Vilka egenskaper som personlighetstester inför jobb testar
5 inlägg
• Sida 1 av 1
I jakten på en perfekt anställd så används alltmer personlighetstester av arbetsgivare. Från att tidigare bara varit för chefer så används det nu också för anställda:
DN: Jakten på en perfekt anställd
Där finns en lista på egenskaper som många personlighetstester mäter:
Något man kan fundera på en extra gång är t.ex "Jag sätter stort värde på att vårda mina relationer".
Avses då privata eller arbetsrelaterade relationer? Eller om man tycker att det är ointressant men gör det för att man har betalt för det?
Många personlighetstester visade sig vid en undersökning som SVT:s vetenskapsmagasinet gjorde att 80% är för dåliga för att användas.
Testerna verkar spegla en bestämd modell för vilka personliga egenskaper som hänger ihop. Något att tänka för de som råkar ut för dessa pseudovetenskapliga tester.
DN: Jakten på en perfekt anställd
Där finns en lista på egenskaper som många personlighetstester mäter:
Emotionell stabilitet (balans): Vilka emotionella resurser som medarbetaren har för att hantera påfrestningar i arbetet, benägenhet att känna stress, irritation eller uppvisa temperament.
Utåtriktning (extraversion): Medarbetarens grad av energi i sociala situationer och hennes utåtriktning.
Vänlighet (sympatiskhet): Vilken stil som medarbetaren har i sina relationer till andra – vänlig, kommunikativ, rättfram?
Samvetsgrannhet (målmedvetenhet): På vilket sätt och med vilken grad av struktur och intensitet som medarbetaren löser olika arbetsuppgifter.
Öppenhet: Medarbetarens intellektuella öppenhet, fantasirikedom, nyfikenhet och tankemässiga flexibilitet.
Frågorna formuleras ofta som påståenden och besvaras i formen "håller helt med", "håller delvis med" och så vidare.
Exempel på påståenden: "Jag sätter stort värde på att vårda mina relationer". "Tråkiga arbetsuppgifter ser jag till att göra klart på en gång". "Jag tycker om att ha många saker på gång."
Något man kan fundera på en extra gång är t.ex "Jag sätter stort värde på att vårda mina relationer".
Avses då privata eller arbetsrelaterade relationer? Eller om man tycker att det är ointressant men gör det för att man har betalt för det?
Många personlighetstester visade sig vid en undersökning som SVT:s vetenskapsmagasinet gjorde att 80% är för dåliga för att användas.
Testerna verkar spegla en bestämd modell för vilka personliga egenskaper som hänger ihop. Något att tänka för de som råkar ut för dessa pseudovetenskapliga tester.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Min enda erfarenhet av sådana tester har fått mig att dra slutsatsen att om man vill komma på intervju ska man nog svara enligt vad man tror att de vill att man ska svara och inte enligt vad man själv tycker.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Den slutsatsen är nog riktigt. Spela systemet som de säger ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Personlighetstester. Så meningslöst, så dumt, så intetsägande om den som svarar på frågorna.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Personlighetstest, test av kompetensprofil, personlighets -och yrkeskompetenstest, test av yrkesfärdighet -och personlighet etc... säkerligen fler titlar än vad jag minns för stunden. Jag har varit med om detta vid flertalet tillfällen - varierande yrken, verksamheter (både offentliga som privata), positioner och anställningsformer. Visst kan de ge en hint, dock inget att helt för lita sig på som rekryterare.
Gör en för bra ifrån sig, så är en för överkvalificerad. För dåligt, kaaaanske insatt i vikariepool.
Gör en för bra ifrån sig, så är en för överkvalificerad. För dåligt, kaaaanske insatt i vikariepool.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Återgå till Studier och arbetsliv