Varför heter det förföra?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Re: Varför heter det förföra?
Är väl ungefär som varför heter det roligt och oroligt? På norska betyder roligt lugn men inte på svenska. Normmännen har lite mer logik där....
mikael skrev:Varför heter det förföra?
I så fall borde ordet efterföra finnas även det.
Efterföra (verb), att rulla av partnern och somna.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
mikael skrev:Varför heter det förföra?
Den ursprungliga betydelsen av ordet "för" är något som sticker ut, både i bokstavlig (båtens för, de grekiska orden periferi och perimeter) och bildlig bemärkelse (förgripa, förgå, förråda, förföra, förbjuda, förövare).
Sammelsurium skrev:mikael skrev:Varför heter det förföra?
Då är jag en bra efterförare.
NE skrev:förfö´ra
[...]
Locka till sexuellt umgänge
[...]
Hist.: sedan 1550; av lågty. vorvören med samma bet., eg. 'föra vilse; missleda; föra bort'
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Sammelsurium skrev:mikael skrev:Varför heter det förföra?
*Fniss*
Avföra - när man stryker personen från listan över personer man ville få i säng.
"Då vi nu flyttat till Bunkeflo och där startat handelsträdgård, vill vi härmed högaktningsfullt be om Bertils avföring från Västra Skolan".
Tiblan skrev:Är väl ungefär som varför heter det roligt och oroligt? På norska betyder roligt lugn men inte på svenska. Normmännen har lite mer logik där....
Även på danska.
Förföra, förgöra, förstöra. Att förföra en kvinna kan vara att förgöra henne. En förförd kvinna är en förstörd kvinna. Iaf förr i tiden, tänk på Tess av d'Urberville och Anna Karenina. Möjligen har jag läst för många romaner från 1800-talet, vilket påverkar mina associationer.
Alien skrev:Förföra, förgöra, förstöra. Att förföra en kvinna kan vara att förgöra henne. En förförd kvinna är en förstörd kvinna. Iaf förr i tiden, tänk på Tess av d'Urberville och Anna Karenina. Möjligen har jag läst för många romaner från 1800-talet, vilket påverkar mina associationer.
Verkar vara ett sätt att lura folk, skräckexempel Adolf Hitler,
Solåkvårare.
http://sv.wiktionary.org/wiki/f%C3%B6rf%C3%B6ra