”Ensamvarg” har gripits av polisen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-02-12 13:38:56

Det var under måndagen som polisen spärrade av vid en adress i Lycksele. Under måndagen meddelade polisen att det inte var frågan om någt pågående brott utan utredningsåtgärder som genomfördes på platsen.

Under tisdagen meddelade polisen att en man är anhållen misstänkt för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse, grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor och vapenbrott.

– Det var en myndighetsgemensam insats. På adressen anträffades en mängd olika föremål som är grunden till brottsmisstankarna, säger Marcus Danielsson, chef för polisens avdelning för grova brott i Västerbotten, som inte vill kommentera mer kring den gemensamma insatsen.

– Inte i nuläget. Det är polisen tillsammans med en annan myndighet som genomför åtgärder på adressen.

Vilken typ av föremål som tagits i beslag vill polisen inte heller kommentera.

Har det påträffats planer på att den misstänkte skulle använda dessa föremål på något sätt?

– Vi har i nuläget inte påträffat några konkreta planer. Brottsmisstankarna bygger på de föremål som vi anträffade på adressen och hur de förvarades. I nuläget kommer vi inte gå in på några mer detaljer än så, säger Marcus Danielsson.

Den nu anhållne mannen är i 30-årsåldern och bosatt på den avspärrade adressen.

– Detta är bedömt som en isolerad händelse och en enskild gärningsman, säger Marcus Danielsson.

Därför spärrade polisen av fastighet i Lycksele
Enligt Aftonbladet ska insatsen i Lycksele vara kopplad till polisens arbete efter skolskjutningen i Örebro med att kartlägga personer som befaras vara kapabla att begå våldsdåd. Den andra myndighet som ska ha deltagit i insatsen i Lycksele var Kronofogden som skulle genomföra en utmätning hemma hos den misstänkte, enligt Aftonbladet. Även insatsstyrkan ska ha medverkat under insatsen.

Låst artikel; https://www.vk.se/2025-02-11/flera-expl ... sele-89332

Tror ni det kommer bli hetsjakt på oss ensamstående med autism nu? Detta efter dådet i Örebro. Det finns de som sitter hemma o blir potentiella terrorister, de vill hämnas på sin skola o liknande. Autism är vanligt i sådana fall, Rickard Andersson visade väl tecken på det? Daniel Nyqvist (Linköping, 2004) likaså.

Till sist spårar någon ur o gör verklighet av sina uttalanden. Autism är tyvärr vanligt bland ensamvargar o hemmasittare. Kommer vi bli misstänkta terrorister nu? Kanske särskilt intresserade om man har vapenlicens. Men mår man inte bra har en psykiater skyldighet att dra in licensen. Kommer de o börja hålla koll på oss, kanske hackar våra datorer o letar efter "manifest" o liknande?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Lynx-66 » 2025-02-12 15:49:53

Tror inte de har resurser till nån omfattande hetsjakt.
Men de kanske kommer ta diverse tips på lite mer allvar(?)
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Inläggav Alien » 2025-02-12 16:10:49

Ja, det finns ju vissa likheter med mördaren i Örebro.

Enligt Aftonbladet håller polisen, efter massmorden i Örebro, på med en kartläggning av personer som fallit mellan myndigheternas stolar och kan vara kapabla till att begå grova våldsbrott.

Mannen ska ha en historia av psykisk ohälsa och också ha vapenlicenser. Det är oklart om det handlar om licenser för jaktvapen. Han ska heller inte ha jobbat på flera år.
https://www.jaktjournalen.se/nyheter/ma ... ad/1468599

Jag tycker inte polisen gör fel. Det är ju inte en klappjakt på alla manliga ensamstående med psykisk ohälsa utan sådana med vapen. Det har varit lätt att få tillstånd för vapen och ännu lättare att få det förlängt.

Det kanske var kronofogden som begärde hjälp? Eller som tipsade polisen efter att ha upptäckt vapen och sprängämnen efter att ha kommit in i den skuldsattes bostad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2025-02-12 16:15:42

Alien skrev:Ja, det finns ju vissa likheter med mördaren i Örebro.

Enligt Aftonbladet håller polisen, efter massmorden i Örebro, på med en kartläggning av personer som fallit mellan myndigheternas stolar och kan vara kapabla till att begå grova våldsbrott.

Mannen ska ha en historia av psykisk ohälsa och också ha vapenlicenser. Det är oklart om det handlar om licenser för jaktvapen. Han ska heller inte ha jobbat på flera år.
https://www.jaktjournalen.se/nyheter/ma ... ad/1468599

Jag tycker inte polisen gör fel. Det är ju inte en klappjakt på alla manliga ensamstående med psykisk ohälsa utan sådana med vapen. Det har varit lätt att få tillstånd för vapen och ännu lättare att få det förlängt.

Ja du dom lär nog även uppmärksamma labila kvinnor med vapenlicens så inget som bara män med psykiskohälsa kommer att drabbas utav.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Richard » 2025-02-12 16:22:14

Det är nog svårt att ha koll på alla, men jag tror nog de kommer att hålla koll på forum, här, på Flashback o diverse incel-forum. De är svåra att upptäcka, o när det väl smäller så är det bland de grövsta brotten...

Jag undrar hur de kommer att ha koll på folk som går regelbundet till psykiatrin. Att gå så långt som att läsa journaler tror jag inte är möjligt, men en psykolog borde få skyldighet att anmäla om man skulle bete sig aggressivt mot andra, om man hotar o så.

Men vissa har ju inte ens kontakt med psykiatrin. Vad jag hört så tror jag inte Rickard Andersson hade det.
Richard

Inläggav Ignatius » 2025-02-12 17:56:21

De kommer att jaga enstöringar med "rätt" profil.

Det är den enkla lösningen. Jag har ingen aning om det är klarlagt att Rickard Andersson hade diagnos. Men anta att det är så. Det bästa hade givetvis varit om man hade fått fast honom innan dådet. Som i filmen Minority Report. Diagnoser är redan mer eller mindre offentlig handling och alla myndigheter kommer att samköra för att få fast de kriminella. Varför inte gentesta alla innan födsel och abortera avvikande?

Den riktiga lösningen är givetvis att ge personer som Rickard Andersson (med eller utan diagnos) ett meningsfullt och innehållsrikt liv. Egentligen behövs det väldigt lite. Men det är klart, då har man inga att skylla på när det händer otrevligheter.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Solblomma » 2025-02-13 6:52:46

Ignatius skrev:Varför inte gentesta alla innan födsel och abortera avvikande?

Det gör man ju redan i viss utsträckning. Fast det är föräldrarna, inte myndigheterna, som avgör om barnet med t ex Downs syndrom har rätt att leva.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Richard » 2025-02-13 7:43:52

Man kan väl inte se autism på någons DNA eller gener, så som man kan se om ett foster har extra kromosomer vid Down syndrom? Det är väl dock till viss del ärftligt ändå.

Men snart kan man säkert ändå få klippa o klistra i den genetiska koden o få det perfekta barnet... :roll:
Richard

Inläggav Alien » 2025-02-13 14:37:38

Jag tycker att det är helt rätt att jaga enstöringar (och andra med) som har olagliga vapen. Varför ska man ha jaktvapen om man inte jagar och inte heller skjuter på en skytteklubb? Varför ska man ha sprängmedel hemma?

Synd att ingen jagade Breivik.
Alien
Moderator

Inläggav Richard » 2025-02-13 15:30:45

De går under radarn - Ev. kommer en del att noteras av psykiatrin, annars gör de inte så mycket väsen av sig. Man kan ju också hålla lite koll på vapenlicenser också.

Jag har för mig att det var detta fall; https://sv.wikipedia.org/wiki/Pekka-Eric_Auvinen så hade han licens för sin pistol. Hans föräldrar tyckte det var bra att han skaffat sig en hobby, skytte. Det kan dock ha varit det andra fallet i Finland, minns ej namnet.
Richard

Inläggav Huggorm » 2025-02-13 22:44:22

Richard skrev:Man kan väl inte se autism på någons DNA eller gener, så som man kan se om ett foster har extra kromosomer vid Down syndrom? Det är väl dock till viss del ärftligt ändå.

Men snart kan man säkert ändå få klippa o klistra i den genetiska koden o få det perfekta barnet... :roll:
Än kan man inte se Aspergers vid ett DNA-test men forskarna arbetar ju för fullt med att försöka lära sig det.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Ignatius » 2025-02-14 10:32:54

Richard skrev:Man kan väl inte se autism på någons DNA eller gener, så som man kan se om ett foster har extra kromosomer vid Down syndrom? Det är väl dock till viss del ärftligt ändå.

Jo, det kan man, delvis. Det finns genkombinationer och "riskgener" som kodar för autism. Det är dock flera gener och kombinationer då det är komplext.
Ignatius

Inläggav Ignatius » 2025-02-14 11:03:20

Alien skrev:Jag tycker att det är helt rätt att jaga enstöringar (och andra med) som har olagliga vapen. Varför ska man ha jaktvapen om man inte jagar och inte heller skjuter på en skytteklubb? Varför ska man ha sprängmedel hemma?

Det finns många legala skäl att ha vapen utan att vara jägare. Man kan samla, tävla och handla. Olagliga vapen är olagliga. Storebror har uppenbart sämre koll på olagliga vapen än lagliga. Varför ska vi då lita på Storebror?

Är det verkligen Storebrors uppgift att "jaga enstöringar"? Då jag var ung ansåg Storebror att jag var ytterst lämplig och gav mig militär elitutbildning. Det skulle ta mig en timme att fixa samma typ av bomb som Breivik blåste ut Oslo centrum med. Jag kan självklart hantera vapen, men äger inga. Men skulle enkelt kunna låna/sno/tilltvinga mig. Jag har tränat med samurajsvärd i trettio år. Svärd användes vid skoldådet i Trollhättan. Dessutom är jag typisk ensamvarg (ytterst välutbildad akademiker som skriver avancerade vetenskapliga texter i ett oerhört smalt ämne ingen förstår). Enligt alla nyblivna experter är jag fullständigt livsfarlig.

Men jag har aldrig begått ett våldsbrott eller annat brott. Varför ska Storebror sätta mig i tvångströja?
Ignatius

Inläggav atoms » 2025-02-14 11:18:35

Richard skrev:Jag har för mig att det var detta fall; https://sv.wikipedia.org/wiki/Pekka-Eric_Auvinen så hade han licens för sin pistol. Hans föräldrar tyckte det var bra att han skaffat sig en hobby, skytte. Det kan dock ha varit det andra fallet i Finland, minns ej namnet.

Du tänker väl på han i Kauhajoki året efter Jokela, han hette Matti Saari. Sedan var det en kille som råkade (?) detonera en bomb i ett köpcenter utanför Helsingfors, det var dock tidigare. Redan 2002, och då dödades 7 personer inklusive bombaren och långt över 100 skadade. Sedan har det inträffat lite smärre grejer som jag inte har så bra koll på.

Om du ska leta efter massmördare/seriemördare så är det bättre att använda engelska wikipedia, då kan man leta i kategorier.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav nallen » 2025-02-14 11:28:16

Alien skrev:Det har varit lätt att få tillstånd för vapen [...]

Nej.

Dagens licens-handläggande präglas, i flera regioner, av förhalande och godtycke. Dessutom (ändå?) är polisen hopplöst dålig på att identifiera de som inte borde erhålla licens.

EDIT:
Richard skrev:[...] en psykolog borde få skyldighet att anmäla om man skulle bete sig aggressivt mot andra [...]

Läkare (eventuellt även annan sjukvårdspersonal) har redan idag skyldighet att anmäla vapeninnehavare för tillfällig (åtminstone på pappret) indragning av licenserna. Däremot tycks det inte finnas någon kontroll av huruvida en ny sökande har några psykiatriska diagnoser - d.v.s. den som söker efter att man hamnat under behandling kommer sannolikt inte upptäckas av polismakten.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2025-02-14 11:46:52

Alien skrev:Jag tycker att det är helt rätt att jaga enstöringar (och andra med) som har olagliga vapen. Varför ska man ha jaktvapen om man inte jagar och inte heller skjuter på en skytteklubb? Varför ska man ha sprängmedel hemma?

Rickard Andersson hade enligt uppgift licens för för de vapen han använde på Risbergska, de var alltså "legala vapen".
I princip ingen seriös vapenägare anser att man inte ska jaga illegala vapen.

Varför ska du, eller någon annan, tillåtas avgöra vilka behov en jägare eller skytt har?
I dagsläget har tyvärr polismyndigheten ålagts att godtyckligt göra denna bedömning - trots att det bara är det enskilde som verkligen kan avgöra sitt eget behov.

Man får inte hantera, och således inte heller förvara, sprängämnen, utan särskilt tillstånd. Detta var över huvud taget inte aktuellt i Örebro.

EDIT:
Licens-mässigt är det skillnad på jaktvapen, vapen för sportskytte och vapen för samlande. Det gäller bland antalet vapen av olika kategorier som en person anses behöva, vapnens beskaffenhet et c.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav atoms » 2025-02-14 12:28:27

Om någon ska sitta och kolla enstöringar borde det vara en autist som kan tänka utanför boxen, psykologerna har redan häcken full. Ja, de har så mycket att det skulle räcka till tre häckar. Polisen är inte heller ett alternativ eftersom det ingår i utbildningen att lära sig att inte tänka utanför landhockeybanan.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Ignatius » 2025-02-14 12:52:50

atoms skrev:Om någon ska sitta och kolla enstöringar borde det vara en autist som kan tänka utanför boxen,

Men vem ska bevaka väktaren? Tänk om han också är en massmördare!
Ignatius

Inläggav Jicac » 2025-02-14 22:44:58

Ensamstående man. Check.
Autism? Check.
Flashbackkonto? Check.

Lite muppig i huvudet? Jajemän.

Kom och ta mig då!
Jicac

Anslöt: 2020-10-01

Inläggav Solblomma » 2025-02-14 23:02:33

Ignatius skrev:Men jag har aldrig begått ett våldsbrott eller annat brott. Varför ska Storebror sätta mig i tvångströja?

För att du är konstig. Och alla som är, eller verkar vara, konstiga är farliga. Alltså: tvångströja.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Jicac » 2025-02-16 19:42:40

"I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade."
Jicac

Anslöt: 2020-10-01

Inläggav Alien » 2025-02-17 1:07:25

nallen skrev:

Rickard Andersson hade enligt uppgift licens för för de vapen han använde på Risbergska, de var alltså "legala vapen".
I princip ingen seriös vapenägare anser att man inte ska jaga illegala vapen.

Varför ska du, eller någon annan, tillåtas avgöra vilka behov en jägare eller skytt har?
I dagsläget har tyvärr polismyndigheten ålagts att godtyckligt göra denna bedömning - trots att det bara är det enskilde som verkligen kan avgöra sitt eget behov.

Man får inte hantera, och således inte heller förvara, sprängämnen, utan särskilt tillstånd. Detta var över huvud taget inte aktuellt i Örebro.

EDIT:
Licens-mässigt är det skillnad på jaktvapen, vapen för sportskytte och vapen för samlande. Det gäller bland antalet vapen av olika kategorier som en person anses behöva, vapnens beskaffenhet et c.

Så du tyckdr att mördare själva ska avgöra vilket behov de har av vapen. Nej, vi borde göra som Finland.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-02-17 1:09:52

Ignatius skrev:

Det finns många legala skäl att ha vapen utan att vara jägare. Man kan samla, tävla och handla. Olagliga vapen är olagliga. Storebror har uppenbart sämre koll på olagliga vapen än lagliga. Varför ska vi då lita på Storebror?

Är det verkligen Storebrors uppgift att "jaga enstöringar"? Då jag var ung ansåg Storebror att jag var ytterst lämplig och gav mig militär elitutbildning. Det skulle ta mig en timme att fixa samma typ av bomb som Breivik blåste ut Oslo centrum med. Jag kan självklart hantera vapen, men äger inga. Men skulle enkelt kunna låna/sno/tilltvinga mig. Jag har tränat med samurajsvärd i trettio år. Svärd användes vid skoldådet i Trollhättan. Dessutom är jag typisk ensamvarg (ytterst välutbildad akademiker som skriver avancerade vetenskapliga texter i ett oerhört smalt ämne ingen förstår). Enligt alla nyblivna experter är jag fullständigt livsfarlig.

Men jag har aldrig begått ett våldsbrott eller annat brott. Varför ska Storebror sätta mig i tvångströja?

Ingen har påstått att alla autister ska placeras i tvångströja. Ta av dig offerkoftan.

Jag tänker inte tycka synd om de som söker tillstånd för vapen kollas ordentligt. Jag tycker synd om dem som mördades och deras anhöriga.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-02-17 1:17:39

Tidöpartierna vill begränsa tillgången till vissa halvautomatiska vapen.

Kriminologen Leif GW Persson tycker att de ska förbjudas helt.

– Det behövs inga halvautomater för att jaga, säger han.
https://www.dn.se/sverige/gw-persson-vi ... -for-jakt/

Som bekant är Leif GW själv jägare, så han vet vad han talar om.

Men jag fattar inte detta om att bara förbjuda halvautomatiska vapen "med militärt utseende". Det är väl vad man kan göra med geväret som är det viktiga, inte utseendet.
Alien
Moderator

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in