vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2011-03-18 20:57:29

Lucather skrev:En ny bilstereo med USB-kontakt för din hårddisk?
http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__B ... 61110.aspx?

Tack för tipset!

barracuber skrev:Blev förvånad när jag läste att det finns en maxgräns på 32 GB.

64, men då blir den seg sa de på PhoneHouse.

barracuber skrev:Men jag såg på wikipedia att SDHC-kort kommer att kunna klara upp till 2 TB !! Skulle just vilja se den som har större mediasamling än så :)

Har c:a 150 musik och 750 film. 2 TB skulle sitta finfint.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2011-03-18 23:21:35

Inger skrev:Har c:a 150 musik och 750 film. 2 TB skulle sitta finfint.

Film på mobil är ingen större vits om man inte drar ner på bildformatet till ett som är anpassat till skärmen (varför ska man lagra en massa som ändå inte syns), dessutom är det massor med filmer inte är någon idé att titta på i det lilla formatet...

Du kan ju ta med dig musiken på flera SD-kort och byta när du behöver. 5 st 32GB-kort rymmer all din musik!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Inger » 2011-03-19 5:48:52

Låter som en bra lösning.
Inger
Inaktiv

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara b

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-19 17:13:33

lollo_testar skrev:Hej vilka mobiler har ni och vad är de bästa egenskaperna den bör ha?

Sony Ericsson Z610i är en skitbra telefon.
Snygg design, enkla knappar, hållbar. Massa alarm att ställa in, enkel kalender med enkla påminnelse system. Anteckningar, timers, enkla menyer.
Logisk filsortering. Enkel mediaspelare.

Finns inte en enda sak telefonen inte kan hjälpa till med. Påminnelser, larm, anteckningar, kalender med enkla och smarta inställnings möjligheter...
Rent jäkla praktisk för den som är lite yr, inte minns datum och sysslor, möten och prov. Det här är 'Da telefon'.

Jag har haft min i fem, snart sex år nu. Har duschat med den, tappat den i stentrappor, klämt in den under tunga saker, tappat och glömt den i snödrivor.. Suttit på den med öppen lucka..
Efter fem års misshandel fungerar den lika bra som från början.

Bästa telefonen för den med mindre superbra minne..
Dark_Solitude

Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Moggy » 2011-03-19 22:08:43

Sony Ericsson W995 är den bästa Walkmanmobilen som gjorts. Utmärkt köp att skaffa begagnad om man inte vill ha en tuchmodell.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re:

Inläggav barracuber » 2011-03-30 12:50:01

Inger skrev:Låter som en bra lösning.

Lägger till en länk jag hittade idag:
Amazon Cloud stores and streams 5 GB of your stuff

Såg att, ifall man köper en skiva av dem, får man 20 GB gratis!

EDIT: Ajdå. Nu såg jag på idg att det bara fungerar i USA just nu.
Amazons nya musiktjänst
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-03-31 15:54:20

Har köpt en android nu. HTC Desire blev det. Fantastiska färger på amoled-skärmen! Verkar i övrigt mycket mångsidig och rejält gjord. Föra över mappar (med t ex musik) var lika enkelt som till den hädangångna mp3:n. :)

Men tyvärr har jag inte lyckats med så mycket annat, utom att ringa och messa.

• Inte importera mina telefonnummer från sim-kortet. Manualen säger att man ska klicka på pilknappen och välja Personer. Men det finns ingen ikon som heter Personer där.

• Synka mejlkontona gick inte alls.

• Synka gmailkontot såg ut att vara på g på men kom liksom ingen vart. Efter en stund stänger den bara av sig, och står fortfarande och funderar när man sätter på den igen. Hur lång tid kan det ta? Jag kommer ju åt det via internet-(kn)appen men när det nu finns en separat gmail-knapp så vore det ju kul om man kom åt sitt gmail via den.

• Sen provade jag att ladda ner ett par appar. Först ett ABC-tangentbord. Vem vill ha qwerty i mobilen?? Det är mina fingrar som minns var bokstäverna finns när de är placerade på ett riktigt tangentbord där man skriver med båda händerna (gick skrivmaskinlektioner i gymnasiet). Med lillfingervalsen på mobilens mikroskopiska virtuella tangentbord måste ögonen komma ihåg var de är och det har de inte lärt sig så de irrar bara omkring förvirrat och hittar ingenting. Nå, detta skulle ABC-tangentbordet skulle lösa. Trodde jag. Men fastän jag efter lite krångel faktiskt lyckades ladda ner appen och den finns där i listan så bryr sig telefonen inte det minsta om att jag kryssat i detta alternativa tangentbord.

• Då provade jag att ladda ner ett annat tangentbord med skandinaviska bokstäver från appstore (för ABC-appen kom förstås inte med å, ä, ö). Denna låtsas mobilen inte heller om. :(

Tacksam för tips...

Edit: De två sista problemen hittade jag en video som visade hur man skulle lösa. Hade aldrig kunnat lista ut det själv. Nu saknar jag bara en app som kombinerar abc-tangentbord med å, ä, ö. Nån som kan fixa en?
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2011-03-31 16:47:20

Inger skrev:• Inte importera mina telefonnummer från sim-kortet. Manualen säger att man ska klicka på pilknappen och välja Personer. Men det finns ingen ikon som heter Personer där.

Personer (Contacts) är en app som ska finnas i applistan. MEN och detta är det viktiga: den är integrerad med Telefonappen. Så du kommer åt kontakterna från båda de apparna.

På min Hero är Telefonappen och Personappen i princip samma app!

Dottern höll just på med det där. Gör så här. Starta telefonappen. Det finns antagligen en flik som heter Kontakter/Contacts. Välj Menu > Importera/Exportera. Då borde du få upp Importera från SIM-kort, Importera till/från SD-kort m.m. (Med förbehåll att menyerna varierar en del mellan olika modeller och märken).

Inger skrev:• Synka mejlkontona gick inte alls.

Vilka mejlkonton?

Inger skrev:• Synka gmailkontot såg ut att vara på g på men kom liksom ingen vart. Efter en stund stänger den bara av sig, och står fortfarande och funderar när man sätter på den igen. Hur lång tid kan det ta? Jag kommer ju åt det via internet-(kn)appen men när det nu finns en separat gmail-knapp så vore det ju kul om man kom åt sitt gmail via den.

Det borde gå rätt snabbt. Själv har jag runt 3000 mail i min gmail och det går rätt snabbt. Hur j många mail har du i gmail ungefär?

Inger skrev:• Sen provade jag att ladda ner ett par appar. Först ett ABC-tangentbord. Vem vill ha qwerty i mobilen??

Tonåringar! De lägger telefonen i landscape och använder båda händerna. Jag klarar inte det och kör i princip pekfingervalsen (igen)!

ABC-tangentbord? Du menar när ABC ligger på 1:an, CDE på 2:an osv som en vanlig telefon alltså? jag vet personer som gillar det när man ska ringa - man kan söka fram rätt person antingen på namn eller nummer (en väldigt bra funktion!). Men att göra andra saker med ABC-tangentbord, som att SMS:a, det vet jag inte om det är så vanligt! Du kanske startar en ny trend! :)

Inger skrev:
• Då provade jag att ladda ner ett annat tangentbord med skandinaviska bokstäver från appstore (för ABC-appen kom förstås inte med å, ä, ö). Denna låtsas mobilen inte heller om. :(

Tacksam för tips...

Edit: De två sista problemen hittade jag en video som visade hur man skulle lösa. Hade aldrig kunnat lista ut det själv. Nu saknar jag bara en app som kombinerar abc-tangentbord med å, ä, ö. Nån som kan fixa en?

Vet inte eftersom jag inte använder ABC så mycket.

Övriga tangentbord exempelvis skandinaviskt åäö kan vara lite trickigt att ställa in. Ofta men inte alltid brukar det finnas en tangent på tangentborden som ser ut som ett kugghjul - kugghjulet innebär Inställningar för tangentbord. Hittar du inte en sådan får du gå till mobilen Inställningar > Språk och tangentbord och grotta ner dig ;)

Grattis till Desire! Det är den gamla modellen? Inte HD, Z och allt vad de heter?
barracuber

Inläggav Inger » 2011-03-31 17:18:00

barracuber skrev:
Inger skrev:• Inte importera mina telefonnummer från sim-kortet. Manualen säger att man ska klicka på pilknappen och välja Personer. Men det finns ingen ikon som heter Personer där.

Personer (Contacts) är en app som ska finnas i applistan. MEN och detta är det viktiga: den är integrerad med Telefonappen. Så du kommer åt kontakterna från båda de apparna.

På min Hero är Telefonappen och Personappen i princip samma app!

Dottern höll just på med det där. Gör så här. Starta telefonappen. Det finns antagligen en flik som heter Kontakter/Contacts. Välj Menu > Importera/Exportera. Då borde du få upp Importera från SIM-kort, Importera till/från SD-kort m.m. (Med förbehåll att menyerna varierar en del mellan olika modeller och märken).

Aha! Hittade den! Klickade på importera från SIM. Inget händer. Men nu är jag i alla fall i rätt meny, får väl försöka några gånger till.

Vilka mejlkonton?

Mina telia-konton. Men de brukar krångla lite. Kanske skippar dem och går över till gmail.

Inger skrev:• Synka gmailkontot såg ut att vara på g på men kom liksom ingen vart. Efter en stund stänger den bara av sig, och står fortfarande och funderar när man sätter på den igen. Hur lång tid kan det ta? Jag kommer ju åt det via internet-(kn)appen men när det nu finns en separat gmail-knapp så vore det ju kul om man kom åt sitt gmail via den.

Det borde gå rätt snabbt. Själv har jag runt 3000 mail i min gmail och det går rätt snabbt. Hur j många mail har du i gmail ungefär?

4 st. (Skapade det igår.) Här kom jag på varför det inte funkade. Hade kryssat ur rutan för synkning i inställningarna. Ett problem till löst.

Inger skrev:• Sen provade jag att ladda ner ett par appar. Först ett ABC-tangentbord. Vem vill ha qwerty i mobilen??

Tonåringar! De lägger telefonen i landscape och använder båda händerna. Jag klarar inte det och kör i princip pekfingervalsen (igen)!

Jag har ganska små tassar men för att kunna köra dubbelhänt på mobilen bör man väl vara närmast nyfödd...

ABC-tangentbord? Du menar när ABC ligger på 1:an, CDE på 2:an osv som en vanlig telefon alltså?

Nej, som ett vanligt tangentbord fast där tangenterna ligger i alfabetsordning istället för qwerty-ordning.

jag vet personer som gillar det när man ska ringa - man kan söka fram rätt person antingen på namn eller nummer (en väldigt bra funktion!). Men att göra andra saker med ABC-tangentbord, som att SMS:a, det vet jag inte om det är så vanligt! Du kanske startar en ny trend! :)

Det hoppas jag! Qwerty skapades på 1800-talet för skrivmaskiner i specifikt syfte att förhindra att man skrev för fort så att tangenterna trasslade in sig i varandra. Detta syfte torde väl idag vara något inaktuellt?

Övriga tangentbord exempelvis skandinaviskt åäö kan vara lite trickigt att ställa in. Ofta men inte alltid brukar det finnas en tangent på tangentborden som ser ut som ett kugghjul - kugghjulet innebär Inställningar för tangentbord. Hittar du inte en sådan får du gå till mobilen Inställningar > Språk och tangentbord och grotta ner dig ;)

Tack för tipset! Nu har jag alltså tre tangentbord att välja mellan. Ett abc, ett skandinaviskt och det ursprungliga med .com-knapp, stavning och andra finesser. Jag vill ha alla tre i ett.

Grattis till Desire! Det är den gamla modellen? Inte HD, Z och allt vad de heter?

Ja, det är den oändligt jättegamla modellen som funnits i ett helt åååår. Rena antikviteten alltså. Dock en viss uppgradering från min Samsung jag haft sen 2005...
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2011-03-31 17:53:20

Inger skrev:Aha! Hittade den! Klickade på importera från SIM. Inget händer. Men nu är jag i alla fall i rätt meny, får väl försöka några gånger till.

Finns en gratisapp som heter Copy2SIM. Den är den enda jag vet där man verkligen kan TITTA på vad som ligger på SIM-kortet vad gäller kontakter.
Det sägs att man även kan lagra SMS på SIM-kortet men jag vet ingen som gör och ingen app som kan hantera det.

Öht att lagra saker på SIM-kortet känns ärligt talat lite omodernt sedan smartphones kom. Men visst, som en tillfällig backup av kontakter fungerar det ju. Och många som kommer från pre-smartphones har ju ibland saker lagrade på sina SIM-kort som de behöver komma åt.
barracuber

Inläggav Miche » 2011-03-31 21:22:20

Inger skrev:
barracuber skrev:

Vilka mejlkonton?

Mina telia-konton. Men de brukar krångla lite. Kanske skippar dem och går över till gmail.

För egen del importerar jag telia-mailen till gmail och därifrån är det inga som helst problem att synka mot mobilen.
Miche

Inläggav Inger » 2011-03-31 21:50:19

Tack för tipsen!
Inger
Inaktiv

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-01 1:01:00

Vem vill ha qwerty någonstans?
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Inger » 2011-04-01 14:41:19

Mina fingrar vill gärna ha det på vanligt tangentbord annars skulle de behöva år att lära om. Men egentligen är det ganska korkat att fortsätta tvinga detta föråldrade system på ständigt nya generationer bara av gammal vana när det inte längre fyller sin ursprungliga funktion. Diskuteras detta ö h t bland teknikutvecklare?
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2011-04-01 14:58:35

Inger skrev:Mina fingrar vill gärna ha det på vanligt tangentbord annars skulle de behöva år att lära om. Men egentligen är det ganska korkat att fortsätta tvinga detta föråldrade system på ständigt nya generationer bara av gammal vana när det inte längre fyller sin ursprungliga funktion. Diskuteras detta ö h t bland teknikutvecklare?

Vet ej. Tonåringarna verkar ta det till sig - pratar vi QWERTY? - utan problem.

Vi som är äldre - behöver vi hitta våra egna lösningar?
barracuber

Inläggav Inger » 2011-04-01 19:20:41

Tangentbordsdiskussionen kanske passar bättre i egen tråd?

Det jag undrar nu är om man ska skydda sin mobil på nåt sätt, vore ju synd om den blev repig. Hur gör ni andra?

Vad tros om den här: http://www.mailshop.se/wrapsol-scratch- ... -3261.html
Inger
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-01 19:24:29

Skärmskydd och gummiskyddsskal
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-04-01 20:58:32

Känner en tjej som har en Sony Ericsson Vizaz. Hon tar aldrig av skärmskyddet..
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-01 21:01:19

Jag har detta case, och fick ett skärmskydd med på köpet.
Bild
Gummiskyddet köpte jag via amazon där jag hittade det riktigt billigt.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2011-04-05 4:43:01

Hittade en mobil-galosch i gummi (dock utan däckspår). Funkar mycket bra.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2011-04-05 7:10:16

*Snyft*

Jag lyckes hitta ett billigt minneskort på 32GB och fyllde det med musik. Äntligen! :D

Men precis när jag var klar så upptäckte jag att det gick att byta namn på "diskenheten" (d v s telefonen) när jag hade den kopplad till datorn och döpte om den. Det skulle man tydligen gjort först (eller inte alls?) för nu när jag gjorde det efter att jag laddat över musiken så omvandlades musikmappen till en blank fil som inte går att komma åt, ändra eller ta bort ("error code -35"). Klickar jag på "info" så rapporterar den 29GB musik - som nu är oåtkomlig (telefonen bekräftar "no music found"). :cry:

Finns det något sätt att formatera minneskortet och börja om igen?
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2011-04-05 10:48:26

Inger skrev:*Snyft*

Jag lyckes hitta ett billigt minneskort på 32GB och fyllde det med musik. Äntligen! :D

Men precis när jag var klar så upptäckte jag att det gick att byta namn på "diskenheten" (d v s telefonen) när jag hade den kopplad till datorn och döpte om den. Det skulle man tydligen gjort först (eller inte alls?) för nu när jag gjorde det efter att jag laddat över musiken så omvandlades musikmappen till en blank fil som inte går att komma åt, ändra eller ta bort ("error code -35"). Klickar jag på "info" så rapporterar den 29GB musik - som nu är oåtkomlig (telefonen bekräftar "no music found"). :cry:

Begriper inte varför ett namnbyte på en device kan få sådana följder....

Säker att det var -35? För -36 t ex verkar så mycket vanligare...

Inger skrev:Finns det något sätt att formatera minneskortet och börja om igen?

Ja. Men då försvinner allt på kortet - bilder, appar som ligger på kortet, data som hör till appar m.m. Så gör absolut inte det utan att först backupa kortet!
barracuber

Inläggav Inger » 2011-04-05 11:51:42

barracuber skrev:
Inger skrev:*Snyft*

Begriper inte varför ett namnbyte på en device kan få sådana följder....

Inte jag heller. :(

Säker att det var -35? För -36 t ex verkar så mycket vanligare...

Jag är säker. Om jag försöker ändra namn blir det error code -43. Datorn säger att den varken hittar eller kan öppna, men ändå är minnet fortfarande nästan fullt.

Inger skrev:Finns det något sätt att formatera minneskortet och börja om igen?

Ja. Men då försvinner allt på kortet - bilder, appar som ligger på kortet, data som hör till appar m.m. Så gör absolut inte det utan att först backupa kortet!

Men det är ju sprillans nytt så jag har ingenting på just det kortet. Utom den inkopierade musiken förstås, där originalen finns kvar på datorn. Och en mapp som hette LOST.DIR som redan fanns (och som även den nu är omvandlad till en oöppningsbar fil). Så då borde det väl inte göra något om man formaterar om det? Hur gör man det?
Inger
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-04-05 12:38:27

Det är nog bäst att göra det i mobilen.

Om du väljer menyknappen från mobilens startsida och går in i Settings så finns det en SD-meny där.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in