Var lagra drivrutiner?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2010-04-22 0:02:38

Vilka drivrutiner fattas?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:05:16

barracuber skrev:
Kvasir skrev:...
Frågan är om det som alternativ går att flytta spelet, eller delar av det? Även om spelet måste installeras på C: (om det nu måste det) så kanske man kan flytta en del undermappar till D: och länka dit istället?

Jag tycker inte att drivrutiner egentligen borde ta så speciellt mycket plats. Oftast är det små textfiler typ xml. Men jag vet inte...det kan nog ibland vara rena program som översätter mellan operativsystem och hårdvaran. Problemet är väl om spelet inte erbjuder möjlighet att placera just drivrutinerna där man vill - men det brukar sällan vara fallet. Men så gott som alla program (även spel) brukar åtminstone erbjuda chansen att välja var man vill installera själva (spel-)programmet, vilket jag förstår att sonen har gjort. Att drivrutinerna skulle ta sådan stor plats på C: fattar iaf inte jag :roll: Övriga filer kan gott placeras exempelvis på D:

Det lediga utrymmet är bara 200 mb.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal

Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:11:40

carl skrev:Vilka drivrutiner fattas?

Sonen har lite svårt att beskriva det, men det har med grafiken att göra.
Vi har en viss form av språkförbistring här ibland, så jag kan tyvärr inte ge ett bättre svar.
Trampendal

Inläggav carl » 2010-04-22 0:15:28

Trampendal skrev:

Vi har en viss form av språkförbistring här ibland, så jag kan tyvärr inte ge ett bättre svar.

Okej. Har ni drivrutinerna eller behöver ni hitta dem?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
carl

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:16:12

Tack för alla svar.
Nu började jag med att försöka bemöta alla inlägg, men det blev lite mastigt.
Jag läser dock igenom allt och testar alla förslag.
Trampendal

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:16:52

carl skrev:
Trampendal skrev:

Vi behöver hitta dem.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal

Inläggav carl » 2010-04-22 0:22:42

Trampendal skrev:
carl skrev:
Trampendal skrev:[quote="carl"]Vilka drivrutiner fattas?

Vi behöver hitta dem.[/quote]

Grafikkortets drivrutiner går att ladda ner på tillverkarens hemsida. Då måste man ta reda på grafikkortets namn, vilket oftast kan göras via egenskaper om man högerklickar på skrivbordet och tar avancerade inställningar(tror det heter så?). annars står det på förpackning, följesedel eller på kortet.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:05, redigerad totalt 1 gång.
carl

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:26:54

carl skrev:
Trampendal skrev:
carl skrev:[quote="Trampendal"][quote="carl"]Vilka drivrutiner fattas?

Vi behöver hitta dem.[/quote]

Grafikkortets drivrutiner går att ladda ner på tillverkarens hemsida. Då måste man ta reda på grafikkortets namn, vilket oftast kan göras via egenskaper om man högerklickar på skrivbordet och tar avancerade inställningar(tror det heter så?). annars står det på förpackning, följesedel eller på kortet.[/quote]

Okej,tack!
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:12, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal

Inläggav Kvasir » 2010-04-22 9:02:32

Jag tror vi måste försöka reda ut några detaljer bättre.

När jag läser om första inlägget så inser jag att det inte är självklart att spelet har installerats på C:, eftersom det bara står "på den största partitionen".

- Vilken partition är spelet installerat på? C: eller D:?

Det finns bara 200 MB ledigt utrymmer kvar!

- Är det på C: det bara finns 200 MB ledigt? Hur mycket ledigt finns på D:?

Vad är det som kräver ny drivrutin?

- Kommer det ett felmeddelande vid uppstart av spelet, eller på vilket sätt vet man att någon ny drivrutin behövs?
- Vad säger detta meddelande/denna information?

Vad vet vi om systemet?

- Vilken version av Windows (XP, Vista etc.)?
- Vilket spel gäller det?
- Vet vi något om hårdvaran, speciellt grafikkortet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav mondo beyondo » 2010-04-22 9:20:44

Stäng av onödiga program, processer och tjänster och ge din dator arbetsro. Här är funktionerna du inte behöver och som bara slöar ned datorn. http://www.idg.se/2.1085/1.303930/fimpa ... nabbare-pc

Inte helt on topic men inom området ändå.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-05 2:41:12, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav barracuber » 2010-04-22 10:45:19

Tack för länken, mondo beyondo!

Här är <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/bra-lankar-och-gratis-program-till-din-dator-t1002-24.html#381646">några fler housekeepingtips</a> för PC.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:41:12, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 23:30:27

Kvasir skrev:Jag tror vi måste försöka reda ut några detaljer bättre.

När jag läser om första inlägget så inser jag att det inte är självklart att spelet har installerats på C:, eftersom det bara står "på den största partitionen".

- Vilken partition är spelet installerat på? C: eller D:?

D:

Kvasir skrev:Det finns bara 200 MB ledigt utrymmer kvar!

- Är det på C: det bara finns 200 MB ledigt? Hur mycket ledigt finns på D:?

ca 120 GB

Kvasir skrev:Vad är det som kräver ny drivrutin?

- Kommer det ett felmeddelande vid uppstart av spelet, eller på vilket sätt vet man att någon ny drivrutin behövs?
- Vad säger detta meddelande/denna information?

Nej, inget felmeddelande. Skärmen slocknar.
"Man" (jag) vet att en drivrutin behövs därför att sonen säger det. :wink:
Jag kan inte fråga honom för tillfället.

Kvasir skrev:Vad vet vi om systemet?

- Vilken version av Windows (XP, Vista etc.)?
- Vilket spel gäller det?
- Vet vi något om hårdvaran, speciellt grafikkortet?

XP (skrev jag nog tidigare har jag för mig).
Left 4 dead 2.
Grafikkortet är Geforce 7900 GT, resten har jag ingen koll på för tillfället.
Trampendal

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 23:37:50

Vet ej om det är okej, men jag ställer en till relaterad fråga i samma tråd.
Hur gör man ren datorn bäst (inuti) och hur stora problem kan lager av damm på kretskorten skapa?
Kan grafikproblem bero på damm helt enkelt?
Trampendal

Inläggav Kvasir » 2010-04-22 23:43:08

Hm, det där med drivrutin verkar bara vara en gissning, låter det som.

Det finns en annan sak som oroar mig, och låter misstänkt. Du säger att det bara finns 200 MB ledigt på C:. Är det så illa redan när Windows just har startat och innan man ens har startat några applikationer? I så fall är jag så gott som övertygad att vi har problemet där. Det är högst sannolikt swapfilen som inte får plats att växa när spelet går igång, och då kraschar Windows hårt och kan ofta inte ens ge något felmeddelande. Det är aldrig bra att köra med för lite ledigt minne på systempartitionen, och mindre än några GB är att tigga om problem.

Tänkbara lösningar:
1. Rensa C: från sådant som inte behövs och flytta en del annat till D: tills det blir minst några GB ledigt.

2. Det går att ställa om så Windows lägger swapfilen på D: istället, där det finns plats, men det ger sämre prestanda, och är en nödlösning.

3. Om det finns tillräckligt mycket RAM i maskinen så kan man prova att istället stänga av swapfilen helt. Det kan lösa det aktuella problemet, men är inte heller att rekommendera som generell lösning, eftersom Windows är optimerat för att använda sig av en swapfil.

4. Ja, det var det där med att partitionera om då, som vi har diskuterat tidigare. Det är nog den bästa lösningen, men kan som sagt vara farlig om man inte gör backup på disken.
Kvasir

Inläggav Trampendal » 2010-04-23 0:47:46

Så här är det historiskt sett. Datorn har haft dessa partitioner i ett antal år, utan problem.

Sen en tid har ett fenomen uppstått efter att den varit igång ett tag, felfärgade pixlar dyker upp på skärmen och 3D-modeller blir deformerade.

Skärmen byttes ut, som möjlig åtgärd, men problemet kvarstod.
Därav frågan om damm, något verkar störa grafiken.

Sen installerades det här spelet och då uppstod övriga problem,
sonen är kanske inte helt säker på vad som är felet, men jag vet ju absolut noll, så jag bara vidarebefordrar.

Nu har jag i alla fall beställt en extern hårddisk så vi kan formatera och partitionera om datorn.

Men förmodligen kommer de ursprungliga bildproblemen att kvarstå, kanske är grafikkortet slut helt enkelt.
Eller fullt av damm? Kan man ju hoppas.
Trampendal

Inläggav carl » 2010-04-23 2:43:11

Har ni installerat om datorn, ev drivrutiner efter att de första problemen uppstod?
Kan ju hända att c: helt enkelt är för liten för just det spelet. Som kvasir sa så kan man ändra swap filen på datorn. Jag tror det är på system. Där ska det finnas en flik med något som heter minnesfil eller liknande. Välj d: och ta bort c:.

Fel på maskinvara brukar innebära blåskärm/omstart.
Det kan ju vara bra att damma av datorn inuti även om det med största sannolikhet inte är därför problemen sker.
Om ni går in i datorn se då till att inte ta i någon av kretsarna utan att kondensatorerna i datorn är urladdade och att ni själv inte är statisk.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:12, redigerad totalt 1 gång.
carl

Inläggav Trampendal » 2010-04-23 3:27:57

carl skrev:Har ni installerat om datorn, ev drivrutiner efter att de första problemen uppstod?
Kan ju hända att c: helt enkelt är för liten för just det spelet. Som kvasir sa så kan man ändra swap filen på datorn. Jag tror det är på system. Där ska det finnas en flik med något som heter minnesfil eller liknande. Välj d: och ta bort c:.

Fel på maskinvara brukar innebära blåskärm/omstart.
Det kan ju vara bra att damma av datorn inuti även om det med största sannolikhet inte är därför problemen sker.
Om ni går in i datorn se då till att inte ta i någon av kretsarna utan att kondensatorerna i datorn är urladdade och att ni själv inte är statisk.

Men hur gör man det?
Vad dammar man med?
Hur laddar man ur kondensatorerna?
Hur vet man om man är statisk?
Trampendal

Inläggav Kvasir » 2010-04-23 9:29:20

Trampendal skrev:Sen en tid har ett fenomen uppstått efter att den varit igång ett tag, felfärgade pixlar dyker upp på skärmen och 3D-modeller blir deformerade.

Skärmen byttes ut, som möjlig åtgärd, men problemet kvarstod.
Därav frågan om damm, något verkar störa grafiken.

Aha! Det finns två olika problem alltså. Detta problem låter som man nog ska misstänka grafikkortet i första hand. Eftersom du även pratar om damm i datorn (inget ovanligt) så finns fog att misstänka värmeproblem.
Dels kan fläkten på själva grafikkortet vara igensatt av damm, och dels kan det vara damm som hindrar luftflödet in och ut ur ur själva lådan, så att lufttemperaturen inne i lådan ligger högt (vilket drabar allt, inte bara grafikkortet).

Fläktar att rengöra är i första hand: Fläkten på grafikkortet (nästan alla grafikkort har en fläkt), fläkten på processorn (även om den nog inte är boven i dramat just här), samt alla fläktar som blåser luft in och ut ur chassiet (där varierar det, men det finns allra minst en fläkt på baksidan, som suger ut luft ur lådan via nätaggregatetet , fast ibland kan den sitta inne i lådan, i botten av nätaggregatet).

Att rengöra fläktar på bästa sätt finns nog många meningar om. Man ska vara försiktig, efterom de är känsliga och lagren lätt kan ta skada så livslängden förkortas. Om det är väldigt mycket damm, så är det nog bäst att först försöka plocka bort det mesta av dammet mellan fläktvingarna med pincett, tops el. likn. (men försiktigt). Om det behövs kan man sedan behöva gå på försiktigt med tryckluft (finns på flaska) eller med dammsugare (gärna med ventilen på röret öppen så den inte suger så mycket). Kylflänsarna däremot (dvs metallbitarna med vingar, skivor och liknande) är inte känsliga på det sättet, så där kan man gå på lite hårdare.

Sen installerades det här spelet och då uppstod övriga problem,
sonen är kanske inte helt säker på vad som är felet, men jag vet ju absolut noll, så jag bara vidarebefordrar.

Det är nog ett helt separat problem, troligen, och jag misstänker starkt att det beror på för lite utrymme på C:. Detta går dock att testa, om man provar att tillfälligt flytta swapfilen till D:.

Nu har jag i alla fall beställt en extern hårddisk så vi kan formatera och partitionera om datorn.

Det är nog klokt i vilket fall. Sedan är valet om ni ska formattera disken och installera om allting eller om ni bara ska partitionera om? Det första kan vara bra att göra om datorn har gått i några år, men innebär å andra sidan mycket mera jobb.

Men förmodligen kommer de ursprungliga bildproblemen att kvarstå, kanske är grafikkortet slut helt enkelt.
Eller fullt av damm? Kan man ju hoppas.

Visst kan ett grafikkort lägga av, men jag skulle nog misstänka värmeproblem pga. damm i första hand. Sedan kan allvarliga värmeproblem skada kretsarna, men numera brukar de ha inbyggda skydd som gör att de helt enkelt stänger av när det blir för varmt.

Det brukar finnas övervakningsprogram som följer med eller går att ladda ner till grafikkorten. Där kan man kontrollera temperaturen och ofta även ställa in en gräns för när de ska stänga av. Leta efter program som heter något med Nvidia på datorn.
Kvasir

Inläggav Kvasir » 2010-04-23 9:36:28

Trampendal skrev:Men hur gör man det?
Vad dammar man med?
Hur laddar man ur kondensatorerna?
Hur vet man om man är statisk?

Kretskorten behöver du i allmänhet inte bry dig om att rengöra, om det inte är extremt mycket damm. Så om du undviker att ta i dem är det ingen fara. men det är ändå klokt att låta datorn vara avstängd några minuter innan du gör något, för att ladda ur kondensatorerna. Likaså skadar det inte att försöka ladda ur sig själv, t.ex. genom att beröra någon omålad metalldel på ett värmeelement (som är utmärkt jord för sådana ändamål).

Rengör fläktar, kylflänsar och in- och utblås, som jag skrev i inlägget innan. Då behöver du inte komma i kontakt med själva kretskorten eller kretsarna på dem.
Kvasir

Inläggav Kvasir » 2010-04-23 10:15:18

Apropå mitt förslag att flytta swapfilen till D: av diagnosskäl. Det är inte trivialt att hitta hur man gör, ens om man vet vad man vill göra. Så här gör man i XP. Tyvärr har jag engelsk version, men du kan nog identifiera de motsvarande svenska alternativen. Det är nog bättre än att jag försöker gissa vad de kallar det på svenska.

I Startmenyn, välj kontrollpanelen.

Välj "System"

Välj fliken "Advanced"

Klicka på knappen "Settings" under rubriken "Performance"

Välj fliken "Advanced" (igen)

Klicka på knappen "Change" under rubriken "Virtual Memory"

Där kan du välja partition överst, och sedan sätta värden separat för varje. Titta först på vad som är inställt för C:. Troligen är alternativet "System managed size" valt där. Ändra till alternativet "no paging file". Välj sedan D: och kryssa i alternativet "System managed size" där istället. Dvs. du byter de ikryssade alternativen mellan partitionerna.

Se till klicka alla OK-knappar så att inställningarna blir gjorda, och starta sedan om datorn.

Om spelet fungerar nu (bortsett färgproblemen), så vet vi vad det felet berodde på.

Nu borde det inte vara något problem att göra ovanstående enligt instruktion, även om det kan verka avancerat. Men för säkerhets skull kan man ju alltid göra en återstartspunkt (eller vad det nu heter på svenska), så Windows självt kan ändra tillbaka allting vid behov. Sök på återstartspunkt i Hjälpfunktionen, så kan man göra det därifrån.
Kvasir

Inläggav Trampendal » 2010-04-24 0:16:08

Stort tack Kvasir för dina utförliga svar.
Vi följer alla råd, så tror jag nog att det löser sig.
Trampendal

Inläggav Trampendal » 2010-04-30 23:22:53

Nu har vi köpt nytt grafikkort (hjälpte inte med rengöring) installerat det och upptäckt, förstås, att drivrutinerna inte fick plats på den lilla partitionen. Sonen vill absolut inte formatera om hela datorn, trots att vi köpt en extern hårddisk för backup. Han menar att det tar typ flera dar att ladda ner allt och det orkar han inte.

Då gör vi istället såhär: på C: finns ett ej fungerande windows som kraschat en gång för länge sen, därav tillkomsten av "lilla D:" med det fungerande windows.
Uppmärksamma läsare noterar nu att jag förut skrivit att C: var liten och D: stor, men det är faktiskt tvärtom har jag lärt mig nu.

Alltså, vi reparerar windows på C:( den stora partitionen alltså) och hoppas med det att det sen ska funka med drivrutiner, spel mm.

Reparationen går bra, men nu har ett nytt problem uppstått, musen funkar inte.

Jag drar ur kontakten och sätter i igen, jag sätter i en annan mus, men nej.
Varför?
Sonen är nu på bristningsgränsen och jag känner mig helt maktlös.

Hoppas att någon orkar svara trots min något snurrig berättelse.
Trampendal

Inläggav Kvasir » 2010-04-30 23:52:40

Men ni behöver inte installera om något, om det inte går fel med partitioneringen. Om allt går som det ska så ändras storlekarna och allt fortsätter fungera som vanligt. Någon formattering behöver ni inte göra.

Vill ni vara extra säkra på att slippa installera om så kan ni klona C: istället för att göra vanlig backup. Då gör man en exakt kopia som går att skriva tillbaka och återställa C: precis som den var, in i minsta detalj. Använd t.ex. Clonezilla, som är gratis.
Kvasir

Inläggav Trampendal » 2010-05-01 0:18:08

Kvasir skrev:Men ni behöver inte installera om något, om det inte går fel med partitioneringen. Om allt går som det ska så ändras storlekarna och allt fortsätter fungera som vanligt. Någon formattering behöver ni inte göra.

Vill ni vara extra säkra på att slippa installera om så kan ni klona C: istället för att göra vanlig backup. Då gör man en exakt kopia som går att skriva tillbaka och återställa C: precis som den var, in i minsta detalj. Använd t.ex. Clonezilla, som är gratis.

Hmm? Nu förstår jag nog inte vad du menar. Vi har inte ändrat partitioner, bara installerat (eller reparerat) windows på den stora partitionen, för att kunna lagra drivrutinerna där de får plats.
Problemet är att musen inte funkar.
Trampendal

Återgå till IT-forum

Logga in