Varför drar aspisar folk med aspergers över en kam?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ssssss » 2013-09-29 19:11:18

tahlia skrev:Well, till att börja med så förvånar det mig att inte diskussionen om huruvida det heter "dra alla över en kam" eller "dra alla över en kant" redan har blossat upp (på tal om förväntade stereotyper). ;)

Har inte riktigt kunna släppa detta sedan jag läste det, så, för att återställa ordningen (och få ro i själen).
Citerat från Språkrådets sida (www.sprakradet.se)

”...(att dra alla över en) kant är en nytolkning av ursprungsuttryckets kam. Även om den nya versionen blir allt vanligare bör man fortfarande skriva och säga dra alla över en kam.

Uttrycket skära/dra alla över en kam har funnits i svenskan åtminstone sedan 1600-talet. Ursprungligen kommer det från tyskans alle über einen Kamm scheren. Vissa hävdar att det måste heta just skära, men ta/dra/låta alla gå över samma kam är numera vanligare och lika korrekt"
ssssss

Anslöt: 2012-03-30

Inläggav Mortalis » 2013-09-29 20:03:30

radix skrev:Ja, bristande Theory of Mind gör att aspies spekulerar o stämplar mycket och ibland fel, tror jag.

Det tror jag också. Jag har själv den talangen (eller bristen på). Men tack vare att en släkting var otroligt duktig på att etikettera andra människor blev jag tidigt medveten om hur totalfel det kan bli när etiketter byggs in i totalbedömningen av andra människor.
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in