Vet era vänner om att ni har eller får andra vänner?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Ni som har vänner hur gör ni om ni får en ny vän. Berättar ni då för era nuvarande vänner om den ny vännen? Är det något man förväntas göra - en oskriven social kod? Jag har idag en vän och har ganska nyligen börjat lära känna en annan person, där det skulle kunna bli vänskap. Ska jag då berätta för min nuvarande vän om denna nya bekantskap? Detsamma gäller min nya bekantskap, ska jag berätta för den att jag redan har en vän? Jag vill inte såra någon av dem. Kanske dumma frågor - men jag undrar bara? Så himla svårt det här med vänskap!!
- silent_wings
- Anslöt: 2010-01-20
Du kanske kan fråga dig om du hade haft intresse av att veta vilka dina vänner blir vän med.
Jag hade aldrig orkat lyssna på mina vänner vilka personer de träffat eller blivit vän med.
Det är ju inget som intresserar mig det minsta.
Jag bryr mig bara om hur jag och mina vänner har det.
Jag hade aldrig orkat lyssna på mina vänner vilka personer de träffat eller blivit vän med.
Det är ju inget som intresserar mig det minsta.
Jag bryr mig bara om hur jag och mina vänner har det.
Nej, det är inget du behöver berätta. Det är ju inte som svurit en "trohetsed" till första vänner "du och ingen annan ska vara min vän". Det är väl snarare något som kan komma fram när man pratar, typ "igår var jag ute med en kompis och ..." el "imorgon ska jag träffa X och vi ska ...". Alltså inget man behöver redovisa men heller inget man behöver dölja.
Ännu mindre anledning finns det att berätta för den nya bekantskapen att du redan har en vän. Att man redan har vänner är något som folk brukar förutsätta. Blir väl bara aktuellt om den nya vännen skulle säga "du är min första vän", då bör du ju inte svara "samma här".
Ännu mindre anledning finns det att berätta för den nya bekantskapen att du redan har en vän. Att man redan har vänner är något som folk brukar förutsätta. Blir väl bara aktuellt om den nya vännen skulle säga "du är min första vän", då bör du ju inte svara "samma här".
Alien skrev: Att man redan har vänner är något som folk brukar förutsätta.
elle skrev:Alien skrev: Att man redan har vänner är något som folk brukar förutsätta.
Helt klart, förr eller senare kryper det kanske fram att man har någon eller några andra som vänner (eller inga alls) men det är inget man bör berätta hur som helst, det är bara onödig information.
Du berättar precis vad du har lust med för en vän men du bör inte aktivt dölja eller förneka att du umgås med andra heller för det är dåligt för vänskapen. Om du exempelvis ska göra något speciellt med tillsammans med den andra vännen och därför inte kan träffa vän nummer ett är det ju naturligt att man säger det.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Att leva som Aspergare