Vasa 1628
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vasa 1628
Unik och spännande dramadokumentär om regalskeppet Vasa.
http://svtplay.se/v/2658512/dokumentarf ... 1628_del_1
http://svtplay.se/v/2658523/dokumentarf ... 1628_del_2
Tillgängliga t.o.m. tor 2 feb
SVT skrev:Historien om skeppet Vasas öde är välkänd. Men historierna om människorna som byggde skeppet har inte berättats. I den här tvådelade dramadokumentär får vi en inblick i hur människorna levde för nästan fyrahundra år sedan. Den andra delen börjar med bärgningen av regalskeppet, 1961, drygt 300 år efter att det sjönk.
http://svtplay.se/v/2658512/dokumentarf ... 1628_del_1
http://svtplay.se/v/2658523/dokumentarf ... 1628_del_2
Tillgängliga t.o.m. tor 2 feb
Re: Vasa 1628
Jag såg just reprisen av andra delen; missade en stund av det när det gick härom kvällen. Jag visste inte att Stockholm Ström var så pass djup.
En undran som jag fick när jag såg filmbilderna av bärgningen är att kvalitén är så bra; kan materialet ha restaurerats?
En undran som jag fick när jag såg filmbilderna av bärgningen är att kvalitén är så bra; kan materialet ha restaurerats?
Jag såg delen om själva förlisningen.
Var på Vasamuseet sommaren 2011. Otrolig upplevelse, inte konstigt att det har världsrykte.
Gillade speciellt informationsfilmen med lysande engelsk speakerröst av Stellan Skarsgård. Där fick man också se mycket från restaureringen.
Var på Vasamuseet sommaren 2011. Otrolig upplevelse, inte konstigt att det har världsrykte.
Gillade speciellt informationsfilmen med lysande engelsk speakerröst av Stellan Skarsgård. Där fick man också se mycket från restaureringen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
När jag var liten fick man gå ombord på själva skeppet. Var där med klassen i ettan tror jag. Har kvar en minnesbild av när vi går på något av kanondäcken. Mörkt och fuktigt var det (eftersom de fortfarande spolade det hela tiden), och det kändes mindre och trängre än den imponerande jätte som tornar upp sig på nuvarande Vasamuseet. Man såg inte lika mycket av det exteriört som nu men det var en fantastisk känsla inuti.
Blir avundsjuk på både Iridia och att kunna (åter)skapa miljöer såpass detaljerat som i filmen. (När bygger de en replik fast någon meter bredare i buken?)
Fast synd med alla filmskapare och -finansiärer som lägger ner så här mycket på den visuella miljön men fullständigt struntar i språket (kanske med undantag för något hemmagjort försök med enstaka ord som man ofrånkomligen har missförstått) och nästan fullständigt i tids- och miljöenlig musik. På det viset får man ändå inget som liknar en helhetsbild. "Vore svårsmält", naturligtvis, klart man inte lär sig smälta vad man aldrig får möta.
Fast synd med alla filmskapare och -finansiärer som lägger ner så här mycket på den visuella miljön men fullständigt struntar i språket (kanske med undantag för något hemmagjort försök med enstaka ord som man ofrånkomligen har missförstått) och nästan fullständigt i tids- och miljöenlig musik. På det viset får man ändå inget som liknar en helhetsbild. "Vore svårsmält", naturligtvis, klart man inte lär sig smälta vad man aldrig får möta.
Iridia skrev:När jag var liten fick man gå ombord på själva skeppet. Var där med klassen i ettan tror jag. Har kvar en minnesbild av när vi går på något av kanondäcken. Mörkt och fuktigt var det (eftersom de fortfarande spolade det hela tiden), och det kändes mindre och trängre än den imponerande jätte som tornar upp sig på nuvarande Vasamuseet. Man såg inte lika mycket av det exteriört som nu men det var en fantastisk känsla inuti.
Satan i gatan vad coolt. Det måste ju onekligen vara ett minne för livet. Jag kommer ihåg det där museet när de sprutade på den där konserverings vätskan. Men det nuvarande är grymt man verkligen ser hur grandiost skeppet är. När jag var där med min son första gången han har ett minne ifrån var hans reaktion när man kom in från kassorna ett högt WOOOAW med ögon stora som tefat.
Men tack för att du berättade om filmerna på SVT-play ska nog kolla på dom i helgen med sonen han kommer förbi jag tror att han kommer att uppskatta dom.
Tyvärr, jag litar inte på Ted Borg. Han är inte finlandssvensk, det hör man till exempel på sje-ljuden, och vad kan han då mer ljuga om?
Mm sant, Iridias länkar är nog de som gäller om man vill ha tillförlitlig information .
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Har en del minnesbilder från början av sextiotalet, först från bärgningen som visades på TV och senare av ett besök på det "fuktiga" museet, hade inte börjat skolan men kommer i håg alla ljuden och dofterna, de mörka skumma utrymmena, byggställningar, presenningar och plank, tror mig minnas även det som Iridia beskriver av ett besök ombord, men att jag då inte hade klart för mig vad det var jag såg, skumt,rått, fuktigt, plaskigt och ett väsande från alla spolmunstycken tillsammans med de blandade dofterna från vattendränkt sjöek, dy, svavelsyra och konserveringskemikalier, tror mig varit lite skrämd kanske otrygg av de nyckfulla ljuden då jag minns tydligare återvändandet till själva förhallen som bevakades av ett par vaktmästare förutom biljett och souvenirförsäljaren i entreen, förhallen upplyst och mindre ljudlig som kontrast till själva dockan ... nästan andaktsfull med sin utställning av fornt och nytt, en tidsresa från förlisning till bärgning, minns att jag föreställde mig hur det skulle vara att då på 1600-talet firas ner med den dykarklocka som var upphängd till visning, spännande för en liten knatte att förstå hur det gick att redan på den tiden gå på djupet med sin nyfikenhet lika spännande som grodmansdräkten med sina blyskor och kopparhjälm som använts vid bärgningen ...
Tack för SVT länkarna, de är bokmärkta som ... OBS Viktigt!
Mvh /dylikt/djupig/dykdig
Tack för SVT länkarna, de är bokmärkta som ... OBS Viktigt!
Mvh /dylikt/djupig/dykdig
Jag tror att jag har sett skeppet två gånger, på senare delen av 70-talet; fukt och mörker, men jag minns inte om man fick embarkera farkosten.
Jag såg bärgningen på TV var hemma för att jag var "sjuk" väldigt lämpligt.
Var med klassen och tittade på vasa när hon låg i en torrdocka på bäckholmen, den plats hon lades på efter bärgningen. Har sett del ett, så nu skall jag se tvåan.
Var med klassen och tittade på vasa när hon låg i en torrdocka på bäckholmen, den plats hon lades på efter bärgningen. Har sett del ett, så nu skall jag se tvåan.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
atoms skrev:Jag tror att jag har sett skeppet två gånger, på senare delen av 70-talet; fukt och mörker, men jag minns inte om man fick embarkera farkosten.
det fick man göra ända till mitten av nittiotalet
segdeg skrev:... och senare av ett besök på det "fuktiga" museet, hade inte börjat skolan men kommer i håg alla ljuden och dofterna, de mörka skumma utrymmena, byggställningar, presenningar och plank, tror mig minnas även det som Iridia beskriver av ett besök ombord, men att jag då inte hade klart för mig vad det var jag såg, skumt,rått, fuktigt, plaskigt och ett väsande från alla spolmunstycken tillsammans med de blandade dofterna från vattendränkt sjöek, dy, svavelsyra och konserveringskemikalier, tror mig varit lite skrämd kanske otrygg av de nyckfulla ljuden då...
Ja, det kändes liksom provisoriskt på något sätt, mer som en byggarbetsplats än som ett museum, och man fick gå mycket försiktigt. Nu när jag läste din målande beskrivning så väcktes de tillhörande ljud- och doftminnena också så att det var som att vara där igen. (Innan hade jag främst bilder då det visuella är starkast hos mig.)
Tusen tack för det!
Helt okej alltid intressant och få reda på mer om Vasa skeppet. Tycker den var lite väl torr och enkel sista delen var många delar en ren kopia av den tidigare filmen om Vasa med Stellan skarsgård som berättare.
Vore kul om Hollywood får lust och göra en riktig drama film baserad på Vasa
Vore kul om Hollywood får lust och göra en riktig drama film baserad på Vasa
Torsdag skrev:Vore kul om Hollywood får lust och göra en riktig drama film baserad på Vasa
Mja … Det är ju en sak att vi bygger ett museum över ett svenskt ingenjörsfiasko som t.o.m. överträffar Ågestareaktorn. Men att exportera konceptet till Hollywood, skulle inte det kunna skada märkningen "Made in Sweden"? Jag ser framför mig en Johnny Depp i 1600-talskläder, som rotar i en kartong med texten "IKEA: Vasa, båt, stor".
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-06 4:42:45, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Torsdag skrev:Vore kul om Hollywood får lust och göra en riktig drama film baserad på Vasa
Mja … Det är ju en sak att vi bygger ett museum över ett svenskt ingenjörsfiasko som t.o.m. överträffar Ågestareaktorn. Men att exportera konceptet till Hollywodd, skulle inte det kunna skada märkningen "Made in Sweden"? Jag ser framför mig en Johnny Depp i 1600-talskläder, som rotar i en kartong med texten "IKEA: Vasa, båt, stor".
10+!
Jag som alltid trott han var en äkta vetare! .geocache skrev:Jag fick "jätte-skådespelarvarning" när jag tittade på filmen med Ted Borg...
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Jag som alltid trott han var en äkta vetare! .geocache skrev:Jag fick "jätte-skådespelarvarning" när jag tittade på filmen med Ted Borg...
Hallå, imperativ!
Få se nu... vilken är "din" koppling mellan Vasaskeppet och fartyg ur "Visbyklassen" (jag undrar snällt, ifrågasätter inte)?
Få se nu... vilken är "din" koppling mellan Vasaskeppet och fartyg ur "Visbyklassen" (jag undrar snällt, ifrågasätter inte)?
Menar du då att "Vasa" hade varit sjöduglig om det hade gått längre tid från beställning till leverans?
Man får ju dock ta i beaktande att just 1628 låg Sverige i krig mot Polen. När "Visby" beställdes låg vi inte i "eget öppet" krig mot någon nation alls, till skillnad mot på 1600-talet.
Man får ju dock ta i beaktande att just 1628 låg Sverige i krig mot Polen. När "Visby" beställdes låg vi inte i "eget öppet" krig mot någon nation alls, till skillnad mot på 1600-talet.