Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-30 2:32:24

Lilla Gumman skrev:Hej!

Fighterbabe skrev:

Hmm ... om jag inte skulle snacka till mig en Handifon då.

Hälsningar

Lilla Gumman

Men om de säger att det inte går att skicka MMS så är det bara att hålla masken... (på tal om mask/maskor... Hur går det med halsduken? Du kan ju göra maskorna lösare/större så blir den längre...)

Jodå, jag har stickat upp ett nystan och är på nystan nr 2. Så hemskt lång blir den inte, cirka en meter. Lösare maskor? Tja, i så fall skulle jag ha stickat ribbstickning i alla fall, då blir den samma längd men är iaf töjbar lite grann.

Beträffande nya ringsignaler i Handi så finns det de vanliga sju alarmen att välja på, eller om det är nya alarm. En vanlig ringsignal ska inte gå att byta, enligt Gewa. Men jodå, det är ju bara att ansluta Handin till datorn (om nu Handiladdaren medföljer) och sen lägga favorit-ringsignalen i mappen för ringsignaler. Så man ska inte lyssna på Gewa, eller på Habiliteringen heller för den delen.

Hälsningar

Lilla Gumman

Okej, ja, jag kan inget om stickning. men det blir säkert bra :)

Ja, absolut. det GÅR att byta. Helena vet du, hon fixade så jag kunde ha samma ringsignal som jag hade på min mobil. Jag fattade ju inte att det var min som ringde annars eller så hörde jag den inte... Nu har en poppig låt som jag rent reflexmässig reagerar på direkt.

Men meddelandesignalen var knepigare... Alarmen har jag inte försökt byta...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-30 10:43:25

Hej!

Fighterbabe, har du Handiladdaren i datorn?

Jag har fått Handiladdaren föreskriven, det är ett datorprogram till datorn. Jag har en bordsladdare som jag laddar Handin i. Bordsladdaren har två sladdar, en till elnätet och en till USB-porten i datorn. Kopplar jag in USB-porten kan jag via Handiladdaren ladda över fem mp3-låtar, fotografier (till Album) och vanliga små bilder till kalendern.

När Handi står i bordsladdaren och den är kopplad till datorn blir det ju en extra enhet i datorn. Om jag utförskar den enheten hittar jag alla mappar som finns i Handi. En mapp heter Handi, sen går man in på System, därefter Alarm. De heter Alarm1 o.s.v. fram till Alarm9, plus ett alarm som heter Standard. Vill man ha andra alarm, då kopierar man en ljudfil man har på datorn och klistrar in där. Det har jag inte gjort, men det fungerar så.

På samma vis kan man lägga in fler mp3-låtar än fem. Om man vill. Men man ska nog inte lägga till för mycket mp3-musik, då tar minnet fort slut.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2008-11-30 10:46:30

Hej!

Men frågan är vad jag ska säga för att få Handifon. Behöver verkligen en mobil som fungerar jämt, inte bara ibland. En mobil går att ladda varje dag utan att batteriet tar skada. Som alltid är fulladdad åtminstone på morgonen. Ett batteri som inte tar slut jättefort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-30 21:51:00

Fighterbabe, har du Handiladdaren i datorn?

Jag har fått Handiladdaren föreskriven, det är ett datorprogram till datorn. Jag har en bordsladdare som jag laddar Handin i. Bordsladdaren har två sladdar, en till elnätet och en till USB-porten i datorn. Kopplar jag in USB-porten kan jag via Handiladdaren ladda över fem mp3-låtar, fotografier (till Album) och vanliga små bilder till kalendern.

När Handi står i bordsladdaren och den är kopplad till datorn blir det ju en extra enhet i datorn. Om jag utförskar den enheten hittar jag alla mappar som finns i Handi. En mapp heter Handi, sen går man in på System, därefter Alarm. De heter Alarm1 o.s.v. fram till Alarm9, plus ett alarm som heter Standard. Vill man ha andra alarm, då kopierar man en ljudfil man har på datorn och klistrar in där. Det har jag inte gjort, men det fungerar så.

På samma vis kan man lägga in fler mp3-låtar än fem. Om man vill. Men man ska nog inte lägga till för mycket mp3-musik, då tar minnet fort slut.

Hälsningar

Lilla Gumman

Jag fick 2 program med. Ett HP Ipaq och ett Handitools. Jag kan fixa Basicgrejer i datorn. Lägga in bilder, skriva anteckningar osv...

Handifonen är ju nyare och har inte samma krav (tillbehör) som Handi (den som du har).

Däremot kan man synka Outlook i handifonen med outlook i sin vanliga dator, men där är problemet att min dator inte stödjer den programvaran :roll:
Fighterbabe

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-30 21:52:23

Men frågan är vad jag ska säga för att få Handifon. Behöver verkligen en mobil som fungerar jämt, inte bara ibland. En mobil går att ladda varje dag utan att batteriet tar skada. Som alltid är fulladdad åtminstone på morgonen. Ett batteri som inte tar slut jättefort.

Hälsningar

Lilla Gumman

Jag behövde alarm för att komma ihåg allt för att en kalender inte låter. Men sedan var det ju inte alltid att jag hade kalendern med mig. Mobilen har jag däremot oftast med mig. Och då kom ju förslaget upp att en handifon kanske vore bästa lösningen för mig...

Jag laddar kanske batteriet var 3:e dag...
Fighterbabe

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-01 0:53:05

Hej!

När jag hade en papperskalender tittade jag inte så mycket i den. Handi tittar jag faktiskt i.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-12-01 1:50:48

Tjena! Jag fick en handifon i dagarna. Insisterade på att få den så fort den kommit så jag kunde sätta igång med den, men hoppade mer eller mindre över att läsa brukshandsvisningen. Jag brukar få tekniska prylar att funka utan att läsa den. Nu var det dock några helt ologiska steg att gå igenom i installationen av handifonen, och jag råkade installera windows mobile istället. När jag sen försöker installera handifonens funktioner i efterhand får jag bara kalendern och några funktioner till att fungera, inte telefonfunktionen till exempel.

Någon som har tips för hur jag ska installera handiprogrammen?

Programen är förbannat enkla, och det enda som hittills verkar vettigt är kalendern. Resten skulle jag haft användning för när jag var 4 år kanske. Däremot finns det en hel del i windows mobile som underlättar tillvaron. Det sa de på GEWA att man inte får använda dock. Korkat! Jag har ju användning av handifonens funktioner, men även av windows mobile. Med mitt dåliga lokalsinne och stora stress vid bilkörning kan t ex GPS-navigatorn underlätta.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig

Anslöt: 2007-09-28

Inläggav DC » 2008-12-01 8:55:10

snyggsmartosexig skrev:
Programen är förbannat enkla, och det enda som hittills verkar vettigt är kalendern. Resten skulle jag haft användning för när jag var 4 år kanske.

Jag instämmer.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-01 11:15:40

Hej!

Så en Handifon har en GPS-mottagare? Det skulle ju vara toppen! Men man får ju inte använda den, vilket verkligen är synd.

Om jag behöver en Handi men samtidigt vill ha en smartphone så finns det en lösning. Att köpa Handifon själv. Då kostar den cirka 15900 kronor. Sen kan man använda Handi-programmet parallellt med Windows Mobile utan att någon kan säga något. Men 15900 är ungefär lika mycket som ett halvt körkort. För min del har jag inte råd, och det är nog inte många här som skulle anse sig ha råd heller.

Men om jag inte får Handifon nu, ska jag köpa en billig mobiltelefon för typ 300 kronor och sen lägga undan 200 kronor i månaden. Då har jag förmodligen råd att köpa en HP Ipaq 6815 om ett år eller två, jag gissar att priset går ner eftersom det kommer nya modeller hela tiden. Sen hur jag ska få in Handiprogrammet är ju en annan sak, kanske får jag fortsätta ha både Handi och HP Ipaq 6815.

Eller, finns det en billig smartphone med ungefär samma funktioner som en HP Ipaq 6815.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-12-01 22:07:07

Så en Handifon har en GPS-mottagare? Det skulle ju vara toppen! Men man får ju inte använda den, vilket verkligen är synd.

Om jag behöver en Handi men samtidigt vill ha en smartphone så finns det en lösning. Att köpa Handifon själv. Då kostar den cirka 15900 kronor. Sen kan man använda Handi-programmet parallellt med Windows Mobile utan att någon kan säga något. Men 15900 är ungefär lika mycket som ett halvt körkort. För min del har jag inte råd, och det är nog inte många här som skulle anse sig ha råd heller.

Men om jag inte får Handifon nu, ska jag köpa en billig mobiltelefon för typ 300 kronor och sen lägga undan 200 kronor i månaden. Då har jag förmodligen råd att köpa en HP Ipaq 6815 om ett år eller två, jag gissar att priset går ner eftersom det kommer nya modeller hela tiden. Sen hur jag ska få in Handiprogrammet är ju en annan sak, kanske får jag fortsätta ha både Handi och HP Ipaq 6815.

Eller, finns det en billig smartphone med ungefär samma funktioner som en HP Ipaq 6815.

Hälsningar

Lilla Gumman

Ingen aning. Men det går ju att strunta i vad de säger också, som de flesta som skrivit i denna tråden verkar göra. Det är så idiotiskt hur vårt konsumptions- och kapitalistsamhälle sätter käppar i hjulet för effektivt produktutnyttjande. Och speciellt hur utsatta grupper blir mest påverkade av det hela. Ett till exempel är att min medicin kostar över en miljon om året, och de håller på och trilskas om huruvida jag kan få en terapi som kostar kanske 50000 kr om året. Jag tror min reumatism är psykiskt betingad, och har dessutom fått ett uttalande från en neuropsykolog att reumatism i hennes kretsar ses som en psykosomatisk sjukdom. På grund av landstingets irrationella riktlinjer blir det då så att jag får en medicin för resten av mitt liv som kanske kommer kosta 60 miljoner för samhället istället för att få en terapi några år för kanske 150000 och sen bli frisk. Men det är klart, då får ju inte läkemedelsföretagen sälja sina mediciner, och kan inte tjäna pengar på mig. Och tillbaks till första frågan. Varför utsatta grupper inte kan få utnyttja ett hjälpmedels fulla kapacitet, till ingen kostnad alls för landstinget, kan jag inte förstå. Det är kapitalismens slutliga ironi; när den har gått så långt att personer som inte har något inte får tjäna något även om det inte kostar något för någon utan egentligen i långa loppet leder till vinst för samhället då folk får den hjälp de behöver till kostnader de kan klara av. Allt man kan göra är väl att sätta sitt hopp till finanskrisen; att kapitalistsamhället faller när ekonomin brakar. Och att det system som följer blir bättre och mer solidariskt.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig

Anslöt: 2007-09-28

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-02 0:20:47

Hej!

Hmm. I dagsläget använder jag alla funktionerna i Handi-programmet (utom Bildstöd och sånt, som inte har nån relevans för mig).

Ibland då jag har väntat på buss eller tåg, eller färdats långt med buss eller tåg, har jag gått ut i Windows och spelat Bubble Breaker eller lagt patiens. Det har lugnat mig och gjort mig mindre nervös. Egentligen får jag inte göra det, och jag brukar tänka att ingen ska veta om det så jag visar det inte för nån. Men det gör ju inget att jag spelar, eftersom jag inte använder Outlook eller nåt annat planeringsverktyg.

I Windows finns det anteckningar, man kan rita eller skriva direkt på skärmen. Det tycker jag är bra, det skulle finnas för Handi också brukar jag tänka. Men vad då, det är ju bara att gå ut i Windows och använda de program man vill och behöver. Vem kollar det? De på hjälpmedelscentralen rensar den Handi som man lämnar in i utbyte mot en annan version, de kollar säkert inte vad man har gjort i Handin.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Fighterbabe » 2008-12-02 23:14:09

Det lanseras en GPS-funktion i vår till handifonen (nyaste modellen). Med alla gång och cykelbanor i Borlänge (Borlänge är först ut). Jag var med och provade fram funktionen för några veckor sedan...
Fighterbabe

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-02 23:44:31

Hej!

Fighterbabe skrev:

Det lanseras en GPS-funktion i vår till handifonen (nyaste modellen). Med alla gång och cykelbanor i Borlänge (Borlänge är först ut). Jag var med och provade fram funktionen för några veckor sedan...

Hur fungerade det tyckte du?

Jag och maken har en enkel handhålld GPS-mottagare till geocaching. Då skriver man in X och Y-koordinater, sen följer man GPS:en till den punkten. Man kan också lägga in de koordinater där man var sist. Bra om man varit på en plats som man vill hitta igen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav aspiemelly » 2008-12-03 22:13:21

hej har bara läst igenom dom senaste sidorna så om nån har frågat/svarat innan ber jag om ursäkt. Jag har en äldre 2-3år gammal handi, och skulle ev. få en handifon. Hur bra som helst tyckte jag, men nu har jag äntligen fått en mac istället för idiot pc:n. Allt var helt perfekt tills jag skulle koppla ihop med handi... funkar bara med windows!! alla hjälpmedel verkar vara "windows only" . Nån som vet hur jag kommer runt detta utan att skaffa en pc/installera windows, för det gör jag aldrig igen.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav MsTibbs » 2008-12-03 23:50:58

aspiemelly skrev:hej har bara läst igenom dom senaste sidorna så om nån har frågat/svarat innan ber jag om ursäkt. Jag har en äldre 2-3år gammal handi, och skulle ev. få en handifon. Hur bra som helst tyckte jag, men nu har jag äntligen fått en mac istället för idiot pc:n. Allt var helt perfekt tills jag skulle koppla ihop med handi... funkar bara med windows!! alla hjälpmedel verkar vara "windows only" . Nån som vet hur jag kommer runt detta utan att skaffa en pc/installera windows, för det gör jag aldrig igen.

Jag gör som så att jag lägger in alla texter, extraikoner, foton, musik mm som jag vill lägga in på Handi på ett USB-minne och lånar föräldrarnas pc när jag är där på besök. Jag har inget behov av att koppla Handi till dator särskilt ofta, så det fungerar alldeles utmärkt att göra på det sättet. Man ju fråga polare om dom har en gammal Windowsdator som ligger och skräpar som man kan köpa billigt, men i det fallen verkar det enklare att installera Win på macen. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-04 1:12:42

Hej!

Jag har mejlat till Habiliteringens arbetsterapeut och hon skulle kolla med en kollega om jag kan få Handifon i stället.

Så, alla som har Handifon får gärna skriva ner sina erfarenheter.
Att Fighterbabes telefon har krånglat vet jag. Men är det fler som har erfarenheter?

I valet mellan en enkel mobiltelefon (utan en massa finesser) för ca. 300 - 400 kronor och en Handifon, vad skulle ni välja?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-04 1:28:48

aspiemelly skrev: Nån som vet hur jag kommer runt detta utan att skaffa en pc/installera windows, för det gör jag aldrig igen.

Windows funkar under VirtualBox och stör då inte det övriga systemet. Men det verkar som sagt klart lite komplicerat att behöva installera Windows för en sådan sak.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav MsTibbs » 2008-12-04 1:48:38

Bjäbbmonstret skrev:
aspiemelly skrev: Nån som vet hur jag kommer runt detta utan att skaffa en pc/installera windows, för det gör jag aldrig igen.

Windows funkar under VirtualBox och stör då inte det övriga systemet. Men det verkar som sagt klart lite komplicerat att behöva installera Windows för en sådan sak.

Funkar VirtualBox med Intel? Hur mycket RAM krävs? Min trotjänare är två år jag börjar bli orolig han ska bryta lårhalsen med ett så tungt åbäke som XP... :)
MsTibbs

Inläggav aspiemelly » 2008-12-04 17:14:27

MsTibbs skrev:
Jag gör som så att jag lägger in alla texter, extraikoner, foton, musik mm som jag vill lägga in på Handi på ett USB-minne och lånar föräldrarnas pc när jag är där på besök. Jag har inget behov av att koppla Handi till dator särskilt ofta, så det fungerar alldeles utmärkt att göra på det sättet. Man ju fråga polare om dom har en gammal Windowsdator som ligger och skräpar som man kan köpa billigt, men i det fallen verkar det enklare att installera Win på macen. :)

Verkar vara den billigaste lösningen, slipper windows på mac:en, tyvärr innebär detta att jag tvingas träffa superNTna, min dröm är att klara mig utan dom nån gång, men det är nån slags beroende, suck. Funderade på en sån där mini-pc för 2-3000 men vill inte sponsra bill gates o co....

Mstibbs, vilken mac har du?
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Inläggav MsTibbs » 2008-12-04 19:23:49

aspiemelly skrev:Mstibbs, vilken mac har du?

Jag har en vit typ två år gammal MacBook.

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook2,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 1.83 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 2 MB
Minne: 1 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MB21.00A5.B07
SMC-version: 1.13f3
Serienummer: *censur*
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad
MsTibbs

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-04 19:30:02

MsTibbs skrev:
Funkar VirtualBox med Intel? Hur mycket RAM krävs? Min trotjänare är två år jag börjar bli orolig han ska bryta lårhalsen med ett så tungt åbäke som XP... :)

Jag har Intel och en GB RAM på en 1 1/2 år gammal Powerbook med MacOS 10.4 och det funkar utmärkt för sporadiskt windowsanvändande.
Enligt http://www.virtualbox.org/wiki/End-user_documentation
krävs 512 Mb men rekommenderas 1 GB men för sporadisk användning kan det vara värt att pröva även med 512 då programmet är gratis att installera och använda.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-22 20:16:37

Hej!

Jag sla få Handin utbytt till en Handifon. Handifonen är beställd och kommer kanske i mitten på januari.

Om jag avslutar Handi-programmet och går ut i Windows Mobile, hur kommer jag då tillbaka till Handi-programmet igen? Är det någon som vet?

Inte för att jag ska gå ut i Windows Mobile på en gång, men om något händer hur gör jag?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav aspiemelly » 2008-12-22 20:42:35

På handin har jag bara gjort så att jag stoppat pennan i det lilla hålet, för att liksom starta om, då kommer den tillbaka med handiprogrammet. Vet inte hur bra det är att göra så eller om det funkar likadant på handifon.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-23 23:59:28

Hej!

Jag har hört att i Handifon startar den upp med det som senast användes. Använder man Handi-programmet startar Handi-programmet. Går man ut i Windows och startar om startar Windows.

Under Program ligger två spel, Word, Excel och lite annat, men inte Handi-programmet. Har inte hittat det i Windows-miljön trots att jag har letat. Så vad jag behöver veta är hur jag går in i Handi-programmet från Windows, utan omstart.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in