Vilka retar sig mest?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är, på nämnda sätt, mest irriterande för vilka?

Aspisar är mer irriterande för entisar än tvärtom
10
30%
Entisar är mer irriterande för aspisar än tvärtom
23
70%

Antal röster : 33

Vilka retar sig mest?

Inläggav jonsch » 2010-12-21 23:37:21

Vilka är egentligen mest störda av "den andra sortens" svårigheter att begripa, aspisar eller entisar? Jag läste något i språkspalten som kom mig att fundera över frågan.

Det händer ju när man frågar genomentiga receptionister eller byråkrater om saker att de inte förstår vanlig svenska, ifall det man frågar om inte står med på deras (mentala) lista över saker som folk kan tänkas fråga om.

D.v.s., alla förstår nog men somliga klarar bara inte att... fatta egna beslut, är det det de inte klarar? De här mänskorna fortsätter att fråga "menar du A?"
"Nej jag menar X." Säger man själv.
"Menar du B?"
"Nej jag menar X."
"Menar du C?"
Etc.. Väldigt irriterande och betydligt värre än så somliga gånger.

Sen händer det ofta mig att jag inte fattar vad folk säger, ifall det är stimmigt i lokalen - eller om min hjärna tycker att datan är flertydig. Exempel från det skrivna ordet är om någon sysslar med sär skrivning. Då måste jag nästan alltid läsa hela stycket en gång till för att förstå. Även om det bara finns ett enda ord i svenska språket som de särskrivna kan sättas samman till, i det sammanhanget.

Säkerligen mycket irriterande fenomen, när man pratar med mig och råkar utelämna någon data som jag finner "nödvändig". Och gör det säkert omöjligt att samarbeta med mig eller värre, ibland. Och det är ett väldigt aspigt beteende hos mig.

...

De här fenomenen är ju intressanta på flera sätt, exempelvis kan man ju spekulera och forska i vad som går "fel" i somliga entiga respektive somliga aspiga huvuden när vi bara tvärvägrar att begripa enkla saker, på de här visen.

Man kan också som sagt fråga sig om aspisar kan sägas vara mer irriterande för entisar på nämnda vis, än vad entisar på "motsvarande" sätt är irriterande för aspisar.

Det finns kanske inget klart vettigast sätt att räkna på så vi kan nog tycka i frågan.

Vad tycker ni?
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Zombie » 2010-12-21 23:44:35

Kan inte rösta. Alternativ som "båda" och "vet inte" saknas. (Hur i helvete ska man kunna veta? Dessutom är ju gränserna godtyckligt dragna i ett kontinuum, och hur man än drar dem lär personlighetsskillnaderna inom varje "grupp" vara större än sådana här skillnader mellan dem.)

Nog har jag träffat aspar (med diagnos officiellt eller av mig ;) ) som inte heller förstår vanlig svenska. Möjligen, helt preliminärt spekulerat, mindre att de har en mental lista och mer att de har en känslomässig/kognitiv fixering, då; men effekten är densamma.

Sedan kan man alltid ifrågasätta hur tydlig eller enkel man själv faktiskt är eller hur självklart ens perspektiv är. Ofta så mycket mindre än man tror att det kan vara hela förklaringen, och det är inte sagt man kan begripa det ändå förrän åratal senare – kanske. Men för all del, jag tror det här hörförståelseproblemet är rätt vanlig även efter avdrag för de fallen.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2010-12-22 0:14:52

Jag råkade rösta fel... skulle varit "Aspisar är mer irriterande för entisar än tvärtom"

Jag är egentligen inte irriterad på NT så ofta, men det kan bero på dåligt självförtroende e.d. Däremot blir NT ofta irriterade på mig.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2010-12-22 0:16:11

Svaret är givet - varken det ena eller det andra.

Jag är medveten om att jag har svårigheter i kontakten med människor men eftersom situationerna varierar på så sätt att varje situation är unik även om den tycks vara identisk med en tidigare erfarenhet så måste jag vara rättvis mot alla inblandade.

När jag träffar andra aspiesar så har jag automatiskt en slags kunskap om personen som är direkt baserad på både självkännedom och kunskap om min egen problematik - jag kan läsa personen kanske på samma sätt som en matematiker tar sig an en ekvation som innehåller vissa bekanta detaljer såväl som något okänt; individen-rummet-tiden-kunskapen utgör en unik komposition.

Går man för långt i NT-fieringen av de andra riskerar man att göra ner sig själv.

...

Häri ligger också en viktig detalj - vår bild av NT är att de är ovilliga, rent av oförmögna, till ett djupare studium av vårt beteende i världen.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav atoms » 2010-12-22 0:16:59

Dagobert skrev:Jag råkade rösta fel... skulle varit "Aspisar är mer irriterande för entisar än tvärtom"

Jag är egentligen inte irriterad på NT så ofta, men det kan bero på dåligt självförtroende e.d. Däremot blir NT ofta irriterade på mig.

atoms
Moderator

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-22 0:19:35

Jag retar upp både aspisar och entisar, men i allmänhet verkar aspisar vara mycket mer lättstötta och ha mycket kortare stubin. Mig kan man stjälpa över ända hur lätt som helst. Det där med de känslokalla aspisarna stämmer då rakt inte.
Någon gång har jag beskrivit mig själv som "irriterande element".
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2010-12-22 13:26:33

Jag vet inte vilket jag skall rösta på, men något jag hatar är när folk säger "Jag vet precis hur du menar!" och insisterar, trots att de inte alls har hajat vad jag menat... I synnerhet om desamma tror att jag menat något elakt och anser jag borde få en utskällning för det, när så inte är fallet... :roll:
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Miche » 2010-12-22 13:32:29

MsTibbs skrev:Jag vet inte vilket jag skall rösta på, men något jag hatar är när folk säger "Jag vet precis hur du menar!" och insisterar, trots att de inte alls har hajat vad jag menat... I synnerhet om desamma tror att jag menat något elakt och anser jag borde få en utskällning för det, när så inte är fallet... :roll:

+1

Finns inget värre när de påstår att det jag sagt inte alls är det jag vill få fram.

Jag vet inte om det är så att jag inte kan uttrycka mig på rätt sätt (trots att jag tycker att det jag säger inte går att tolka fel) eller om entisen "läser" mellan raderna i ett mellanrum som jag inte tycker att det ens kan finnas.

En annan grej är när jag vill uttrycka mig rätt, så blir jag ofta avbruten "jag trodde du var klar", jag kan fan inte tänka och prata samtidigt utan att det blir fel (och oftast blir det elakheter) medans entisarna kan prata på och prata på i alla oändlighet, om jag då försöker koncentrera mig på något i det som sägs för att kunna bemöta det så nog fan får jag höra "men du har ju inte hört vad jag sagt".

Jag röstar nog på att aspisar stör sig mest på entisar... fast jag har inte bestämt mig än.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Theone » 2010-12-22 15:07:57

Jag vet inte finns så många olika grader av det hela på alla nivåer, man kan skriva i evigheter om social psykologi och hur den tillämpas på olika individer. Det är ett gigantiskt ämne som inte går att behandla med ett svars alternativ.

Mvh :)
Theone
Får inte posta

Anslöt: 2010-11-04

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-22 16:18:11

Entisar är mer irriterande för aspisar än tvärtom

Enkelt. Jag nojar mer på folks beteenden än vad som är normalt, det vill säga beteenden som handlar om bordsskick, fladdrighet, obeslutsamhet, barnslighet, låg begåvning.
NTs brukar ha lättare för sånt än vad jag har och själv är jag ganska strikt i mitt beteende, alltså stör jag inte andra så mycket öht.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Thurizas » 2010-12-22 16:27:27

Jag kan inte riktigt rösta på detta alls.Då det visat sig att jag inte alls retar upp exempelvis NT´s så ofta som jag trott. Aspergare har jag knappt träffat men de jag gick i samma skola med som hade As tyckte att jag var lättare att ha och göra med än de övriga och vi pratade ofta i skolan. Inge agg så.

Men skulle man gå efter exempelvis aspergare på detta forum (då det egentligen bara är ni jag pratar med som har samma diagnos) och jämför det med de människor jag känner och umgås med som är NT´s så är det nog så att det är mer vanligt att Aspergare retar sig mer på mig än NT´s.

Svårt att veta sådant här om man inte frågar rakt ut. och jag är inte alls så bra på att spekulera som jag skulle vela. Ofta visar det sig fel när jag tror mig ha rätt i sådant.

I slutänden så är det nog tämligen lika,kanske.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav DIProgan » 2010-12-22 16:52:40

Iom att NT är många fler kan de för det mesta bara ignorera aspies och hitta andra att umgås med istället... inte fullt så enkelt att aldrig få träffa en NT för en aspie. Däremot kan aspies vara sjukt irriterande för en annan aspie också så det är inte speciellt intressant att göra uppdelningen sådan.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Björne » 2010-12-28 18:03:38

KrigarSjäl skrev:NTs brukar ha lättare för sånt än vad jag har och själv är jag ganska strikt i mitt beteende, alltså stör jag inte andra så mycket öht.

Bara för att man beter sig korrekt, betyder det inte att inte andra går och retar upp sig på en. Snarare tvärtom.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav ufo » 2010-12-29 3:18:40

Då jag oftare väljer att få vara ensam än att andra väljer bort mig är svaret givet.
- Entisar är mer irriterande för aspisar än tvärtom
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav ufo » 2010-12-29 3:20:55

atoms skrev:Häri ligger också en viktig detalj - vår bild av NT är att de är ovilliga, rent av oförmögna, till ett djupare studium av vårt beteende i världen.
Har du referens på det där?
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav atoms » 2010-12-29 9:18:02

ufo skrev:
atoms skrev:Häri ligger också en viktig detalj - vår bild av NT är att de är ovilliga, rent av oförmögna, till ett djupare studium av vårt beteende i världen.

http://www.aspergerforum.se
atoms
Moderator

Inläggav Miche » 2010-12-29 20:46:57

atoms skrev:
ufo skrev:

http://www.aspergerforum.se

Det där är ju en referens som visar att Aspisar är förmögna till ett djupare studium av entisar, inte tvärtom... ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Theone » 2010-12-30 17:15:34

ASare helt klart mest störande mupp pack som finns

Admin

Detta och fler inlägg de senaste dygnen har fått mig att ge dig ett kort uppehåll från forumet för olämpligt uppträdande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Theone
Får inte posta

Anslöt: 2010-11-04

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-30 21:01:46

Theone skrev:ASare helt klart mest störande mupp pack som finns
Tur att du hittat hit då, här är inte så många aspergare kvar längre :) .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav lasseivägen » 2010-12-30 21:10:13

Bra svar på hur många entisar som hänger här.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav jonsch » 2010-12-30 21:22:11

Kanske det, lasseivägen, det är ju i.a.f. en tolkning.

Jag kan fortfarande inte förmå mig att svara själv - så jag vet inte hur siffrorna ser ut! :-)212

För mig känns det som att aspisar oftast håller sig undan de mäniskor som retar sig på dem. Så att det därmed alltså inte är så många som retar sig så mycket på en som det annars skulle vara.

Medan irriterande entisar ju knappast ber om ursäkt för sig inför aspisar.

Inte för att min känsla är mycket att lita på i sammanhanget. Får suga litet på frågan ett tag till.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav ford » 2010-12-30 23:17:13

KrigarSjäl skrev:Entisar är mer irriterande för aspisar än tvärtom

Enkelt. Jag nojar mer på folks beteenden än vad som är normalt, det vill säga beteenden som handlar om bordsskick, fladdrighet, obeslutsamhet, barnslighet, låg begåvning.
NTs brukar ha lättare för sånt än vad jag har och själv är jag ganska strikt i mitt beteende, alltså stör jag inte andra så mycket öht.

Du kan vara jävligt dryg, "von oben" och stroppig, dessutom beter du dig ofta som en förväxt tonårspojk, som inte har växt ifrån det utvecklingsstadiet när allting skall vara tufft och macho och där man måste gå ut och bli packad för att kunna ha kul.

Din attityd mot skåningar lär inte heller placera dig särskilt högt på någon popularitetslista, åtminstone inte härnere...

-Så njaa, jag är inte helt övertygad om att folk inte kan störa sig på dig också ibland, även om du samtidigt kan ha en del goda/positiva sidor också.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Alien » 2010-12-31 1:09:53

Aspiesar är mest irriterande, både för entisar och andra aspiesar, gissar jag. :P
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-01 0:24:05

ford skrev:
KrigarSjäl skrev:Entisar är mer irriterande för aspisar än tvärtom

Du kan vara jävligt dryg, "von oben" och stroppig, dessutom beter du dig ofta som en förväxt tonårspojk, som inte har växt ifrån det utvecklingsstadiet när allting skall vara tufft och macho och där man måste gå ut och bli packad för att kunna ha kul.

Din attityd mot skåningar lär inte heller placera dig särskilt högt på någon popularitetslista, åtminstone inte härnere...

-Så njaa, jag är inte helt övertygad om att folk inte kan störa sig på dig också ibland, även om du samtidigt kan ha en del goda/positiva sidor också.

Diplomati är överskattat och jag orkar inte med trögdjur.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in