Vilka är källorna till vanföreställningar om asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 14:23:29

Läste i en annan tråd:
AS är en nödvändig symbol för att förstå styckmördare - enligt TV3.

Så kom tanken på vilka källor är det egentligen som sprider felaktiga föreställningar om personer med asperger? (förutom TV3)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav antonius » 2013-11-30 14:31:23

NT Folket naturligtvis, enl filosofin sparka neråt, att racka ner på en grupp det är lätt att passera, kan man komma sig uppåt i den sociala- och karriärstegen, En grupp som inte alltid tillhör de populära direkt. Det här gör de per automatik, ofta inte ens för att vara elak. :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav gadas » 2013-12-02 16:05:11

Folk läser kvällstidningar för att få förklaringar på hur t ex någon kan styckmörda - aha, Asperger syndrom var orsaken, det ska jag komma ihåg! Bekvämt, bara två ord...
Sedan finns det läkare som inte riktigt hängt med och som inte kan acceptera att de inte riktigt hängt med och säga: "Jag vet för lite om det" utan snabbt som tusan kollar på nätet för att kunna visa att de självklart känner till AS och inte behöver tappa ansiktet eller ännu värre stöta på en patient som uppenbarligen vet mer.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Alien » 2013-12-02 16:15:44

plåtmonster skrev:Läste i en annan tråd:
AS är en nödvändig symbol för att förstå styckmördare - enligt TV3.

Så kom tanken på vilka källor är det egentligen som sprider felaktiga föreställningar om personer med asperger? (förutom TV3)

Men det är ju ingen (inte ens på TV3) som påstått att AS är en förutsättning för att bli styckmördare. Det TV3 skildrade var just en speciell styckmördare.

Jag tycker faktiskt många av er här på forumet är precis så tendentiösa som de journalister ni anklagar.

Och orsaken till vanföreställningar är förstås dels föråldrad facklitteratur, dels viss populärkultur. T ex är det inget fel på filmen Rain Man, men tror man att alla autister är sådana så blir det fel.

Så en viktig orsak till vanföreställningar är förstås att folk inte orkar ta reda på fakta.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-12-02 17:03:52

En skillnad med journalister är att deras skriverier massdistribueras och de har betalt för detta.vilket gör att de har resurser att dränka andra i desinformation. Deras skriverier eller produktioner antas implicit också förmedla fakta i någon form.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-12-02 17:15:58

Tja, många påverkas mest av vad familj, vänner, chefer, kolleger, bekanta tycker. Eller läser på nätet. Och vilka etiska riktlinjer följer de?

Tror du det var bättre förr, när ingen läste tidningar/såg på TV/surfade på nätet? Nej, då visste förstås folk ännu mindre.

Jag är lite trött på denna eviga journalist-bashing. Man får vad man betalar för; hur många är beredda att betala för högklassig journalistik?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav gadas » 2013-12-02 17:33:55

Alien skrev:Men det är ju ingen (inte ens på TV3) som påstått att AS är en förutsättning för att bli styckmördare. Det TV3 skildrade var just en speciell styckmördare.

Vilket på intet vis hjälper. Problemet är att de tog upp att han har AS (vilket jag tror dessutom visade sig inte stämma) men inte tog upp huruvida han hade t ex diabetes som har minst lika mycket med styckmord att göra som AS. Men diabetes blir ju inget spännande...

Tror man att det hjälper att påpeka att inte alla med AS styckmördar så är man ett exempel på korkad journalist, vilket behöver påpekas oavsett om någon är trött på det. Många är trötta på att man inte talar om att ett brott begåtts av en invandrare - men vi vet att det inte hjälper att tala om att inte alla invandrare begår brott...
gadas

Inläggav alixha » 2013-12-02 18:47:10

Folk sprider ju felaktiga föreställningar om personer i allmänhet.

Jag förstår inte varför så många blir tjuriga när någon tidning skriver att någon som gjorde någonting dumt har AS?
Om en tidning skulle skriva om någon som gjorde någonting bra och påpeka att denna personen har AS, även om den bra saken personen gjorde inte har ett jota med AS att göra, skulle ni bli lika tjuriga då?

Jag tror för övrigt att majoriteten av normalbegåvade människor kan klura ut att bara för en människor har AS så är det inte lika med automatisk mördarmaskin.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav gadas » 2013-12-02 22:15:14

alixha skrev:Jag tror för övrigt att majoriteten av normalbegåvade människor kan klura ut att bara för en människor har AS så är det inte lika med automatisk mördarmaskin.

Nej, men de kan tro att det på något sätt har med AS att göra - men av någon anledning inte att det har med diabetes att göra, trots att diabetes kan bidra till att man blir aggressiv vid höggradig sockerbrist.

Att jag blir så tjurig kan ha att göra med att jag för femton år sedan när jag fick min diagnos såg en framtid, en framtid av upplysning och framsteg. Du kan nog förstå min besvikelse.
gadas

Inläggav Toblerone » 2013-12-03 10:01:52

alixha skrev:Om en tidning skulle skriva om någon som gjorde någonting bra och påpeka att denna personen har AS, även om den bra saken personen gjorde inte har ett jota med AS att göra, skulle ni bli lika tjuriga då?

JO! För då låter ju som om det vore något ovanligt att en person med AS gör något bra. :-|
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav jesusiscool » 2013-12-08 15:12:48

Det kan ju vara så att en del aspergare inte heller är speciellt bra förebilder...
jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

Inläggav plåtmonster » 2013-12-08 15:33:30

Eller så väljer man att uppmärksamma just de.
plåtmonster

Inläggav radix » 2013-12-08 23:23:16

Jag tror folk i allmänhet bara är korkade.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav gadas » 2013-12-08 23:46:29

Jag tror många NT bara känner efter vad andra verkar tycka och finns det lite olika varianter på det så kan man välja en och ändå bli accepterad... och då måste det ju vara ens egen åsikt eller hur? :-)003
gadas

Inläggav plåtmonster » 2013-12-08 23:59:15

Fast korkade människor kommer svårligen på att asperger finns på egen hand.
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-12-09 0:43:23

Jag vet inte riktigt var allt kommer ifrån men media och mun till mun ligger nära till hands. Min DV var nära ett gruppboende för NPF och man fick höra en del "expertutlåtanden" från arbetskamrater (NT) om dessa boenden.

De är våldsamma.
De fattar inte hur man lever.
De är egoistiska.
De kan ändra sig på ett ögonblick att vara lugn till aggression.
De förstår inte vad man säger till dem.
De fattar inte att de är en börda.
De borde anstränga sig mer, det verkar ju inte vara ngt större fel på dem???
De är bortskämda.
De fattar inte vad de gör, de har inte känslor som du och jag.
Det är synd om deras föräldrar.
De tycker inte om att vara ute.
De tycker inte om att umgås med andra, de sitter på sitt rum hela dagarna.
En del vill göra saker men de är så tafatta.
De kan inte prata.
De förstår inte att vi är levande varelser.

Ja listan kan göras väldigt lång. Det finns många fler saker som blev sagda om dessa runt vårt fikabord. Alla skulle vara proffs på NPF. De hade minsann sett det här och läst det här. Ibland förvånade uttalanden om att "sånna där" kunde ha talanger och ibland t o m medkänsla. Beroende på vad TV visat verkade det som. Och då menar jag inte bara nyheter. Andra program har ju haft inslag oxo. Så var det med det gänget, hade det sett det på TV så var de experter.

Jag hade väldigt svårt att hålla käft om att jag delar diagnosgrupp med dem. Jag sparade det tills de sa ngt riktigt dumt, då tänkte jag säga det så de fick skämmas. Men nu har jag ju slutat.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 1:15:45

Om TV är en stor orsak till dessa "experter" kanske diverse riksorganisationer borde ligga på dom.

Vivec skrev:The disease affects as many as 9,600 out of 10,000 individuals, which is clearly alarming.

It's endemic!! :-)063
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-12-09 1:36:05

Ibland är ju TV bra men folk fattar ändå inte. Hur mycket det än repeteras. :( De (TV) kan säga att autism och aspergers kan ligga på olika nivå eller samexistera med andra problem men det verkar inte gå in. Jag tror de flesta som kollar på TV vill ha det så färdigtuggat att de inte orkar tänka till längre.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Tiblan » 2013-12-09 6:59:06

Massmedia såklart.

"Efter att genomgått en neuropsykiatrisk undersökning så visar det sig att vederbörande har en allvarligt psykisk störning".

Hur många gånger har vi inte fått läsa en mening liknande den i tidningar eller höra den på nyheterna när någon begått ett brott. Det haussas upp mycket mycket mer än när det visar sig att dom inte har någon psykisk störning.

Om man kunde göra exakt samma iakttagelse om någon gjort något bra som vunnit nobelpris i något eller räddat en människa med mera så skulle livet vara mycket enklare för oss alla.

Vad jag fått lära mig är att det inte är ovanligt att folk med AS blir läkare och jurister glöms helt bort i sammanhanget. Tänk om alla läkare och jurister skulle bli likadant behandlade som lokförare?????
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 13:59:44

De grupper du nämner har oftast en viss makt. I synnerhet är det väl dumt att förtala advokater.
plåtmonster

Inläggav Koboshi » 2013-12-09 16:18:14

alixha skrev:Jag tror för övrigt att majoriteten av normalbegåvade människor kan klura ut att bara för en människor har AS så är det inte lika med automatisk mördarmaskin.

Enligt min erfarenhet är det fel. Folk tror att man är idiot, mördare och allmänt farlig. Ett typexempel

Ett citat: "Hur skulle dessa psykiskt nedsatta personer reagera om de träffade oss okända människor på gatan?"
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav Vivec » 2013-12-09 16:33:31

Varför var mitt inlägg Off-topic och togs bort?(faktist fråga: vänligen besvara.)

Det jag citerade handlade precis om den faktiska källan, dvs människans emotionella sätt att kommunicera på; att emotionellt bedriva ett slags underförståt språk, där vi anpassar hur och vad vi säger beronde på vem vi talar med, ett snabbt men okonkret sätt, mest användbart för att snabbt indentifiera om den man talar med är vän eller fiende, mindre användbart i utbyte av teorier. Vi menar oftast inte det vi säger, utan talar oftast för att bygga relations samhörighet, detta spiralerar ibland ut i konflikter med andra grupper (som gör samma sak), då vi inte kan ändra på vad vi sagt utan att hamna i konflikt med den egna uppbyggda grupp normen (som vi själva skapat och aktivt uppehållit). För att inte rubba harmonin i våra liv, så har vi därför utvecklat en slags försvarsmekanism där vi blockerar oss själva(med hjälp av emotionellt överflöd av signaler(ilska, sorg, etc)) att se att den andra gruppen människor faktist vill och känner precis som vi gör, men med andra underförståda ordval. Avståndet mellan människorna på jorden gör detta ännu mer invecklat, då helt olika språk används, som i sin tur också har oändliga kombinationer av underförståda meningar.

Utifrån min erfarenhet så gör NT's detta i större utsräckning än andra grupper.

atoms

Diskussion om moderering får inte förekomma i tråden och därför har jag svarat Vivec i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Vivec

Anslöt: 2013-11-14

Inläggav kiddie » 2013-12-10 4:08:54

Ja, ibland får de för sig saker. Som att folk kan tala om andra med mig om diagnoser jag har de inte vet om, och tala om hur farliga de (jag) är. Det blir ganska absurt...

Mina kompisar brukar skämta ibland att ska du inte bli farlig har hört ni blir det. Vi har en viss jargong så det är inte sårande, utan jag mer skämtar vidare och hur de ska akta sig... och det kan bli ganska rått skämtande. :oops:

Men oxo att min ena kompis har fått för sig att alla aspergare är genier och numer ser upp till mig ibland på ett konstigt sätt. För ngn har sagt att vi alltid är supersmarta, typ. Känns kul som skämt men känns lite fel då om hon verkligen tror det innerst inne.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2013-12-10 4:23:21

Min supersmarta hjärna säger att små neurotyper bör ordna lite juice till supersmarta aspies .. :P
plåtmonster

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in