Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?
Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?
Chatten skiljer sig från det communityaktiga som föreslås genom att det är en för alla öppen diskussionskanal. Därför är inte chatten något jämförbart i den här diskussionen.
Dessutom handlar det här, fortfarande inte i något avseende, om min personliga situation.
Dessutom handlar det här, fortfarande inte i något avseende, om min personliga situation.
Men chattformatet är ju först och främst till för korta tramsprat, lolande, roflande och annat meningslöst, och dessutom en extremt social konstruktion som bygger på deltagande i realtid med okända människor.
Allt det avspeglas i dina argument mot en ev. förändring av forumets profilsidor.
Allt det avspeglas i dina argument mot en ev. förändring av forumets profilsidor.
Bara jag slipper så.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Men varför ska jag tjafsa med privata filmer och foton på min profilsida? det är det som låter som facebook. Eller blogg. Jag har två bloggar som jag kan göra vad jag vill med. jag behöver inte strula på min profilsida.
kullan skrev:Jag har två bloggar som jag kan göra vad jag vill med. jag behöver inte strula på min profilsida.
Vem har sagt att du måste bara för att du kan?
kullan skrev:Men varför ska jag tjafsa med privata filmer och foton på min profilsida? det är det som låter som facebook. Eller blogg. Jag har två bloggar som jag kan göra vad jag vill med. jag behöver inte strula på min profilsida.
Du behöver ju inte göra det. Jag kommer inte att göra det och inte KrigarSjäl heller, vad jag förstår. Det finns inget krav att greja med profilsidan, lika lite som det finns ett krav att man skall ha ett Facebook-konto.
Zirre skrev:kullan skrev:Jag har två bloggar som jag kan göra vad jag vill med. jag behöver inte strula på min profilsida.
Vem har sagt att du måste bara för att du kan?
jo det är samma fenomen som att stå i en godisbutik och välja om man ska eller inte ska handla nåt godis. det är klart att det blir godis handlat och det är klart att finns möjligheten så sitter man där och krånglar. det är onödigt. varför måste Aspergerforum gå på exakt allt? Låt detta bli en facebookfri sida.
kullan skrev:jo det är samma fenomen som att stå i en godisbutik och välja om man ska eller inte ska handla nåt godis. det är klart att det blir godis handlat och det är klart att finns möjligheten så sitter man där och krånglar. det är onödigt. varför måste Aspergerforum gå på exakt allt? Låt detta bli en facebookfri sida.
Som sagt, lägg ner chatten då. Den är ju också ett utslag av det nya samhället där allt skall vara personligt och direkt. Med chatten är redan Aspergerforum en Facebook-kopia, särskilt om man inkluderar fototrådarna, dikttrådarna och Fan och hans moster.
Ni socialmasturberar redan nu. Om det skall bli en frizon, så måste forumet skala bort saker. Antingen eller, som jag ser det, om ni står bakom era argument.
Tillägg: Får ni håriga handflator av er sociala självberöring?
sansula skrev:Oftast tror jag också att det är roligare att ta kontakt med nån om man har en känsla för vad det är för sorts person innan, vad man kanske delar för intressen etc.
Det tror jag också. Profilsidorna i nuläget är så pass torftiga att de sällan väcker nyfikenhet eller vilja att ta kontakt.
Jag är helt övertygad om att en innehållsrik pres gör att folk kommer att få fler och mer personliga kontakter, och det är väl vad många i grund och botten vill?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett hur utbyggnaden av funktioner på olika comunitys och siter påverkat innehåll och interaktion, jag har varit uppkopplad sedan -90.
I korthet är min erfarenhet att bra presentationer gynnar social interaktion och över tid höjs nivån i diskussionstrådarna.
När man inför gästböcker är det ett hysteriskt kommenterande den första tiden som gör att diskussionstrådarna stannar av lite, folk är för upptagna med att kommentera för att delta i diskussioner. Men ganska snart brukar diskussionerna ta fart igen och vanligtvis brukar kvaliten vara högre. Ryggdunkandet och personliga små vendettor, tjafsandet som brukar smula sönder diskussiontrådar, brukar minska. Framför allt ryggdunkandet.
Små egna diskussioner där andra medlemmar "utesluts" finns väl redan i form av pm? Kotterier finns väl här också?
Alltså borde inte presentationer och gästböcker innebära någon ökad risk.
Små chattrum är jag dock emot. Bla annat för att det brukar påverka diskussionstrådarna negativt, även över tid.
Jag förstår inte protesterna alls. Förstår inte hur en bra pres med möjlighet att kommentera material skulle innebära något negativt.
Visst finns det trådar som i princip har samma funktion men det är för omfattande, för långa och fullständigt översvämmade av bilder och kommentarer. De är stökiga, röriga och svåröverskådliga.
Jag är helt enkelt inte intresserad av eller ens nyfiken på alla som skriver i dem och resultatet för min del blir att jag inte läser alls.
Det hade varit så mycket enklare om jag kunde söka upp en persons pres om jag var nyfiken, få en bättre uppfattning om personen och kanske ta kontakt.
Folk är inte alltid som de verkar i diskussionstrådarna. På en pres kan man ge en mer nyanserad bild.
Om man vill.
Suck, jag tillför verkligen ingenting i denna fråga förutom en massa "ryggdunkanden" , men bra inlägg av calima. Jag ser som sagt var inte problemet med att denna frivilliga funktion läggs till.
calima skrev:sansula skrev:Oftast tror jag också att det är roligare att ta kontakt med nån om man har en känsla för vad det är för sorts person innan, vad man kanske delar för intressen etc.
Det tror jag också. Profilsidorna i nuläget är så pass torftiga att de sällan väcker nyfikenhet eller vilja att ta kontakt.
Jag är helt övertygad om att en innehållsrik pres gör att folk kommer att få fler och mer personliga kontakter, och det är väl vad många i grund och botten vill?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett hur utbyggnaden av funktioner på olika comunitys och siter påverkat innehåll och interaktion, jag har varit uppkopplad sedan -90.
I korthet är min erfarenhet att bra presentationer gynnar social interaktion och över tid höjs nivån i diskussionstrådarna.
När man inför gästböcker är det ett hysteriskt kommenterande den första tiden som gör att diskussionstrådarna stannar av lite, folk är för upptagna med att kommentera för att delta i diskussioner. Men ganska snart brukar diskussionerna ta fart igen och vanligtvis brukar kvaliten vara högre. Ryggdunkandet och personliga små vendettor, tjafsandet som brukar smula sönder diskussiontrådar, brukar minska. Framför allt ryggdunkandet.
Små egna diskussioner där andra medlemmar "utesluts" finns väl redan i form av pm? Kotterier finns väl här också?
Alltså borde inte presentationer och gästböcker innebära någon ökad risk.
Små chattrum är jag dock emot. Bla annat för att det brukar påverka diskussionstrådarna negativt, även över tid.
Jag förstår inte protesterna alls. Förstår inte hur en bra pres med möjlighet att kommentera material skulle innebära något negativt.
Visst finns det trådar som i princip har samma funktion men det är för omfattande, för långa och fullständigt översvämmade av bilder och kommentarer. De är stökiga, röriga och svåröverskådliga.
Jag är helt enkelt inte intresserad av eller ens nyfiken på alla som skriver i dem och resultatet för min del blir att jag inte läser alls.
Det hade varit så mycket enklare om jag kunde söka upp en persons pres om jag var nyfiken, få en bättre uppfattning om personen och kanske ta kontakt.
Folk är inte alltid som de verkar i diskussionstrådarna. På en pres kan man ge en mer nyanserad bild.
Om man vill.
+1
Dessutom skulle man ju kunna genomföra detta förutom att införa just gästbok om nu folk är så j*vla känsliga och nojiga inför gästböckers påverkan. Då finns det verkligen inga argument kvar för anti-sidan, men jag antar att dom kommer vara emot det ändå. Därför att jag tror att det här handlar om mer saker än vad dom vill erkänna.
sansula skrev:Då finns det verkligen inga argument kvar för anti-sidan, men jag antar att dom kommer vara emot det ändå. Därför att jag tror att det här handlar om mer saker än vad dom vill erkänna.
Läs mina argument istället. Dessutom vore det oerhört lämpligt om du slutade komma med den här typen av falska insinuationer. Vissa av oss forummedlemmar föredrar ett renodlat forum, av olika skäl. Jag har motiverat min åsikt ovan. Det handlar inte om något annat. Jag skulle uppskatta om du höll dig till sakliga argument i fortsättningen.
Om det blir facebook av detta forum så kommer nog flertalet medlemmar försvinna härifrån. TS förslag är ju just som ett nytt facebook. Tycker man att profilsidan är torftig får man völ gå till ett annat forum med profilsida som ser roligare ut. för mig är den perfekt.
kullan skrev:Om det blir facebook av detta forum så kommer nog flertalet medlemmar försvinna härifrån. TS förslag är ju just som ett nytt facebook. Tycker man att profilsidan är torftig får man völ gå till ett annat forum med profilsida som ser roligare ut. för mig är den perfekt.
TS vill nog bara att man ska kunna ha lite mer utförlig information om sig själv på sin profil så att man mer kan se om personen verkar intressant. Det blir nog inte alls som facebook vad ni nu har fått det ifrån.
Kristofer skrev:Läs mina argument istället. Dessutom vore det oerhört lämpligt om du slutade komma med den här typen av falska insinuationer. Vissa av oss forummedlemmar föredrar ett renodlat forum, av olika skäl. Jag har motiverat min åsikt ovan. Det handlar inte om något annat. Jag skulle uppskatta om du höll dig till sakliga argument i fortsättningen.
Det har jag redan gjort, och dom håller inte. Du rättfärdigade chatten (som du borde vara emot enligt samma principer/farhågor) med att den var öppen för alla, jag sa: skrota idén om gästbok, vilket alltså innebär att detta inte kommer skilja sig från vanliga PM, med den skillnaden att dom som vill kommer kunna ha en presentation (vilket kommer öka sannolikheten för forummedlemmarna att kontakta varandra).
Om folk vill diskutera, så kommer folk att diskutera. Om dom enbart vill diskutera, så kommer dom enbart att diskutera. Vad du vill göra, är att förhindra folk från att få göra det dom själva helst vill, pga av helt orimliga farhågor (som att ingen kommer vilja diskutera längre) - och du motiverar det väldigt dåligt, iom att du är så inkonsekvent.
Ja, du är nöjd med Aspergerforum som det är, andra är det inte. Jag säger låt folk få chansen att umgås och snacka på Internet med aspisar såsom dom själva vill (vilket jag är övertygad inte kommer leda till att detta forum blir en köttmarknadsdagbok: titta bara på hur många ni är som deklarerat att ni inte kommer nyttja denna funktion, som kommer fortsätta kunna tjabbla med varandra i trådarna som vanligt).
Du säger: låt inte folk få chansen att umgås och snacka på Internet med aspisar såsom dom själva vill - eftersom du vill bestämma vad vi ska kunna göra.
Senast redigerad av sansula 2011-12-12 16:08:44, redigerad totalt 5 gånger.
Zirre skrev:TS vill nog bara att man ska kunna ha lite mer utförlig information om sig själv på sin profil så att man mer kan se om personen verkar intressant. Det blir nog inte alls som facebook vad ni nu har fått det ifrån.
Just så ja.
Zirre skrev:kullan skrev:Om det blir facebook av detta forum så kommer nog flertalet medlemmar försvinna härifrån. TS förslag är ju just som ett nytt facebook. Tycker man att profilsidan är torftig får man völ gå till ett annat forum med profilsida som ser roligare ut. för mig är den perfekt.
TS vill nog bara att man ska kunna ha lite mer utförlig information om sig själv på sin profil så att man mer kan se om personen verkar intressant. Det blir nog inte alls som facebook vad ni nu har fått det ifrån.
Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar, facebook och hemsidor. det borde räcka.
kullan skrev:Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar, facebook och hemsidor. det borde räcka.
Nu verkar du vara en av dom mest osympatiska och egoistiska personerna jag någonsin stött på, så varför inte gräva ner mig på samma nivå...
Ta bort chatten! Man kan ju länka till nån av alla Sveriges chattar:
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... .osb&cad=b
Det borde ju räcka!
kullan skrev:Zirre skrev:kullan skrev:Om det blir facebook av detta forum så kommer nog flertalet medlemmar försvinna härifrån. TS förslag är ju just som ett nytt facebook. Tycker man att profilsidan är torftig får man völ gå till ett annat forum med profilsida som ser roligare ut. för mig är den perfekt.
Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar, facebook och hemsidor. det borde räcka.
Finns de som varken har facebook, blogg eller hemsida att länka till. Eftersom du verkar så negativ till idén kan du väl bara strunta i den istället för att bestämma att något är skräp innan de ens har blivit något av idén.
sansula skrev:Du säger: låt inte folk få chansen att umgås och snacka på Internet med aspisar såsom dom själva vill - eftersom du vill bestämma vad vi ska kunna göra
Det kanske är när vi diskuterar som vi aspisar umgås på aspisvis. Och som Kristofer sagt så är chatten inte nåt man kan jämföra med i denna diskussion
sansula skrev:kullan skrev:Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar, facebook och hemsidor. det borde räcka.
Nu verkar du vara en av dom mest osympatiska och egoistiska personerna jag någonsin stött på, så varför inte gräva ner mig på samma nivå...
Ta bort chatten! Man kan ju länka till nån av alla Sveriges chattar:
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... .osb&cad=b
Det borde ju räcka!
Haha! +1
Zirre skrev:Finns de som varken har facebook, blogg eller hemsida att länka till. Eftersom du verkar så negativ till idén kan du väl bara strunta i den istället för att bestämma att något är skräp innan de ens har blivit något av idén.
Jo men den som inte har dessa saker kanske vill va anonym och då skulle ju dennes profilsida inte bli mer informativ ändå. Så vad är poängen?
kullan skrev:Zirre skrev:Finns de som varken har facebook, blogg eller hemsida att länka till. Eftersom du verkar så negativ till idén kan du väl bara strunta i den istället för att bestämma att något är skräp innan de ens har blivit något av idén.
Jo men den som inte har dessa saker kanske vill va anonym och då skulle ju dennes profilsida inte bli mer informativ ändå. Så vad är poängen?
Vi har fattat att du tycker TS idé är skräp, du behöver inte tjata om det mer!
kullan skrev:Det kanske är när vi diskuterar som vi aspisar umgås på aspisvis. Och som Kristofer sagt så är chatten inte nåt man kan jämföra med i denna diskussion
Och om "enbart diskutera" är att "umgås på aspisvis", ja då kommer alla här att fortsätta med just det och allt kommer vara precis som vanligt, fast med en outnyttjad funktion.
Det du skrev är inte logiskt öht, och kan inte dölja att du är nån sorts envåldshärskare, eller gärna iaf vill bli.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter