Var ska vi ha Forumträffen 2010 ??

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Vart ska vi ha Forumträffen 2010 ??

Flottsbro
22
25%
Fyrishov
18
21%
Göteborg
16
18%
Värmland/Dalarna
13
15%
Skåne
12
14%
Annat (Skriv i tråden)
6
7%
 
Antal röster : 87

Inläggav Sam » 2010-02-05 19:02:33

Inger skrev:Jag tvekar mellan Flottsbro och Fyrishov. Det är de två ställen som skulle funka för mig. Ska fundera på saken.

Blir det Flottsbro så måste det bli bättre mat, och framför allt tillräckligt mycket mat om jag ska vara villig att betala fullt pris.

Intoleranta kommentarer som Sams att man "får ta maten som den är" hade jag hoppats slippa i år. Målet är väl att det ska vara sådan mat som de flesta kan äta? Särskilt när det är catering och inte någon fast meny.


Vad jag kan komma ihåg så var det mat som de flesta kunde äta föra året, på Flottsbro. Så varför klaga, ser det inte som en intolerant kommentar, utan mer att man som vanlig deltagare får vara nöjd med att någon/några tar på sig att fixa en storträff.

Som glutenintolerant så fanns det iaf saker på bordet som jag kunde äta, även om allt inte var vad jag skulle ha önskat om jag fått bestämma helt själv. Det jag uppskattar mest är att det fanns skyltar vad det innehöll, och att alla såser var separerade från maten.

Däremot så tycker jag att det var snålt tilltaget på visa delar av buffén. Vet att en del saker inte räckte till alla. Beräkning per person tycker jag absolut att man ska titta närmare på vid en ev nästa träff.

Jag vet också med mig att mina matreferenser är rätt snäva, både vad jag gillar och vad jag tål. För mig är det viktigast att få veta vad middagen innehåller, så att jag kan göra ett val att ta med något eget ätbart om det skulle behövas.

Skulle vara kul att veta hur stor del av de 400 :- som gick till lokalhyran, personal och respektive mat. Någon som vet eller fick vi bara ett totalpris.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2010-02-05 20:05:14

Jag hade svårt att hitta något jag tålde och den minst konstiga maten tog slut fort, fick under större delen av kvällen äta medhavd mat.

Jag tycker dina kommentarer är högst irriterande. "..man som vanlig deltagare får vara nöjd med..." vaddå "får vara nöjd med"? Ja, om det är ett NT-kalas och jag blir bjuden. Men om jag betalar en väl tilltagen summa för en buffé på en Aspie-träff så vill gärna att det finns något jag tål där, annars vill jag ha avdrag för maten och tar med egen.

Det är inte att klaga, det är att försöka försäkra mig om att det blir bättre mat nästa gång eftersom jag är beroende av ätbar mat för att fungera och inte bli sjuk.

Och det är ingen kritik mot arrangörerna utan mot cateringfirman som inte lyckades tillhandahålla vanlig enkel mat i tillräckliga mängder.

Jag har väl rätt att uttrycka min åsikt utan att du behöver lägga dig i? Arrangörerna tål säkert synpunkter och kan nog svara för sig själva.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Danne » 2010-02-05 20:10:45

Sam och Inger.
Kan vi bara försöka komma överens om att ni helt enkelt har olika syn på förra årets mat.
Så kan vi börja titta framåt på hur vi ska göra detta år istället.
Tanken är ju ändå att vi ska göra det bättre denna gång. :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav carl » 2010-02-05 20:45:53

Börja kolla upp cateringfirmor redan nu så kanske nån hittar nån som passar bättre..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2010-02-05 20:45:59

Allvarligt talat, om jag inte minns fel var klagan över maten ett rätt allmänt samtalsämne under måltiderna. Naturligtvis fanns det de som var nöjda eller inte brydde sig, men om jag minns rätt så var tillräckligt många tillräckligt missnöjda för att jag skulle säga att maten bör serveras av någon annan firma den här gången.

(Och ja, jag hör till de missnöjda. De glutenfria alternativen får också underkänt, som få och torftiga.)

Edit: carl hann före med ett bra förslag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-02-05 20:48:11

Danne skrev:Sam och Inger.
Kan vi bara försöka komma överens om att ni helt enkelt har olika syn på förra årets mat.
Så kan vi börja titta framåt på hur vi ska göra detta år istället.
Tanken är ju ändå att vi ska göra det bättre denna gång. :D

Och så FN 2 också... precis vad vi behövde! :roll:

Jag uttryckte ett önskemål om maten, detta önskemål var inriktat på kommande träff, baserad på erfaranhet från den första. Vad är problemet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sam » 2010-02-05 23:43:44

En intressant fråga är också hur mycket är man som deltagare villig att betala för en träff, med ett ungefär motsvarande innehåll som på Flottsbro med lokal+ "personal", middag, ev frukost? (Resa och boende tillkommer)

Ska det vara frukost dagen efter middagen eller ska man satsa mer pengar på själva middagen?
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Danne » 2010-02-06 0:04:28

Inger skrev:Vad är problemet?

Problemet är att du förstör varenda tråd med ditt eviga käbblande med andra medlemmar, så fort någon säger något du inte tål. Du har verkligen NOLL tolerans för oliktänkare du.
Fan vad du ska hålla på alltså, försöker du slå rekord eller ?

Jag bara bad er vänligt att lämna det personliga käbblet åt sidan, vilket tydligen Sam klarade av att göra, men inte du.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2010-02-06 0:12:50

Äsch! Inger är bara uttrycksfull! :)

Jag kommer också på den här träffen! Jag måste! Den här gången kommer det finnas ekonomi för det. Efter snart två års tid känns det som att det kan vara en bra sak att träffa många andra på forumet, också att visa mig själv och en del av vem jag är. Har redan träffat några stycken, men på den dagen så var jag lite i min egen värld. Något jag har lite svårt att släppa än idag, men det är vad det är! Tur att det finns en framtid.

Var spelar ingen större roll så länge det inte är en stadsmiljö och mycket okänt folk som inte alls har med träffen att göra.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:21:06, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Danne » 2010-02-06 0:21:47

earlydayminer skrev:Jag kommer också på den här träffen!

Det hoppas jag verkligen.

Det ska bli kul att se hur många som kommer detta år.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2010-02-06 2:15:35

Pemer skrev:Fast den sena kvällspromenaden med nano och Regnif från serpentins stuga och ut till Glömstavägen efter "den lilla forumträffen på Flottsbro", på söndagkvällen, är ett riktigt häftigt minne... :)
Ja den var trevlig :) klart trevlig stund med trevligt sällskap att gå där 3 personer mitt i natten :)

Festlig tajming när vi gått en bra stund i mörkret o vi kommer på att jag glömde LCD-panelen i sepentins stuga, den som jag fick av weasley.
Runt 15 sekunder senare ringer serpentin till pemer o berättar att brevet med panelen är kvar :D

Tack för all hjälp jag sedan fick av serpentin och sam för att den skulle hitta tillbaka till mig :)
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:21:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Danne » 2010-02-06 2:30:12

Passar på att tacka moderatorerna för skapadet av denna egna underavdelning för årets stora forumträff. :!:
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2010-02-06 2:40:06

Jag är lite nyfiken, undrar ärligt alltså, hur pass vanligt det är med såpass många som behöver speciell mat av olika slag, och om det generellt brukar anses lätt att kunna beställa lagad mat som kan tillfredsställa så många olika smaker som det verkade krävas inför Flottsbro i fjol?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav carl » 2010-02-06 2:51:08

Jag tror det är ganska vanligt, men att de flesta har attityden att man tar seden dit man kommer... :idea:
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2010-02-06 3:20:09

Danne skrev:Passar på att tacka moderatorerna för skapadet av denna egna underavdelning för årets stora forumträff. :!:

Instämmer.

Pemer och carl, med risk för att här snöas in för mycket på maten kanske jag ändå behöver förtydliga mig. Mitt intryck var inte att missnöjet med maten berodde på att en massa stora barn inte fick sina personliga önskemål tillgodosedda - mitt intryck var att en massa vuxna människor precis som jag fann matens allmänna kvalitet undermålig.

Men visst, eftersom en del av oss är helt beroende av regelbunden näringstillförsel för att ens kunna försöka fungera så blir frågan också så viktig för just de personerna att andra kan uppfatta det som kverulans.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-02-06 7:52:43

Danne skrev:
Inger skrev:Vad är problemet?

Problemet är att du förstör varenda tråd med ditt eviga käbblande med andra medlemmar, så fort någon säger något du inte tål. Du har verkligen NOLL tolerans för oliktänkare du.
Fan vad du ska hålla på alltså, försöker du slå rekord eller ?

Ja, ditt. Jag tror du med god marginal leder ligan över personer som aldrig kan lägga när, och borde vara försiktig med att kasta ens småstenar.

Jag bara bad er vänligt att lämna det personliga käbblet åt sidan, vilket tydligen Sam klarade av att göra, men inte du.

Personliga käbblet? Jag har inget otalt med Sam utöver hennes intoleranta kommentar, och har inte sagt ett pip mer till henne efter din onödiga intervention eftersom jag redan sagt vad jag tyckte.

Däremot blev jag irriterad på att du la dig i och tydligen också uppfattar mitt önskemål om bättre mat som gnäll och grälsjuka när det, som Zombie påpekade, för några av oss är väsentligt för att man alls ska kunna fungera. Då blir jag gnällig. Varför kan inte jag få reagera någon gång? Allt jag ville var att få uttrycka ett önskemål om maten utan att misstolkas och bemötas med intolerans.

Mer har jag inte att säga om detta. Får se om du kan lägga ner nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-06 8:32:03

Självklart ska man få ha synpunkter på käket om man pröjsar för det. Trots att jag bara såg några foton på maten kan jag säga att jag hade inte heller varit nöjd.

Att noggrannare bestämma cateringen är en utmärkt idé. Själv slänger jag hellre upp en hundring extra för bra käk om alternativet är att äta något halvdant jox som dessutom inte räcker till alla.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Sam » 2010-02-06 11:35:49

De 400:- som vi betalade var INTE enbart avsedda för maten, utan i denna summa ingick lokalhyra + serveringspersonal, städning av lokalen.

Om jag minns rätt så var det en del som tyckte att 400:- var mycket för en träff. Så frågan är hur mycket får det kosta så att de flesta ska ha en rimlig chans att komma?

Det var ingen lyxmat men inte heller dålig eller oätlig (i mitt tycke). Så som jag ser det så innehöll buffén ett ganska typiskt buffé innehåll.

För min del är själva träffen fortfarande det unika, att vi får en möjlighet att mötas irl.

Vilka krav är rimliga att ställa på de som arrangerar en träff, när det gäller val av plats, lokal och mat?

Ska en träff vara tillgänglig för ett stort antal eller ska den vara för den grupp som har de ekonomiska möjligheterna att betala för "flottare/bättre" mat. Bor man sedan på annan ort så kan det bli riktigt dyrt.
En del av oss har dock en begränsad ekonomi, pga olika orsaker.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Miche » 2010-02-06 11:54:27

Jag har snabbläst tråden och har några svar för egen del.

Grilla, ja det finns färdigställda grillplatser i Flottsbro.

Maten, tyckte det var godkänd, men för lite.

Priset, en del av priset var hyra för lokalen och de som inte åt fick betala ett lägre pris, det högre priset var alltså inte bara för maten.

Ev ny plats, jag tänker inte rösta, jag räknar med 99% sannolikhet att komma oavsett var i landet träffen blir av, jag tyckte om Flottsbro (vilket jag gjort sen jag åkte badbussen dit som liten) men har ingenting emot att åka till någon ny plats som ligger inom Sverige gränser (eller utanför).
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-02-06 17:02:30

Tydligen behöver jag förtydliga mig ytterligare. Nej, Sam, fler än du känner ansvar för priset och nej, jag har ätit billig mat som har varit bättre bland annat i tillagningen och det var just det jag fick intrycket gällde flera.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Danne » 2010-02-06 17:28:47

Sam skrev:De 400:- som vi betalade var INTE enbart avsedda för maten, utan i denna summa ingick lokalhyra + serveringspersonal, städning av lokalen.

Om jag minns rätt så var det en del som tyckte att 400:- var mycket för en träff. Så frågan är hur mycket får det kosta så att de flesta ska ha en rimlig chans att komma?

Det var ingen lyxmat men inte heller dålig eller oätlig (i mitt tycke). Så som jag ser det så innehöll buffén ett ganska typiskt buffé innehåll.

Håller med om detta, priset handlade ju som sagt inte bara om själva matkostnaden.

Och jag tyckte inte maten var direkt dålig, däremot var den "smal" i sin "kundgrupp" eftersom det mestadels var ovanliga och "konstiga" rätter.
Till nästa träffa tycker jag absolut att vi ska satsa på med jordnära mat, som dom flesta känner igen.
Behöver ju inte vara så flashigt och nyskapande, utan det är bättre med enkla och välkända rätter i buffén.

Speciellt med tanke på att det ska passa en sådan kinkig grupp som en bunt aspergare, som ofta har lite "issues" med maten.

T.ex. Kokt potatis/potatismos, pasta, potatisgratäng/Jansons Frestelse, köttbullar, korv, sallad, och några (d.v.s. flera) vegetariska och glutenfria rätter.
Ju enklare desto bättre, och det gör ju inte buffén dyrare heller precis. :wink:

Inger skrev:Mer har jag inte att säga om detta. Får se om du kan lägga ner nu.

Näpp, "bjäbb bjäbb" tillbaka på dig ... :-)091
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Jossan » 2010-02-06 22:59:38

Var ligger Fyrishov?

Vi skulle ju tälta i Raggsjö ju.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Miche » 2010-02-07 0:06:42

Jossan skrev:Var ligger Fyrishov?

Relativt centralt i Uppsala!

Se här!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Inger » 2010-02-07 2:44:53

Danne skrev:Håller med om detta, priset handlade ju som sagt inte bara om själva matkostnaden.

Och jag tyckte inte maten var direkt dålig, däremot var den "smal" i sin "kundgrupp" eftersom det mestadels var ovanliga och "konstiga" rätter.
Till nästa träffa tycker jag absolut att vi ska satsa på med jordnära mat, som dom flesta känner igen.
Behöver ju inte vara så flashigt och nyskapande, utan det är bättre med enkla och välkända rätter i buffén.

Speciellt med tanke på att det ska passa en sådan kinkig grupp som en bunt aspergare, som ofta har lite "issues" med maten.

T.ex. Kokt potatis/potatismos, pasta, potatisgratäng/Jansons Frestelse, köttbullar, korv, sallad, och några (d.v.s. flera) vegetariska och glutenfria rätter.
Ju enklare desto bättre, och det gör ju inte buffén dyrare heller precis. :wink:

Tack, nu lyckades du sammanfatta exakt vad jag försökte få fram.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Träffar



Logga in