snabb.
EDIT: Dottern rapporterar att den börjat bli något segare. Cirka 3 månader gammal.
Heron blir normalt sett snabbare när man rootar den och sedan flashar en custom ROM 2.1 eller högre. Den senaste romen som folk på swedroid kör är 2.3.3. Själv har jag 2.1 men det är hyfsat snabbt (jag har dessutom överklockat). Innan jag rootade blev den framför allt segare ju fler appar man installerade, nu är det inte så.
Finns flera delvis överlappande androidtrådar på forumet, som du kanske har sett. Någon gång ska vi försöka reda upp det där.
* VILL HA: Nexus med 1 GHz processor!!! kostar 4500 på Mediamarkt *
EDIT: Dottern rapporterar att den börjat bli något segare. Cirka 3 månader gammal.
Heron blir normalt sett snabbare när man rootar den och sedan flashar en custom ROM 2.1 eller högre. Den senaste romen som folk på swedroid kör är 2.3.3. Själv har jag 2.1 men det är hyfsat snabbt (jag har dessutom överklockat). Innan jag rootade blev den framför allt segare ju fler appar man installerade, nu är det inte så.
Finns flera delvis överlappande androidtrådar på forumet, som du kanske har sett. Någon gång ska vi försöka reda upp det där.
* VILL HA: Nexus med 1 GHz processor!!! kostar 4500 på Mediamarkt *
- barracuber
lar66 skrev:ZTE Blade kommer att få Froyo (dvs Android 2.2) i slutet av Mars om man har (bl.a.) Tele2!
Läste om det igår på Swedroid. Någon påstod att det säkert kommer oavsett vem operatören är.
Sonens gamla W595:a har gjort sitt. Han har siktat in sig på Blade men vi säger att vi inte har råd just nu...vilket är alldeles sant.
lar66 skrev:Froyo = lagra program på externt minneskort + otroligt mycket snabbare
Verkligen.
Jag rootade en bekants sons Tattoo och flashade på Froyo. Nu säger han att vissa spel laggar trots A2SD. Det kan bero på att spelen kräver bättre och större skärm än vad Tattoon har.
Jag skulle behöva flasha på Froyo på min Hero. Det finns en app jag vill köra som kräver Froyo. Just nu har jag custom 2.1 och det laggar ibland trots överklockning. Kanske ska börja med att ta bort sonens spel...
Även Gingerbread (2.3) finns custom till Heron. Bara att läsa på Swedroid. Men jag väntar nog...
- barracuber
Skulle skaka ur handväskan från skräp och glömde ta ut mp3-spelaren först, så den pluppade ner i toaletten... (R.I.P, kära iRiver.)
Hellre än att köpa en ny separat mp3-spelare funderar jag nu på att tömma sparkontot och satsa på en android som även kan spela musik. Funkar det? Blir det lika bra ljud?
Går det att få både snabb surfning, GPS, hyfsad kamera och bra mp3-spelare i ett, eller är det så att olika telefoner är bra på olika saker?
Går det att föra över musiken mappvis i samma ordning som på datorn (som man kunde göra på iRivern) eller måste man krångla med spellistor och sortera låtarna manuellt?
Finns det möjlighet att koppla en bärbar extern hårddisk till en android så man kommer åt alla sina filer, eller måste man ladda upp dem på google först?
Hellre än att köpa en ny separat mp3-spelare funderar jag nu på att tömma sparkontot och satsa på en android som även kan spela musik. Funkar det? Blir det lika bra ljud?
Går det att få både snabb surfning, GPS, hyfsad kamera och bra mp3-spelare i ett, eller är det så att olika telefoner är bra på olika saker?
Går det att föra över musiken mappvis i samma ordning som på datorn (som man kunde göra på iRivern) eller måste man krångla med spellistor och sortera låtarna manuellt?
Finns det möjlighet att koppla en bärbar extern hårddisk till en android så man kommer åt alla sina filer, eller måste man ladda upp dem på google först?
Inger skrev:Skulle skaka ur handväskan från skräp och glömde ta ut mp3-spelaren först, så den pluppade ner i toaletten... (R.I.P, kära iRiver.)
Om du fiskar upp den istället för att spola ner den, öppnar den så mycket du kan och helst tar ur batteriet, spolar rent den under kranen och sen låter den torka ett par dagar innan du ens försöker starta den så kan den fungera.
Jag har råkat ut för samma sak med en digitalkamera, den fungerade efteråt men tappade skärpa (beroende på kalkavlagringar mellan linser där jag inte kom åt att göra rent).
Inger skrev:Hellre än att köpa en ny separat mp3-spelare funderar jag nu på att tömma sparkontot och satsa på en android som även kan spela musik. Funkar det? Blir det lika bra ljud?
Någon annan får bedöma kvaliteten på musiken, med min tinnitus så märker jag ingen större skillnad...
Inger skrev:Går det att få både snabb surfning, GPS, hyfsad kamera och bra mp3-spelare i ett, eller är det så att olika telefoner är bra på olika saker?
Jag skulle tro att ett högre pris ger bättre prestanda och bättre kamera. Jag har en LG LP500 (pris under 2000) och den är inte supersnabb och saknar blixt, men den fungerar ok.
Ett lite udda märke som fått bra recensioner och håller hyfsade priser är ZTE.
Rekommenderar att du kollar priser på prisjakt.
Inger skrev:Går det att föra över musiken mappvis i samma ordning som på datorn (som man kunde göra på iRivern) eller måste man krångla med spellistor och sortera låtarna manuellt?
När jag kopplar mobilen till datorn så dyker mobilens mappar upp på datorn som om det vore en extern hårddisk, men det innebär tyvärr att filerna blir sorterade i bokstavsordning vid överföring.
Det är möjligt att det finns någon app för att importera spellistor från datorn, har inte kollat.
Inger skrev:Finns det möjlighet att koppla en bärbar extern hårddisk till en android så man kommer åt alla sina filer, eller måste man ladda upp dem på google först?
Jag har inte sett något sådan koppling, men det är ju enkelt att koppla mobilen via USB direkt till datorn.
Kamerorna i telefoner är inga höjdare.
Allmänt sett så anses väl SEs androider ha bäst kameror. Men jag har gett upp tanken på att få en vettig kamera.
Jag köpte en Samsung Galaxy S, och de har ingen kass kamera med mobiltelefonmått mätt, men den är ändå undermålig. Fungerar bara vid perfekta ljusförhållanden. De MED blixt fungerar ibland bättre, men ofta så förstör blixten lika mycket som den förbättrar.
Vill man ha telefonen helt kompatibel med M$-program, så kanske man ska satsa på symbian eller windows mobile. Det finns ingen enkel och vettig lösning för synk mellan M$-program och android.
Allmänt sett så anses väl SEs androider ha bäst kameror. Men jag har gett upp tanken på att få en vettig kamera.
Jag köpte en Samsung Galaxy S, och de har ingen kass kamera med mobiltelefonmått mätt, men den är ändå undermålig. Fungerar bara vid perfekta ljusförhållanden. De MED blixt fungerar ibland bättre, men ofta så förstör blixten lika mycket som den förbättrar.
Vill man ha telefonen helt kompatibel med M$-program, så kanske man ska satsa på symbian eller windows mobile. Det finns ingen enkel och vettig lösning för synk mellan M$-program och android.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Miche skrev:Bror Duktig skrev:Vill man ha telefonen helt kompatibel med M$-program, så kanske man ska satsa på symbian eller windows mobile. Det finns ingen enkel och vettig lösning för synk mellan M$-program och android.
Nu har ju Inger Mac...
Orka hänga med
Men dåså, kanske ihpone? (Har inte läst om tråden igen, och glömt allting p.g.a av jobbigt liv.)
Om inte Iphone, så är väl Android bra då.
SE har bäst kameror, men är sämst på att låta sina köpare få uppgraderingar av OS:et. och så känns de krångliga eftersom SE har "förbättrat" OS:et med egna bajsiga pålagringar.
- Bror Duktig
LG P500 (optimus one) har jag en här, och den har ingen vidare kamera, men klart bättre än ZTE Blade.
Jag ser fördelen med en större skärm, om man vill kunna skriva en del, och se ordentligt och få mindre ont i ögonen av pixeleffekter. HTC kommer med en del nya modeller nu, så de förra börjar bli billigare. Och till skillnad från SE, så får de Android 2.2 om de inte redan har det. För mig finns det avgörande skillnader mellan 2.1 och 2.2, bl.a. lättare att dela ut wifi från telefonen (ha den som modem till laptop) och att LÄTT kunna stänga av datatrafik utan att telefonen måste behöva stå och tugga med försök till uppkoppling på APN som man "oskadligjort".
Jag kan tyvärr inte rekommendera Galaxy S eftersom jag till och med har måst öppna den och manuellt justera kontakten till GPS:en för att den ska fungera. Problem med uppgraderingar (uppgraderingsprogram som är bajsware), lagg och annat.
Eller tja, kanske de som säljs NU när nästa modell kommer, har alla barnsjukdomar justerade. Köp en för under 4 000 När allt fungerar, är de bra.
Jag ser fördelen med en större skärm, om man vill kunna skriva en del, och se ordentligt och få mindre ont i ögonen av pixeleffekter. HTC kommer med en del nya modeller nu, så de förra börjar bli billigare. Och till skillnad från SE, så får de Android 2.2 om de inte redan har det. För mig finns det avgörande skillnader mellan 2.1 och 2.2, bl.a. lättare att dela ut wifi från telefonen (ha den som modem till laptop) och att LÄTT kunna stänga av datatrafik utan att telefonen måste behöva stå och tugga med försök till uppkoppling på APN som man "oskadligjort".
Jag kan tyvärr inte rekommendera Galaxy S eftersom jag till och med har måst öppna den och manuellt justera kontakten till GPS:en för att den ska fungera. Problem med uppgraderingar (uppgraderingsprogram som är bajsware), lagg och annat.
Eller tja, kanske de som säljs NU när nästa modell kommer, har alla barnsjukdomar justerade. Köp en för under 4 000 När allt fungerar, är de bra.
- Bror Duktig
Tillägg: Den som inte haft en smartphone, kan kanske vilja veta att batteritiden är allt annat än bra på sådana. Oftast måste de laddas varje natt.
Skärmen drar mycket ström, samt synkningar och program/appar/widgetar som hämtar data ofta.
På min är det skärmen som drar 90 % av batteriet.
Så om batteritiden är viktigast av allt, kanske man vill ha en sämre skärm ändå, mindre eller färre pixlar, eller kanske nöjer sig med an "gammaldags" mobiltelefon.
Skärmen drar mycket ström, samt synkningar och program/appar/widgetar som hämtar data ofta.
På min är det skärmen som drar 90 % av batteriet.
Så om batteritiden är viktigast av allt, kanske man vill ha en sämre skärm ändå, mindre eller färre pixlar, eller kanske nöjer sig med an "gammaldags" mobiltelefon.
- Bror Duktig
Inger skrev:Hellre än att köpa en ny separat mp3-spelare funderar jag nu på att tömma sparkontot och satsa på en android som även kan spela musik. Funkar det? Blir det lika bra ljud?
Jag har aldrig ägt någon mp3-spelare enbart men däremot flera smartphones (Sony Ericsson och HTC). Tekniken är ju rimligen densamma och det låter kanonbra. jag testade nyss och hade glömt hur bra det låter!!
(Åtminstone i sladdlurar. För enda gången jag märkt av sämre ljud var när jag testade ett Bluetooth-headset till min Hero. Att det blev sämre ljud berodde på att Bluetooth pga tekniska begränsningar konverterade musiken on-the-fly till lägre bitrate. Senare har jag läst att Bluetoothtekniken sedan dess har mognat rejält).
Inger skrev:Går det att få både snabb surfning, GPS, hyfsad kamera och bra mp3-spelare i ett, eller är det så att olika telefoner är bra på olika saker?
Svår fråga. Känner bara till Android. Det verkar som att Sony Ericsson är en av få tillverkare numera som fortfarande "profilerar" sina modeller som exempelvis kameramobiler - som att Vizaz och nya Arc har massvis med megapixlar och klarar att filma i HD osv. Ser inte att andra märken gör det lika mycket. Kanske för att Android i teorin "kan allt". Android är ju byggt på Linux.
Det enkla svaret är som vanligt att man får vad man betalar för. Min Hero (2 år gammal) kostade 5000 när den kom. Idag finns det modeller som på pappret kan lika mycket men som bara kostar 1500-2000. Mina barn har varsin sådan - dottern har Galaxy 5 och sonen har ZTE Blade. Det första jag tänkte när jag prövade dem var att de fysiska knapparna kändes så fruktansvärt plastiga! Heron däremot har kvalitetskänsla rätt igenom. Jag lärde mig rätt mycket på det.
Inger skrev:Går det att föra över musiken mappvis i samma ordning som på datorn (som man kunde göra på iRivern) eller måste man krångla med spellistor och sortera låtarna manuellt?
Vet inte om det går mappvis.
Har ingen direkt åsikt om spellistor. Ser att det finns i iTunes men jag har inte använt dem så mycket. Jag har nyligen börjat organisera hela min musiksamling i iTunes - över 900 skivor och 100 filmklipp och mer blir det! Skulle jag aldrig vågat mig på i Windows Media Player. Dock börjar macbooken bli full nu så jag måste tyvärr lära mig hur man flyttar mediafilerna till nån extern disk
Inger skrev:Finns det möjlighet att koppla en bärbar extern hårddisk till en android så man kommer åt alla sina filer,
Den varianten verkar inte finnas. En androidmobil kan ju vara en hårddisk till en dator. Men tvärtom går inte idag tror jag...man måste vara minst linuxproffs för att fixa det
<a target="_blank" href="http://androidforums.com/nexus-support-troubleshooting/115963-tethering-external-hard-drive-watch-movies.html">Här</a> är en kille som skulle vilja något liknande. Han vill kunna titta på film när han är ute och flyger
EDIT: Skulle du vilja ha tillgång till din musiksamling även när du är på språng, är det rätt uppfattat?
Antingen behöver väl musiken ligga lagrad på mobilens minneskort så då behöver man ju smidiga verktyg för att hantera det.
Eller så blir det någon streamad lösning typ Spotify? Och nu verkar det dessutom komma fler och fler konkurrenter till Spotify. Det kommer säkert produkter som är specialnischade mot t ex android eller iphone. Dessutom kommer det nog produkter som bygger ihop mobilen med hemmabio, trådlösa hemmalösningar (som jag själv inte alls är intresserad av). Men det beror ju på vad man har för egna behov och önskemål.
Inger skrev:eller måste man ladda upp dem på google först?
Nej. Det finns varken något "tvång" från Googles sida på det (tack och lov ) eller ens någon Googleprodukt som stödjer det idag. Men ibland läser man att Google funderar på att börja konkurrera med Spotify..
- barracuber
Tack för svaren.
Jag ringde phonehouse och frågade. De sa att Nokia N8 och E7 ev kan funka med en extern hårddisk, men de kunde inte riktigt förklara hur så jag får åka in och kolla själv.
De sa också att det är just för att folk föredrar streamad media som det inte satsas på minneskapacitet. Men jag vill ha min egen musik eftersom det jag lyssnar på ofta inte finns på spotify, och även om det skulle göra det så vill jag ha dem i egna mappar så jag lätt hittar dem.
Att kameran är bra är av underordnad betydelse. Dels har jag en separat digitalkamera, dels är jag ingen fotomänniska. Så när jag skrev "hyfsad" menade jag det bokstavligen.
Ny fråga (delvis retorisk): varför finns det så in i h-e många olika mobiler? Varför satsar inte varje tillverkare på en eller två modeller och lägger allt krut på att förbättra dessa maximalt, typ som iPhone? Jag får spader av denna förvirrande mobilflod där det bara verkar vara detaljer som skiljer.
Jag ringde phonehouse och frågade. De sa att Nokia N8 och E7 ev kan funka med en extern hårddisk, men de kunde inte riktigt förklara hur så jag får åka in och kolla själv.
De sa också att det är just för att folk föredrar streamad media som det inte satsas på minneskapacitet. Men jag vill ha min egen musik eftersom det jag lyssnar på ofta inte finns på spotify, och även om det skulle göra det så vill jag ha dem i egna mappar så jag lätt hittar dem.
Att kameran är bra är av underordnad betydelse. Dels har jag en separat digitalkamera, dels är jag ingen fotomänniska. Så när jag skrev "hyfsad" menade jag det bokstavligen.
Ny fråga (delvis retorisk): varför finns det så in i h-e många olika mobiler? Varför satsar inte varje tillverkare på en eller två modeller och lägger allt krut på att förbättra dessa maximalt, typ som iPhone? Jag får spader av denna förvirrande mobilflod där det bara verkar vara detaljer som skiljer.
Inger skrev:Vad är ett SD-kort? 4GB kommer inte jag någon vart med eftersom jag har så olika musiksmak från dag till dag och vill ha all musik med mig.
Behöver du mer minne i telefonen är det nog bara iPhone 8, 16 eller 32GB som klarar det så vitt jag vet, men då pratar vi priser från 4500 upp till 7300 kr (utan abonnemang).
Extern hårddisk till mobilen går kanske att utveckla, men det finns nog ingen idag (och du lär behöva separat strömförsörjning till hårddisken, alternativt kan man tänka sig ett USB-minne (det finns upp till 256 GB idag, men då kostar det ca 5800:-)
Vad gäller "musik (och även video) på fickan" så verkar det hända massor. Både Google och Apple håller på att utveckla nya tjänster, både molnbaserade (för att konkurrera med typ Spotify) och som streamas från en vanlig pc/mac (för oss som varken vill eller har råd med att ladda upp en massa till molnet).
Redan nu finns det två andra produkter - Audiogalaxy och Homepipe - som vad jag såg redan gör allt det här. Båda verkar vara gratis eller nästan gratis och stödja de flesta plattformar. De två tänker jag kolla upp.
Redan nu finns det två andra produkter - Audiogalaxy och Homepipe - som vad jag såg redan gör allt det här. Båda verkar vara gratis eller nästan gratis och stödja de flesta plattformar. De två tänker jag kolla upp.
- barracuber
Miche skrev:Det du föreslår är ju inte kul om man har begränsad mängd data som man får ladda hem i abonnemanget eller att det kostar pengar att tanka hem, däremot om man har ett abonnemang med fri datatrafik spelar det ju ingen större roll.
Visst blir det så att molnbaserade lösningar kommer att kosta eftersom de bygger på datatrafik över internet. Ungefär som att Spotify Premium kostar ett visst belopp idag, visserligen fast men ändå.
Men den andra varianten - streaming från vilken pc/mac som helst till smartphone går ju inte över internet utan istället med andra tekniker som Bluetooth, wifi2hifi mm och kommer därför bli billigare för att inte säga gratis.
Och även om det skulle gå över internet - som i Ingers drömscenario där man kan gå på stan eller åka tåg och kunna lyssna på hela sin musiksamling som finns hemma på pc/macen - kommer det antagligen att finns väldigt billiga (eller gratis) sätt att göra det. Jag tror redan det går idag med de två andra produkterna jag skrev om.
Känns som att tråden är rejält OT..
- barracuber
Miche skrev:Android är under utveckling och har framtiden för sig, Symbian är ett gammalt operativ och tyvärr har de målat in sig i ett hörn och kommer inte vidare (men det duger alldeles utmärkt på enkla mobiler).
Till Android går det att utveckla oberoende appar, Symbian erbjuder inte den möjligheten.
Tack! Behöver man så många appar då? Jag vill bara kunna surfa och spela musik.