Värden vägrar åtgärda fuktskada: "Ni duschar för mycket!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-02-06 15:43:10

Vilket ju väcker den oroliga frågan "hur mycket får man duscha innan man får skylla sig själv om det blir fuktskada i badrummet".

En familj bor i en fyrarumslägenhet sedan ca 25 år. De är nu fem personer som bor där och alla ska duscha.

"De har trivts bra där, men för ungefär tio år sedan började problemen med badrummet. Fuktskador i taket och på väggarna gjorde att färgen och ytskiktet släppte." (Uppsalatidningen 2014:6 "Hyresvärd vägrar åtgärda fuktskada") Den dåvarande hyresvärden bytte ut allt utom toaletten och handfatet. Det blev bra men efter fem år återkom problemen. Men nu var det en ny hyresvärd. Familjefadern fortsätter:

"- De har kommit hit och gjort undersökningar, men har inte hittat något. Därför vägrar de att bekosta en renovering Det är inte rättt. Vi betalar över 10 000 kronor i hyra varje månad och ska kunna kräva en rimlig levnadsstandard."

Enligt hyresvärden har familjen själv orsakat skadorna genom att "duscha för mycket".

"- Det är löjligt. vi duschar inte mer än normalt. Min son spelar fotboll och duschar varje dag. Men jag har minskat på uschande för at tinte förvärre skadorna. Dessutom försöker jag alltid att vädra.

Vid en undersökning i lägenheten upptäcktes att en krets var sönder i fläktsystemet och det kan ha påverkat ventilationen."

Ja, vem ska byta ut det, hyresgästen el hyresvärden?

Familjen har fått stöd av hyresföreningen som driver ärendet i hyresnämnden.

Hyresvärden påstår att hyresgästerna spolar för mycket varmvatten och även riktat duschastråen mot taket. Dessutom har de stängt av ventilationen, enligt hyresvärden.

Öht duschar vi mera nu, bostäderna kanske inte är gjorda för det. Förr badade (och duschade) man en gång i veckan, nu duschar man oftast varje dag.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Värden vägra åtgärda fuktskada: "Ni duschar för mycket!"

Inläggav Moggy » 2014-02-06 16:00:17

Ja, har dom bott där i 25 år utan att det gjorts nån rrenovering av badrummet så är det givetvis slitet. Nu för tiden så gör dom ofta helkaklade badrum när det renoveras. Ett sånt har inga problem med att duschen används ofta.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2014-02-06 16:58:46

Det står visserligen att den förre hyresvärden bytte ut allt utom toastol och tvättställ för fem år sen. Men jag vet inte om det betydde nya väggar. Och taket blir väl inte helkaklat? Kanske målat med fukttålig färg?
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-02-06 17:09:03

Men det finns värre exempel på fuktskador och vägrande hyresvärdar.

Att sälja till hus och bli hyresgäst till den nya ägaren verkar inte vara någon bra idé.

Ystads Allehanda skrev:Trots att kommunen har utdömt ett vite på 50 000 kronor så har värden inte gjort något för att göra kvinnornas hem drägligt att bo i. I stället har han överklagat ärendet. - Ingen ska behöva bo så här. Och att det drabbar en äldre kvinna, ja, det är hemskt rent ut sagt, säger miljöinspektör Ulf Olsson som har utrett ärendet. Henny Månsson har bott i huset i 42 år. Hon sålde det till den nuvarande hyresvärden för åtta år sedan och i dag är hon förtvivlad. - Mina ungar vill att jag ska flytta, men det är inte så lätt när man har bott någonstans så länge. Jag vill ju bo här, men.. - När jag sålde till värden sa han att alla mina bekymmer var över, men jag har aldrig haft så mycket bekymmer som jag har i dag.
---
Tapeterna flagnar och de tjocka heltäckningsmattorna lades in 1975. Tvättstugan är så fuktskadad att Henny säger att hon snart inte vågar gå ner där. Miljöinspektör Ulf Olssons protokoll på huset är dyster läsning: "i sovrummet regnade det in på grund av att träramen runt fönsterrutan hade vittrat sönder", "från avloppsbrunnen i källaren spreds en sur lukt" , "höga fukthalter i väggen", "vatten rann längs tapeten ner till golvet", "drag och låg temperatur i rummet", och så vidare. - Det här är anmärkningsvärt och det är ju sällsynt att vi driver ett ärende till vitesförläggande. Oftast rättar värdarna till vad som påpekas, men så har inte skett i detta fallet, säger Ulf Olsson. Henny Månsson är bitter på mannen som hon säger "lovar och lovar, men aldrig gör något"
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/art ... elhus.html

Här har hyresgästan alltså fått rätt men kan ändå inte tvinga värden att åtgärda.

I andra delen av parhuset på Plogvägen i Glemmingebro bor Kjerstin Nedhem. Sedan hon flyttade in för ett år sedan har hon haft återkommande ont i halsen och haft svårt för att andas. Efter bara några minuter i huset märker en besökare hur fuktig luften är. Kjerstin öppnar ett köksskåp och en mycket skarp mögeldoft sprider sig. - Det är som att bo i ett växthus. Fukten går upp i huset från källaren, och när det är blött ute så står vattnet upp ur brunnen i källaren. Det är så äckligt att det inte är sant. - Och när det regnar på vintern så kan man inte se ut genom fönstren på grund av kondensen, säger hon. Kjerstin visar runt. Det läcker från ett vattenlås i badrummet, och det finns ingen ventilation - torktumlaren är nämligen kopplad till det enda ventiluttaget. Fuktfläckar, unken doft från vasken och ålderdomliga vattenrör. Enligt Kjerstin Nedhem har det bott sju personer på lika många år i bostaden som hon har i dag. - När jag tittade på lägenheten så var det augusti, 25 grader, och alla dörrar och fönster var öppna. Kvinnan som skulle flytta ut sade ingenting om problemen. Jag var väl dum som inte frågade och litade på värden.

Intressant. Värden överklagar så långt det går och under tiden händer inget med fuktskadorna. Är det inte då huset kan tvångsförvaltas och hyresgästerna betala mindre? Eller att de betalar in till ett annat konto hos Länsstyrelsen.
Alien
Moderator

Inläggav gadas » 2014-02-06 17:34:50

Minns en hyresvärd efter en fuktskada:
- Du sitter väl ner - du står väl inte upp när du duschar!?!
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav nescio » 2014-02-06 19:40:05

Alien skrev:Vilket ju väcker den oroliga frågan "hur mycket får man duscha innan man får skylla sig själv om det blir fuktskada i badrummet".
Högst en gång i veckan. Duschar man oftare än så har man något psykiskt problem.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Azo85 » 2014-02-07 15:54:23

En skillnad är att man står upp och duschar nu för tiden. Jag har fått förklarat för mig att man tidigare hade halvkaklat för att människor ändå satt ned i duschen. Kan givetvis ha varit så att kaklet var dyrt så man inte hade råd med hela vägen upp och satt ner för att det var halvkaklat. Om man satt för att det var halvkaklat eller om man halvkaklade för att människor satt vet jag inte men man satt ned!

Duschar själv en gång om dagen men över hälften på träningsanläggning som rimligen byggt duschrum som man skall duscha i.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Re: Värden vägrar åtgärda fuktskada: "Ni duschar för mycket!

Inläggav Titti » 2014-02-07 15:57:35

Det normala är väl att sitta ner om man duschar i ett badkar men stå upp om det är en separat dusch?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: Sv: Värden vägrar åtgärda fuktskada: "Ni duschar för myc

Inläggav Zirre » 2014-02-07 16:06:39

Titti skrev:Det normala är väl att sitta ner om man duschar i ett badkar men stå upp om det är en separat dusch?

Jag håller inte med om det.
Har badkar med sitter inte ner. Har också en hållare för duschmunstycket på väggen.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Alien » 2014-02-07 16:12:42

nescio skrev:
Alien skrev:Vilket ju väcker den oroliga frågan "hur mycket får man duscha innan man får skylla sig själv om det blir fuktskada i badrummet".
Högst en gång i veckan. Duschar man oftare än så har man något psykiskt problem.

Om detta är hyresvärdarnas uppfattning, så har de inte följt med sin tid. Hur mycket man duschar beror förstås om man arbetar, vad man arbetar med, om man går ut/träffar folk varje dag, om man idrottar, om det är heta sommardagar el iskalla vinterdagar m m.

Den som vill diskutera sina personliga preferenser betr duschande kan skriva/rösta i dessa trådar:
jag-hatar-att-duscha-t28390.html
problem-att-duscha-m-m-t4971.html
duscha-hur-ofta-omrostning-t5017.html
ny-duschpoll-t5022.html
duscha-varfor-sista-dusch-pollen-jag-lovar-t5032.html
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 16:25:04

För att bli socialt accepterad bör man nog duscha en gång per dag. Verkar vara ett klassiskt exempel på hyresvärd som skyller effekterna av en dålig konstruktion på hyresgästerna. Gör om - gör rätt ungefär..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zirre » 2014-02-07 16:32:00

Alien skrev:
nescio skrev:

Om detta är hyresvärdarnas uppfattning, så har de inte följt med sin tid. Hur mycket man duschar beror förstås om man arbetar, vad man arbetar med, om man går ut/träffar folk varje dag, om man idrottar, om det är heta sommardagar el iskalla vinterdagar m m.

Den som vill diskutera sina personliga preferenser betr duschande kan skriva/rösta i dessa trådar:
jag-hatar-att-duscha-t28390.html
problem-att-duscha-m-m-t4971.html
duscha-hur-ofta-omrostning-t5017.html
ny-duschpoll-t5022.html
duscha-varfor-sista-dusch-pollen-jag-lovar-t5032.html

Skriver du sådana här inlägg för att du gillar att leta fram trådar i passande ämne eller skriver du det som moderator?
Zirre

Inläggav Alien » 2014-02-07 16:33:54

Ja, jag gillar nog att leta fram passande trådar. 8) Fast här skriver jag som trådstartare, vill inte att tråden ska gå off-topic.
Alien
Moderator

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-07 16:48:11

Låter som badrummet är dåligt ventilerat.

Ett badrum med plastmatta sägs hålla 20-25 år cirka. Osäker på hur det är med kaklat. Att inte byta ut porslinet vid en renovering är förkastligt och tyder på snålhet.

i vilket fall är en badrumsrenovering inte en investering för livet utan det måste göras om tre gånger under en livstid.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zirre » 2014-02-07 17:32:00

Många gamla flerbostadshus byggdes med badrum där man bara hade väggen kaklad vid dusch-/baddelen och tvättfatet, resten målad.
Zirre

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 17:36:06

Då har man förutsatt ett visst användningsmönster som inte stämmer med dagens verklighet.
plåtmonster

Inläggav Zirre » 2014-02-07 17:39:45

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zirre

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-07 17:45:04

Numera byggs det också så att man kaklar i duschen eller har våtrumsmatta däri, samt bakom tvättfatet, och så är det oftast målad väv i resten av badrummet. Har sett flera lägenheter byggda på tjugohundratalet som är så.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zirre » 2014-02-07 17:47:38

Bättre med våtrumstapet.
Zirre

Inläggav Miche » 2014-02-07 19:47:57

Zirre skrev:Många gamla flerbostadshus byggdes med badrum där man bara hade väggen kaklad vid dusch-/baddelen och tvättfatet, resten målad.
I samband med stambyte så görs det sannolikt till ett riktigt våtrum och därmed sparar de massor i framtida underhållskostnader.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Miche » 2014-02-07 19:55:39

Zirre skrev:Bild
Helt värdelöst med dagens vanor, fukten kan krypa in bakom kaklet så att det riskerar att lossna (de begrep sig inte heller på ordentliga fuktspärrar).

Har bott med sånt badrum, ungarna riskerade skärskador när kaklet föll och även i vårt fall ansåg idioten till hyresvärd att det var vårt fel (badrummet var placerat under markant, fönstret var bara någon decimeter ovan jord och dräneringen utanför var usel samt att mängden kakelfix bakom kakelplattorna täckte inte ens en femtedel av ytan).
Miche

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-07 20:02:16

Alien skrev:Det står visserligen att den förre hyresvärden bytte ut allt utom toastol och tvättställ för fem år sen. Men jag vet inte om det betydde nya väggar. Och taket blir väl inte helkaklat? Kanske målat med fukttålig färg?

Hyresvärden ska åtgärda brister och vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra allvarliga brister... då bör ansvarigt företag betala för det hela.
Att de målar med färg som är mer fukttålig stämmer inte alla gånger - det är inte alltid detta kan kontrolleras, då mindre bostadsbolag (eller kommunala om upphandling för detta föreligger), köper in dessa tjänster externt. Kan ha varit en novis som satte det. Det bör hålla mer än 5 år - låter som ventilationssystemet inte är funktionellt (kanske inte ens dimensionerat för lägenhetens storlek med antalet hushållsmedlemmar) - kan även vara sprickor i vattenledningarna. Bör fan kollas omgående.

I ens förra lägenheten var hela badrummet sunkigt. Luktade vätesulfid, taket och väggarna kröp som rullar, ingen bra ventilation - om nätterna var en tvungen att ha toalettdörren, halldörren och sovrumsdörren stängd (med badlakan runt dörrlisterna) för förhindra stanken att överta hela lägenheten. Så här hade det varit "länge" (enligt föregående hyresgäst) - bolaget visste om det - de gjorde inget (samma bolag som festade och drack upp skattepengar... *host* Hässlehem* *host*).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav plåtmonster » 2014-02-08 0:50:14

Byggare av badrum bör informeras att de faktiskt blir våta.. *doh* :-)002 :D

Fukten som inte droppar från dusch/badkar smiter iväg i form av ånga och hittar då varenda springa i taket mm med tiden. Golvet får lätt lite skvättar här och där. På väggarna är det lätt hänt att fukt kondenserar och därefter rinner ner i skarven mellan golv och vägg.
Alltså ska man inte räkna med några "säkra" zoner. Det är feltänk från början.

Kaklet sitter väl i murbruk som fäster på någon form av fuktspärr? problemet där är väl att många material rör sig mer än vad keramiska material klarar av utan att spricka. Ett annat problem är att många fuktspärrar inte är ihopkopplade på ett vattentät sätt. Vilket åter hamnar i kategorin att det bara fungerar under väldigt specifika användningscenarion.
plåtmonster

Inläggav Miche » 2014-02-08 1:29:04

Sådana jobb är inte fackmannamässigt utförda. Görs jobbet rätt så tål badrummet att man duschar ofta och länge. Det som tar stryk först är fönsterkarmar och fönsterbågar (alternativt dörrkarmen och dörren). Om något annat möglar så vet man att de har fuskat.
Miche

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in