Vad ska jag göra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag göra?

Inläggav Pratglad » 2025-03-24 0:49:14

Jag har windows 11 men får upp att en drivrutin inte kan läsas in på enheten, jag har installerat alla uppdateringar som windows 11 har då jag inte hade uppdaterat alla, men den där rutan att drivrutinen inte kan läsas in dyker upp ändå. Är min dator för gammal eller ska man testa fabriks återställa datorn? Läste också om TPM och jag har ingen aning om jag har det eller ej på denna dator. Det verkar vara att denna dator inte klarar av windows 11 systemkrav men jag vet inte...
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Vad ska jag göra?

Inläggav Skogkatt » 2025-03-24 14:38:18

Har du provat det här?:

https://support.microsoft.com/sv-se/win ... d86e0ef4ca

Du kan också kontrollera om din dator är redo för Windows 11:

https://support.microsoft.com/sv-se/win ... 258df6812b
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Vad ska jag göra?

Inläggav nescio » 2025-03-24 15:49:49

Pratglad skrev:Jag har windows 11 men får upp att en drivrutin inte kan läsas in på enheten,
Spelar det någon roll om datorn funkar ändå? Vad är det för drivrutin?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Vad ska jag göra?

Inläggav Pratglad » 2025-03-24 21:56:04

nescio skrev:
Pratglad skrev:Jag har windows 11 men får upp att en drivrutin inte kan läsas in på enheten,

Jag vet inte det står bara att en drivrutin inte kan läsas in och sen har jag fått en vit grå skärm två gånger också så något är det ju…
Pratglad

Vad ska jag göra?

Inläggav Lynx-66 » 2025-03-25 13:00:19

Pratglad skrev:
nescio skrev:

Jag vet inte det står bara att en drivrutin inte kan läsas in och sen har jag fått en vit grå skärm två gånger också så något är det ju…

I inställningar och sen på Windows Update-sidan, så finns Avancerade alternativ.
Kolla under Valfria uppdateringar (om du inte redan gjort det).
Under Drivrutinsuppdateringar, så kanske du har nån grafikdrivrutin du kan testa.

Jag har 5 stycken olika drivrutiner där, men min laptop funkar bra, så har inte behövt testa nån själv.

2025-03-25.jpg

Kan vara bra att googla lite på drivrutinen innan installation, så man får reda på mer om vad den är till för och vilka eventuella problem den ska lösa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Vad ska jag göra?

Inläggav Pratglad » 2025-03-25 22:15:27

Lynx-66 skrev:
Pratglad skrev:
nescio skrev:Spelar det någon roll om datorn funkar ändå? Vad är det för drivrutin?

I inställningar och sen på Windows Update-sidan, så finns Avancerade alternativ.
Kolla under Valfria uppdateringar (om du inte redan gjort det).
Under Drivrutinsuppdateringar, så kanske du har nån grafikdrivrutin du kan testa.

Jag har 5 stycken olika drivrutiner där, men min laptop funkar bra, så har inte behövt testa nån själv.

2025-03-25.jpg

Kan vara bra att googla lite på drivrutinen innan installation, så man får reda på mer om vad den är till för och vilka eventuella problem den ska lösa.

Jag har nog alla uppdateringarna men just med Windows så är det nya uppdateringar hela tiden tydligen och jag hade väl inte alla från början. Men får kolla på drivrutinerna för det verkar va det som är problemet.
Pratglad

Återgå till IT-forum

Logga in