Vilhelm Moberg och Utvandrarserien

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilhelm Moberg och Utvandrarserien

Inläggav internettt » 2011-02-25 3:17:59

Eftersom det finns en tråd om Torgny Lindgren, så tycker jag att det är på plats att det finns en även om Vilhelm Moberg.

Jag är själv ingen Moberg expert, jag har inte läst alla hans böcker, men dom jag har läst ligger mig varmt om hjärtat. Min favorit hittills är nog Raskens, men i hård konkurrens.

Dessutom har jag märkt att man gott och väl kan ta sig en sup till Mobergs böcker och ändå hänga med i handlingen, så böckerna är absolut inte svåra, men dom tar lite tid att läsa ( kanske p.g.a. att lite gammelsvenska finns invävd ).

http://blogg.passagen.se/historieblogge ... Moberg.jpg

Bibliografi:

Romaner
1927 Raskens. En soldatfamiljs historia

1929 Långt från landsvägen (Adolf i Ulvaskog)

1930 De knutna händerna (Adolf i Ulvaskog)

1932 A.P. Rosell, bankdirektör

1933 Mans kvinna

1935 Sänkt sedebetyg (Toringtriologin)

1937 Sömnlös (Toringtriologin)

1939 Giv oss jorden! (Toringtriologin)

1941 Rid i natt!

1944 Soldat med brutet gevär

1946 Brudarnas källa

1949 Utvandrarna

1952 Invandrarna

1953 Det gamla riket

1956 Nybyggarna

1959 Sista brevet till Sverige

1963 Din stund på jorden

1967 Förrädarland

Moderator: Flyttad från Övriga ämnen.

Moderator Alien: Slog ihop med en annan tråd om Vilhelm Moberg och ändrade därför rubriken något.
internettt

Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Dagobert » 2011-02-25 3:29:57

+1

Jag tycker det hör till allmänbildningen att ha läst åtminstone Raskens och Utvandrarserien. Det ger lite perspektiv på tillvaron.

Tror det är 4 st på listan jag inte har läst, och jag har även läst
1968 Berättelser ur min levnad
1970 Min svenska historia Del I
1971 Min svenska historia Del II

Men inte för allmänbildningens skull, jag tycker om dem förstås. :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilhelm_Moberg
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav internettt » 2011-02-25 3:36:08

Ja, och framförallt vore det synd om ungdomar ryggar för att läsa Moberg, då böckerna är så förbaskat mysiga och underhållande.

Dagobert. Minns du han i Utvandrarserien, som gick och berättade skrönor innehållandes elaka kvinnfolk? Själv tyckte jag att det var humor på högsta nivå :), och det är bland mina starkaste minnen ifrån Utvandrarserien.
internettt

Inläggav Dagobert » 2011-02-25 3:43:05

Jonas Petter, va? Stack ifrån sin grälsjuka kärring. Spelades av Hasse Alfredson i filmerna. :)
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav internettt » 2011-02-25 3:44:19

Hehe, ja så hette han ja. Vilken karl.

Jaja, nu får vi inte avslöja för mycket bara, för både du och jag vet ju att Utvandrarserien är en ren njutning att läsa.
internettt

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-25 13:35:14

Jag har sett Kristina från Duvemåla två gånger, men aldrig lyckats se Utvandrar-filmerna, eftersom jag bröt ihop när Robert går och dränker en katt. Jag har böckerna, men har aldrig orkat sätta mig ned och läsa dem. Jag kan ju storyn och vet vilka hemska saker som kommer att hända och det tyar jag bara inte. :P

När Anna äter ihjäl sig på gröt, t.ex., fy vad hemskt.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav internettt » 2011-02-25 23:26:13

Nej, det är ju så, att om man är lite känslig, så finns det ju en hel del tragik att välja på i Utvandrarserien. Själv så tycker jag också synd om, tex. den lilla flickan du skrev om och hennes föräldrar, men det var ju ett hårt liv och utan sorgen i boken, så vet jag inte om den skulle ha blivit lika läsvärd. Men dom allra jäkligaste sakerna, tycker jag också att Moberg gott kunde ha valt bort. Men det är ju också livet, så vad kan man säga.
internettt

Inläggav Trampe » 2011-02-26 1:22:45

Nja, hade inte de jävligaste sakerna inträffat i böckerna så hade det inte blivit några utvandrare utan de hade blivit kvar i Småland.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-27 0:25:03

I musikalen antyds det lyckligtvis bara. Kristina kommer in med ett tomt grötfat och skriker: "ANNAAAAA!" och så blir Anna bortlyft av änglar medan Kristina står och sörjer vid ett kors. Buhu. :(
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Alien » 2011-02-27 4:28:57

Jag har läst Utvandrarserien, Raskens och Rid i natt! Men alla har jag också sett på TV (som film el serie), vilket gör att mycket av mina minnen kommer därifrån.

Något som fastnat i minnet är det som jag tänker på varje gång jag hör "Guldet blev till sand" är hur Karl-Oskar såg på sin lillebror Robert. Den duktige arbetskarlen Karl-Oskar föraktar den oduglige drömmaren Robert. Han förstår honom aldrig. Och tror alltid det värsta, som den gången med pengarna (cat money). Det var tragiskt, och det är mycket som är tragiskt i romanerna. Även om Karl-Oskar såg till att hans barn fick ett bättre liv i det nya landet, så kunde han inte tala med sina barnbarn, de kunde ju bara engelska.

Din stund på jorden tycker jag också är i grunden tragisk. Kommer inte ens ihåg om jag läst den, men jag har sett den.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav lar66 » 2011-03-08 10:46:50

internettt skrev:Nej, det är ju så, att om man är lite känslig, så finns det ju en hel del tragik att välja på i Utvandrarserien. Själv så tycker jag också synd om, tex. den lilla flickan du skrev om och hennes föräldrar, men det var ju ett hårt liv och utan sorgen i boken, så vet jag inte om den skulle ha blivit lika läsvärd. Men dom allra jäkligaste sakerna, tycker jag också att Moberg gott kunde ha valt bort. Men det är ju också livet, så vad kan man säga.

Utvandrarserien ("Utvandrarna"..."Sista brevet...") är nog den enda bokserie som har fått mig att gråta.

Tillägg: jag läser nästan enbart fakta/fackböcker.
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Vilhelm Moberg: Utvandrarna

Inläggav Trollmor » 2013-06-20 8:28:39

Det börjar bli dags för mig att läsa om dessa böcker. Jag vill gärna diskutera dem med andra, ur så många synvinklar som möjligt.

Jag har (hitttills) läst dem på svenska och engelska, hört Per Myrberg läsa dem, och sett filmen, den med Liv Ullman och Monica Zetterlund.

Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd om Vilhelm Moberg.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Kruppe » 2013-06-20 8:34:44

Filmen kändes trist och deprimerande, men böckerna kändes helt annorlunda. Så böckerna var klart bättre, i mitt tycke. Jag tror inte jag sett hela filmen, för jag tyckte inte det var upplyftande eller givande på något sätt. Jag kanske sett hälften eller en tredjedel? Böckerna kändes realistiska, såvitt jag kan bedöma det hela. Det kan ha varit ungefär så för en del utvandrare, tror jag.

Jag släktforskade lite för några år sedan, och jag har väl några emigranter i släkten. Inte så många som jag hade trott, men ändå. Dom flesta har nog några, eftersom det var så vanligt.
Kruppe
Inaktiv

Anslöt: 2013-05-20

Inläggav Huggorm » 2013-06-20 13:17:34

Jag läste böckerna för en 10-15 år sedan, och har glömt en del nu. Funderar på att skaffa som ljudbok och lyssna i bilen

Är det någon som vet hur realistiska böckerna är? De stämmer ju bra med den uppfattning vi har om emigrationen idag, men det kanske är så att vår syn på det har färgats av böckerna?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-06-20 13:25:19

Huggorm skrev:Är det någon som vet hur realistiska böckerna är? De stämmer ju bra med den uppfattning vi har om emigrationen idag, men det kanske är så att vår syn på det har färgats av böckerna?

Hur menar du nu? Livet dom levde i Sverige eller hur det var i USA? Men faktum var att det hände att det var hungersnöd och folk dog utav svällt i Sverige under 1800-talet. Det var även tillåtet med husaga. Husbonden hade laglig rätt att misshandla alla medlemmar i hushållet inklusive frun och tjänstehjonen. Det hade förövrigt alla som hade anställda rätt att göra. Alltså misshandla sina anställda om dom var missnöjda över att dom arbetade för ineffektivt eller bara hade en dålig dag. Du som vanlig knegare hade rätt att spöa på frugan för att hon gnällde eller vilken anledning som helst. Eller det fick aldrig gå till överdrift med övervåld. Men livrem och rotting gick alldeles utmärkt.

Jag hade tydligen mints fel vad som gällde. Det gällde inte alla anställda utan tydligen bara dom yngre.

I vissa svenska landskapslagar från medeltiden hade husbonden rätt att "med måtta" aga sin hustru, sina barn och sitt tjänstefolk. I 1734 års lag fanns dock inga bestämmelser om mannens rätt att aga sin hustru. Olika legostadgor kom åren 1664–1833 och där reglerades vidare husbondens och husmoderns rätt att aga sitt tjänstefolk.

Den 1 oktober 1858 reducerades rätten att utföra husaga till anställda pojkar under 18 år och anställda flickor under 16 år. Den avskaffades helt i Sverige 1920.[1] Det var den 22 december 1847 som Lars Johan Hierta motionerade om avskaffandet till Sveriges riksdag.[2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Husaga
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2013-06-20 13:33:13

Moberg gjorde ju en del research om utvandringen, läste gamla brev från utvandrare etc.

Men det betyder inte att Karl-Oskar och Kristina är de mest typiska svenska utvandrarna till USA. Moberg ville ju skriva om utvandrarna från just den småländska landsbygden.

SvD Kultur skrev:Ibland blir roman- och filmgestalter så starka bilder att sanningen skyms. Än idag dominerar uppfattningen att Vilhelm Mobergs Karl Oskar och Kristina var typiska svenska utvandrare som sökte en bit jord. I själva verket kom de flesta utvandrarna från staden.

Bilden av emigrationen som huvudsakligen en angelägenhet för jordens döttrar och söner lever kvar. Detta trots att det faktiskt var andra grupper som dominerade emigrationsströmmarna, åtminstone från år 1870: tjänstefolk, entreprenörer och arbetare.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 928813.svd

Svenska historiker och ekonomhistoriker har sedan 1960-talet försökt slå hål på den missvisande Moberg-bilden. Utan framgång. Möjligen kan den senaste insatsen i den vägen ändra på förhållandet. Historikern Jimmy Engrens doktorsavhandling Railroading and Labor Migration: Class and Ethnicity in Expanding Capitalism in Northern Minnesota – The 1880s to the Mid 1920s (Växjö University Press, 440 s).
---
De mångfasetterade och flerdimensionella inslagen i de senare vågorna av utvandring är påfallande för den som tar del av Uppsalahistorikern Fred Nilssons doktorsavhandling ”Emigrationen från Stockholm till Nordamerika 1880–1893. En studie i urban utvandring” (1970). Den kom för snart 40 år sedan, men eftersom den aldrig lyckades göra något avtryck i det offentliga samtalet, finns det all anledning att påminna om den. Nilssons ambition var att göra upp med den förhärskande föreställningen om emigrationen som en företeelse för bönder och andra jordbrukare.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-06-20 13:41:49

Danjel och hans familj utvandrade av religiösa skäl, pga konventikelplakatet.

Konventikelplakatet var en svensk förordning från den 12 januari 1726 som förbjöd konventiklar (bönemöten i hemmen, med undantag för familjeandakter). Konventikelplakatet riktade sig närmast mot den pietistiska rörelsen, för att slå vakt om "enhet i religionen" som enligt den tidens uppfattning var nödvändig för samhällets bestånd. Brott mot förordningen kunde resultera i stränga straff.
Under 1800-talet användes konventikelplakatet även mot Roparrörelsen och frikyrkorörelsen. Många vägrade att finna sig i lagen, och föredrog att utvandra – de flesta till Nordamerika.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konventikelplakatet

I Nordamerika inkluderas förstås även Kanada. Och religionsfrihet var något som fanns i Nordamerika. Utvandrarna kanske inte blev så rika som de drömde om, men de fick iaf utöva sin religion utan förföljelse av myndigheter.

De som inte lyckades utan förblev fattiga skrev inte hem. Det var de framgångsrika som gjorde det. Vilket gjorde att det var den bilden som förmedlades till dem som blev kvar och lockade fler att emigrera.

Såväl min farfar som min morfar emigrerade också till Amerika och slet hårt (t ex i gruvor). Både återvände hem. Men jag har avlägsna släktingar i USA och Kanada.
Alien
Moderator

Inläggav LordNelson » 2013-06-20 14:38:47

Alien skrev:Moberg gjorde ju en del research om utvandringen, läste gamla brev från utvandrare etc.

Han kopiera väl historien rakt av, eller?
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Vilhelm Moberg och Utvandrarna

Inläggav slackern » 2013-06-20 16:59:57

Alien skrev:I Nordamerika inkluderas förstås även Kanada. Och religionsfrihet var något som fanns i Nordamerika. Utvandrarna kanske inte blev så rika som de drömde om, men de fick iaf utöva sin religion utan förföljelse av myndigheter.

Du har inte blandat ihop Angloammerika med Nordamerika? För du vet väll att Mexiko tillhör Nordamerika? För jag har extremt svårt att tänka mej att det rådde religionsfrihet i Mexiko under den tiden. Det gjorde det definitivt inte på Grönland vilket också tillhör Nordamerika.
slackern

Inläggav Kruppe » 2013-06-20 17:17:29

Geopolitiskt refererar "Norra Amerika" ofta till Kanada och USA tillsammans med Grönland och Bermuda, medan Centralamerika, inklusive Mexiko, utgör det nordamerikanska fastlandet söder om USA. Västindien inkluderar normalt samtliga öar i det Karibiska havet. Termen Mellanamerika används ibland synonymt med Centralamerika, ibland som samlingsterm för Mexiko, Centralamerika och Karibien.
Från ett lingvistiskt och sociopolitiskt perspektiv grupperas ofta USA, Kanada och de andra engelsktalande områdena i Amerika (Belize, Guyana och engelska Karibien) under namnet Angloamerika. Resterande länder i Nord- och Sydamerika, inklusive det mesta av Västindien, där de romanska språken talas, kallas Latinamerika.
Termen Nordamerika betyder olika saker för olika människor och beroende på sammanhang. Termen uppfattas oftast som syftande på enbart USA och Kanada, speciellt av personer som bor i dessa länder, och exkluderar då såväl Mexiko som länder i Centralamerika. I andra fall inkluderar termen något eller några av de andra länderna, men då enbart om sammanhanget gör klart att de är inkluderade. Ett exempel är handelsblocket NAFTA, som inkluderar Mexiko. Kanadensare och amerikaner talar ofta om en kollektiv "nordamerikansk kultur", som enbart beskriver kontinentens anglofona områden.
Dessa betydelsenyanser beror troligen på att USA och Kanada både kulturellt och ekonomiskt är mer lika varandra än resten av Nordamerika. Mexikaner brukar dock protestera mot detta användande, då de är medlem i NAFTA och geografiskt ligger i Nordamerika. Centralamerikaner är dock oftast nöjda med att kallas centralamerikaner, mycket då de har en gemensam historia, och de många försök till internationell integration där Mexiko oftast inte varit inblandat.

Religionsfrihet rådde i nuvarande USA - åtminstone ifall man var vit. Sedan kanske somliga icke-kristna grupper särbehandlades. Så länge man var kristen eller judisk i sin trosuppfattning så hade man nog mer frihet i nordamerika. Mexiko och Kanada var kanske friare än många europeiska länder under slutet av 1800-talet och början på 1900-talet. Vissa eurpeiska länder hade aningen mer religionsfrihet än andra. Jag tror Nederländerna var ganska så fritt för de flesta grupper.
Kruppe
Inaktiv

Inläggav Alien » 2013-06-20 17:32:14

slackern skrev:
Alien skrev:I Nordamerika inkluderas förstås även Kanada. Och religionsfrihet var något som fanns i Nordamerika. Utvandrarna kanske inte blev så rika som de drömde om, men de ficka iaf utöva sin religion utan förföljelse av myndigheter.

Du har inte blandat ihop Angloammerika med Nordamerika? För du vet väll att Mexiko tillhör Nordamerika? För jag har extremt svårt att tänka mej att det rådde religionsfrihet i Mexiko under den tiden. Det gjorde det definitivt inte på Grönland vilket också tillhör Nordamerika.

I det här fallet syftas givetvis på Kanada och USA, inte på Grönland el Mexiko. Du får väl skriva till wikipediaförfattaren och klaga att man kan missförstå.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-06-20 17:47:53

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:I Nordamerika inkluderas förstås även Kanada. Och religionsfrihet var något som fanns i Nordamerika. Utvandrarna kanske inte blev så rika som de drömde om, men de ficka iaf utöva sin religion utan förföljelse av myndigheter.

I det här fallet syftas givetvis på Kanada och USA, inte på Grönland el Mexiko. Du får väl skriva till wikipediaförfattaren och klaga att man kan missförstå.

Står väldigt utförligt i NE där det förklaras ingående. Kan vara bra att läsa där i för sin allmänbildningsskull. Men jag kommer faktiskt ihåg det från när jag gick i skolan geografilektionerna.

Men annars tycker jag personligen att Angloamerika och Latinamerika avgränsar det väldigt fint och bra vilka delar man syftar på.
Senast redigerad av slackern 2013-06-20 17:55:14, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Inläggav Kruppe » 2013-06-20 17:51:37

Ja, du tänker på nordamerikanska kontinenten. Men folk kan använda begreppet lite annorlunda än det strikt geologiska. Jag vet inte hur många kontinentplattor som är involverade, men är det inte mer än en?
Kruppe
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2013-06-20 18:32:23

slackern skrev:Står väldigt utförligt i NE där det förklaras ingående. Kan vara bra att läsa där i för sin allmänbildningsskull. Men jag kommer faktiskt ihåg det från när jag gick i skolan geografilektionerna.

Men annars tycker jag personligen att Angloamerika och Latinamerika avgränsar det väldigt fint och bra vilka delar man syftar på.

Borde då inte den fransktalande delen av Kanada räknas till latinamerika, om man skall gå efter din definition?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Intressanta intressen

Logga in