Varför vill ni träffa andra med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav zomby » 2010-09-09 6:59:53

Först vill jag säga att jag har själv Aspergers, och sen, wat!?

Jag har vid flera tillfällen läst på detta forum i ren fascination. För jag förstår inte själva hetsen runt att så många med aspergers vill träffa andra med aspergers. Missförstå mig inte, jag menar inget ont. Jag förstår bara inte det.

Jag skulle själv tycka det vore extremt obehagligt att träffa någon som jag enbart känner som en datormonitor. Känner mig mycket tryggare att lära känna människor med att bara börja prata, vid exempelvis onyktert tillstånd.

Och aktivitetsersättning! Fyfan säger jag bara. Hade det när jag gick i gymnasiet och måste säga att det är den största skit man kan ge någon, man blir lat av det, du behöver inte göra någonting men får ändå en hyfsad summa pengar. Helt absurt om du frågar mig. Hur kan ni som faktiskt kan jobba, men bara är lata, leva med tanken att ni enbart parasiterar på samhället? (Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!)

Jag lever idag ett väldigt socialt liv med arbete inom mediabranchen/webdesign, jag brukar diverse droger och har ett stadigt förhållande som nu är på tredje året. Jag bor fortfarande hemma men har planer på att flytta ut till våren då det är planen att jag ska gå högskola.

Jag hade en extremt svår barndom med vredesutbrott varenda dag, jag var efter i social utveckling och hade svårt att förstå mig på sociala situationer. Jag levde dock efter filosofin att jag en dag skulle fungera normalt, även om jag gick en specialklass. Efter högstadiet kom det en depression som varade i 2 år och efteråt sökte jag till gymnasiet. Därifrån insåg jag att mitt liv var nästan helt "normalt". Min sociala kompetens har faktiskt aldrig blivit ifrågasatt och nu menar jag inte att skryta men jag skulle nog nästan se mig själv som alfa-hane, då jag rätt ofta brukar bli uppraggad (tjejer brukar säga "du är så knäpp, det är bra").

Nu kanske ni förstår, varför jag inte förstår er.
Jag skriver det här för att föra en dialog med er.


Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken.
zomby
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-09

Re: Varför?

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-09 7:23:20

zomby skrev:Hur kan ni som faktiskt kan jobba, men bara är lata, leva med tanken att ni enbart parasiterar på samhället? (Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!)

Det får du fråga på något annat ställe där det finns sådana personer.

Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället.

Btw, lata personer som vill leva på samhället har säkert inga problem att leva med tanken att parasitera på samhället. Det är ju det de vill?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav zomby » 2010-09-09 8:03:42

Jag har fått uppfattningen om att vissa användare gör det.

Touché!
zomby
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-09

Re: Varför?

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-09 8:22:43

zomby skrev:Och aktivitetsersättning! Fyfan säger jag bara. Hade det när jag gick i gymnasiet och måste säga att det är den största skit man kan ge någon, man blir lat av det, du behöver inte göra någonting men får ändå en hyfsad summa pengar. Helt absurt om du frågar mig. Hur kan ni som faktiskt kan jobba, men bara är lata, leva med tanken att ni enbart parasiterar på samhället? (Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!)

Tror du att man får aktivitetsersättning för att man är lat och inte vill jobba?

Hyfsad summa pengar. Vad jämför du med då, din veckopeng?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Varför?

Inläggav Fenren » 2010-09-09 9:36:11

zomby skrev:Jag skulle själv tycka det vore extremt obehagligt att träffa någon som jag enbart känner som en datormonitor. Känner mig mycket tryggare att lära känna människor med att bara börja prata, vid exempelvis onyktert tillstånd.


känner du dig som en datormonitor? ser alla som du träffar dig enbart som en sådan?

behöver du alltid droga dig för att träffa människor? känner du dig så pass otrygg i dig själv så du inte törs träffa andra utan användandet av alkoholhaltiga drycker?

ta inte illa upp men du verkar vara en mycket fördomsfull och inskränkt människa. (baserat enbart på detta inlägg)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Juddy » 2010-09-09 12:09:45

Du verkar ärligt talat inte vidare intresserad av någon dialog om din utgångspunkt är att folk är för lata för att jobba.
Jag har en annan diagnos förutom Asperger och slutade jobba helt och hållet efter år av sjukskrivningar i juni. Jag skulle byta bort allt tjafs med min hälsa mot att någon tar mina diagnoser och de problem dessa medför. Inklusive de mediciner jag behöver för att enbart överleva.

Jag antar att jag predikar för den döve och den blinde. Du får tycka vad du vill, vi har yttrandefrihet i det här landet, men din utgångspunkt ska inte vara att du har rätt att trampa på andra som lever ett annat liv än vad du gör. Diagnos eller inte.

Om detta är ditt utgångsläge, att alla med Asperger förutom du själv lever fel sorts liv, då är kanske inte det här forumet för dig.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav zomby » 2010-09-09 12:40:52

Juddy skrev:Du verkar ärligt talat inte vidare intresserad av någon dialog om din utgångspunkt är att folk är för lata för att jobba.
Jag har en annan diagnos förutom Asperger och slutade jobba helt och hållet efter år av sjukskrivningar i juni. Jag skulle byta bort allt tjafs med min hälsa mot att någon tar mina diagnoser och de problem dessa medför. Inklusive de mediciner jag behöver för att enbart överleva.

Jag antar att jag predikar för den döve och den blinde. Du får tycka vad du vill, vi har yttrandefrihet i det här landet, men din utgångspunkt ska inte vara att du har rätt att trampa på andra som lever ett annat liv än vad du gör. Diagnos eller inte.

Om detta är ditt utgångsläge, att alla med Asperger förutom du själv lever fel sorts liv, då är kanske inte det här forumet för dig.


Nej jag använder bara samma attityd som jag ser flera andra användare använda här.

Nej, verkligen inte. Önskar samma sak.

Jag har aldrig uttryckligen sagt att det är så. Sluta övertolka.


Fenren skrev:
zomby skrev:Jag skulle själv tycka det vore extremt obehagligt att träffa någon som jag enbart känner som en datormonitor. Känner mig mycket tryggare att lära känna människor med att bara börja prata, vid exempelvis onyktert tillstånd.


känner du dig som en datormonitor? ser alla som du träffar dig enbart som en sådan?

behöver du alltid droga dig för att träffa människor? känner du dig så pass otrygg i dig själv så du inte törs träffa andra utan användandet av alkoholhaltiga drycker?

ta inte illa upp men du verkar vara en mycket fördomsfull och inskränkt människa. (baserat enbart på detta inlägg)


Läs vad jag skrev igen.

Mediciner.

ta inte illa upp men du verkar vara en mycket fördomsfull och inskränkt människa. (baserat enbart på detta inlägg)
Läs på om Ignoratio elenchi.
Senast redigerad av zomby 2010-09-09 12:56:52, redigerad totalt 1 gång.
zomby
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-09

Inläggav Fenren » 2010-09-09 12:50:01

zomby skrev:Nej jag använder bara samma attityd som jag ser flera andra användare använda här.


nej det gör du inte
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Juddy » 2010-09-09 12:55:12

zomby skrev:
Juddy skrev:Du verkar ärligt talat inte vidare intresserad av någon dialog om din utgångspunkt är att folk är för lata för att jobba.
Jag har en annan diagnos förutom Asperger och slutade jobba helt och hållet efter år av sjukskrivningar i juni. Jag skulle byta bort allt tjafs med min hälsa mot att någon tar mina diagnoser och de problem dessa medför. Inklusive de mediciner jag behöver för att enbart överleva.

Jag antar att jag predikar för den döve och den blinde. Du får tycka vad du vill, vi har yttrandefrihet i det här landet, men din utgångspunkt ska inte vara att du har rätt att trampa på andra som lever ett annat liv än vad du gör. Diagnos eller inte.

Om detta är ditt utgångsläge, att alla med Asperger förutom du själv lever fel sorts liv, då är kanske inte det här forumet för dig.


Nej jag använder bara samma attityd som jag ser flera andra användare använda här.

Nej, verkligen inte. Önskar samma sak.

Jag har aldrig uttryckligen sagt att det är så. Sluta övertolka.


Ptja, attitydproblem då. Beträffande dig själv.
De flesta som provocerar kommer inte så långt, vare sig här eller i verkliga livet. Tagga ner lite, om du vill ha "dialog" så har du missat målet. Uttryckligen eller inte.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Inger » 2010-09-09 13:11:09

Man måste ju inte låta sig provoceras heller...

Välkommen, zomby.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2010-09-09 23:01:26

Hej Inger

Vill bara säga hej.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2010-09-10 0:08:09

:D
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-10 6:58:59

zomby skrev:Jag har fått uppfattningen om att vissa användare gör det.

Touché!

Touché?!? :roll:

Är förstås intresserad av dina svar på Krigarsjäls frågor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-10 12:16:39

zomby skrev:Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!
Yeah right :roll: . Tror inte du har ett uns av respekt för oss som har 0% arbetskapacitet. Ingen respekterar oss. Vi är avskräde. Varför ens nämna det liksom?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2010-09-10 14:40:19

Klart jag vill träffa andra med AS, det kan hjälpa mig att identifiera delar av mig själv som är AS och kanske få tips på hur saker funkar bättre. Men i första hand är det för att det är roligt att träffa andra i samma båt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-11 16:57:38

Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.
nallen
 
Inlägg: 19543
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav nallen » 2010-09-11 17:01:47

sugrövmanövern skrev:Tror inte du har ett uns av respekt för oss som har 0% arbetskapacitet. Ingen respekterar oss. Vi är avskräde. Varför ens nämna det liksom?

För min del handlar det egenligen inte ett skit om respekt, alltihop handlar om ansvar och att man inte godtyckligt ska kunna bli ålagd ansvar för någon annan utan att ha avtalat om det. Sig själv däremot har man ett implicit ansvar för.
nallen
 
Inlägg: 19543
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Mats » 2010-09-11 22:35:07

<OT>
Att vi tar ansvar för varandra (och kommande generationer) efter ork och förmåga är det som är grunden för ett samhälle. Utan detta ansvar upphör samhället att existera.
</OT>
Mats
 
Inlägg: 5581
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2010-09-11 23:03:13

MsTibbs skrev:Klart jag vill träffa andra med AS, det kan hjälpa mig att identifiera delar av mig själv som är AS och kanske få tips på hur saker funkar bättre. Men i första hand är det för att det är roligt att träffa andra i samma båt.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Varför?

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-12 6:36:22

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Och vilka skulle det vara?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav matterik » 2010-09-12 7:42:08

Juddy skrev:
zomby skrev:
Juddy skrev:Du verkar ärligt talat inte vidare intresserad av någon dialog om din utgångspunkt är att folk är för lata för att jobba.
Jag har en annan diagnos förutom Asperger och slutade jobba helt och hållet efter år av sjukskrivningar i juni. Jag skulle byta bort allt tjafs med min hälsa mot att någon tar mina diagnoser och de problem dessa medför. Inklusive de mediciner jag behöver för att enbart överleva.

Jag antar att jag predikar för den döve och den blinde. Du får tycka vad du vill, vi har yttrandefrihet i det här landet, men din utgångspunkt ska inte vara att du har rätt att trampa på andra som lever ett annat liv än vad du gör. Diagnos eller inte.

Om detta är ditt utgångsläge, att alla med Asperger förutom du själv lever fel sorts liv, då är kanske inte det här forumet för dig.


Nej jag använder bara samma attityd som jag ser flera andra användare använda här.

Nej, verkligen inte. Önskar samma sak.

Jag har aldrig uttryckligen sagt att det är så. Sluta övertolka.


Ptja, attitydproblem då. Beträffande dig själv.
De flesta som provocerar kommer inte så långt, vare sig här eller i verkliga livet. Tagga ner lite, om du vill ha "dialog" så har du missat målet. Uttryckligen eller inte.


Jag tror att en mer hälsosam inställning är att tycka synd om de som inte får jobba. Att jobba ska vara roligt.

Sen när det gäller att träffa andra med AS så tycker jag personligen att om man har AS så kan man få vänner genom att lära känna andra med AS.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-12 13:16:27

KrigarSjäl skrev:Och vilka skulle det vara?

Försöker herr'n få mig bannad igen?
nallen
 
Inlägg: 19543
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför?

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-12 13:33:12

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Det blir lika lätt lika fel som att man dömer grannen som fuskare för att man ser den ute, sminkad, ser glad ut, men inte har en aning om vad det kostade eller vad den gör alla andra dagar/tider när de inte ser den ute.

Och med aspergares typ av problem, så kan arbetsoförmågan handla om annat än det vanligaste. Så att man inte direkt ser oförmågan om den inte är mitt i jobbsituationen. Där lurar sig t.o.m. dessa personer sig själva, och prövar och prövar om och om igen med resultat värre och värre utmattningsdepressioner.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-12 15:12:36

Bror Duktig skrev:
nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Ja, det är min tolkning, i det ena fallet enbart baserat på forumaktivitet.
Hur dom "egentligen mår" är fullständigt ointressant.
nallen
 
Inlägg: 19543
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in