Angående olika boendeformer
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Var försiktiga vilka boendeformer ni tackar ja till, vissa boendeformer som gruppboende sägs vara tvång i göteborg, man fastnar i sådana boenden väldigt lätt. Därför är det bättre att flytta till egen lägenhet.
Men stämmer det att gruppboende är permanent i Sverige, att man är där för resten av livet? Eller är LSS en frivillig insats?
Men stämmer det att gruppboende är permanent i Sverige, att man är där för resten av livet? Eller är LSS en frivillig insats?

Det är klart att LSS är frivilligt. Man blir ju inte inlåst som på forna tiders mentalsjukhus.
Men har man en god man el förvaltare så... Har ju läst om sådana fall. Plötsligt får gamla vänner inte hälsa på längre, det har gode mannen/förvaltaren bestämt. Eller fallet Therese, som flyttades långt ifrån föräldrarna, från det ena stället till det andra, så hon aldrig fick några vänner och bara fick umgås med personalen. (https://www.aspergerforum.se/forvaltare ... 62505.html)
Men har man en god man el förvaltare så... Har ju läst om sådana fall. Plötsligt får gamla vänner inte hälsa på längre, det har gode mannen/förvaltaren bestämt. Eller fallet Therese, som flyttades långt ifrån föräldrarna, från det ena stället till det andra, så hon aldrig fick några vänner och bara fick umgås med personalen. (https://www.aspergerforum.se/forvaltare ... 62505.html)
Lärdomen av det här är att inte bo i LSS boende. Då är man definitivt inte självständig!
opteron skrev:Var försiktiga vilka boendeformer ni tackar ja till, vissa boendeformer som gruppboende sägs vara tvång i göteborg, man fastnar i sådana boenden väldigt lätt. Därför är det bättre att flytta till egen lägenhet.
JA egen lägenhet är så fan mycket bättre som dag och natt i skillnad 100 miljarder gånger bättre .

På gruppboende så jobbar det nya personer varje vecka

vill man ha en kvinna och kunna leva ett liv med maximal frihet och kunna dricka en cider ibland så är egen lägenhet ett måste och är prioritet nummer 1 .
eller att ha vänner eller en kvinna som sover över eller att ha en hund eller katt
på gruppboende så får man inte dricka alkohol eller att ha en kvinna eller ha vänner som sover över ibland det är förbjudet

eller att ha vänner eller en kvinna som sover över eller att ha en hund eller katt

på gruppboende så får man inte dricka alkohol eller att ha en kvinna eller ha vänner som sover över ibland det är förbjudet

Alien skrev:Det är klart att LSS är frivilligt. Man blir ju inte inlåst som på forna tiders mentalsjukhus.
Men har man en god man el förvaltare så... Har ju läst om sådana fall. Plötsligt får gamla vänner inte hälsa på längre, det har gode mannen/förvaltaren bestämt. Eller fallet Therese, som flyttades långt ifrån föräldrarna, från det ena stället till det andra, så hon aldrig fick några vänner och bara fick umgås med personalen.
På vissa gruppboenden så får man bara handla fika och sådant på fredagar och det är stränga regler på vad man får göra och inte får göra tex att köpa fika mitt i veckan så som läsk eller kakor mm.
eller olika läggtider på kvällen när man skall sova eller gå upp på morgonen och jag har även träffat på personal som arbetar och har det arbetssättet så som om det vore ett fängelse kriminalvården med översitteri och som kräver blind lydnad och respekt och underkastelse mm.
Egen lägenhet är mycket bättre tro mig

Det är inte alla som klarar av den maximala friheten. Misstänker att de som bor på grupphem inte gör det, det finns förstås en orsak till att de bor där.
Ett alternativ är att bo i egen lägenhet med boendestöd.
Ett alternativ är att bo i egen lägenhet med boendestöd.
Alien skrev:Det är klart att LSS är frivilligt. Man blir ju inte inlåst som på forna tiders mentalsjukhus.
Men har man en god man el förvaltare så... Har ju läst om sådana fall. Plötsligt får gamla vänner inte hälsa på längre, det har gode mannen/förvaltaren bestämt. Eller fallet Therese, som flyttades långt ifrån föräldrarna, från det ena stället till det andra, så hon aldrig fick några vänner och bara fick umgås med personalen.
Allra värst kan det vara när personal inte knackar på dörren utan bara går rakt in i bostaden som om det vore en fritidsgård eller ABF folketshus och där de inte respekterar privat livet eller integriteten

Eller skäller ut en för att man inte vill umgås med personalen eller skäller ut en för att man har köpt fika mitt i veckan som tex läsk eller liknade

eller att de hela tiden vill veta vad man har handlat i affären och vill se kvitto på det man har handlat i affären och korsförhör en på vad man har köpt i affären och att de vill ha kontroll och veta precis på vad man har handlat i affären .

Eller att de bestämmer vad man får köpa och inte får köpa för vecko fickpengarna

Eller att de sätter upp en massa hårda regler som man måste följa dagligen

Nu så har det blivit friare här och mera liberalt med tiden här men detta var min vardag för ett par år tillbaka i tiden sedan dagligen

eller att personal går in nattetid mitt under natten och kommer in i lägenheten för att kolla att jag sover och för att kolla till mig under natten .
Eller att personal går in i min lägenhet när jag inte är hemma utan är borta från bostaden

manne skrev:Alien skrev:Det är klart att LSS är frivilligt. Man blir ju inte inlåst som på forna tiders mentalsjukhus.
Allra värst kan det vara när personal inte knackar på dörren utan bara går rakt in i bostaden som om det vore en fritidsgård eller ABF folketshus och där de inte respekterar privat livet eller integriteten![]()
![]()
Eller skäller ut en för att man inte vill umgås med personalen eller skäller ut en för att man har köpt fika mitt i veckan som tex läsk eller liknade![]()
![]()
eller att de hela tiden vill veta vad man har handlat i affären och vill se kvitto på det man har handlat i affären och korsförhör en på vad man har köpt i affären och att de vill ha kontroll och veta precis på vad man har handlat i affären .![]()
Eller att de bestämmer vad man får köpa och inte får köpa för vecko fickpengarna![]()
![]()
Eller att de sätter upp en massa hårda regler som man måste följa dagligen![]()
Nu så har det blivit friare här och mera liberalt med tiden här men detta var min vardag för ett par år tillbaka i tiden sedan dagligen![]()
![]()
eller att personal går in nattetid mitt under natten och kommer in i lägenheten för att kolla att jag sover och för att kolla till mig under natten .
Eller att personal går in i min lägenhet när jag inte är hemma utan är borta från bostaden
Servicebostad är frivilligt och där får man oftast bra hjälp, med mera, och stödinsatser om man har någon diagnos.
Gruppbostäder är något annat, där är man oftast med tvång, och stannar där tills man blir bättre.
Bor själv i en servicebostad, det är inget fel med det, bor här frivilligt.
LSS är annars en skyddslag, servicebostad kan man ansöka om frivilligt och få hjälp där hur mycket man vill.
Det är gruppboende som är mer svårt, den skall man undvika.
Återgå till Att leva som Aspergare