Vem vinner fotbolls-VM (2010)?
62 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Micke skrev:Pemer skrev:Ja, det är verkligen sanslöst. Och att idrottsmän inte har högre moral än att som tyska målvakten genast i ryggmärgen reagera "oj, det är möjligt att ingen domare såg att bollen var inne, snabbt nu, nu ska inte jag låtsas om något heller... tre miljarder TV-tittare som sett och kommer att se att jag väljer att fuska kan jag stå ut med..."
Snuskigt.
Är det verkligen en grundläggande mänsklig instinkt att vara funtad så, snarare än att vara ärlig?
Fast hade han varit ärlig i det läget så hade han nog samtidigt inte ansetts vara lojal mot egna laget misstänker jag. Sådan tycks fotbollskulturen vara. Och man resonerar nog som så att det inte är mål förrens domaren anser att det är mål, oavsett var bollen befinner sig. Fotboll är ju lite av en bedömningssport trots allt, där det inte sällan är domarnas godtycke som påverkar matchutgången. Kanske inte lätt under dom omständigheterna att vara helt ärlig när det står mycket på spel.
Ja, det är väl så det blir i praktiken... Trist att det ska vara så.
Jag tycker det är hårt att kalla målvakten fuskare. Det är väldigt mycket som står på spel i ett sådant läge, inte bara turneringen och hela nationens förhoppningar utan också hans karriär. Som ung, lovande målvakt hoppas han givetvis att turneringen ska bli ett genombrott och att han därefter ska hamna i ett storlag någonstans i Europa. Hur skulle man själv agera?
tvilling99 skrev:Hur många trodde före vm att Uruguay eller Ghana skulle spela om minst en bronsmedalj?
Jag gissar att det var en rätt begränsad skara människor som trodde det.
Men det är ju bara kul för fotbollen. Man hoppas ju innerligt att det skulle kunna bli en riktig skrällvinnare i år, och varför inte Ghana isåfall?
Det vore ju enormt bra, inte bara för Ghana, utanför hela Afrika, om det för första gången skulle bli en afrikansk vinnare i fotbolls-vm.
Apophis skrev:tvilling99 skrev:Hur många trodde före vm att Uruguay eller Ghana skulle spela om minst en bronsmedalj?
Jag gissar att det var en rätt begränsad skara människor som trodde det.
Men det är ju bara kul för fotbollen. Man hoppas ju innerligt att det skulle kunna bli en riktig skrällvinnare i år, och varför inte Ghana isåfall?
Det vore ju enormt bra, inte bara för Ghana, utanför hela Afrika, om det för första gången skulle bli en afrikansk vinnare i fotbolls-vm.
Visst vore det kul om ett afrikanskt land vann men Ghana har spelat för dåligt för att vinna,afrika får nog vänta på en seger ett tag till.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Aftonbladet skrev:Uruguays Luis Suarez blev nationens hjälte när han målvaktsräddade bollen med händerna i kvartsfinalen mot Ghana igår kväll.
Men frågan är till vilket pris.
Ajax-anfallaren missar semifinalen och kan dessutom bli avstängd i en eventuell final.
Suarez handsräddning på Dominic Adiyiahs nick innebar rött kort, straff och automatiskt en matchs avstängning.
Fifa ska nu ta del av domarens rapport innan de beslutar om det blir ytterligare en matchs avstängning, säger förbundets talesman Pekka Odriozola på lördagsförmiddagen.
Ghanas Gyan Asamoah missade den efterföljande straffen till Suarez vilda jubel. Frågan är om det var det sista vi såg av Suarez på planen i Sydafrika.
Hoppas verkligen han blir avstängd resten av VM. Sånt där ska straffa sig.
jorand skrev:Brasilien var ju klart bättre i första halvlek, men Holland gjorde det ju bra som vände om än med en hel del tur.
Uruguay, Ghana eller Holland blir det ena laget i årets VM-final alltså. Klart oväntat.
Ja,Uruguay eller Holland hade jag inte väntat mig i en final,nu fattas bara att Paraguay slår Spanien så kan det bli Uruguay mot Paraguay i en bronsmatch eller i en final
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Re: Vem vinner fotbolls-vm?
tvilling99 skrev:Vem tror ni vinner fotbolls-vm?
Många experter tror på Spanien och om de skulle vinna så händer något historiskt för ett europeiskt lag har aldrig vunnit ett vm som spelats utanför Europa.
Jag tror att Brasilien eller Argentina vinner.
Jag tror det blir final mellan Holland och Tyskland, och att Tyskland kommer stå som slutsegrare.
Som Apophis redan påpekat har Spanien, liksom Portugal, en sanslös förmåga att misslyckas när det gäller. Det är inte fotbollskunnandet som brister, utan snarare det dåliga självförtroendet som ständigt tycks sänka dem i slutändan.
Vad gäller vuvuzuelorna har jag nu vant mig vid ljudet och gläds i stället åt ett VM helt befriat från den vidriga huliganismen. Det har varit härligt att se den visserligen "hummeltrumpetande", men sportsligt civiliserade publiken på läktarna. Och det har spelats mycken rolig fotboll därtill!
- Deep_Space
- Anslöt: 2009-11-13
Missade tyskarnas utklassning av Argentina men det jag sett tidigare i VM av tyskarna impade stort.
Holland-Uruguay var ruggigt spännande på slutet. Holländarna är helt klart grymma.
Holland-Uruguay var ruggigt spännande på slutet. Holländarna är helt klart grymma.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
...och så vänder man sig till en bläckfisk för att gissa utgången. Säger inte det något om sportjournalisterna?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:...och så vänder man sig till en bläckfisk för att gissa utgången. Säger inte det något om sportjournalisterna?
Det var ju bara en kul grej i nyhetstorkan...
Tror aldrig jag sett så många sportjournalister avlösa varandra som i TV4:s VM-studio. Till det ska läggas deras team på plats i Sydafrika också.
Dessutom har TV4 ytterligare två gökar - nämligen två skåningar vid namn Patrik Ekwall och Ola nånting som inte gör något annat än lever gott på reklampengarna och "kommenterar" VM fem minuter varje dag i TV4 på plats i Sydafrika (de flyger säkert inrikes mellan arenorna också). Observera att detta är det enda de gör - de slipper kommentera själva matcherna; det får Chris och Glenn m fl göra!
Denna är rätt kul förresten:
Zlatan driver med Ekwall
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Adidas har tagit fram en ny bollmodell, döpt till "Jabulani", som används i det här VM:et och har fått ta emot en hel del kritik.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article7428787.ab
Själv har jag inte lagt märke till nånting, men det kan ju vara för att jag inte är särskilt fotbollskunnig och inte har sett så många matcher.
http://www.sport24.co.za/Soccer/WorldCu ... t-20100629
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/footbal ... 739146.stm
Nilklas Söderberg (i Aftonbladet) skrev:Jabulanibollen har lett till den sämsta fotboll jag någonsin sett på internationell nivå, oförklarliga misstag en masse, passningar och mottagningar som man sett vissa spelare i åratal göra i flykten går åt skogen, erkänt duktiga distansskyttar och målvakter sliter sitt hår. De enda frisparksmålen (de är ytterst få) har berott på bollbanor som fått en att tänka på Harry Potter – övernaturligt kan en skruv ändra riktning i luften.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article7428787.ab
Sport24 skrev:Experts puzzling over its allegedly erratic flight - which has unnerved more than one goalkeeper in South Africa - have concluded that the Jabulani ball may simply be too round to fly straight.
Part of the problem may be that "the stitches of the Jabulani are internal, so the ball resembles a perfect sphere", said Eric Berton, deputy director of the Institute of the Science of Movement in Marseille, France.
In other sports - tennis, golf or baseball - the balls have irregularities precisely to insure a more stable and controlled trajectory. The ridges or exposed seams are what make possible spin in tennis or a curveball pitch in baseball.
"Because of the shape, the time of contact with the foot is reduced," said Berton.
"As a consequence, it practically doesn't spin. The ball travels a little less far, and will have a floating and unpredictable trajectory, whether for a striker or a goalkeeper," he told AFP.
Sport24 skrev:Wind-tunnel tests conducted by Kazuya Seo of Yamagata and Takeshi Asai University in Tsukuba also found that the machine-made Jabulani was close to a perfect sphere, and has a tendency to slow suddenly in mid-flight - a disconcerting characteristic for footballers.
Australian scientist Derek Leinweber, based at Adelaide University, concluded after a series of computer tests that the ball goes faster and is more unpredictable than its predecessors.
"That means the goalkeeper can no longer really anticipate its trajectory," he said.
Sport24 skrev:Spain's Iker Casillas has dissed it as "rotten", while Italy's top goalkeeper Gianluigi Buffon tagged it "unpredictable".
Julio Cesar of Brazil suggested he could do better buying a ball in a supermarket.
Själv har jag inte lagt märke till nånting, men det kan ju vara för att jag inte är särskilt fotbollskunnig och inte har sett så många matcher.
http://www.sport24.co.za/Soccer/WorldCu ... t-20100629
BBC skrev:Fifa says there is nothing wrong with the new World Cup ball, dismissing growing criticism from players.
Slovenia's Robert Koren says the Jabulani is "really difficult to control", while Nigeria's Dickson Etuhu rates it as "the worst ball ever".
But Fifa has hit back and insisted it has been "tested" and "approved".
Manufacturers adidas claim altitude is the main factor affecting the Jabulani ball not its design and blames players for not practising enough with it.
"I wouldn't say I am surprised by the negative reaction. It is customary when there is a new ball that players need to get used to it," said Thomas Schaikvan, head of global public relations at adidas.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/footbal ... 739146.stm
Återgå till Intressanta intressen