marcus1979 skrev:ADHD har jag svårt att tro att jag har, är inåtriktad, lugn, för lugn nästan, men vem vet, man kanske har adhd ändå.
Däremot har jag för lätt att lyssna på andra som gör att jag känner mig överkörd,
ADHD utan hyperaktivitet, det som ibland och av vissa kallas ADD. Dvs bland annat problem med uppmärksamheten av det slag som du öppnade tråden med. Inte problem med att koncentrera sig per se, utan problem med att upprätthålla uppmärksamheten allrahelst när det är på uppgifter som inte är motiverande, för lätta/svåra eller när du blir distraherad t ex.
Läs första delen här under.
Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för
uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
(AD/HD)
DSM-kod: se nedan
ICD-kod: se nedan
A. Antingen (1) eller (2):
(1) minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:
Ouppmärksamhet
(a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
(b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
(c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
(d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra
skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
(e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
(f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
(g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
(h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
(i) är ofta glömsk i det dagliga livet
(2) minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:
Hyperaktivitet
(a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still
(b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund
(c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet)
(d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla
(e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”
(f) pratar ofta överdrivet mycket
Impulsivitet
(g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt
(h) har ofta svårt att vänta på sin tur
(i) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)
B. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.
C. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).
D. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier.
E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t.ex. förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).
Koden baseras på form av störning:
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination
Båda kriterierna A1 och A2 har varit uppfyllda under de senaste sex månaderna.
DSM-kod: 314.01
ICD-kod: F90.0
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
DSM-kod: 314.00
ICD-kod: F98.8
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet
Kriterium A2 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A1.
DSM-kod: 314.01
ICD-kod: F90
Svensk-engelsk översättning
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
= Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (förkortas AD/HD eller ADHD)