Funderingar kring nästa stora Forumträff
Postat: 2010-08-26 16:33:57
Alien:
Slog ihop två liknande trådar och ändrade rubriken.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Slog ihop två liknande trådar och ändrade rubriken.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Det blev ingen stor forumträff 2010, det kan vi ju lugnt konstatera idag.
Men vi har också en hel del lärdomar från planeringsarbetet, vilket man kan läsa om i denna forumsektion. Jag tänkte redogöra lite för det jag har lärt mig, och presentera dessa här som en slags riktlinje för eventuella kommande försök på forumträff.
Saker som man ska ha i åtanke när/om man diskuterar Forumträff 2011:
1, Platsen.
Demokrati och omröstningar i all ära, men en arrangör måste ganska snart bestämma sig för EN lösning, och sedan sluta ta emot alternativa förslag. Som jag ser det finns det ingen anledning att göra fler undersökningar på hur eller var vi ska ha en kommande forumträff. Det finns gott om åsikter och förslag, men få personer med konkreta lösningar och vilja att genomföra dom.
Ett utmärkt exempel är omröstningsalternativet "Göteborg", som i omröstningen fick hela 18% av rösterna. Röster som var helt bortkastade eftersom INGEN av dom skrev ens ett endaste inlägg med konkreta förslag i Göteborgstråden. Detta trots att klara och tydliga förutsättningar var angivna vid omröstningen:
Danne skrev:Rösta efter vad ni tror skulle vara bäst, och genomförbart, och inte bara vad som skulle vara "kul".
För någon/några ska ju rodda ihop träffen också, och det måste naturligtvis finnas med i beräkningarna när ni röstar. Träffen bör även passa för så många som möjligt.
(Det är ju ingen vits att rösta på ett alternativ som ingen vill/kan genomföra, och endast ett fåtal kan komma till.)
Ganska snart stod det klart att de enda konkreta alternativen stod mellan Flottsbro och Fyrishov, ändå fortsatte folk att slösa bort sina röster på "Göteborg" utan att ha en en idé om genomförande eller ens komma med ett förslag.
Lärdom: Glöm demokrati. Det är upp till arrangören att sätta förutsättningarna tidigt, sen får övriga ta ställning till om dom vill delta eller inte. Fler omröstningar känns överflödiga nu, och skulle bara splittra eventuella försök till planering inom den närmaste framtiden. Vi har undersökt och lyssnat på vad folk vill och inte vill, samtidigt som vi har upptäckt vilka idéer och förlsag som har något konkret att ta tillvara på.
2, Kostnad.
Många har förhoppningar om "billigt" och kommer gärna med förslag på hur man kan snåla in på deltagarnas kostnader. Men även här får man ta mycket med en rejäl näve salt. Den som vill sitta och snickra ihop egna bord och stolar och arrangera ett gratisarrangemang får naturligtvis göra det, men annars får vi nog helt enkelt acceptera att sådana här arrangemang kostar pengar att delta på.
Man bör nog räkna med att deltagarna kommer få betala runt 500:- eller mer för deltagandet, sedan tillkommer resor och logi också. Det kan säkert göras något billigare, men det innebär nästan garanterat gratisarbete för någon som får slava/slita hund för att göra det lite billigare för alla andra. Inte många är beredda att göra detta, och med tanke på den problematik som finnes hos många av oss, så bedömer jag det som orimligt att planera ett större arrangemang under sådana premisser.
Lärdom: Sätt ett rimligt pris, som inte är för lågt, och meddela detta i god tid till alla så dom får en möjlighet att planera/spara ihop pengarna. Eventuellt kan man ge en viss rabatt till dom första XX antal deltagare som betalar in före ett visst datum, enbart för att få ihop till eventuella depositioner och beställningskostnader av arrangemanget.
Den deltagare som då vill spara pengar har då möjlighet att betala tidigare och på så sätt även hjälpa igång arrangemanget.
3, Maten.
Aspergare är kinkiga med maten, och hur man än vrider och vänder på det så kan man inte tillfredställa allas behov, iallafall inte för en rimlig kostnad. Jag rekommenderar en buffé, innehållandes flera alternativ att bli mätt på. Vegetariska och allergivänliga alternativ bör finnas med, samt mat av olika sort så det finns något att äta för de allra flesta.
Däremot kan man skippa flashiga rätter, nymodigheter, och saker för "dom som vill prova nåt nytt". Sånt funkar inte på ett sådant här arrangemang, där en stor grupp matkinkiga människor ska äta på samma ställe. Enkelt och mångfald bör vara ledorden. Spika även maten i ett tidigt skede, för det kommer att tjafsas om det ändå ända in i det sista. En fastslagen meny är bättre än massa alternativ som ingen kan bestämma sig om.
Lärdom: Försök inte att tillfredställa ALLAS behov, det går inte. Försök att göra maten så enkel och mångsidig som möjligt, så iallafall de flesta blir nöjda. Forumträffen är inte tänkt att vara en kulinarisk resa, det ska vara en upplevelse att få träffa varandra. Maten är till för att vi inte ska gå hungriga medans vi umgås.
4, Resor.
Resorna är naturligtvi bundna mycket till platsen man väljer. Centralt i Sverige ger rimligtvis en hyfsat "rättvist" fördelad kostnad, men det kommer alltid vara vissa som får åka längre och dyrare än andra. I anslutning till en större stad är en klar fördel på många sätt. Dels finns det många resealternativ för alla då, och kommunikationerna lokalt brukar även bjuda på fler möjligheter. Det finns oftast en del deltagare som gärna ställer upp på en intern taxiservice lokalt, men det bör enbart ses som ett komplement, inte som en enskild lösning. Folk ska inte behöva sitta i bilen hela kvällen och serva andra, lika lite som någon ska stå vid spisen och slava utan att träffa andra.
Lärdom: Håll träffen intill en större stad, och försök att ha så många resmöjligheter som möjligt för deltagarna. Använd gärna bilburna deltagare som stöd med taxikörning lokalt, men överutnyttja inte den servicen och gör inte planerandet beroende av något sådant heller. Bilar går sönder liksom människor, och en forumträff ska inte stå och falla med enskilda personer eller fordons medverkan.
5, Boende.
Hur man väljer att bosätta deltagarna är naturligtvis även det ganska starkt knutet till platsen. Håller man träffen i anslutning till en större stad så finns möjligheter att inhysa en del tillsammas med de lokalt boende deltagarna kanske, men det räcker sällan till allihopa. Stockholm (och även i vis mån Uppsala) är lämpliga platser just för att så många bor på de platserna. Det ger färre långväga resor, färre deltagare som måste bo borta, och även fler möjligheter till inkvartering hos varandra.
Men någon form av arrangerat boende för de långväga gästerna bör finnas. Vandrarhem och campingstugor kan vara lösningar, några kanske accepterar enklare övernattning i större eller mindre tält. Dock bör det finnas möjligheter till tvätt & toalett, och naturligtvis bör inte själva forumträffen planeras ute i det fria. Tak över huvudet är en nödvändighet.
Lärdom: Placera träffen nära en större stad, så får man flemånga alternativ på boende för deltagarna. Stockholm (ev Uppsala) har gott om forummedlemmar, vilka slipper ordna boende, och kan även inkvartera några av de långväga gästerna. Campingalternativ bör ses som komplement, och inte en lösning som passar alla.
6. Tidpunkt.
När på året man ska lägga träffen är ju också något man ska tänka på. Tar man mitt på sommaren så kanske många är bortresta, samtidigt så kanske man inte har tid med träffar om man jobbar/pluggar. Det är ju en avvägning man får göra. En viktig sak att tänka på är att resorna kan påverkas negativt om man håller träffen under sommartabellerna, eller när det är låg trafik av andra skäl. Likaså bör man kanske inte boka träff samma helg som kungliga bröllop, festivaler eller statsbesök. Visst kan det vara trevligt att kombinera forumträff med något annat, men hotell/vandrarhem brukar då vara överfulla, priserna högre, och många resvägar vara antingen omlagda, begränsade eller fullbokade.
Lärdom: Tänk igenom tidpunkten noga, men spika den tillsammans med platsen så tidigt som möjligt. Det går aldrig att hitta en tid som passar alla ändå, men det är inte fel att ta hänsyn till övriga omständigheter i omvärlden.
7. Prova nytt eller förbättra beprövat?
Ja, vi har ju haft en träff förut (2009) på Flottsbro i Stockholm. Vissa tycker att man vill prova något annat ställe, andra tycker det är bättre att utveckla det befintliga konceptet. Ska man tänka praktiskt så är det alla gånger bättre att bygga på en lyckad lösning, och försöka göra den bättre, än att försöka uppfinna hjulet på nytt helt och hållet. Det ser man bara på årets försök, jag tror mycket av orsaken att det inte blev något var att man lade ner för mycket energi på att hitta "något annat", och för lite tid på att förverkliga EN idé.
Jag är helt för att ha stora träffen på olika platser med tiden, det vore både roligt och omväxlande. Men inledningsvis bör man nog försöka hålla sig till det man vet, och försöka bygga på det istället. Då vet man vilka fallgropar man trampade i förra gången och kan göra något åt saken till nästa gång. Börjar man helt från början så ökar bara antalet okända faktorer och allting riskerar att bli sämre istället för bättre, i värsta fall göra så det inte blir någon träff överhuvudtaget.
Mitt råd är alltså att försöka spinna på det givna konceptet en till två gånger till, och sedan när man fått lite rutin på roddandet kanske börja titta på alternativa platser. Då vet alla mer vad som ska göras, vem som gör vad, och det blir lättare att tackla eventuella fallgropar som kan uppstå på den nya platsen.
Men det är klart, om nu ett komplett/färdigt alternativ kommer fram, som någon vill rodda ihop och verkligen se till att det blir av också, då får ju såklart den personen avgöra vilken plats man vill jobba från. Men tills dess är det nog bättre att satsa påså många kända faktorer som möjligt, för att öka chansen att det blir av, och bättre än sist.
Lärdom: Satsa på det ni vet, och lämna framtidsdrömmarna till just framtiden. Drömmar är trevliga, men kan ofta vara svårare att förverkliga än den verklighet man redan har erfarenhet av.
Vem ska anordna?
Egentligen kan väl vem som helst rodda ihop forumträffen. Viktigt är dock att den personen som åtar sig jobbet är beredd på att "leda" arbetet tillsammans med många aspiga viljor som både tycker och tror massa saker om vad som vore bäst. Man bör också ha en ställföreträdare, dels för att dela upp ansvaret och bördan, men även för att ha som säkerhet om någon skulle tvingas hoppa av plötsligt. Framtiden är oviss för många aspergare, så även ekonomin hos dom, det bör man ha med i beräkningarna när man planerar, så allt inte raseras p.g.a. enstaka avhopp eller motgångar.
Lärdom:
Bestäm ansvariga som ska få sista ordet i planerandet, och utse en ställföreträdare som kan hjälpa till och ta över vid behov. Därefter kan man fördela ut uppgifter och ansvarsområden till andra, ta gärna hjälp av deltagarna men se till att inte bli för beroende av enskilda personer.
Sådär, det var väl lite tankar och idéer om forumträffen och planerandet av densamma i framtiden. Oavsett hur det blir i framtiden så hoppas jag att detta kan vara till hjälp.
Lycka till och må kraften vara med er.