Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 22:37:46

* Kvinna
* 24 år
* Bor i Borlänge, Dalarna
* Singel sedan 2008
* Villaägare
* Hundägare
* Fick diagnosen lindrig asperger syndrom (2005)
* Gillar träning, barn, djur och fotografering.
* Älskar sol & värme (Hatar snö & kyla)
* Aktiv bloggare
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-14 14:49:49

Fighterbabe skrev:* Fick diagnosen lindrig asperger syndrom (2005)

Kan man få diagnosen lindrig AS? Antingen har man väll det eller ej?
Aldrig hört nån som fått en grad på sin AS diagnos förr. Fast det kanske är nått man gör i Dalarna.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 14:55:54

KaosPrinsessa skrev:
Fighterbabe skrev:* Fick diagnosen lindrig asperger syndrom (2005)

Kan man få diagnosen lindrig AS? Antingen har man väll det eller ej?
Aldrig hört nån som fått en grad på sin AS diagnos förr. Fast det kanske är nått man gör i Dalarna.

Det fördes givetvis en konversation under hela utredningsprocessen, och utredningen visade på en lindrig form av aspergers syndrom. Jag vet inte hur de gör här i dalarna, jag har inte bott här så länge.
Min diagnos har jag på TVÅ A4-papper där det är beskrivet väldigt bra, inte bara en rad: "Diagnos: Aspergers syndrom"
Fighterbabe

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 14:57:03

Bara två? Min utredning är typ 20 sidor. Eller menar du själva intyget?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 14:58:40

Angelic Fruitcake skrev:Bara två? Min utredning är typ 20 sidor. Eller menar du själva intyget?

Intyget/Diagnosen/Sammanställningen whatever. Det som styrker min diagnos i alla fall... Hela utredningen är nog många fler papper då varje liten grej dokumenterades.
Fighterbabe

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 15:10:17

Ok, jag fick en massa sidor med beskrivningar och sedan ett utlåtande på slutet med diagnoskoderna och liknande. Verkar variera en del.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Husky » 2011-06-17 20:36:44

KrigarSjäl skrev:Vilka kampsporter gillar du?
Karate tränade det på elitnivå i 9 1/2 år stilen Wado-Ryu 1 Karate SM i bak fickan trots 60 i hb värde veckan innan och 93 under tävling i hb värde 8hb=hemoglobin=Blod) sedan fibri på det året därpå.. :(
Husky
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-17

Inläggav Husky » 2011-06-17 20:43:09

Ytterligare en i ligan här ;)

*AS Diagnos på papper -check- (sedan 2001 17/6)
*PTSD Diagnos sedan 2 el 3 år tillbaka
*Veckovis besökande på Trauma enheten i gnällbälltet
*Problem att hålla kontakt med vänner o bekanta och höra av sig
*Fyrbent ägare till två...ras kan ni lista ut ;)
*Hundspanns förare när vädret tillåter och väglaget lika så
*Ryttare när tillfälle ges(Inbiten Hästnörd sedan krypstadiet)
*Bågskytt sedan ca 2 år tillbaka mest hemma skytt o klubb skytt 1 år Vänster bågskytt :P
*Allmänt splittrad och fundersam på vänskap och hur man får det att fungera...
*Rick för att vara långrandig i början av en kontakt för o sedan fada bort mer o mer ganska lätt/snabbt..
*Älskar att göra saker..

etc etc ^^
Husky
Ny medlem

Inläggav Gustovich » 2011-06-17 21:25:27

Kille på 22 år som bor i Karlshamn.

Fick min diagnos för några veckor sedan (har dock inget papper på det som en del här verkar ha)

Efter sommaren ska jag på något skit som kallas habiliteringen så får man se vad som händer där :)

Är väl "högfungerande" eller vad man ska kalla det, har ett jobb och en lägenhet. Får en del hjälp med mat osv från farmor och farfar och lite hjälp med ekonomin ibland (beställde lite prylar som jag inte hade råd till t.ex. men trodde att jag hade det. Noll koll så att säga, så då fick jag låna lite pengar av morsan och farsan). Jag kan vara slarvig med städning och liknande men det har väl blivit lite bättre. Hade jag inte fått någon hjälp med någonting som en "normal" person inte får så hade jag väl haft lite problem med saker och ting kan jag tänka mig. Men det känns väl lite bättre nu när man fått på papper att man är annorlunda..

Jag är singel, alltid väldigt glad och snäll :) Har ett gäng vänner som är underbara vilket hjälper till en hel del i livet! Annars hade jag nog inte varit så glad..

Jag älskar att festa och ha kul samt hänga med polare. Jag ser också gärna film eller spelar datorspel
Gustovich

Inläggav BigPete » 2011-06-18 1:20:16

Man 31
Företagare
Tankspridd
Aspergerdiagnos sedan -96
Tungviktsboxare
Gillar för mycket, skriver inget då det antagligen tillkommit något när nån läser ;)
Men matlagning och teknik/vetenskap är återkommande

Bromsar ner presentationen lite annars låter det mer som en kontaktannons än presentation, ni lär se mer av mig på forumet i olika trådar ;)
BigPete

Inläggav Doorsfan » 2011-06-19 21:07:19

Kille/Man, än vilket man föredrar, 19 snart 20 år gammal. Fick en diagnos på att jag har Asperger syndrom 2006.

Om jag skulle beskriva mig själv så skulle jag väl beskriva mig själv som en intellektuel, rolig kille som funkar bäst i en miljö var jag får vara mig själv. Det är främst till anledning till varför jag sökte mig till detta forum till exempel ; jag har ofta haft tendensen att finna det så svårt att relatera till andra i min ålder att jag inte riktigt infinner mig i det - oavsett relation eller bara vänligt - där av singel.

Mina intressen är Psykologi, att skriva - har skrivit en bok och Nr 2 är på väg :), och att spela datorspel. Fast främst så är det väl Psykologi som faller mig i smaken för intresse, då jag investerat/investerar väldigt mycket av min tid i det - att förstå, analysera och begripa sociala bettenden och mig själv, främst.

Förhoppningsvis så lär vi väl stötas på kanske när jag lurkar omkring lite här på forumet. :)
Doorsfan
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-19

Inläggav Taxus » 2011-06-19 22:01:30

Jag är en snart 24 år gammal kille som bor i nordöstra Skåne. För ca ett år
sedan fick jag diagnosen aspergers.
Jag är intresserad av t.ex naturvetenskap, historia, språk och fotografering.
Mina specialintressen varrierar (och återkommer) och kan vara fåglar, insekter, släktforskning, geologi, kartor m.m.
Annars brukar jag se tv, promenera eller sitta vid datorn
Jag ogillar idrott, har försumbar social kompetens och har aldrig (vad jag vet) träffat någon annan med aspergers syndrom.
Taxus

Inläggav Hundralappen » 2011-06-19 23:12:28

KaosPrinsessa skrev:Kan man få diagnosen lindrig AS? Antingen har man väll det eller ej?

Ja, det kan man, min är också lätt. Det var iallafall vad mamma sa när jag var liten. Inte säker vad det står i papperna på habben dock.

Jag har inte skrivit här..
20 årig kille från Skeeeuuuneee. Studerar kemi, men vi får se vad som händer till hösten.
Graffiti, pyroteknik och datorer är mina favoritintressen. Fick diagnosen 1997, kan varit 1996 med, då jag var 6 år gammal. Även singel, så försöka kanske duger :wink:
Största problemet är det sociala. Men jag är en bra problemlösare med ett starkt tålamod.
Doorsfan är inte den enda som skrivit en bok, det gjorde jag som projektarbete i gymnasiet!

Det är väl typ det av störst relevans. Annars får ni hojta!
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav BunnyzeDoktor » 2011-06-20 13:25:01

hundralappen, Awesome, du gillar pyroteknik! d är ju supercoolt!
BunnyzeDoktor

Anslöt: 2011-06-20

Inläggav jojomamma » 2011-06-20 17:43:15

Fick diagnosen Asperger samt ADD helt nyligen. Jag är verkligen senior här, skulle kunna vara mormor åt de yngsta medlemmarna.

Min son fick diagnoes AS för tre år sedan som nio-åring. Det var när jag kände igen mig i utbildningarna jag gick som jag fick tag i en läkare som vill utreda mig.

Jag jobbar normalt med IT på 80%. Har jobbat med IT sedan 1987 då jag gick ut en högskoleutbildning. Jag har en son som bor hos mig halvtid. Är ingen stjärna när det gäller det sociala, men är ärlig och bussig så en del vänner har jag. Intressen är hästar, svampar men framför allti min son. Mycket av min kraft går åt att fixa jobbet (jag har en ständig rädsla för att bli uppsagd för att jag inte är tillräckligt snabb och effektiv)och grabben, hinner liksom inte med att ta hand om mig själv (Hur man nu gör det)?
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Inläggav Felle » 2011-06-20 20:11:59

Tjena, tjena är inget fan av presentera mig, allting ska vara så originellt :)
Jag börjar bli gubbe till åren ser dock väldigt ungdomlig ut :P , jag är 27 bast och har vetat om min AS diagnos sedan 7 år tillbaks. (förstår om alla inte håller med mig med min åldersnojja men jag har levt med den i många år nu :D

Fortfarande en diagnos som får mig att känna mig jävligt fucked up så att säga. När jag är aktiv och allting funkar känner jag mig att det sista jag borde vara och vill vara är en bokstavsmänniska=))) Jag har lärt mig dem sociala koderna och tyderna dem rätt bra, och humor är inget problem för mig att förstå eller kommunicera med. Och jag vill till varje pris uppfattas som normal, och känner mig ganska normal emellanåt när jag inte känner mig såklart "annorlunda" som aspies gör. Alltig som får mig att se udda dras jag undan för, måste se snygg och välvårdad. Jag skäms lite för min diagnos, samtidigt som för mig själv känns det som en bra bekräftelse varför jag inte känner för att vara så social som man bör vara. Eller varför jag inte orkar vårda relationer samt andra typiska aspie saker.

Vad gör jag då? Har haft en ganska stilla period i ca 3 år, jag fastna för dataspel speciellt MMO, mitt jobb var inte tillräckligt stimulerande och intellektuellt så jag orka inte dra dit mera;). Så under dessa 3 år har jag slutat med att festa, umgås med vänner, träna som en tok.
Försöker för tillfället ta mig tillbaka till mitt gamla liv där jag ver rätt utåtriktad som person och gjorde mycket. Ljusår emellan nu och då :-)005 Jag har dock börjat med styrketräning igen som jag brinner jävligt mkt för och är en såkallad träningsnarkoman (tackar farsan för dem generna). Och älskar allt som har med en sund livsstilen att göra. Spela data gör jag fortfarande finns dock inget bra PvP MMO ute, så jag har mer tid nu för allt det andra. Musik/Film är nice och trevliga tjejer är aldrig fel heller... Är inte så begränsad i mina intressen som det låter men är relativt lättroad med ett och samma intresse. Har dock haft alla möjliga intressen och saker man gjort tidigare. Denna presentation blev ganska lång, får se om folk orkar läsa igenom det =)) Jag hatar och skriva mkt så det är ganska ironiskt att det blev så långt.
Felle

Inläggav Laika » 2011-06-20 21:52:50

Husky skrev:*Fyrbent ägare till två...ras kan ni lista ut ;)
*Bågskytt sedan ca 2 år tillbaka mest hemma skytt o klubb skytt 1 år Vänster bågskytt :P

Du skriver att du har svårt med vänner men jag känner att jag vill bli din bästis. Hundspannsförare? Det vill jag också bli! Jag har redan planerat mitt liv ganska ingående men har en "parallelldröm" om att flytta till Norrland, föda upp huskies och bli hundspannsförare. Bågskytte är också väldigt roligt.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Björne » 2011-06-21 19:36:48

Välkommen hit felle!
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Felle » 2011-06-21 20:01:17

Björne skrev:Välkommen hit felle!
Tackar! Jag är inte så blyg som människa men om min diagnos (mkt stämmer dock inom kritierna och annat är inte ens nära). Men det år ju så personligt=) Så nyfiken på andra aspies se hur dem är=)
Felle

Inläggav Husky » 2011-06-21 21:19:50

Laika skrev:

Du skriver att du har svårt med vänner men jag känner att jag vill bli din bästis. Hundspannsförare? Det vill jag också bli! Jag har redan planerat mitt liv ganska ingående men har en "parallelldröm" om att flytta till Norrland, föda upp huskies och bli hundspannsförare. Bågskytte är också väldigt roligt.

Gissa OM jag blev glad nu ;D
Japp har ju mitt eget lilla hundspann på eg 3 hundar men två hemmaboende (tredje hos "gubben´s" 2 sammanboende farbröder) (lång historia men berättar gärna) Ja du ser samma här, vore livet det, skulle må som fisken i vattnet då ^^ härligt med en till som tycker det höger el vänster skytt? å vilken sorts båge föredrar du? :)Kramen
Husky
Ny medlem

Inläggav Hermione » 2011-06-21 21:47:10

Husky skrev:
Laika skrev:

Gissa OM jag blev glad nu ;D
Japp har ju mitt eget lilla hundspann på eg 3 hundar men två hemmaboende (tredje hos "gubben´s" 2 sammanboende farbröder) (lång historia men berättar gärna) Ja du ser samma här, vore livet det, skulle må som fisken i vattnet då ^^ härligt med en till som tycker det höger el vänster skytt? å vilken sorts båge föredrar du? :)Kramen

Vov på dig, jag har tre huskytjejer här!
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Frost » 2011-06-22 0:43:06

Kvinna, 42 år (men tonåring på insidan), bor i Solna, ensamstående (än så länge) med mina två hundar Toby och Hugo, har fått AS diagnos och paniksyndrom.
Som en regnbåge är autism spektrumet gjord av massor av olika diagnoser, inklusive AS. Och som regnbågens färger att identifiera precis var exakt en diagnos börjar och slutar är svårt för vissa diagnostiker är oense om exakt vilka autismspektrum tillstånd att diagnostisera någon med, alla hör liksom ihop på något vis.
Jag älskar alla djur och väldigt social och öppen,vilket ibland kan bli jobbigt på grund av AS. Positiv i nästan allt och älskar dans, teater och att sjunga. Nu sjukskriven och stress och att arbeta har blivit bara för mkt även fast jag vill arbeta igen men hoppas på det i framtiden.Svårt att koppla av och att sitta still. Extremt ljudkänslig och har en förmåga att känna av situationer.
Frost
Ny medlem

Anslöt: 2009-09-08

Inläggav merge9 » 2011-06-23 14:24:53

Man
24 år
Ej diagnosticerad med AS, men funderar starkt på att få till skott en utredning. Diagnosticerad med OCD sedan ett par år, men funderar på om mina tvångsmässiga beteenden och tankar snarare är en kombination av AS och kanske Tourettes.
Gift med en fantastisk kvinna som är den enda personen jag någonsin har förstått mig på och "klickat" med socialt.
Arbetar som IT-konsult.
Har på tok för många katter.
Stolt nörd. Älskar datorer, elektronik, fysik, matematik, lingvistik och det mesta som är logiskt och strukturerat.
Musikalisk. Spelade en gång i tiden elgitarr i ett rockband. Arbetar numera på att lära mig spela de stora mästerverken på piano.
merge9
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-23

Inläggav reflex » 2011-06-25 21:18:25

Hej! Jag är en man på 31 år! Jag fick min aspergerdiagnos 2009, och den har varit till stor hjälp! Innan dess gick jag på starka anti-psykotiska mediciner (helt i onödan). Jag har läst på juristlinjen och på socialhögskolan, men inga utbildningar har fullföljts! Jag ska nog läsa ett program i datavetenskap nu till höst!
reflex
Ny medlem

Anslöt: 2009-11-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in