Världens sämsta maträtt, enligt dig?
kullan skrev:Kokt potatis. Blä.
Här tycker vi helt olika. Jag kan äta bara kokt potatis ibland. Gott tycker jag!
kapuni skrev:Industrimat
Fan du har rätt. Att jag inte tänkte på det.
kapuni skrev:Allt med strömming
Mors stekta strömming med potatismos och tomatsås, den saknar jag
Huggorm skrev:kapuni skrev:Allt med strömming
Mors stekta strömming med potatismos och tomatsås, den saknar jag
Tur är väll det?
Sveriges undantag från dioxingränsvärdet
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print Lyssna
Inom EU finns gränsvärden för dioxin och dioxinlika PCB:er i bland annat fisk. Vildfångad fet fisk från Östersjöområdet, som strömming och lax, innehåller ofta halter som överskrider dessa gränsvärden. Sedan 2002 har Sverige haft ett tillfälligt undantag från EU:s dioxingränsvärde som innebär att Sverige får sälja fisk som överskrider gränsvärdena på den svenska marknaden.
Permanent undantag från 2012
Från 2012 har Sverige ett permanent undantag från gränsvärdet för dioxin i fisk. De fiskar det gäller är vildfångad strömming/sill större än 17 cm, lax, röding, öring och flodnejonöga som fiskas i Östersjöområdet, inklusive Vänern och Vättern.
Inför regeringens beslut om huruvida de skulle ansöka om ett undantag eller ej, fick Livsmedelsverket och Fiskeriverket i uppdrag av regeringen att ta fram underlag om undantagets betydelse för folkhälsan respektive fiskerinäringen. Livsmedelsverkets slutsats var att det ur ett folkhälsoperspektiv vore bättre att låta EU:s gränsvärde gälla även i Sverige. Ett undantag från gränsvärdet innebär att exempelvis den strömming man köper i butik kan innehålla mer dioxiner och PCB än i övriga EU. Regeringen beslutade efter en sammanvägning av Livsmedelsverkets och Fiskeriverkets utredningar att förorda ett undantag från gränsvärdet. Livsmedelsverkets slutrapport från mars 2011 finns på länken till höger.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... ndantaget/
ninegirl skrev:Köttbullar och makaroner. Så överskattat.
Om det är stuvademakaroner så är det hulkvarning.
Skall det vara pasta skall det vara spagetti, makaroner har jag aldrig tyckt om
slackern skrev:ninegirl skrev:Köttbullar och makaroner. Så överskattat.
Stuvade makaroner är gott ju!
Huggorm skrev:Skall det vara pasta skall det vara spagetti, makaroner har jag aldrig tyckt om
Är det en aspie-grej tror du? Att ogilla makaroner?
Kände mig alltid utanför som barn då jag hatade dessa makaroner!
Pennes, Fusilli och allt vad dem andra heter funkar men just vanliga är ofta... uäääh... OM dem inte är dränkta i OST, typ Makaronilåda eller i den stilen.
Kanske är något med att de kallnar ojämnt på grund av de där tunna väggarna
Stuvade Gammeldags makaroner är ju kalasgott. Sedan stekt fläsk till.
Huggorm skrev:Kanske är något med att de kallnar ojämnt på grund av de där tunna väggarna
Ja, kan så vara, kom på att jag har svårt för "snäckorna" också
kapuni skrev:Industrimat
Fabriksmat. Kol och olja.
- Lunas Iovis
- Anslöt: 2013-11-20
ninegirl skrev:Huggorm skrev:Skall det vara pasta skall det vara spagetti, makaroner har jag aldrig tyckt om
Pennes, Fusilli och allt vad dem andra heter funkar men just vanliga är ofta... uäääh... OM dem inte är dränkta i OST, typ Makaronilåda eller i den stilen.
Makaronilåda är fett gott ibland. Men snabbmakaroner med köttbullar håller jag med dig om är rätt trist. Utan jag tänkte mer på lite roligare makaroner som du räknade upp.
Atalanta skrev:slackern skrev:ninegirl skrev:Köttbullar och makaroner. Så överskattat.
Lax med dillstuvad potatis är gott. Men absolut inte stuvademakaroner. Men smaken är som baken. Du får gärna gilla det.
slackern skrev:ninegirl skrev:Huggorm skrev:Skall det vara pasta skall det vara spagetti, makaroner har jag aldrig tyckt om
Makaronilåda är fett gott ibland. Men snabbmakaroner med köttbullar håller jag med dig om är rätt trist. Utan jag tänkte mer på lite roligare makaroner som du räknade upp.
Hehe, precis. Nej makaroner i all ära, men föredrar fan alla andra sorters pasta som sagt. Spaghetti - MMM!!!
slackern skrev:Atalanta skrev:slackern skrev:
Lax med dillstuvad potatis är gott. Men absolut inte stuvademakaroner. Men smaken är som baken. Du får gärna gilla det.
Ja, du kan behålla laxen så tar jag de stuvade makaronerna.
ninegirl skrev:slackern skrev:ninegirl skrev:
Hehe, precis. Nej makaroner i all ära, men föredrar fan alla andra sorters pasta som sagt. Spaghetti - MMM!!!
Jag är rätt fäst i tagiatele jur nu det stavas. Lite tjockare platt typ spaghetti.
slackern skrev:ninegirl skrev:
Jag är rätt fäst i tagiatele jur nu det stavas. Lite tjockare platt typ spaghetti.
Ja, det är också smarr!
Ja, jag får förvånas.
Pölsa, jättegott.
Blodpudding gott, men det ska vara bacon till och rösti.
Ärtsoppa gott, hemlagad ännu godare.
Soppa i allmänhet gott, tycker soppa mättar om det är en lite matigare, särskilt med hembakt bröd till.
Potatis är gott! Kokt potatis är gott.
Falafel gott, men skolan kan misslyckas med all mat.
Falukorv, en anledning att leva.
Brysselkål mums.
Avokado, väldigt gott! Gärna bara som den är.
Stekt strömming, mycket delikat.
Rotmos, såå gott.
Ris, helt OK till rätt mat men ska vara asiatiskt.
Jag måste tänka till lite innan jag hittar en sämsta...
Pölsa, jättegott.
Blodpudding gott, men det ska vara bacon till och rösti.
Ärtsoppa gott, hemlagad ännu godare.
Soppa i allmänhet gott, tycker soppa mättar om det är en lite matigare, särskilt med hembakt bröd till.
Potatis är gott! Kokt potatis är gott.
Falafel gott, men skolan kan misslyckas med all mat.
Falukorv, en anledning att leva.
Brysselkål mums.
Avokado, väldigt gott! Gärna bara som den är.
Stekt strömming, mycket delikat.
Rotmos, såå gott.
Ris, helt OK till rätt mat men ska vara asiatiskt.
Jag måste tänka till lite innan jag hittar en sämsta...
Man behöver inte äta äkta strömming, det går bra med sill från väst. Samma firre annat namn.
kiddie skrev:Man behöver inte äta äkta strömming, det går bra med sill från väst. Samma firre annat namn.
Precis här har vi en som har tänkt till. Strömming heter det på östkusten ovanför Kallmarsund. Men ska jag köpa sill kollar jag att den är fångad i Atlanten. Eller nu äter jag varken sill eller strömming särskilt ofta så jag kan gott äta strömming med en massa gifter.
Det är i första hand om du blir gravid som du får vara försiktig med att äta vissa sorters fisk.slackern skrev:kiddie skrev:Man behöver inte äta äkta strömming, det går bra med sill från väst. Samma firre annat namn.
Precis här har vi en som har tänkt till. Strömming heter det på östkusten ovanför Kallmarsund. Men ska jag köpa sill kollar jag att den är fångad i Atlanten. Eller nu äter jag varken sill eller strömming särskilt ofta så jag kan gott äta strömming med en massa gifter.
Huggorm skrev:Det är i första hand om du blir gravid som du får vara försiktig med att äta vissa sorters fisk.slackern skrev:kiddie skrev:Man behöver inte äta äkta strömming, det går bra med sill från väst. Samma firre annat namn.
Nja strömming tror jag inte bara gäller gravida kvinnor.
Strömming från Östersjön och Bottniska viken ska inte serveras alls i skolor och förskolor, enligt Livsmedelsverkets nya råd. Nästa år ska myndigheten syna varifrån skolornas fisk kommer.
Nu ställer Livsmedelsverket skärpta krav på skolors och förskolors kök. Skolorna bör inte alls servera barnen strömming från Östersjön, enligt Pontus Elvingsson, statsinspektör på Livsmedelsverket. Då man vet att det är skadligt för barn och kvinnor i fertil ålder att äta fet Östersjöfisk mer än två till tre gånger om året är det lika bra att skolorna inte köper in den alls, hävdar han.
– Östersjösill på skolor och förskolor är rent olämpligt. Många känner inte till kostråden utan tror bara de gäller gravida kvinnor. Men eftersom man samlar på sig miljögifterna i strömmingen redan som barn hinner den samlas i kroppens vävnader och överförs sedan till fostret och via modersmjölken, poängterar Pontus Elvingsson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolor ... stromming/
Återgå till Intressanta intressen