Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2015-07-31 10:29:37

Detta forum har blivit en plattform för Sverige Demokrater där de kan skriva om hur synd det är om dom och hur illa de är behandlade. Det verkar inte finnas någon diskussion om diagnosen asperger öht längre. Ja någon kan ställa frågan

" har jag asperger?"

Men oftast får den ett intetsägande svar. Och sen dör den tråden. Däremot om någon öppnar en tråd om SD då blir det liv i luckan. Jag börjar bli rätt trött på dessa " tycksyndomossSDare - trådar". Och sen när man ger mothugg så blir man kallad för landsförrädare och dyl.

Finns det bara 2 ämnen kvar att diskutera? Religion - Hurvida man ska acceptera muslimer eller inte och Sverige Demokraterna. Ja det verkar vara mest sådana diskussioner numera.

Är det fler som reagerat på detta?

OBS! Ber om ursäkt ifall detta hamnade i fel avdelning.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav aspiemason » 2015-07-31 10:33:55

Ja jag håller helt med dig. Hade jag velat prata SD hade jag sökt mig till ett sådant forum. Jag kom hit för jag har asperger och ville lära känna folk med asperger och prata om asperger och byta erfarenheter. Inte mötas av Sluta Hata SD trådar så fort man loggar in på sidan.
aspiemason

Anslöt: 2015-05-01

Inläggav Wine » 2015-07-31 10:54:06

kullan skrev:Detta forum har blivit en plattform för Sverige Demokrater där de kan skriva om hur synd det är om dom och hur illa de är behandlade. Det verkar inte finnas någon diskussion om diagnosen asperger öht längre. Ja någon kan ställa frågan

" har jag asperger?"

Men oftast får den ett intetsägande svar. Och sen dör den tråden.
...

Ja och det kanske inte är så konstigt heller? Man kan ju för det första inte diagnostisera någon på ett forum utifrån vad denne någon skriver om sig själv och inte heller tycker jag att det är konstruktivt att spekulera särskilt mycket i vad det kan handla om för psykiatrisk problematik eftersom det enda sättet man säkert kan få reda på om man verkligen har autismspektrumproblematik är att man genomgår en neuropsykiatrisk utredning.

Sedan har jag faktiskt rätt svårt att förstå varför man endast ska vara intresserad av att diskutera aspergerfrågor på detta forum bara för att man har AS, finns väl mycket annat här i livet som man kan vara intresserad av också och som man kan ha en vilja att diskutera?

Det finns ju en hel del annat här på forumet också som inte är särskilt "aspergerrelaterat" heller, det är ju inte bara politik och religion som diskuteras här, något som du personligen kanske stör dig på utan även annat som diskuteras i olika trådar som du men kanske inte andra som har diagnos Aspergers syndrom är särskilt intresserade av.

Alla har nog inte heller samma uppfattning om vad detta forum ska vara, eller vad som ska diskuteras här, en del kanske anser att detta borde vara primärt ett stödforum för individer med AS medan andra kanske ser det mer som en plats att vistas på där man kan möta andra individer med AS och diskutera allt mellan himmel och jord och det man är intresserad av.

Varför inte istället strunta i att läsa trådar som inte anses intressanta? Jag läser ju inte trådar om ämnen som inte intresserar mig.
Senast redigerad av Wine 2015-07-31 10:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-31 10:54:22

Det är mest trådar om hur ni ska stoppa SD och hur dåliga SD är ju. Det har startats 1 tråd till SD-röstarnas försvar, eller snarare deras rätt åt rösta på vad fan de vill utan att bli lynchmobbade.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Gripandekylig » 2015-07-31 12:13:41

kullan skrev:Det verkar inte finnas någon diskussion om diagnosen asperger öht längre.
aspiemason skrev:Jag kom hit för jag har asperger och ville lära känna folk med asperger och prata om asperger och byta erfarenheter.

Jag rekommenderar att läsa och att skriva i trådarna i underkategorierna inom Allt om Asperger; där tas sällan lika stormiga diskussioner upp som exempelvis i avdelningen AoG.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Puzzle » 2015-07-31 12:51:51

Gripandekylig skrev:
kullan skrev:Det verkar inte finnas någon diskussion om diagnosen asperger öht längre.
aspiemason skrev:Jag kom hit för jag har asperger och ville lära känna folk med asperger och prata om asperger och byta erfarenheter.

Jag rekommenderar att läsa och att skriva i trådarna i underkategorierna inom Allt om Asperger; där tas sällan lika stormiga diskussioner upp som exempelvis i avdelningen AoG.

Precis, brukar vara fler diskussioner där än vad man kanske tänker på för dom är inte lika ofta uppe på "Senaste inläggslistan". "Obesvarade inlägg" kan också vara lite intressant att kika in på nu och då.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav Alien » 2015-08-02 0:21:16

kullan skrev:Detta forum har blivit en plattform för Sverige Demokrater där de kan skriva om hur synd det är om dom och hur illa de är behandlade. Det verkar inte finnas någon diskussion om diagnosen asperger öht längre. Ja någon kan ställa frågan

" har jag asperger?"

Men oftast får den ett intetsägande svar. Och sen dör den tråden. Däremot om någon öppnar en tråd om SD då blir det liv i luckan. Jag börjar bli rätt trött på dessa " tycksyndomossSDare - trådar". Och sen när man ger mothugg så blir man kallad för landsförrädare och dyl.

Finns det bara 2 ämnen kvar att diskutera? Religion - Hurvida man ska acceptera muslimer eller inte och Sverige Demokraterna. Ja det verkar vara mest sådana diskussioner numera.

Är det fler som reagerat på detta?

OBS! Ber om ursäkt ifall detta hamnade i fel avdelning.

Sådana trådar som "Har jag AS" blir med nödvändighet inte så långa, eftersom de utgår från just TS situation. De trådarna brukar inte slås ihop, därför finns det så många sådana trådar. Citerar från Vanliga frågor:
"Har jag AS?" (Följt av låååång lista över potentiellt aspiga karaktärsdrag och/eller detaljerad självbiografi.)

Det kan tyvärr inte vi veta. Det faktum att du ens funderar på att posta en så lång och detaljerad lista kan tyda på det, men för att få veta säkert behöver du göra en neuropsykiatrisk utredning.

Om du vill veta om du har så pass många potentiella AS-drag att det ens är värt att ansöka om utredning så finns det online-tester på nätet som (utan att man bör ta dem alltför allvarligt) kan ge viss preliminär indikation.
fragor.php

Man skulle i princip kunna citera detta i varje sådan tråd, men det gör man inte eftersom den nya medlemmen skulle kunna känna sig avvisad och avsnoppad då. De vill ha svar betr just dem. Men medlemmar som sett dessa frågor i åtta år orkar inte alltid svara på denna fråga.

Mer generella frågor om AS är också något som de nyare medlemmarna brukar vara intresserade av. Men de som varit med från början har diskuterat det länge nog och vill diskutera andra ämnen.

Jag tycker inte det stämmer att folk bara diskuterar politik och religion. Däremot att trådarna lätt urartar. Och SD:are är alltid aktiva på sådana forum där politik och religion diskuteras. Enda sättet att slippa ifrån dessa diskussioner vore att ha ett forum för enbart AS-frågor. Men då skulle nog många tröttna på forumet efter ett tag. F ö är jag inte ens säker på att det skulle hjälpa. Om någon klagade över att det finns för lite pengar för specialundervisning av barn med autism, så skulle alltid någon hävda "det beror på att det finns för många flyktingbarn i klasserna, alla pengar går till dem".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav notwoodstock » 2015-08-02 0:29:54

Läser selektivt. Är också ganska tillfredsställd med mina nya, sedan 1,5 år tillbaka, här inskaffade kunskaper om Asperger. :-)Happy
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Alien » 2015-08-02 0:36:47

sugrövmanövern skrev:Det är mest trådar om hur ni ska stoppa SD och hur dåliga SD är ju. Det har startats 1 tråd till SD-röstarnas försvar, eller snarare deras rätt åt rösta på vad fan de vill utan att bli lynchmobbade.

Vaddå lynchmobbad, ingen tvingas berätta vilket parti den röstar på. Och att man hårdhänt kritiserar partiet är inte samma sak som att man diskuterar enskilda personer, det hoppas jag iaf.

Det är snarare så att SD:are startar trådar som går ut på att allt ont i landet beror på att vi tar emot för många flyktingar ("importerar för många invandrare" brukar det stå). Dessutom så drar SD:arna in sin universallösning och sitt syndabockstänkande in i många andra trådar, som andra startat. Då blir man lite trött.

Den som inte är SD:are finner sig i en omöjlig situation. Ska man låta SD:arna stå oemotsagda och låta nykomlingar tro att forumet mest består av SD:are? Eller ska man säga emot varje gång av princip, med risk för att bli helt utmattad? Jag kan inte erinra mig att jag själv skapat någon tråd om just SD.

Diskussionerna brukar tyvärr inte leda till någon ömsesidig förståelse heller. Kanske finns det inga nya argument och vi tvingas upprepa samma argument i evighet.

Det är inte så att man får läsa vad moderater, folkpartister, centerpartister och socialdemokrater tycker heller. Politikdiskussionerna känns väldigt polariserade.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-08-02 0:37:56

notwoodstock skrev:Läser selektivt. Är också ganska tillfredsställd med mina nya, sedan 1,5 år tillbaka, här inskaffade kunskaper om Asperger. :-)Happy

Kul att höra. Ja, forumet är ju också en kunskapsbank. Finns mycket intressant att läsa, även i gamla trådar.
Alien
Moderator

Inläggav RainBowChild » 2015-08-02 0:39:16

Forumet är överflödigt.
RainBowChild
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-07-12

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 4:55:57

@RainBowChild, Vilka forum är nödvändliga då?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Puzzle » 2015-08-02 10:32:58

Jag skulle nog säga att det bästa sättet att ändra på vilka ämnen som diskuteras är att helt enkelt starta trådar om sånt som man är intresserad av och vill prata om. I och med att vi ändå har så många medlemmar här så finns det nog alltid någon som är intresserad av samma saker som en själv även om de nuvarande diskussionerna inte tyder på det.
Puzzle

Inläggav Wine » 2015-08-02 10:47:43

Puzzle skrev:Jag skulle nog säga att det bästa sättet att ändra på vilka ämnen som diskuteras är att helt enkelt starta trådar om sånt som man är intresserad av och vill prata om. I och med att vi ändå har så många medlemmar här så finns det nog alltid någon som är intresserad av samma saker som en själv även om de nuvarande diskussionerna inte tyder på det.

Ja, det är nog det bästa rådet man kan ge, alla är vi ju delaktiga i detta forum och istället för att gnälla och klaga kan man ju försöka att själv styra upp det.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Puzzle » 2015-08-02 10:55:54

Wine skrev:
Puzzle skrev:Jag skulle nog säga att det bästa sättet att ändra på vilka ämnen som diskuteras är att helt enkelt starta trådar om sånt som man är intresserad av och vill prata om. I och med att vi ändå har så många medlemmar här så finns det nog alltid någon som är intresserad av samma saker som en själv även om de nuvarande diskussionerna inte tyder på det.

Ja, det är nog det bästa rådet man kan ge, alla är vi ju delaktiga i detta forum och istället för att gnälla och klaga kan man ju försöka att själv styra upp det.

Precis, bra sammanfattning på vad som tog mig ett mindre stycke att skriva. :wink:
Puzzle

Inläggav Wine » 2015-08-02 11:05:39

Puzzle skrev:
Wine skrev:

Precis, bra sammanfattning på vad som tog mig ett mindre stycke att skriva. :wink:

:wink: Ibland har jag själv samma problem att sammanfatta mig kort och skriver säkert väldigt mycket mer omständligt än vad som egentligen hade varit nödvändigt.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Alien » 2015-08-02 17:02:49

Tyvärr tycks det vara så att de kontroversiella trådarna är livaktigast. De andra trådarna kan handla om intressanta saker men drar inte till sig samma uppmärksamhet. Många gillar att bråka?
Alien
Moderator

Inläggav Puzzle » 2015-08-02 17:21:09

Alien skrev:Tyvärr tycks det vara så att de kontroversiella trådarna är livaktigast. De andra trådarna kan handla om intressanta saker men drar inte till sig samma uppmärksamhet. Många gillar att bråka?

Obotlig optimist som jag ibland är så säger jag nog att det är vissa ämnen som politik,religion och diagnosen kan bli väldigt personliga och det är därför dom drar mer uppmärksamhet än andra och inte att folk helt enkelt vill bråka för bråkandets skull.

Sen kommer man till det där stadiet som jag brukar kalla "meningslösa diskussioner" där alla står fast vid, försvarar och upprepar sin ståndpunkter men ingen lyssnar sen så snurrar det på och stämningen sjunker tills någon antingen backar eller blir tillsagd. Vilket betyder att diskussionerna aldrig riktigt får ett slut för ingen vill varken ändra sitt eget tänk eller lyssna och acceptera den andres.

"Live and Let Live"-principen hade nog varit bra om flera följde. :wink:
Puzzle

Inläggav Pikachu » 2015-08-02 17:29:26

Puzzle skrev:"Live and Let Live"-principen hade nog varit bra om flera följde.
Du är medveten om att det här är aspergerforum?
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Inläggav Puzzle » 2015-08-02 17:35:04

Pikachu skrev:
Puzzle skrev:"Live and Let Live"-principen hade nog varit bra om flera följde.
Du är medveten om att det här är aspergerforum?

Va, är det?? Är det därför det står aspergerforum där uppe i stora (eller ja, små) bokstäver? :P Jag sa ju dessutom bara att det vore bra, inget krav på att man måste lyssna på mig även om jag såklart alltid har rätt i allt.. :wink:
Puzzle

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-07 16:43:52

Vart tog själva aspergerforum vägen där vi en gång diskuterade just asperger? Nu är det mest trådar om invandrare, rasism, antirasism, SD osv.

Admin

Slog ihop två likartade trådar.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav Julianus » 2015-08-07 17:02:29

Ja, det är sjukt.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Tantaly » 2015-08-07 17:11:18

Verkar som om många medlemmar på detta forum har politik som specialintresse och gör inget annat än att prata om det om dagarna. Sedan är det typiskt aspigt att hålla fast vid sina åsikter och så barkar det bara iväg.

Jag tror att dessa diskussioner tar upp hela flödet så att man glömmer bort aspergerrelevanta trådar. Eller så vågar folk inte skriva i såna trådar längre.

Det är nog upp till Liebert här att bestämma vilket typ av forum han vill att det ska vara.
Tantaly
Inaktiv

Anslöt: 2014-11-13

Inläggav jesusiscool » 2015-08-07 17:31:16

det är nog mer seriöst på aspergergruppen på facebook?!
jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in