Vilka ljud klarar ni inte av?
Re: Vilka ljud klarar ni inte av?
barnskrik, tuggande , snörvlande, gnissel,
- minimaugurl
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-03-13
Eurovision Song Contest
Idol
Rix FM
några "ljud" som ger mig kalla kårar, gör att jag känner mig väldigt obekväm och det bara kryper i hela kroppen
Idol
Rix FM
några "ljud" som ger mig kalla kårar, gör att jag känner mig väldigt obekväm och det bara kryper i hela kroppen
Tavelkritagnissel
Tjat
Ältande, med alla möjliga tonlägen
Krigslarmet
Motorcyklar
Barnskrik
Blåst, alltså hård vind
Tjut från ledningar
Klockans tickande när concertan går ur
Tjat
Ältande, med alla möjliga tonlägen
Krigslarmet
Motorcyklar
Barnskrik
Blåst, alltså hård vind
Tjut från ledningar
Klockans tickande när concertan går ur
Nåt jag verkligen inte tål är pysljudet på bussdörrar som öppnas. Blir stressad och irriterad och vill bara gå fram och slå till busschauffören typ
Ett annat jobbigt ljud är de gamla tunnelbanevagnarnas gnissel. Jag håller för öronen direkt.
Barnvagnar som inte är smörjda, fy faan! Äckligt högfrekventa gnissel som skär ända in i benmärgen
En del gamla människor kan ha ett gurglande ljud från halsen när de pratar, då får jag panik. Vet inte vart jag ska ta vägen...
Ett annat jobbigt ljud är de gamla tunnelbanevagnarnas gnissel. Jag håller för öronen direkt.
Barnvagnar som inte är smörjda, fy faan! Äckligt högfrekventa gnissel som skär ända in i benmärgen
En del gamla människor kan ha ett gurglande ljud från halsen när de pratar, då får jag panik. Vet inte vart jag ska ta vägen...
Min grinande mor i telefonen...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Oljudet som heter 'min chef'.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Jag "klarar av" alla ljud, dvs jag dör inte av något ljud. Ljud jag ogillar är bl a:
Mopeder
Motorcyklar
(Barn)skrik
Gälla hundskall
Hög volym på TV/musik/annat
Tjat
Skramlande
Mopeder
Motorcyklar
(Barn)skrik
Gälla hundskall
Hög volym på TV/musik/annat
Tjat
Skramlande
Lonya skrev:Motorcyklar
Ja fy fan! Jag HATAR motorcyklar, dom som av någon anledning ska låta så in i helvete högt. Har gjort att jag inte tycker om motorcyklister heller.
Tips: Se på South Park avsnittet "The F Word", fram tills dess trodde jag nästan att jag var den enda i världen som blev förbannad på motorcyklister med onödigt högljudda motorcyklar.
Ett annat ljud jag inte tål är den manliga rösten som hörs i många reklamer, t.ex på Discovery.
Lite off topic...
I rdos Aspergertest ställs frågan "Blir du instinktivt rädd för ljudet från en motorcykel?"
Jag har funderat över detta och förstår mig inte riktigt på frågan. De flesta blir väl rädda vid plötsliga ljud, t ex en motorcykel som startar eller oväntat vrålar förbi? Eller...?
Hör man motorcykeln komma kan man tycka att det är ett trevligt, ett neutralt eller ett obehagligt ljud (beroende på vad man har för preferenser) men blir ni rädda för ljudet även i sådana fall?
Det stör mig när jag inte förstår hur jag ska tolka en fråga... Kanske är det bara jag som märker ord?
I rdos Aspergertest ställs frågan "Blir du instinktivt rädd för ljudet från en motorcykel?"
Jag har funderat över detta och förstår mig inte riktigt på frågan. De flesta blir väl rädda vid plötsliga ljud, t ex en motorcykel som startar eller oväntat vrålar förbi? Eller...?
Hör man motorcykeln komma kan man tycka att det är ett trevligt, ett neutralt eller ett obehagligt ljud (beroende på vad man har för preferenser) men blir ni rädda för ljudet även i sådana fall?
Det stör mig när jag inte förstår hur jag ska tolka en fråga... Kanske är det bara jag som märker ord?
Tickande klockor när jag ska sova. Har hänt att jag plockat ner alla väggklockor och lagt kuddar över dem när jag skulle sova över hos någon.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Tickande klockor när jag ska sova. Har hänt att jag plockat ner alla väggklockor och lagt kuddar över dem när jag skulle sova över hos någon.
Usch det ljudet är vidrigt. Själv brukar jag plocka ur batterierna då blir dom garanterat tysta
Bilande när dom renoverar i grannporten. Det håller på att driva mej till vansinne.
Emo svajiiga trubadurer som sjunger halv till helvänster sånger. Här är det instrumentell konstmusik som gäller, allt från freeform jazz till Stockhausen via Tangerine Dream.
Eeira skrev:Lite off topic...
Haha! Du är i alla fall inte ensam. Även jag fastnade på den frågan och blev inte klok på vad jag skulle svara. Instämmer helt och hållet i ditt resonemang.
Vilse skrev:Haha! Du är i alla fall inte ensam. Även jag fastnade på den frågan och blev inte klok på vad jag skulle svara. Instämmer helt och hållet i ditt resonemang.
Skönt att höra att det finns fler som jag!
Det värsta ljudet jag vet är smackande. Jag vill varken se eller höra hur folk finfördelar maten i munnen. Det absolut värsta är när folk äter samtidigt som de pratar i telefon! Det förstärker både smack- och sväljljud och får varenda muskel i min kropp att spännas i irritation.
Jag har även svårt för vissa hårda ljud. Häromdagen när jag var och handlade slängde karln bakom mig upp en påse frusna fiskfiléer på bandet. PANG! Ett smärtsamt ljud som fick mig att rycka till och knipa ihop ögonen. PANG! Ett paket till. PANG! Ett tredje! Morr!
Jag tål inte heller vattendroppar mot fönsterbleck. I min förra lägenhet "plongade" det till förbannelse så fort det regnade, vilket gjorde det omöjligt att sova. Lösningen blev Scotch Brite-svampar uppträdda på blompinnar längs med fönsterblecket. Det såg säkert konstigt ut för förbipasserande, men räddade min sömn. Aaaahhhh!
Eeira skrev:Jag tål inte heller vattendroppar mot fönsterbleck. I min förra lägenhet "plongade" det till förbannelse så fort det regnade, vilket gjorde det omöjligt att sova. Lösningen blev Scotch Brite-svampar uppträdda på blompinnar längs med fönsterblecket. Det såg säkert konstigt ut för förbipasserande, men räddade min sömn. Aaaahhhh!
hahaaa, åh jag älskar såna kreativa vardagslösningar!
själv lägger jag liknande kökssvamp av billigt märke ( ) i botten av ytterkrukan på mina krukväxter - ta taaaa! en självvattnande kruka! bara att ösa på med vatten upp till kanten så löser det sig självt tills man kommer ihåg att vattna nästa gång.
då slipper man också att så ofta råka komma åt krukorna så det uppstår det där HEMSKA, torra ljudet av kruka som dras mot fönsterbräde (och där räddade jag topic också, sneaky!).
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
LostInAForest skrev:Eeira skrev:Jag tål inte heller vattendroppar mot fönsterbleck. I min förra lägenhet "plongade" det till förbannelse så fort det regnade, vilket gjorde det omöjligt att sova. Lösningen blev Scotch Brite-svampar uppträdda på blompinnar längs med fönsterblecket. Det såg säkert konstigt ut för förbipasserande, men räddade min sömn. Aaaahhhh!
hahaaa, åh jag älskar såna kreativa vardagslösningar!
själv lägger jag liknande kökssvamp av billigt märke ( ) i botten av ytterkrukan på mina krukväxter - ta taaaa! en självvattnande kruka! bara att ösa på med vatten upp till kanten så löser det sig självt tills man kommer ihåg att vattna nästa gång.
då slipper man också att så ofta råka komma åt krukorna så det uppstår det där HEMSKA, torra ljudet av kruka som dras mot fönsterbräde (och där räddade jag topic också, sneaky!).
Underbart! Tack för tips! För att vi ska slippa pressen att rädda topic (inte alla som kan göra det så snyggt som du, LostInAForest ) startar jag alldeles snart en ny tråd där vi kan tipsa varandra om fiffiga lösningar på vardagliga AS-problem. Snart på ett forum nära dig.
Återgå till Att leva som Aspergare