Vetandets Värld om livsmedelsforskning
Vetandets värld - Ät rätt och minska risken att bli sjuk
Gick alldeles nyss på P1. Hörde bara sista minutrarna men det lät intressant. Bra att det forskas på om vad vi stoppar i oss. På slutet nämndes det vilka som sponsrar den här forskningen.
Lägger ut podlänk senare.
Rätt mat kan minska risken för bland annat hjärtkärl sjukdomar, högt blodtryck och diabetes. På Lunds universitet arbetar forskare med att studera hur olika livmedel eller kombinationer av livsmedel kan bidra till att förebygga sjukdomar.
Gick alldeles nyss på P1. Hörde bara sista minutrarna men det lät intressant. Bra att det forskas på om vad vi stoppar i oss. På slutet nämndes det vilka som sponsrar den här forskningen.
Lägger ut podlänk senare.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
En bättre titel vore väl "Ät mindre och minska risken om du äter mycket.."
radiolänken skrev:En stor del av arbetet är inriktat på att påverka det metabola syndromet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolt_syndromDet finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition:
Bukfetma, plus minst två av följande:
Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet
Låg andel HDL-kolesterol i blodet
Högt blodtryck
Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2
Det står väl ganska klart att det största problemet inte är vad folk stoppar i sig utan att det är för mycket.
En massa matämnen cirkulerar runt i blodet utan att någonsin tas upp av musklerna för användning och ställer till en massa elände.
En massa matämnen cirkulerar runt i blodet utan att någonsin tas upp av musklerna för användning och ställer till en massa elände.
Flawed skrev:Det står väl ganska klart att det största problemet inte är vad folk stoppar i sig utan att det är för mycket.
Jag skulle vilja hävda att det främst är motsatsen, men att därtill även mängden spelar roll.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Instämmer i att det är vad, inte mängden som är det största problemet. Förutom brist på rörelse.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Egentligen är det väldigt enkelt. Vill man gå ned i vikt ska man stoppa i sig mindre än man förbränner, vill man gå upp i vikt ska man stoppa i sig mer än man förbränner.
Ska man muskelbygga eller träna på elitnivå t.ex är det däremot en bra idé att i större utsträckning ha lite koll på vad man stoppar i sig eftersom för lite av det ena eller det andra kan göra det svårare att nå sitt mål.
Ska man muskelbygga eller träna på elitnivå t.ex är det däremot en bra idé att i större utsträckning ha lite koll på vad man stoppar i sig eftersom för lite av det ena eller det andra kan göra det svårare att nå sitt mål.
tahlia skrev:Egentligen är det väldigt enkelt.
Ja det är korrekt, och angående att förebygga sjukdomar så som de som tas upp i artikeln så behöver man givetvis tänka på vad man äter: som att exempelvis tänka på sockernivåer för att då undvika diabetes, eller som att tänka på vilka fetter man äter för att undvika hjärt- och kärlsjukdomar.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
tahlia skrev:Egentligen är det väldigt enkelt. Vill man gå ned i vikt ska man stoppa i sig mindre än man förbränner, vill man gå upp i vikt ska man stoppa i sig mer än man förbränner. mål.
Inte helt sant då vissa kolhydrater får dina insulinnivåer att skjuta i höjden, tex vitt socker. Även om det är en liten mängd, Så påverkar det kroppens sätt att förbränna. val av kolhydrater kan ge olika mättnadskänsla dessutom.
det finns de som tänker att det viktiga är att man blir mätt men man kan ha mättnadskänslan och kroppen endå inte har fått sin näring. mycket näring och mycket vatten finns i raw food : färska frukter, grönsaker .
Nu ligger poddlänken ute på sidan.
Ät rätt och minska risken att bli sjuk
Ät rätt och minska risken att bli sjuk
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Rekommenderar "Matfusket" på Facebook om man vill bli lite mer medveten om vad det är man stoppar i sig. Glutamat känner nog dom flesta till att det inte är så bra, men hur många vet att (i stort sett) samma substans numera går under namnet "jästextrakt"?
Skojeri på högsta nivå. Jag har numera policyn att allt som jag ej vet vad det är räknas som gift. En annan mystisk ingrediens är "aromer".
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Skulle man skippa allt utom äkta mat skulle det nog vara svårt att äta sig riktigt fet. Samma kalorier kan ju bli massa portioner grönsaksbaserad mat som en ynka slemburgare.
kiddie skrev:Skulle man skippa allt utom äkta mat skulle det nog vara svårt att äta sig riktigt fet. Samma kalorier kan ju bli massa portioner grönsaksbaserad mat som en ynka slemburgare.
håller inte med. det är en gammal myt som lever kvar pga av mycket regeltänkande kring maten.
kiddie skrev:Skulle man skippa allt utom äkta mat skulle det nog vara svårt att äta sig riktigt fet. Samma kalorier kan ju bli massa portioner grönsaksbaserad mat som en ynka slemburgare.
Nja, förr var det status att vara överviktig, så att säga. De rikaste i byn/samhället hade mat i överflöd och festade därefter på det hela samt utförde väldigt lite kroppsarbete (de hade råd att anställa folk till sådant) vilket ledde till ett visst mått av övervikt. På den tiden hade vi inte börjat pyssla med halvfabrikat, aromämnen eller E-medel ännu.
Äter du mer än du förbränner kommer du oundvikligen att gå upp i vikt helt oavsett vad du äter.
Unib12 skrev:nte helt sant då vissa kolhydrater får dina insulinnivåer att skjuta i höjden, tex vitt socker. Även om det är en liten mängd, Så påverkar det kroppens sätt att förbränna. val av kolhydrater kan ge olika mättnadskänsla dessutom.
Ok, en gång till med klarare formulering/omformulering (om jag var otydlig). Om du tar in mer energi än du förbränner så kommer du att gå upp i vikt. På vilket sätt motsäger du det med ditt inlägg?
Spelar som ingen roll om du känner dig mätt eller inte eller om det du tar in gör att du förbränner saktare, ekvationen är densamma. Du har intagit mer energi än du förbränt alltså har du ökat i vikt. (Om vi nu bortser från alla eventuella fysiska åkommor, samt bortser från mediciner som t.ex kan orsaka ansamlingar av vatten och liknande)
Det jag främst vänder mig emot är allt tjafs om GI och LCHF (t.ex). Det är inte så jäkla krångligt som folk ska ha det till. "Metoder" känns mest som ett sätt för någon någonstans att tjäna pengar, på kokböcker, produkter, coachning, föreläsningar och liknande.
Man behöver inga "metoder". Går helt utmärkt att äta vanlig husmanskost så länge man ser till att inte ta in mer energi än man behöver, och gärna mindre energi än man behöver om nu viktnedgång är att föredra.
Man behöver inga "metoder". Går helt utmärkt att äta vanlig husmanskost så länge man ser till att inte ta in mer energi än man behöver, och gärna mindre energi än man behöver om nu viktnedgång är att föredra.
Vad jag menar är att det är lättare att råka äta för mycket av något som är väldigt energitätt. T ex så innehåller en tallrik havregrynsgröt ungefär hälften så många kalorier som en rågad matsked jordnötssmör.
kiddie skrev:Vad jag menar är att det är lättare att råka äta för mycket av något som är väldigt energitätt. T ex så innehåller en tallrik havregrynsgröt ungefär hälften så många kalorier som en rågad matsked jordnötssmör.
Ah, då är jag med. Jo absolut. Det är lite lättare att få plats med ett tio-tolv skedar jordnötssmör än med tio-tolv tallrikar gröt, helt klart.
Personligen behöver jag nog inte oroa mig för just det, jordnötssmör är bland det vidrigaste jag vet.
kiddie skrev:Vad jag menar är att det är lättare att råka äta för mycket av något som är väldigt energitätt. T ex så innehåller en tallrik havregrynsgröt ungefär hälften så många kalorier som en rågad matsked jordnötssmör.
Havregrynsgröt är bland det bästa och nyttigaste mann kan äta till frukost. Lite kalorier i förhållande till hur mätt man blir och mycket mineraler i den som påverkae bl.a hormonnivåer positivt. Inte mycket fett heller, nu äter man iofs ofta nån mjölkprodukt till men där kan man ju välja en lightprodukt för att spara in på fettet.
Micke skrev:...
Glutamat känner nog dom flesta till att det inte är så bra, men hur många vet att (i stort sett) samma substans numera går under namnet "jästextrakt"?
Det kände jag inte till, tack för upplysningen.
kiddie skrev:... ynka slemburgare
Får associationer till McDonald's...
Moggy skrev:Havregrynsgröt är bland det bästa och nyttigaste mann kan äta till frukost. Lite kalorier i förhållande till hur mätt man blir och mycket mineraler i den som påverkae bl.a hormonnivåer positivt. Inte mycket fett heller, nu äter man iofs ofta nån mjölkprodukt till men där kan man ju välja en lightprodukt för att spara in på fettet.
Men lightprodukter är egentligen inte bra om man vill undvika onödiga tillsatser som exempelvis förtjockningsmedel som tillsätts för att kompensera för att produkterna innehåller mindre fett. Fett är inget man ska vara orolig eller rädd för eftersom kroppen behöver fett och det mättar bra.
tahlia skrev:Det jag främst vänder mig emot är allt tjafs om GI och LCHF (t.ex). Det är inte så jäkla krångligt som folk ska ha det till. "Metoder" känns mest som ett sätt för någon någonstans att tjäna pengar, på kokböcker, produkter, coachning, föreläsningar och liknande.
Jag håller med om att man inte behöver krångla till det i onödan. LCHF och GI dieten kan vara bra för de som har exempelvis diabetes och/eller har problem med dieter där de inte känner sig mätta samt om man har starkare sötsug eller hungerkänslor som är svåra att få bukt med om man äter vissa dieter för att försöka gå ned i vikt. Protein och fett är bra för att det mättar effektivt och man håller sig mätt länge samtidigt som det tar bort just sötsug och jobbiga hungerkänslor.
Man behöver inte heller lägga ut pengar på kokböcker, föreläsningar, produkter, coachning o dyl. då det mesta går att ta reda på genom att söka lite på internet, grunderna, recept och tips m.m. Att äta LCHF är ganska enkelt egentligen, det gäller bara att hålla sig till livsmedel som innehåller max eller omkring 5g kolhydrater/100g.