Värdefulla forskningsresultat? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anser du att AS-forskning gjort dig mer gott än ont?

Ja
23
68%
Nej
3
9%
Tveksamt
8
24%
 
Antal röster : 34

Inläggav rdos » 2008-10-16 17:30:29

Att bara säga att "vi är experterna" duger inte. Vi måste få de neurotypiska att förstå att vi är experterna så de kommer och frågar oss om saker de inte förstår. Och att autismforskarna tillfrågar oss om lämpligheten och metodiken i olika forskningsprojekt. Ställer man inte rätt frågor så får man inga meningsfulla resultat, avsett om man är läkare, PhD eller professor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:13:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav jonsch » 2008-10-16 17:47:19

rdos som stöttare av forskning - håller du på att bli en välartad bock i trädgårdslandet, rdos? :wink:

Jag är på din sida så länge du är det och din info om den sociala simulatorn är intressant.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:13:50, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Lakrits » 2008-10-16 22:46:57

Förbaskat också, jag klickade i fel plupp (nej, i ställer för ja)!

Eftersom psykologin och psykiatrin är relativt unga vetenskaper, som dessutom drogs med en hel del pseudovetenskap i början, så är all seriös forskning i ämnena välkommen. Det tar lång tid att bygga upp en kunskapsbas, så det är naturligt att resultaten slår olika i början.

Jag undervisar i bl.a. evolutionsbiologi och där är det först under de senaste tjugo åren som vissa saker har kunnat undersökas (m.h.a. DNA-analys) och därigenom blivit tydligare förklarade. Det har i sin tur givit effekter på andra teorier och tankeexperiment inom ämnet. Men trots dessa tjugo år av aha-upplevelser lider ämnet av de mer eller mindre flummiga teoribildningarna som växte fram kring förra sekelskiftet. Bilden av evolutionen är tyvärr fortfarande knuten till Mendel och Darwin.

Så, jag hoppas att man fortsätter att forska kring neuropsykiatriska frågeställningar. Jag tänker i varje fall fortsätta forska på sjuka träd :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:13:50, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav nano » 2008-10-17 10:19:24

Jag vet att jag har haft nytta at den info jag fått på forumet av er som kan AS mer än mig vilket jag antar att är den absoluta majoriteten är bättre än mig på det :)
Dessutom har jag läst saker som fått mig att göra en del saker annorlunda och sluta snegla på säljjobb ibland.
Jag gör mig mycket bättre som tekniker tror jag.
Och jag har slutfört fler saker och det har kännts bra varje gång :)
Tidigare har jag ofta släppt projekt utan att släppa det i tanken och sedan mått dåligt av att se det som ett misslyckande.
Nu har jag lättare att se det jag faktiskt gjort och tycker jag gjort bra, och brahet föder brahet så det blir bättre och bättre :)

Antar att den infon jag fått kommer delvis från systematisk forskning och input till forskarna kommer antagligen från människor med AS.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in