Tänker du fort eller långsamt?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
NormBrytaren skrev:Vad jag läst mig till är processhastighet (bearbetningshastighet) hastigheten med vilken hjärnan bearbetar information. Processhastighet kan påverka olika kognitiva förmågor, såsom uppmärksamhet, minne, problemlösning och reaktionshastighet.
Att alla personer med asperger har problem med processhastighet har jag svårt att förstå för vissa av dem verkar ha en ovanligt hög processhastighet.
Jag tror att jag tänker långsammare än andra människor. T ex när jag är i en grupp med människor som pratar säger jag inget, för att när jag har tänkt ut vad jag ska säga så pratar de andra redan om något annat. Jag tror att jag läser långsammare än andra, för jag läser inte fortare än när man pratar, dvs inte fortare än om man läser texten högt. Jag skriver långsamt också.
Jag kunde lösa alla matteuppgifter i skolan, men det gick inte fort.
Det beror på vad jag tänker på.
Kan vara riktigt snabb med kommentarer, "ordvitsar" i samtal med människor, som jag kan vara spontan med.
Med andra blir det som för dig och jag är mest tyst eftersom det är försent.
Har alltid klarat mig bra på IQ-tester där man ska se mönster och jag brukar vara hyfsat snabbt klar också.
Kan vara riktigt snabb med kommentarer, "ordvitsar" i samtal med människor, som jag kan vara spontan med.
Med andra blir det som för dig och jag är mest tyst eftersom det är försent.
Har alltid klarat mig bra på IQ-tester där man ska se mönster och jag brukar vara hyfsat snabbt klar också.
är en fullständig katastrof tankemässigt, har svårt att fokusera, tänker på fyra saker samtidigt så jag kan ses sengångaraktig ut för all hjärnverksamhet kors kör intryck, olika smärtor från trasiga kroppsdelar, dåliga dofter, försök att nonchalera idioter, osv samtidigt, blir som en överfull HD, är antagligen felskapt
Blandning. Jag läser väldigt snabbt, och bearbetar både text och exempelvis diagram och tabeller väldigt snabbt, och kan dra slutsatser från dem. I jobb/utbildningssituationer blir jag otålig på andra trögtänkta.
Men ska jag ta beslut om något, när jag ska ställa flera alternativ mot varandra, och alltså tänka över något med flera parametrar för att nå ett resultat. Oj oj oj vad trög jag är då. Och ändå blir det inte alltid rätt beslut, har jag insett i efterhand, trots att jag alltså tar lång tid på mig för att bestämma mig.
Så det blir ett "det beror på"-svar från mig.
Intressant fråga!
Men ska jag ta beslut om något, när jag ska ställa flera alternativ mot varandra, och alltså tänka över något med flera parametrar för att nå ett resultat. Oj oj oj vad trög jag är då. Och ändå blir det inte alltid rätt beslut, har jag insett i efterhand, trots att jag alltså tar lång tid på mig för att bestämma mig.
Så det blir ett "det beror på"-svar från mig.
Intressant fråga!
Jag läser snabbt, men jag har ingen aning om tank-hastighet jämfört med andra folk. 

Känner absolut igen mig i att vara långsam i tänkandet, bearbetandet av vad som ses och hörs. Finns vissa få tillfällen som jag kan känna att jag är i liknande hastighet som andra men sällan. Ofta en nivå att det stör mig i vardagen och är ett visst hinder.
Funderat på om vården kan hjälpa till med läkemedel, inte vågat fråga. Vad tror ni?
Funderat på om vården kan hjälpa till med läkemedel, inte vågat fråga. Vad tror ni?
att tänka innan man talar, är som att torka sig före man skiter - arne anka
Olika i olika lägen men oftast tänker jag snabbare än andra. Och framför allt är jag snabb på att konstatera ett problem och fundera ut olika lösningar medan andra fortfarande diskuterar själva problemet.
antonius skrev:att tänka innan man talar, är som att torka sig före man skiter - arne anka
Haha, så sant!

Jag tänker långsammare, och att fatta beslut tar också lång tid oftast. Det kan vara så svårt att bestämma sig för det ena eller andra

Tur att Arne är på min sida

Det beror på om det är autismen eller adhdn som har övertaget för tillfället.
Om det är autismen tänker jag långsammare ju fler intryck som måste bearbetas samtidigt.
Om det är adhdn har jag massor med tankar samtidigt, hoppar mellan dem okontrollerat och tappar tråden i samtal eftersom min tankekedja redan har fört mig femton steg framåt medan den jag pratar med är kvar på första steget.
Det hade varit praktiskt att kunna välja utifrån vad som behövs i olika situationer, men det har jag aldrig lyckats med.
Om det är autismen tänker jag långsammare ju fler intryck som måste bearbetas samtidigt.
Om det är adhdn har jag massor med tankar samtidigt, hoppar mellan dem okontrollerat och tappar tråden i samtal eftersom min tankekedja redan har fört mig femton steg framåt medan den jag pratar med är kvar på första steget.
Det hade varit praktiskt att kunna välja utifrån vad som behövs i olika situationer, men det har jag aldrig lyckats med.
Först tänker jag fort men fel.
Om det är nåt jag håller på med så gör jag alltså fel först.
Så inser jag att jag måste göra om det på rätt sätt. Då kan det ta en vecka för saken att långsamt mogna i huvet. Sen vet jag hur jag ska göra.
I bästa fall gör jag då som jag räknat ut, med gott resultat, men om jag får flow så glömmer jag helt mina föresatser och jobbar efter stundens ingivelse.
Om det är nåt jag håller på med så gör jag alltså fel först.
Så inser jag att jag måste göra om det på rätt sätt. Då kan det ta en vecka för saken att långsamt mogna i huvet. Sen vet jag hur jag ska göra.
I bästa fall gör jag då som jag räknat ut, med gott resultat, men om jag får flow så glömmer jag helt mina föresatser och jobbar efter stundens ingivelse.

Känner igen mig både i Solblommas och Dagoberts beskrivningar.
Frågan är egentligen mer komplex än snabbt versus långsamt.
Det handlar också på något sätt om rytm.
Mina tankar är ibland väldigt ryckiga: Det är tvära kast - än väldigt långsamma tankar, än hypersnabba.
I sällsynta lyckliga stunder är tankarna mer flödande, sammanhängande utan att bli tråkiga eller intrasslade.
Men det är tyvärr sällsynt, som sagt..
Mitt tänkande triggas på ett särskilt sätt av text. Ibland föredrar jag det framför samtal eller andra intryck.
Om jag läser en text och skriver ett svar, tvingas jag strukturera mina tankar mer än annars.
Och hittar ibland en rytm som känns bra.
Frågan är egentligen mer komplex än snabbt versus långsamt.
Det handlar också på något sätt om rytm.
Mina tankar är ibland väldigt ryckiga: Det är tvära kast - än väldigt långsamma tankar, än hypersnabba.
I sällsynta lyckliga stunder är tankarna mer flödande, sammanhängande utan att bli tråkiga eller intrasslade.
Men det är tyvärr sällsynt, som sagt..
Mitt tänkande triggas på ett särskilt sätt av text. Ibland föredrar jag det framför samtal eller andra intryck.
Om jag läser en text och skriver ett svar, tvingas jag strukturera mina tankar mer än annars.
Och hittar ibland en rytm som känns bra.
trodde du syftade på boken. Tänka, snabbt och långsamt
av Daniel Kahneman
mycket bra bok
av Daniel Kahneman
mycket bra bok
Långsamt av två anledningar. Ett, informationen ligger huller om buller i huvet. Måste gräva och pussla ihop orden och meningarna manuellt för att sen fundera på om det ens låter vettigt. Två, har Alexitymi så jag har svårt att ens veta vad jag vill ha sagt
Det går bra i forum för då har man ingen tidsgräns.

Det går bra i forum för då har man ingen tidsgräns.
- Mammaspojke
- Anslöt: 2017-11-09
Återgå till Aspergare och vården