När gymnasiet inte funkar

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Hallådär » 2024-11-04 21:28:57

Hur har ni gjort som inte känt att gymnasiet fungerar? Vad har ni valt istället? Har en 17-åring som är less på inga anpassningar osv och är beredd att ge upp skolan. Någon som kan ge råd/tips. Distanskurs? Folkhögskola? Vet inte ens var man kan vända sig.
Hallådär

Anslöt: 2020-03-09

Inläggav antonius » 2024-11-04 22:30:33

försvaret skriker efter folk som vill bli tekniker osv, och han ska ju snart göra sin värnplikt och då är det lämpligt att anmäla sitt intresse så får man automatiskt fortsätta med utbildning och praktik, och då räknas man som stamanställd och får lön, och gratis utbildning
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav manne » 2024-11-04 22:51:13

Hallådär skrev:Hur har ni gjort som inte känt att gymnasiet fungerar? Vad har ni valt istället? Har en 17-åring som är less på inga anpassningar osv och är beredd att ge upp skolan. Någon som kan ge råd/tips. Distanskurs? Folkhögskola? Vet inte ens var man kan vända sig.

Österlens fhsk. :-)049 :-)Happy :D

https://www.osterlen.fhsk.se/
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav RapeRegs » 2024-11-05 9:58:51

Vad man ska välja istället beror lite på varför gymnasiet inte fungerar. Passar utbildningen? Kanske borde man välja ett annat studieprogram?

Kanske är det dags för ett studieuppehåll och sedan en vända på komvux om något/några år?

Du skriver att skolan vägrar anpassningar. Jag vet inte riktigt vilka anpassningar du tänkt dig, vad skolan erbjudit och vilka beslut som fattats. Men enligt skollagen måste skolan erbjuda anpassning och stöd. Olika gymnasieskolor kan arbeta på olika sätt med extra stöd och kan ha olika typer av resurser. Inom rimliga gränser har ni alltså rätt att ställa krav på skolan.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Karamell » 2024-11-05 11:23:15

Jag kom ikapp på folkhögskola.
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav manne » 2024-11-05 11:33:29

Hallådär skrev:Hur har ni gjort som inte känt att gymnasiet fungerar? Vad har ni valt istället? Har en 17-åring som är less på inga anpassningar osv och är beredd att ge upp skolan. Någon som kan ge råd/tips. Distanskurs? Folkhögskola? Vet inte ens var man kan vända sig.

Mera här :-)049 :wink:

https://www.osterlen.fhsk.se/kurser/asperger-ast/

Man kan få gymnasiebehörighet om man studerar där :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav Richard » 2024-11-06 11:23:44

Mina gymnasiestudier blev bara kaos då jag drabbades av svår depression när jag var 16 år, så egentligen har jag inte ens en komplett gymnasieexamen. Vissa ämnen saknas, men jag fick ta studenten i.a.f. för rektor Ragnar. Gick inte ens på en del lektioner, så som svenska och engelska. Gick till sist bara på fysik, kemi, IT och elektronik o sånt som jag har intresse för.

Jag hade velat läsa fysik på högre nivå. Hade inte en aning om vad jag skulle göra när gymnasiet var slut. Men så fick jag tillsvidareanställning på en fabrik, o jag trivdes där, om än att depressionen fanns kvar. Sista tiden blev det mest deltid och jag sades upp i samband med besparingar.

Tänkte ta igen gymnasiet efteråt, men redan andra dagen på Komvux havererade det. Min diagnos (asperger) fick jag inte förrän jag var 25. Så jag hade inte någon anpassning alls, o vet inte hur det ser ut nu? Men som ovanstående säger så är ju folkhögskola ett alternativ att ta igen gymnasiet?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav manne » 2024-11-06 11:28:40

https://www.danderyd.se/skolor/danderyd ... ogram/AST/

det finns gymnasier linjer med fokus på asperger jag vet det gick själv 3 år där och klarade 3 års studier :-)Happy
manne

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in