Varning för projektet "Hälsa för mig"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2015-06-19 16:09:32

Ett personligt hälsokonto "Hälsa för mig" kommer att erbjudas vissa patientgrupper av Ehälsomyndigheten. De personer som ansluter sig till detta kommer dessvärre att få sina vårddata med privata uppgifter lagrade utomlands i Nederländerna och Irland på servrar som ägs av Microsoft. Som i sin tur har skyldighet att lämna ut alla uppgifter till den Amerikanska statens klåfingriga myndigheter förutom länderna där servrarna står rent fysiskt.

Hälsaförmig ska integreras med PER - Patientens egen registrering, som är en del av sjukvården och nås via Mina vårdkontakter på 1177:s hemsida.

Normal praxis är att sådana här uppgifter lagras i Sverige där Svensk lagstiftning gäller utan undantag och där vårdlagstiftningen tillämpas med sina strikta krav på säkerhet och åtkomst.

NyT: ”Helt oacceptabelt med hälsodata utomlands”
NyT: Dina hälsodata ska lagras utomlands
NyT: Myndigheten är inte orolig för säkerheten

Både Capgemini och Microsoft har anslutit sig till Safe Harbor-principerna som USA och EU ställt upp men dessa respekteras inte praktiken. Projektansvarig för ”Hälsa för mig” på Ehälsomyndigheten tror även att t.ex appar för smartphones respekterar kan kan skydda användares val av hur mycket hälsodata de vill dela med sig av för att göra en jämförelse. De som följt vad som sker på området vet att det inte är sant.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zima33 » 2015-06-19 20:13:33

Tack för info!! Ska dela länkarna på facebook!
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in