Dör av trötthet när jag kommer hem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav kiddie » 2014-09-21 21:33:09

Om man kan ta en tupplur beror nog på två saker, hur trött man är och vilken som är ens naturliga sömnfas. Är man bara lite trött så kanske en tupplur funkar. Är man naturlig dagsovare men tvingas upp på morgonen är nog en tupplur omöjligt.

Jag har en extremt förskjuten sömnfas så jag kan inte tillåta mig sova på dagen. Skulle jag mot förmodan gå och lägga mig kan inget i världen få mig att vilja gå upp igen. Det hjälper inte att jag vet att jag förstör dygnsrytmen. Eventuellt skulle pistolhot funka men inte så säker. Somnar jag på dagen så somnar jag ordentligt. Om någon tror att den ska kunna väcka mig så tror den fel. Folk kan säga att de lovar de ska väcka mig men vaknar jag ur en "tupplur" mitt på dagen så vägrar jag att gå upp. De får inte upp mig. Skulle de försöka om och om igen blir jag nog fientlig, det är inte ens som det är jag längre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Bullz » 2014-09-22 14:19:02

Hört talas om koffein?
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Sjuckert » 2014-09-22 14:25:08

Nåja, koffein är ju ingen universallösning. Vissa tål det inte och vissa (som jag) känner ingen effekt alls.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Bullz » 2014-09-22 14:37:04

Själv undviker jag att ta tupplurar eftersom jag vaknar med oförklarig ångest/oro(kanske rutinerna eller nåt?, hur som helst känns det som dagen förändras när man tar tupplurar). d och får svårt att sova på kvällen. Nu pluggar jag inte längre men det som funkade bäst för mig var att 1) sitta kvar i skolan och jobba så länge som möjligt(men detta gick inte alltid eftersom "det tysta biblioteket" användes av idioter som "jobbade" med projektarbete) 2) Sätta igång så snabbt som möjligt när jag kom hem, undvik att ligga ner. Koffein är något som Jag tycker fungerar bra iaf.
Sen åt jag även en Imovane varje kväll för att stressa ner och somna bekvämt, men det är en annan historia.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Re: Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Zirre » 2014-09-22 14:58:06

Jag kan känna så om jag efter jobber åker hem och direkt sätter mig i soffan. Känner inte så om jag gör annat istället efter jobbet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Charlie72 » 2014-09-22 15:14:25

Finns alltid mediciner som kan hålla eller göra en pigg, det bästa för mig är igentligen inga mediciner alls, bara låta kroppen få bestämma när man ska sova eller vara vaken, men med många barn att ta hand om så finns inte det alternativet, som ung åt jag inga mediciner, men så gick jag inte så mycket i skolan heller (sov ofta till lunch) hade jag vetat vad jag vet nu och haft dom möjligheterna som finns nu så kanske allt varit annorlunda :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav plåtmonster » 2014-09-22 15:37:27

Vilka möjligheter hade du isåfall nyttjat? och hur?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Charlie72 » 2014-09-22 15:44:10

plåtmonster skrev:Vilka möjligheter hade du isåfall nyttjat? och hur?


Om det är mig du skriver till så hade jag sett till att jag fått meddecin så jag fixat skolan i alla fall, skulle vara kul/trevligt/bra att ha en utbildning, nu kanske jag klarat mig hyfsat i alla fall, men är väldigt avundsjuk på dom som har kunnat plugga, har alltid velat det :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav antonius » 2014-09-22 16:29:14

Bullz skrev:Hört talas om koffein?


Problemet med koffein är att nedbrytningstiden är 7-8h, med den nackdelen att man kan få problem med att somna sedan på kvällen, samt att det piggar upp sinnet men ögonen och kroppen är fortf "slitna"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 22057
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav Miche » 2014-09-22 16:45:40

Sjuckert skrev:Nåja, koffein är ju ingen universallösning. Vissa tål det inte och vissa (som jag) känner ingen effekt alls.
En del blir faktiskt trötta av koffein.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dör av trötthet när jag kommer hem

Inläggav alixha » 2014-09-22 17:24:56

Så var jag också när jag gick i skolan och är det fortfarande när jag kommer hem efter jag gjort någonting.
När jag är iväg finns det så många intryck och vi aspisar är ju något känsliga mot detta från vad jag har förstått. Jag brukar alla fall vara helt slut i huvudet när jag kommer hem, så trött.

Det enda som har hjälpt mig IBLAND (funkar inte alltid) är att ta små powernaps på cirka 20-30 minuter när jag kommer hem, då orkar jag göra lite mer hemma sen alla fall.
Ibland har jag varit så trött att jag sovit igenom alarmet som jag ställt på 20-30 minuter så ställ gärna två alarm för att vara på den säkra sidan.

Annat alternativ är att förebygga tröttheten antar jag, det vill säga minska intrycken när man är iväg.
Hörlurar, öronproppar, keps för att skärma av lite och så vidare.

Trött är en del av livet tror jag om man har AS, så är det för mig alla fall.
Hoppas att du hittar något som kan hålla dig lite piggare!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in