Varför matte är så svårt
Re: Varför matte är så svårt
Mellanvärld skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_multiplicative_inverse
Aha! Se på fan, det där hade jag inte glömt - jag hade bara inte lärt mig det.
Tack Mellanvärld.
Re: Varför matte är så svårt
Vem säger att matte är svårt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varför matte är så svårt
Joakoni skrev:Vem säger att matte är svårt...
[Bilder]
- Mellanvärld
- Inlägg: 1243
- Anslöt: 2010-11-28
- Ort: Göteborg
Re: Varför matte är så svårt
Miche skrev:Jag tror inte att ADD har något att göra med att någon är dålig på matte, det är troligare dyskalkyli som är orsaken.
Enligt Tony Attwood (i "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom) är det lika vanligt bland aspies att vara helt ointresserad av matte, som att vara kunnit och intresserad.
Jag har absolut inte dyskalkyli, ADHD'n gör att jag inte orkade längre än nians matte, men den största orsaken är att jag bara intresserar mig för den sorts matte som jag har direkt användning av.
Dyker det upp intressanta saker där matte är nödvändigt så klarar jag av att läsa in just de nödvändiga bitarna (som t.ex. design).
Moderator: Åtgärdade länken!
Re: Varför matte är så svårt
Mattematik handlar inte om att lära sig en massa formler och läsa en massa faktarutor, utan om att vara kreativ, att ständigt utmana genom att ställa nya frågor och själv undersöka, samt som med allt annat: att ha roligt. Man måste vara nyfiken på saker.
- Palindromus
- Inlägg: 385
- Anslöt: 2009-09-09
Re: Varför matte är så svårt
Samtidigt har undervisningen av den grundläggande aritmetiken varit väldigt dålig här i Sverige. Man borde försöka göra det hela lite intressant med en gång i lågstadiet och visa på en del grundläggande egenskaper hos talen och visa att det finns många vägar så att eleverna inte blir så låsta och gör saker alltför mekaniskt.
- Palindromus
- Inlägg: 385
- Anslöt: 2009-09-09
Varför matte är så svårt
Jag tyckte detta var svårt idag...
Det tog stopp, jag visste inte vad en värdemängd är och hela tiden blandade jag ihop y och x, och tänkte "inga värden förutom siffra 2 hör ihop med x". Men ju mer koncentrerad jag blev desto klarare blev uppgiften och till sist ställde jag mig frågan "Vad blir x om y=-4?". Fast det skedde naturligtvis efter att jag började testa olika tal. T.ex x=1.1, x=2, x=3, x=4, x=5. Fast det jag egentligen tror skulle räcka var om jag enbart provade x=1.1 och x=5 för att se vad y blir då.
Källa: Är från högskoleprovet våren 2014.
- Kod: Markera allt
1 < x <= 5
y = 3x-7
Vilket av följande tal ingår inte i värdemängden för y?
A -4
B 2
C 6
D 8
Det tog stopp, jag visste inte vad en värdemängd är och hela tiden blandade jag ihop y och x, och tänkte "inga värden förutom siffra 2 hör ihop med x". Men ju mer koncentrerad jag blev desto klarare blev uppgiften och till sist ställde jag mig frågan "Vad blir x om y=-4?". Fast det skedde naturligtvis efter att jag började testa olika tal. T.ex x=1.1, x=2, x=3, x=4, x=5. Fast det jag egentligen tror skulle räcka var om jag enbart provade x=1.1 och x=5 för att se vad y blir då.
Källa: Är från högskoleprovet våren 2014.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Inlägg: 773
- Anslöt: 2011-08-11
- Ort: IPv4+IPv6
Varför matte är så svårt
Tor_och_i2p skrev:Jag tyckte detta var svårt idag...
- Kod: Markera allt
1 < x <= 5
y = 3x-7
Vilket av följande tal ingår inte i värdemängden för y?
A -4
B 2
C 6
D 8
Det tog stopp, jag visste inte vad en värdemängd är och hela tiden blandade jag ihop y och x, och tänkte "inga värden förutom siffra 2 hör ihop med x". Men ju mer koncentrerad jag blev desto klarare blev uppgiften och till sist ställde jag mig frågan "Vad blir x om y=-4?". Fast det skedde naturligtvis efter att jag började testa olika tal. T.ex x=1.1, x=2, x=3, x=4, x=5. Fast det jag egentligen tror skulle räcka var om jag enbart provade x=1.1 och x=5 för att se vad y blir då.
Källa: Är från högskoleprovet våren 2014.
Om man sätter in de möjliga värdena på x får man:
-4 < y <= 8
-4 ingår alltså inte i värdemängden för y eftersom y måste vara större.
Varför matte är så svårt
- Kod: Markera allt
1 < x <= 5
y = 3x-7
Vilket av följande tal ingår inte i värdemängden för y?
A -4
B 2
C 6
D 8
Då blir y -1, 2, 5, 8.
Rätt svar är alltså A och C.
Varför matte är så svårt
nescio skrev:X är alltså 2, 3, 4 eller 5.
Då blir y -1, 2, 5, 8.
Rätt svar är alltså A och C.
Det finns ingenting som säger att x måste vara ett heltal.
Varför matte är så svårt
Geastrum skrev:Det finns ingenting som säger att x måste vara ett heltal.
Det finns ingenting som säger att x kan vara något annat än ett heltal.
Varför matte är så svårt
Alternativen gäller ju y. Det finns ett värde på x som ger y = 6, nämligen x = 13/3.
Som frågan är ställd kan det bara finnas ett svarsalternativ och det är som tidigare nämnts A.
Som frågan är ställd kan det bara finnas ett svarsalternativ och det är som tidigare nämnts A.
Varför matte är så svårt
Eftersom det inte står vad för sorts tal x ska vara så kan man ju bestämma det själv och väljer man att det är heltal så blir svaret annorlunda.Geastrum skrev:Som frågan är ställd kan det bara finnas ett svarsalternativ och det är som tidigare nämnts A.
Varför matte är så svårt
Men om det faktiskt finns ett x för vilket y = 6 så är det ju fel att påstå att talet 6 inte ingår i värdemängden för y.
Varför matte är så svårt
Geastrum skrev:Men om det faktiskt finns ett x för vilket y = 6 så är det ju fel att påstå att talet 6 inte ingår i värdemängden för y.
Det beror ju på om x ska tillhöra N eller Q.
Varför matte är så svårt
Varför krångla till det? Som uppgiften är formulerad kan x vara vilket tal som helst som är större än 1 och mindre än eller lika med 5.
Varför matte är så svårt
Det beror ju, i sin tur, på vilken kurs det är. Handlar det om talteori (inte så troligt med tanke på formuleringen kanske) så är det troligen bara heltalslösningar som är intressanta. Är det en grundkurs i aritmetik så kanske även andra lösningar är av intresse.
Återgå till Intressanta intressen