Var registrerar jag en domänadress?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Var registrerar jag en domänadress?
Jag funderar på att registrera en domänadress. Jag har noterat att det finns en massa företag som man kan vända sig till. Jag söker därför konsumentvägledning. Om det finns några som jag ska undvika och om det finns något som rekomenderas. Är det något jag borde tänka på? Jag har inte gjort detta tidigare.
Jag har nog bara gjort det 2 gånger.
Första gången var antingen på Binero.se eller manufrog.se. Båda är proffsiga, allra mest binero. Manufrog verkar nästan drivas av en man och hustru, de är iaf väldigt personliga i sina kontakter. Manufrogs servrar står i England vilket kan vara intressant att veta.
Förra veckan gjorde jag det på svenskadomaner.se och det har hittills varit rena mardrömmen. Jag valde domännamn och betalade med kort vad det kostade - 62:50 inkl moms för ett år. De har fortfarande inte gjort klart domänen. Visserligen svarar de på telefon och är trevliga att prata med. Men deras bekräftelsemail kommer inte fram till mig.
Jag: "Då vill jag byta till en annan mailadress".
Dom: "Då får du ladda ner en PDF:blankett från våran hemsida och printa ut och skriva på den. Sedan måste du antingen faxa eller scanna in och maila den till oss.".
Hallå? 1996 eller?
Första gången var antingen på Binero.se eller manufrog.se. Båda är proffsiga, allra mest binero. Manufrog verkar nästan drivas av en man och hustru, de är iaf väldigt personliga i sina kontakter. Manufrogs servrar står i England vilket kan vara intressant att veta.
Förra veckan gjorde jag det på svenskadomaner.se och det har hittills varit rena mardrömmen. Jag valde domännamn och betalade med kort vad det kostade - 62:50 inkl moms för ett år. De har fortfarande inte gjort klart domänen. Visserligen svarar de på telefon och är trevliga att prata med. Men deras bekräftelsemail kommer inte fram till mig.
Jag: "Då vill jag byta till en annan mailadress".
Dom: "Då får du ladda ner en PDF:blankett från våran hemsida och printa ut och skriva på den. Sedan måste du antingen faxa eller scanna in och maila den till oss.".
Hallå? 1996 eller?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det du måste tänka på är vad du ska använda domänen till.
Har webbhotellet support för de tjänster du behöver, om du räknar med mycket trafik så se till att det inte finns en alltför stor begränsning av hur mycket data som får laddas ner och akta dig för webbhotell där man inte kan uppdatera sidan utan problem (ja,det finns sådana där det är webbhotellet som uppdaterar mot en dryg kostnad...)
Har webbhotellet support för de tjänster du behöver, om du räknar med mycket trafik så se till att det inte finns en alltför stor begränsning av hur mycket data som får laddas ner och akta dig för webbhotell där man inte kan uppdatera sidan utan problem (ja,det finns sådana där det är webbhotellet som uppdaterar mot en dryg kostnad...)
Re: Var registrerar jag en domänadress?
Vilken toppdomän du tänkt dig?nisse skrev:Är det något jag borde tänka på?
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Re: Var registrerar jag en domänadress?
L'inimitable skrev:Vilken toppdomän du tänkt dig?nisse skrev:Är det något jag borde tänka på?
Jag måste härmed avslöja att jag är såpass obildad så jag vet inte vad toppdomän är för något!
det är .se eller .com eller .dk tex!
Binero och loopia rekommenderas. Inte billigast, men funkar, och det är viktigt.
Binero och loopia rekommenderas. Inte billigast, men funkar, och det är viktigt.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
nisse skrev:Tack! Då har jag lärt mig något nytt idag också!
www . aspergerforum . se
Där är www en subdomän (kan vara vad som helst, tex blog. blog.aspergerforum.se), och aspergerforum är själva domännamnet, och se är toppdomänen!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13