Vilka är vi här? (Presentationstråd)
Hallå!
Spillrans ny här på forumet. Jag upptäckte inte den här tråden förrän jag skrivit en ganska lång personölig beskrivning i profilen, så jag latar mig och klipper helt enkelt in den här![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
[snip]
Halloj!
Född -71, kvinna, yngst av 5 systrar. Alltid annorlunda, inte-som-andra-barn, men alltid bekräftad i att göra det det bästa av mig själv, en väldig lyx:).
Jag har "alltid" vetat att jag har AS, men det har tagit mig ända tills för ett knappt halvår sedan att söka (och få) en diagnos. Citat från utredaren "Under de 20 år jag arbetat med det här har jag aldrig sett en sådan klockren Asperger som du, ett skolboksexempel". Kan inte bestämma mig för om det är bra, dåligt, eller neutralt
Utöver AS fick jag även diagnos på ADHD. Äter nu Concerta sedan någon månad tillbaka och det är som en soluppgång efter en lång vinternatt!
Hur som - nyfiken på hur "Asperger-Sverige" ser ut, men motsätter mig så hårt funktionshinder-stämpeln att jag jag kanske mest lurkar till att börja med.
Jag uppfattar inte min AS som ett funktionshinder, utan som en tillgång. Visst, krångligt ibland att förstå NT-världen och många fel gör jag, men gåvorna är större än problemen. AS-Ideologi: "It's a difference, not a disability".
Jag har tillbringat större delen av mitt vuxna liv som yrkesverksam. Just nu är jag sjukskriven, p.g.a. en utmattningsdepression som jag så sakterliga börjar få grepp på. Mitt korttidsmål är att fortsätta uppåt-framåt och så snart som möjligt vara tillbaka i yrkeslivet, i någon form.
Jag TROR intensivt på människans makt över sitt eget öde. Vill du se dig som offer, då är du det. Vill du inte vara ett offer, sluta att identifiera dig med den rollen. Vi har fått så många gåvor, SÅ mycket som NT-personer inte har. Så ta kontrollen över ditt eget liv. Bara våga, vill och gör![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Disclaimer: Jag är en smiley-junkie. jag försöker sluta, men det går inte...
Spillrans ny här på forumet. Jag upptäckte inte den här tråden förrän jag skrivit en ganska lång personölig beskrivning i profilen, så jag latar mig och klipper helt enkelt in den här
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
[snip]
Halloj!
Född -71, kvinna, yngst av 5 systrar. Alltid annorlunda, inte-som-andra-barn, men alltid bekräftad i att göra det det bästa av mig själv, en väldig lyx:).
Jag har "alltid" vetat att jag har AS, men det har tagit mig ända tills för ett knappt halvår sedan att söka (och få) en diagnos. Citat från utredaren "Under de 20 år jag arbetat med det här har jag aldrig sett en sådan klockren Asperger som du, ett skolboksexempel". Kan inte bestämma mig för om det är bra, dåligt, eller neutralt
Utöver AS fick jag även diagnos på ADHD. Äter nu Concerta sedan någon månad tillbaka och det är som en soluppgång efter en lång vinternatt!
Hur som - nyfiken på hur "Asperger-Sverige" ser ut, men motsätter mig så hårt funktionshinder-stämpeln att jag jag kanske mest lurkar till att börja med.
Jag uppfattar inte min AS som ett funktionshinder, utan som en tillgång. Visst, krångligt ibland att förstå NT-världen och många fel gör jag, men gåvorna är större än problemen. AS-Ideologi: "It's a difference, not a disability".
Jag har tillbringat större delen av mitt vuxna liv som yrkesverksam. Just nu är jag sjukskriven, p.g.a. en utmattningsdepression som jag så sakterliga börjar få grepp på. Mitt korttidsmål är att fortsätta uppåt-framåt och så snart som möjligt vara tillbaka i yrkeslivet, i någon form.
Jag TROR intensivt på människans makt över sitt eget öde. Vill du se dig som offer, då är du det. Vill du inte vara ett offer, sluta att identifiera dig med den rollen. Vi har fått så många gåvor, SÅ mycket som NT-personer inte har. Så ta kontrollen över ditt eget liv. Bara våga, vill och gör
![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Disclaimer: Jag är en smiley-junkie. jag försöker sluta, men det går inte...
Senast redigerad av Pemma 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemma skrev:Disclaimer: Jag är en smiley-junkie. jag försöker sluta, men det går inte...
Varför det, det är ju trevligt och kul med smilies.
![Surprised :o](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_surprised.gif)
![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
* Tjej
* 16 år
* Bor hemma med mamma än så länge i Dalarna men kmr förmodligen att bo på skolan jag ska börja på när de har plats åt mig.
då jag fick diagnosen helt färlig ställd var det här sommarlovet, 17 juni så efter skolan slutat. Och när jag slutat skolan visste jag inte ens vart jag skulle gå i skolan, men efter ett möte dagen innan diagnosen var helt klar så fick jag veta att det var en skola ja skulle komma in på bara de som avgör om man kmr valde att jag skulle få gå där och jag kom faktiskt in![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
* Har just nu brunt hår (färgat), annars är jag blond. Ungefär blågröna ögon
* Jag gillar barn & djur, har själv en katt och vill gärna ha barn men får vänta några år till
* 16 år
* Bor hemma med mamma än så länge i Dalarna men kmr förmodligen att bo på skolan jag ska börja på när de har plats åt mig.
då jag fick diagnosen helt färlig ställd var det här sommarlovet, 17 juni så efter skolan slutat. Och när jag slutat skolan visste jag inte ens vart jag skulle gå i skolan, men efter ett möte dagen innan diagnosen var helt klar så fick jag veta att det var en skola ja skulle komma in på bara de som avgör om man kmr valde att jag skulle få gå där och jag kom faktiskt in
* Har just nu brunt hår (färgat), annars är jag blond. Ungefär blågröna ögon
* Jag gillar barn & djur, har själv en katt och vill gärna ha barn men får vänta några år till
Senast redigerad av Miss.M 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
BoFAST i en tjejkropp
23
Singel med mus.
Bosatt: Luftslottet
Utanför: Gruppboende
Diagnos: Autism
Gillar: Min garderob, speglar, läsa böcker, skriva, trance, skogen
Diagnos med snuffar, är skeptisk, men är här och spanar.
Jag gillar sälar oxå, och sälskapsresan <3
23
Singel med mus.
Bosatt: Luftslottet
Utanför: Gruppboende
Diagnos: Autism
Gillar: Min garderob, speglar, läsa böcker, skriva, trance, skogen
Diagnos med snuffar, är skeptisk, men är här och spanar.
Jag gillar sälar oxå, och sälskapsresan <3
Senast redigerad av Kitty 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Ännu en variant av den alltför vanliga berättelsen - men skönt att läsa att du har funnit dig själv!Medusa skrev:Ibland fantiserar jag om att man skulle föreslå en "normalfungerande" person att tycka, tänka och känna exakt så som jag gör. Alla frågor skulle besvaras med "men så gör alla andra" eller "alla gör så och det borde du också klara av".
Allvarligt talat, det borde någon som orkar undersöka om det kan gå att ordna kurser i: att för en tid (som, helst väsentligt, överstiger ett dygn) tvingas leva som så avvikande som vi kan vara, för att därefter djupanalysera det hela under ledning av psykologer och liknande med egen diagnos. Man skulle kunna börja med fortbildningskurser att erbjuda vårdfolk, vänner och anhöriga och fortsätta med att tillsammans med andra rutinmässigt oförstådda grupper lobba in det som obligatorium i all vårdutbildning (även till socionom och läkare).
Senare delen av inlägget är OT, jag vet. Genererar den fler inlägg får jag väl anmäla tråden för delning.
Jag brukar också tänka och fantisera om det.
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Senast redigerad av Owl 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Tar en presentation när jag ändå är här och har undvikit det tillräckligt länge nu.
*Tjej/kvinna 33 år snart
*AS-diagnos sedan våren -09. Även återkommande depressioner, GAD och tvångsmässigt självskadebeteende.
*Har hittat olika strategier för att kamouflera mina svårigheter, och imiterat och spelat mina roller så bra att många har svårt att förså att jag verkligen har AS. Mitt specialinresse som är det sociala samspelet, har "hjälpt" mig att dölja mina svagheter inom det området.
*Sambo och villaägare
*Intresserad av formgivning av möbler & bruksföremål (eller design överhuvudtaget) och konst. Även ett intresse för naturvetenskapliga ämnen tex biologi & miljövetenskap. Psykologi och mänskliga beteenden är ocjså något som intresserar och fashinerar mig.
*Påbörjat 2 olika universitetsutbildningar (Gymnasielärare Matte/Kemi, och Ekoingenjör), men var tvungen att avbryta då studentlivet med allt vad det innebär tog knäck på mig. Visste inte då att jag hade AS, utan trodde att jag helt enkelt var för svag och inte hade tillräckligt med självdiciplin och därför inte kunde studera.
*Har jobbat som morgontidningsutdelare (ett cykeldistrikt) och som expedit och skött skyltningen i en inrednings- och modebutik i flera år tills dess att jag blev erbjuden ett jobb hos ett fastighetsbolag som även hade en inredningsavdelning för både offentliga och privata miljöer. Jag skulle få ta de privata projekten och det var en dröm! Men att jag även skulle vara en "passuppare" för den andra tjejen och sköta det mesta av administrationen hade jag missat någonstans på vägen. Och det blev för mycket för mig, vilket jag också tog upp till diskussion, som i sin tur ledde till att jag gå efter provanställningstiden som var på ett år (pga min sjukdomsbakgrund). Så jag blev arbetslös och kort därefter sjukskriven, vilket jag förfarande är.
*Älskar hundar och fashineras av ugglor.
*Hatar orättvisor och mobbning. Avskyr barn- och djurmisshandel, och övergrepp mot barn.
*Tjej/kvinna 33 år snart
*AS-diagnos sedan våren -09. Även återkommande depressioner, GAD och tvångsmässigt självskadebeteende.
*Har hittat olika strategier för att kamouflera mina svårigheter, och imiterat och spelat mina roller så bra att många har svårt att förså att jag verkligen har AS. Mitt specialinresse som är det sociala samspelet, har "hjälpt" mig att dölja mina svagheter inom det området.
*Sambo och villaägare
*Intresserad av formgivning av möbler & bruksföremål (eller design överhuvudtaget) och konst. Även ett intresse för naturvetenskapliga ämnen tex biologi & miljövetenskap. Psykologi och mänskliga beteenden är ocjså något som intresserar och fashinerar mig.
*Påbörjat 2 olika universitetsutbildningar (Gymnasielärare Matte/Kemi, och Ekoingenjör), men var tvungen att avbryta då studentlivet med allt vad det innebär tog knäck på mig. Visste inte då att jag hade AS, utan trodde att jag helt enkelt var för svag och inte hade tillräckligt med självdiciplin och därför inte kunde studera.
*Har jobbat som morgontidningsutdelare (ett cykeldistrikt) och som expedit och skött skyltningen i en inrednings- och modebutik i flera år tills dess att jag blev erbjuden ett jobb hos ett fastighetsbolag som även hade en inredningsavdelning för både offentliga och privata miljöer. Jag skulle få ta de privata projekten och det var en dröm! Men att jag även skulle vara en "passuppare" för den andra tjejen och sköta det mesta av administrationen hade jag missat någonstans på vägen. Och det blev för mycket för mig, vilket jag också tog upp till diskussion, som i sin tur ledde till att jag gå efter provanställningstiden som var på ett år (pga min sjukdomsbakgrund). Så jag blev arbetslös och kort därefter sjukskriven, vilket jag förfarande är.
*Älskar hundar och fashineras av ugglor.
*Hatar orättvisor och mobbning. Avskyr barn- och djurmisshandel, och övergrepp mot barn.
Senast redigerad av Owl 2011-05-04 22:32:48, redigerad totalt 1 gång.
hm , jag ä 20 år kommer från jönköping har adhd , autism
vad jag älskar är ta kort , kolla gärna på http://www.facebook.com/fsvensson3
vad jag älskar är ta kort , kolla gärna på http://www.facebook.com/fsvensson3
Senast redigerad av krossadelgitarr 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
- krossadelgitarr
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-08-22
* 15-årig tjej från Dalarna.
* Spenderar hela dagarna framför datorn och går ogärna ut.
* Rollspelare (iaf skriftligt)
* Harry Potter-nörd
* Gillar anime
* Avskyr att vara ovetande och googlar alltid upp saker hon inte känner till.
* Tycker om att sjunga, spela instrument osv.
* Älskar böcker och att läsa, men tappar alltid bort dem.
* Familjen består av min pappa (AS-drag), min mamma, två storebröder (26 och 38, båda med AS-drag), en hund, tre katter och två marsvin.
* Har brunt hår och blågrå ögon.
* Grava sömnproblem (dvs att jag aldrig kan lägga mig i tid och alltid vänder dygnen)
* Tycker om språk, religion och kemi, men avskyr matematik.
* Älskar psykologi
Jag har ingen diagnos, men misstänker starkt AS.
* Spenderar hela dagarna framför datorn och går ogärna ut.
* Rollspelare (iaf skriftligt)
* Harry Potter-nörd
* Gillar anime
* Avskyr att vara ovetande och googlar alltid upp saker hon inte känner till.
* Tycker om att sjunga, spela instrument osv.
* Älskar böcker och att läsa, men tappar alltid bort dem.
* Familjen består av min pappa (AS-drag), min mamma, två storebröder (26 och 38, båda med AS-drag), en hund, tre katter och två marsvin.
* Har brunt hår och blågrå ögon.
* Grava sömnproblem (dvs att jag aldrig kan lägga mig i tid och alltid vänder dygnen)
* Tycker om språk, religion och kemi, men avskyr matematik.
* Älskar psykologi
Jag har ingen diagnos, men misstänker starkt AS.
Senast redigerad av Cich 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Om "dygnsvändning" bland annat:
e-tidning-o ... t5755.html
nattmanniska-t6326-24.html
trott-hela-tiden-t9647.html
hej-t10702.html#250836
e-tidning-o ... t5755.html
nattmanniska-t6326-24.html
trott-hela-tiden-t9647.html
hej-t10702.html#250836
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Tjej på 23 år,diagnos Asperger och Ahdh.
Bor i skellefteå.
Arbetslös men jobbat 4-5 år inom bilvård![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
Bor i skellefteå.
Arbetslös men jobbat 4-5 år inom bilvård
![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
Senast redigerad av ¤Race_Chick¤ 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
- ¤Race_Chick¤
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-08-25
Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag känner mig ganska ofta mentalt könslös (men jag brukar få höra att jag ser väldigt normativt "kvinnlig" ut enligt vissa, vilket jag ibland är nöjd med och ibland gör mig irriterad).
Jag är 21 år, bor i en försökslägenhet i stockholm, dansar bachata, umgås med lite för mycket människor (jag tycker att social interaktion är jävligt ansträngande, men jag har lyckats hamna i det sociala träsket ändå...), drömmer om att dra till new york och bo där ett tag och ägnar mig för tillfället åt att försöka få tag på min kontaktperson för att få hjälp med att ansöka om pengar till daglig verksamhet enligt LSS.
Jag blev diagnostiserad med aspergers syndrom för ca två månader sen (kanske tre, min tidsuppfattning är lite skev) och tics UNS och jag har diagnoserna OCD, ADHD och borderline personlighetsstörning sen tidigare.
Jag är 21 år, bor i en försökslägenhet i stockholm, dansar bachata, umgås med lite för mycket människor (jag tycker att social interaktion är jävligt ansträngande, men jag har lyckats hamna i det sociala träsket ändå...), drömmer om att dra till new york och bo där ett tag och ägnar mig för tillfället åt att försöka få tag på min kontaktperson för att få hjälp med att ansöka om pengar till daglig verksamhet enligt LSS.
Jag blev diagnostiserad med aspergers syndrom för ca två månader sen (kanske tre, min tidsuppfattning är lite skev) och tics UNS och jag har diagnoserna OCD, ADHD och borderline personlighetsstörning sen tidigare.
Senast redigerad av Cherrybomb 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
- Cherrybomb
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-08-23
Tjej, 25 år & bor i mörkaste Småland med min katt ![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Aspergers/AdHd/Bipolär sjukdom/Anorexi/Bulimi
Jobbar i min systers tatueringsstudio, älskar bodymods, musik och spel.
Läser även en del böcker när jag har ro till det, eller målar tavlor.
Aspergers/AdHd/Bipolär sjukdom/Anorexi/Bulimi
Jobbar i min systers tatueringsstudio, älskar bodymods, musik och spel.
Läser även en del böcker när jag har ro till det, eller målar tavlor.
Senast redigerad av TigerLilly 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
- TigerLilly
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-08-28
Är en tjej på 25år, som bor med pojkvän, en polare, samt 3 katter i Linköping ![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Fick diagnosen AS för 1-2 månader sen bara, så jag har inte riktigt hunnit styra upp allt med stöd osv än... så nu går jag arbetslös.
Fick diagnosen AS för 1-2 månader sen bara, så jag har inte riktigt hunnit styra upp allt med stöd osv än... så nu går jag arbetslös.
Senast redigerad av TristariS 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
hej alla, jag är alldeles ny här. vet inte om jag kommer göra annat än läsa, men tänker i alla fall presentera mej lite kort. jag är en 35-årig fröken med bipolär sjukdom och adhd som fick aspergerdiagnos för typ en vecka sen. vet inte hur mycket jag ska engagera mej i diagnosen, men nu är jag på "måste veta allt och ifrågasätta"-stadiet. försöker att inte komplicera det hela alltför mycket, utan ser diagnosen som en möjlighet att ringa in och förstå mina styrkor och svagheter så att jag ska kunna hitta strategier för att kunna leva ett stabilare liv.
just nu är jag sjukskriven sen två år och lever ganska ensamt, men är på väg ut i sysselsättning. nån mjukstartsaktig f-kasseaktivitet till att börja med, och sedan förhoppningsvis vidare till översättning, som är mitt egentliga yrke. jag har en kattflicka som jag älskar, en superkompis och en supermamma. saker jag gillar är särskilt teckning och att skriva poesi, och just nu också naturprogram och korsord. jag tränar mycket, och är kär i HÖSTEN, som jag gläds åt så enormt att andra blir upprörda. för hösten får man inte tycka om, för den är minsann en påminnelse om att sommaren är slut. men jag tycker ju inte så värst mycket om sommaren så första dagen jag får ha halsduk känns som julafton.
det var allt för idag. ni verkar ha ett bra forum här, vill jag i alla fall säga. så får vi se om jag kommer igång med att skriva "på riktigt".![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
just nu är jag sjukskriven sen två år och lever ganska ensamt, men är på väg ut i sysselsättning. nån mjukstartsaktig f-kasseaktivitet till att börja med, och sedan förhoppningsvis vidare till översättning, som är mitt egentliga yrke. jag har en kattflicka som jag älskar, en superkompis och en supermamma. saker jag gillar är särskilt teckning och att skriva poesi, och just nu också naturprogram och korsord. jag tränar mycket, och är kär i HÖSTEN, som jag gläds åt så enormt att andra blir upprörda. för hösten får man inte tycka om, för den är minsann en påminnelse om att sommaren är slut. men jag tycker ju inte så värst mycket om sommaren så första dagen jag får ha halsduk känns som julafton.
det var allt för idag. ni verkar ha ett bra forum här, vill jag i alla fall säga. så får vi se om jag kommer igång med att skriva "på riktigt".
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Senast redigerad av prick 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Hej prick och varmt välkommen till oss!
Vad för motiv är det du brukar teckna?
Jag gillar förresten hösten massor jag med, till och med så mycket att den är min absoluta favoritårstid.
Vad för motiv är det du brukar teckna?
Jag gillar förresten hösten massor jag med, till och med så mycket att den är min absoluta favoritårstid.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Jeg ble født midt på 60-tallet, er småbarnsmamma med Aspergerdiagnose fra 2010.
Hele livet har jeg tenkt mye og omstendelig og hele tiden. Det har ofte vært slitsomt. Det kjennes ut som om jeg slapper av mer nå etter hvert. Men så hender det jo noe som gjør at jeg tenker og funderer mer igjen - som det å få barn, som det å være alenemama, som det å få en aspergerdiagnose.
Jeg håper at det å ha fått en diagnose skal hjelpe meg til å streve mindre for å gjøre alt riktig og bra.
Jeg trives med den jeg er og med hvordan vi har det - men skulle ønske at jeg hadde enklere for å være sammen med andre og for å holde kontakt med andre. Det hadde det vært fint om jeg ikke hadde merket alle lyder og bevegelser rundt meg. Jeg ønsker meg mye ro og stillhet.
På jobben kan jeg lukke døren og ha det fredelig. Det er en fantastisk luksus - og noen ganger ensomt.
Det som betyr mest nå er å være en god mamma, som også klarer å ta godt vare på meg selv.
Hele livet har jeg tenkt mye og omstendelig og hele tiden. Det har ofte vært slitsomt. Det kjennes ut som om jeg slapper av mer nå etter hvert. Men så hender det jo noe som gjør at jeg tenker og funderer mer igjen - som det å få barn, som det å være alenemama, som det å få en aspergerdiagnose.
Jeg håper at det å ha fått en diagnose skal hjelpe meg til å streve mindre for å gjøre alt riktig og bra.
På jobben kan jeg lukke døren og ha det fredelig. Det er en fantastisk luksus - og noen ganger ensomt.
Det som betyr mest nå er å være en god mamma, som også klarer å ta godt vare på meg selv.
Senast redigerad av Fab 2011-05-04 22:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare