Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-06-27 19:22:30

Det finns en tråd om vad man tycker om vintern, så dags för en om sommaren också.

Själv hör jag till dem som har svårt att tåla kyla men ännu svårare att tåla stark värme. Idag är det 29 grader utomhus och 30 grader inomhus.

Den svenska sommaren brukar ta slut i mitten av august. Åas så tycktes den börja redan i maj i år.

Nå, njuter ni av värmen, solen och ljuset? Eller känner som i visan Vals om sommaren?

Nu är den förbannade sommar′n här.
En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.
Hur sommar'n kan vara så populär
det är för mej en fråga.
jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.

Fan, vad jag plågas och lider.
Huden är rödbränd och svider.
Svedan är värst bak på ryggen.
När solen gått bort kommer myggen.
---


Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav tvilling99 » 2024-06-27 19:27:51

När det är över 25 tycker jag att det är för varmt, särskilt om det är det många dagar i rad
tvilling99
 
Inlägg: 8601
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-06-27 19:31:08

Brukar det vara så här varmt redan i juni? Har ett minne att varma och soliga dagar brukar växla med regniga och kalla.

Jag har verkligen inget emot de ljusare och kortare nätterna, men värmen... Det är väl redan rötmånad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Hostile » 2024-06-27 19:40:58

Har inget emot värmebölja, ska ändå duscha efter mitt rövpass.
Hostile
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2022-05-14
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-06-29 17:21:45

Igår var det 32 grader, idag är det svalare efter gårdagens störtregn och åska.

Men jag minns hur min mamma tjatade att jag skulle ut i solen på sommaren. Jag gick ut i trädgården, plockade lite vinbär och åt. Sedan gick jag in igen. Det jag ville ägna mig åt passade bäst inomhus (läsa och rita).

Och även vuxna känner att de borde vara ute i solen. De får dåligt samvete för att de sitter inne. De lider av "solstress" el "solångest". Man måste ju passa på när solen skiner.

UNT 2024-06-28 skrev:Solångest, solstress eller solskam. Begreppen beskriver känslan av att känna sig tvungen att vara utomhus och ta vara på varje solstråle medan det går – trots att man egentligen inte vill.

Samtidigt har begreppet solångest, eller "sunshine guilt" som det kallas på engelska, dykt upp i olika sammanhang. På sociala medier har klipp som beskriver fenomenet setts av miljontals människor världen över: "Det är därför jag alltid älskat vintern och regniga dagar. De förväntar sig ingenting av mig och det ger mig ro", skriver en person till exempel i ett kommentarsfält.

Spoiler: visa
När UNT åker till Ekoln för att granska fenomenet är det många som känner igen sig. "Ja! Jag har hört om det begreppet. Jag känner absolut ångest när jag inte kan eller bara inte orkar vara ute i solen", säger en solbadare och får medhåll av sitt sällskap.

Enligt psykologen Johan Waara är solångest inget vedertaget kliniskt begrepp inom psykiatrin, utan snarare ett lekfullt sätt att beskriva ett samhällsfenomen i vår moderna värld. Han förklarar det som en typ av stress.


– Det är inte bara tråkiga saker som stressar oss. I det här fallet blir det fina vädret en så kallad stressor. Vi har så få dagar med sådan här värme i Sverige att vi känner oss tvungna att inte bränna dem inomhus.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/l6g5p4zj

Fördelen med att bo i ett soligt land är inte bara mera sol utan att få slippa (känna sig tvungen att vara i) solen. Ingen skulle där tycka att det var konstigt om man föredrog att stanna inomhus istf att vistas i solgasset.

Kollar man på sociala medier så kan man känna sig stressad över att de tillbringar den på stranden, medan man själv antingen jobbar inomhus el föredrar att vara inomhus ändå.

Jag föredrar fortfarande aktiviteter som görs bäst inomhus: Läsa, se på teve, vara på internet. Att diska, städa och tvätta gör man också inomhus (förutom när man ska hänga upp tvätten).

Nå, känner ni andra av någon solstress?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Skogkatt » 2024-06-29 19:25:30

Sommar och värme?

:D :-)005

Det finns flera personer jag känner som tycker att jag är lite konstig som inte störs av stark värme. De sitter i skuggan och flämtar och svettas och klagar och jag springer runt i solen och ser ut såhär: :D

Jag undrar om det kan ha något med bastun att göra? När jag gick i grundskolan var alla barn tvungna att bada bastu en gång i veckan efter gymnastiklektionen. Första gången var det hemskt, jag trodde att jag skulle dö. :shock: Värmechock, helt fruktansvärt.

Men sedan lärde jag mig att slappna av och andas lugnt och vänta tills min kropp anpassade sig till värmen. Och så blev bastun och värmen behaglig. Så kanske lärde jag mig att hantera stark värme och det är därför värme inte stör mig nu? Jag gillar verkligen värmen, det är skönt. :-)005 Och sommaren är det bästa som finns.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-06-29 21:35:25

25 grader räcker gott, 20 också egentligen. Det får gärna regna ibland på sommaren men inte så mycket som det varit i juni nu. Men det slår väl snart om och slutar regna helt i en månad så allt torkar sönder, det är så vädret fungerar numera.

I morgon förväntas 71mm regn i Linköping förresten, och nästan lika mycket överallt i ett stråk därifrån och ner till Halmstad. Glad sommar på er.
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-06-30 20:28:10

Idag har det regnat hela dagen och det är bara 13 grader. Promenadaen blev extra kort och med paraply. Nu tycker jag det är för kallt. Aldrig är man nöjd.

Men vi får räkna med fler skyfall under framtidens somrar.

UNT 2024-06-27 skrev:Framtidsprognosen är tydlig. Det blir somrar med mer regn och intensivare skyfall.
---
– Vi kommer att se fler och värre skyfall i framtiden. Mot slutet av seklet kan vi räkna med en nästan 30-procentig ökning av nederbördsmängden här enligt det värsta klimatscenariet, säger Robin Hedenqvist.
---
Vad kan hända vid ett extremt skyfall?

– Vattenmassorna kan orsaka markerosion och jordskred med stora skador som följd. Vattnet sprider också näringsämnen och bekämpningsmedel från jordbruksmark till vattendrag, vilket får negativ påverkan på matproduktionen och vattenkvaliteten. Vattnet för med sig både föroreningar och smittämnen som kan leda till infektioner hos människor.

– Reningsverken kan dessutom få svårt att rena så stora mängder smutsigt vatten. Strömavbrott kan också förekomma. Bland annat äldre personer och de med funktionshinder kan behöva evakueras från översvämningar. Utryckningsfordon kan då försenas för att man tvingas köra omvägar, svarar Robin Hedenqvist.
https://unt.se/nyheter/uppsala-lan/arti ... e/l6gw9w8j

Och jag som trodde att det var torka och skogsbränder som var det stora hotet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-06-30 21:11:26

Alien skrev:Och jag som trodde att det var torka och skogsbränder som var det stora hotet.
Dom skräms med det väder som råkar råda den dagen för dom har ingen aning om hur det kommer bli, om det ens ändrar sig på något påtagligt vis
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav atoms » 2024-06-30 22:35:48

Alien skrev:Och jag som trodde att det var torka och skogsbränder som var det stora hotet.


Det finns inte bara ett hot.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18275
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Skogkatt » 2024-06-30 22:50:00

atoms skrev:
Alien skrev:Och jag som trodde att det var torka och skogsbränder som var det stora hotet.


Det finns inte bara ett hot.


Men om torka är ett hot och regn är ett hot och värme är ett hot och kyla är ett hot, då blir det väldigt svårt att ta detta på allvar. :-)063 Jag tycker att vi borde komma ihåg att man har sagt att världen kommer att gå under om 10 år, vart tionde år sedan 1970-talet. Nu skräms vi av klimathot och domedags-profetior. Igen. Jag tycker att det är dåligt för det är många som blir väldigt rädda. Det påverkar deras liv mycket och negativt. Kanske speciellt barn, vuxna folk skrämmer barn med detta. :shock: Det är ganska dåligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-07-01 18:05:50

Om regn och skyfall hotar på ett ställe och torka på ett annat ställe, så betyder det inte att vi genomsnittligt har det jättebra. Det är som att säga att om man har ena handen i 70-gradigt vatten och den andra i 0-gradigt, så har man genomsnittligt 35 grader och det är ju lagom.

Det är inte så kul för dem som fått sina källare översvämmade av skyfall, och det är ingen tröst för dem att det är nästan för mycket sol på andra ställen.

Öht är extremväder av alla slag en konsekvens av klimatuppvärmningen.

Idag är det iaf perfekt sommarväder här. 20 grader, soligt och lagom blåsigt. Så ska den svenska sommaren vara!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-01 18:58:17

Alien skrev:Om regn och skyfall hotar på ett ställe och torka på ett annat ställe, så betyder det inte att vi genomsnittligt har det jättebra.


Jag trodde vi pratade om Sverige. Så nu när folk har klagat så mycket på att vi kommer att dö av torka och värme, och sen börjar de klaga på att vi kommer att dö av regn och kyla, då tyckte jag att det lät konstigt. :-)018

Men förresten, vi hade den här diskussionen sommaren 2023. Folk var rädda för det varma sommarvädret. Och så hände ingenting och vintern kom och vintern var också vanlig. Och nu är det sommar igen, en ganska vanlig sommar. Så jag tycker att det är dags att sluta oroa sig. Jag tycker det är illa att folk plågar sig själva med den här väder-rädslan. :-| Det är väldigt många människor nu som verkligen plågar sig själva och är bekymrad hela tiden.

Det sänker deras livskvalitet och gör deras liv sämre och det är synd. Vi borde koppla av allihop och njuta av sommarvädret nu när vi har möjlighet. :-)005 Vi har korta somrar här så det gäller att njuta nu när vi kan. Det ska jag göra och jag är inte ett dugg bekymrad för väder eller klima. Plågar mig inte alls.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-07-03 15:55:14

Då säger SMHI att helgen som nalkas kommer regna bort den också, vilket blir den sjunde i ordningen. Vi närmar oss förra årets rekord då det var elva helger på rad. Detta förstörde min dag helt, kan vi inte få lite uppehållsväder, en enda jävla helg? :-)004
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-03 16:33:06

Huggorm skrev:Då säger SMHI att helgen som nalkas kommer regna bort den också, vilket blir den sjunde i ordningen. Vi närmar oss förra årets rekord då det var elva helger på rad. Detta förstörde min dag helt, kan vi inte få lite uppehållsväder, en enda jävla helg?


Ja, allt jag vill ha är 6 månader av sol och värme varje dag. Och kanske 20 minuters regn var 5:e dag. Är det verkligen för mycket begärt? :-| Är jag för krävande?

Jag är väldigt förtjust i Sverige och Norge och hela Skandinavien, men jag är inte nöjd med sommaren här. Vi behöver mycket mer sol och varma dagar. Vi har vad jag kallar mittemellan sommar. Lite sol och lite kyla och lite regn. Det är inte riktig sommar. Vädergudarna måste skärpa sig. :-)056
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-07-05 11:48:46

Idag har det hittills regnat 15,7mm och det skall komma 12,5mm till. Igår kom det 10,5 och i morgon skall det komma 12,9mm. Allt enligt SMHI. 12 härliga grader är det. Glad sommar på er.
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Richard » 2024-07-05 11:58:28

Förra sommaren köpte jag flera fläktar o hittade en helt ny o fungerande AC på loppisen. Den funkar utmärkt, om än lite högljudd o lite bökig då man måste leda ut både varmluft o kondensvatten.

Men nu är det knappt nån värme alls, jag vill att det ska vara varmt några dagar i sträck så jag kan sticka ut o tälta!
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-07-05 12:45:39

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Om regn och skyfall hotar på ett ställe och torka på ett annat ställe, så betyder det inte att vi genomsnittligt har det jättebra.


Jag trodde vi pratade om Sverige. Så nu när folk har klagat så mycket på att vi kommer att dö av torka och värme, och sen börjar de klaga på att vi kommer att dö av regn och kyla, då tyckte jag att det lät konstigt. :-)018

Men förresten, vi hade den här diskussionen sommaren 2023. Folk var rädda för det varma sommarvädret. Och så hände ingenting och vintern kom och vintern var också vanlig. Och nu är det sommar igen, en ganska vanlig sommar. Så jag tycker att det är dags att sluta oroa sig. Jag tycker det är illa att folk plågar sig själva med den här väder-rädslan. :-| Det är väldigt många människor nu som verkligen plågar sig själva och är bekymrad hela tiden.

Det sänker deras livskvalitet och gör deras liv sämre och det är synd. Vi borde koppla av allihop och njuta av sommarvädret nu när vi har möjlighet. :-)005 Vi har korta somrar här så det gäller att njuta nu när vi kan. Det ska jag göra och jag är inte ett dugg bekymrad för väder eller klima. Plågar mig inte alls.


Även om du inte lider av värmen kan andra göra det.

Det är inte att man oroar sig för att alla dör av värmen. Men för äldre kan värmen faktiskt vara livsfarlig, särskilt om de inte kommer ihåg att dricka extra mycket vatten. Luftkonditionering har man inte behövt tänka på här i norden, men ibland känns det som det skulle behövas. Jag vet hur det var att jobba på kontoret på em när solen stekte, trots fördragna persienner.

Det är nu 10 år sedan den stora skogsbranden i Västmanland. De ansvariga borde ha oroat sig mer. Nu är vi iaf bättre förberedda. Det måste hända något innan man gör något.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Alien » 2024-07-05 12:50:41

Här är det växlande väder. Just nu 17 grader, soligt men blåsigt. Igår blåsigt och duggregn men det var bara skönt.

Jag är anpassad efter den klassiska svenska sommaren. Peking i maj för varmt, London också väl varmt. Sedan hem till Sverige, också för varmt. När folk klagar på att det inte är sol och varmt hela tiden, får jag lust att utbrista "tänk på bönderna, de behöver regn".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-05 13:16:48

Alien skrev: När folk klagar på att det inte är sol och varmt hela tiden, får jag lust att utbrista "tänk på bönderna, de behöver regn".


Ja, regn är ett måste. Men man kan ju ha både varmt och soligt och lite regn. Somrarna här kan vara frustrerande, förra året hade vi ungefär två och en halv vecka med ordentligt sommarväder. Två och en halv vecka totalt under hela sommaren. Resten var regnigt och lite kallt och molnigt. Och så ser man platser på TV där de har sommarväder hela tiden. Det kan få en man att vilja gråta. :-)Crying

Idag blåser det nordanvind från alla håll här. :shock: Det påminner mig om höstluft, kall luft. Usch. :-)004
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-07-05 14:40:11

Här på västkusten har bönderna fått mer regn än de behöver, grödorna håller på att flyta bort. Det som behövs nu är sol och värme så proteinhalten i kornen kan öka, annars duger det inte till människoföda
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Richard » 2024-07-05 16:33:11

De sa på radion idag att ca 600 personer i Sverige dog p.g.a. värmen, eller relaterat till den, sommaren 2018, när det var så varmt.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav BellaBelle » 2024-07-05 18:21:33

Är inte så varmt nu.
BellaBelle
 
Inlägg: 2568
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad tycker ni om sommaren (och värmen) då?

Inläggav Huggorm » 2024-07-07 7:31:25

Som om det inte räckte med syndafloden, nu blåser det storm också, SMHI varnar för 20-25 sekundmeter. Jag vaknade i morse av att en stor björk blåste omkull, den stod 8m från huset men välte som tur är åt andra hållet. Men i morgon är det måndag och jag åker till jobbet igen så då avtar regnandet lite, räknar med att det kommer igång igen senast på torsdag
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in